Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > stichting de moderne papegaai Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : stichting de moderne papegaai
johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-03-03 - 20:09:37 send message to johanblok

Op www.demodernepapegaai.nl kwam ik o.a. de volgende (mijns inziens zogenaamde) voordelen van kortwieken tegen:
- Vogels hebben meer zelfvertrouwen.
- Vogels vertonen na het kortwieken minder angst, paniek - en stressgedrag.

Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat een levend organisme, van welke soort dan ook, die ontdaan wordt van een van zijn of haar meest essentiele eigenschappen daarmee meer zelfvertrouwen zou krijgen.

De enige reden waarom zij dan minder angst en paniekgedrag vertonen, is omdat ze dan niet meer weg KUNNEN vliegen en dat daarom minder kunnen uiten.

Ik wil niet zeggen dat dit kortwieken in geen enkel geval nuttig en verstandig is, maar als algemene regel vind ik dit, zeker gezien de met de stichting verbonden naam, schandalig en zeer verontrustend.

Ik zal mij maar niet uiten over de simplistische opvoedingstheorien die uitsluitend in termen van dominantie en onderdanigheid denken...


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-03 - 20:28:32 send message to dooren

Het geeft inderdaad aan dat het de normaalste zaak van de wereld is om de vleugels te knippen.
Schande, vleugels zijn bedoeld om te vliegen niet om af te knippen.
Raar dat mensen op deze manier een vertrouwensband willen scheppen met hun papegaai door hem letterlijk en figuurlijk vleugellam te maken.
Voor dit soort mensen zijn vogels gewoon gebruiksvoorwerpen, die je aanpas op eigenbehoefte.
Gert


lovebird-farm
Oud Lid
Posts :124

Oud Lid
2005-03-03 - 20:34:15 send message to lovebird-farm

Die mensen zijn gek geloof ik. Eerst zeggen ze dat je een papegaai nooit uit een gezin weg mag doen ongeacht wat er mee is. Dan zeggen ze dat ze papegaaien die niet te houden zij opvangen. Voor die opgevangen papegaaien zoeken ze weer een nieuw gastgezin zoals zei het dan noemen! En ze denken zeker dat het op een anderen plaats goed gaat terwijl ze dit eerst ontkennen! Die stichting is ten zeerst welkom bij mij! De koffie staat klaar! (mochten jullie het lezen)


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-03-03 - 20:45:20 send message to Elfje

Het meeste waar ik me bij dit gebeuren om verbaas (jeetje ben wel veel verbaasd de laatste dagen) Is dat ze papegaaien dagen houden en dan allerlei vreemde dieren bij elkaar laten komen. Ze gaan zelfs naar de dierentuin.

Op zich is het niet raar het bij elkaar komen natuurlijk maar met het oog op eventuele besmettingen zou ik hier toch ver vandaan blijven en ik kan het al helemaal niet begrijpen van een dierentuin!

Moet je kijken hoe trots een papegaai is als hij weer een beetje door de kamer kan vliegen als hij/zij gekortwiekt is geweest. Maar blijkbaar hebben de vogels in de natuur allemaal geen zelfvertrouwen met die mooie hele vleugels wink ;)


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-03-03 - 21:13:11 send message to goffini

Is van ene B de Vries. Zegt me niks.
Als je voor iets goeds wil pleiten voor je papegaai is het niet dat ie mee moet met winkelen.
Dan moet je pleitten voor gezelschap van zijn eigen soortgenoot, en dat hij zijn natuurlijke drang naar voortplanten kan uitvoeren( hoe je het ook wil noemen)



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-03-03 - 22:30:33 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

ik ben ook op enig moment deze merkwaardige site tegengekomen.
staat niet in mijn lijstje favorieten!

quote
- Vogels hebben meer zelfvertrouwen.
- Vogels vertonen na het kortwieken minder angst, paniek - en stressgedrag.


???????????????????

mijn ervaring is exact andersom:
met het laten uitgroeien van de vleugelpennen en het herontdekken van vliegvermogen krijgen de vogels juist weer meer zelfvertrouwen en verdwijnen allerlei afwijkende gedragscomponenten.



Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2005-03-03 - 22:48:14 send message to Rik

quote
Op www.demodernepapegaai.nl kwam ik o.a. de volgende (mijns inziens zogenaamde) voordelen van kortwieken tegen:
- Vogels hebben meer zelfvertrouwen.
- Vogels vertonen na het kortwieken minder angst, paniek - en stressgedrag.


Met deze stelling ben ik het 100% eens. Je kunt inderdaad op deze manier een vertrouwensband afdwingen.

Ik zie liever dat mensen een wandeling maken door het bos met een gekortwiekte vogel dan een vogel die in de kooi moet blijven omdat deze anders weg kan vliegen. Een vogel in een kooi die gekortwiekt is vind ik geen probleem deze vogels hebben toch geen ruimte om te vliegen.

Natuurlijk zie ik liever niet gekortewiekte vogels in een ruime vlucht....maar ja.

Zelf kortwiek ik al mijn vogels in de zomer en laat ze lekker in een klimboom in de tuin zitten. Af en toe pak ik er dan een af om mee te spelen.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-03-03 - 22:51:24 send message to rupicola

ik zie liever dat mijn vogels naar me toe komen vliegen.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2005-03-03 - 22:59:35 send message to Rik

Rupicola,

Ben ik met je eens! Zie ik zelf ook liever.

Elk voordeel heeft z'n nadeel!wink ;)

Ik heb de advertentie van de moderne papegaai net gezien en moet zeggen dat ik wel eens mindere actie's ben tegengekomen op het internet. Deze stichting is er denk ik vooral gericht op mensen die al jaren een groene of grijze vogel in een kooi hebben zitten eens wakker te schudden.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2005-03-03 - 23:02:28 send message to Rik

Deze advertentie zag ik. Is toch geweldig?

Stichting de Moderne Papegaai helpt voorkomen dat papegaaien hun huis kwijtraken.
Als een papegaai gedragsproblemen vertoont, wordt vaak besloten afstand van de papegaai te doen. Door het geschreeuw lijkt de papegaai onhoudbaar, de papegaai lijkt ongelukkig omdat hij plukt, de papegaai is aggressief naar iemand van het gezin, etc. Het idee ontstaat dat de papegaai ergens anders beter op zijn plek is.
Stichting de Moderne Papegaai richt zich op het feit dat deze papegaaien vaak juist beter kunnen blijven wonen in hun huidige gezin! Daarom wordt advies en voorlichting gegeven over de moderne manier van houden van papegaaien! Gedragsproblemen zijn op te lossen! Het houden van moderne papegaaien is voor mens en papegaai het mooiste dat er is!

Soms kan het, ook na advies en hulp, echt niet anders en moet een papegaai worden afgestaan. Voor deze papegaaien hanteert de stichting een opvang- en adoptiebeleid.

Op onze website vindt u informatie over onze stichting, voor vragen en of opmerkingen kunt u natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen!


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-03-03 - 23:10:52 send message to goffini

Sorry, maar ik ga toch voor de ouderwetse papegaai.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-03 - 23:11:36 send message to Lennart

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Je kunt inderdaad op deze manier een vertrouwensband afdwingen.



Naar mijn mening is dit echt het laatste wat je bij een dier moet en kan doen!
Een vertrouwensband smeed je door wederzijds respect...en niet door dwang!
Als je meent dat dieren zich laten dwingen ben je echt op het verkeerde spoor...dieren laten zich niet dwingen...NOOIT!
En waarom? Omdat ze van nature dingen hebben meegekregen (genen)die dwars staan op onze mening die de meeste mensen van een dier hebben hoe hij zich zou moeten gedragen!

Ze reageren vanuit hun instinct en niet vanuit het vermogen om na te denken!
Als je meent dat dieren wel reageren vanuit dwang weet je van te voren dat je vogel op termijn altijd afwijkend gedrag zal gaan vertonen.......sad :(!
Waarom? Om te overleven! IN ZIJN OPTIEK!

Dit over vogels in het algemeen.
Waar dit topic over gaat, namelijk over opvang, van welk dier dan ook eigenlijk, denk ik dat je daar ten alle tijde zeer sceptisch tegen over moet staan. Veel van dit soort advertenties worden geplaatst om voor niets een kwekerij op te starten en zet ik dikke vraagtekens bij de goede bedoelingen van dit soort adverteerders!
Want dierenopvang in het algemeen is een beroep doen op de meest simpele gevoelens van de gemiddelde mens...namelijk: ach gut wat zielig, hier moet ik wat aan doen! En vervolgens elke realiteit uit het oog verliezen!

Lennart wink ;)


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-03-03 - 23:27:52 send message to Hawkeye_NL

Persoonlijk vind ik dat deze stichting best wel goede punten heeft. Het meenemen van je papegaai of papegaaien is toch het mooiste wat er is.
Het wieken van vogels in de huiskamer is al lang een heet hangijzer en zal dat waarschijnlijk ook wel blijven. Maar ik persoonlijk wiek de dieren liever zodat ik ze mee kan nemen naar buiten dan dat ik ze geheel onvoorbereid in de buitenlucht laat rondvliegen in slag en valwinden en alles wat daarbij komt kijken. Veel vogels vliegen namelijk niet weg omdat ze dat graag willen maar juist doordat ze nooit hebben leren vliegen met turbelentie en dat soort zaken. Deze vogels worden als ware gepakt door de wind en vliegen zich vaak letterlijk dood omdat ze niet weten hoe ze naar beneden moeten komen.

Ik vind het wel een strak punt om goed te beseffen dat het meedoen aan groeps bijeenkomsten met je vogel(s) een enorm risico is voor de gezondheid van alle aanwezigen. Maar het meenemen naar buiten voor een wandeling of de hond uitlaten is echt super mooi. En als je dan een mooie boom of struik ziet laat je je papegaai toch lekker even klimmen en klauteren. Zonder bang te zijn dat hij of zij niet meer terug komt.

Erwin


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-03-04 - 08:43:44 send message to johanblok

Ik vind niet dat de stichting een slecht doel heeft, alleen ik vind sommige adviezen bijzonder slecht die mijnsinziens eerder het tegenovergestelde bewerkstelligen.

Zoals ook rupicola schrijft: de meeste vogels herkrijgen juist hun zelfvertrouwen als ze weer kunnen vliegen.

Als dit de moderne papegaai is, dan liever een ouderwetse. Ook vind ik dat te sterk de suggestie wordt gewekt dat bijvoorbeeld plukken met goed voer op te lossen is. Het is echt geen traditionele misvatting dat dit vooral en meestal een questie van verveling is.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-03-04 - 08:49:21 send message to johanblok

Voor Hawkey, ik kan mij best voorstellen dat er soms goede redenen zijn voor kortwieken, en ik geloof ook dat jouw vogels er zeer gelukkig bij kunnen zijn, maar dat het een algemeen middel is om verwaarloosde papegaaien hun zelfvertrouwen te geven daar geloof ik geen enkele barst van. In tegendeel!

Een dergelijk algemeen advies op een site als deze vind ik absoluut onwenselijk.

Zoals Goffini schrijft: een betere algemene regel is het geven van een partner + natuurlijk de bijbehorende ruimte.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-03-04 - 11:28:37 send message to Hawkeye_NL

Als je een papegaai knipt, dan kan je een aantal dingen vooruit verwachten die gaan gebeuren. Het eerste is dat de papegaai iemand nodig gaat hebben of van punt 1 naar punt 2 te komen. Ten onrechte wordt dit hier meer vertrouwen genoemd. Het is echter een stukje nood breekt wet zeg maar. Als de vogel eenmaal merkt dat er verder niets gebeurd kan dit als voordeel hebben dat het dier wel degelijk meer vertrouwen gaan krijgen in zijn baasje. Ik denk dat men rustig kan stellen dat het wieken een hulpmiddel is en geen oplossing! En zoals we allemaal weten werken hulpmiddelen lang niet in alle gevallen. Vertrouwen van je vogel moet je verdienen. Ook al is de vogel gewiekt!

Ik ben overigens geen voorstander van "Kortwieken". Ik "wiek" hoogstens de vogel. Het verschil tussen de twee is dat je bij kortwieken de gehele rij met veren knipt en bij wieken laat je de eerste drie veren zitten. Het is een veel mooier gezicht doordat je vogel niet ineens de bijnaam stompie krijgt en de vogels kunnen nog altijd redelijk vliegen. Bij wieken is het de bedoeling de draagkracht dusdanig te verminderen dat de dieren niet kunnen klimmen in de vlucht. Een noodvlucht kan nog altijd in een rechte lijn of diagonaal richting de grond.

Erwin



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 165 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede