Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Tamme papagaaien bij elkaar plaatsen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Tamme papagaaien bij elkaar plaatsen
Bubbles
Website Member
Posts :36

Website Member
2005-03-04 - 22:04:05 send message to Bubbles

Hallo,
Wij hebben 2 tamme papagaaien. Een ven. amazone en een timney. De amazone hebben we al een langere tijd. De timney sinds kort. Graag zouden we deze 2 in een (zeer) grote binnenkooi samen zetten. Heeft iemand hier ervaring mee? (vooral met 2 verschillende soorten samen zetten)


senna
Oud Lid
Posts :72

Oud Lid
2005-03-05 - 10:09:41 send message to senna

bubbels,

Als je twee papegaaien bij elkaar wilt zetten in èèn kooi. Dan begin je om ze buiten de kooi op neutraal terrein elkaar te laten kennen. je zet de kooien van de twee steeds dichter naar elkaar toe. Zodat ze optimaal aan elkaar kunnen wennen.

Dan als ze aan elkaar gewend zijn moet je eigenlijk een nieuwe kooi/voliere kopen en ze daar dan in doen. de meeste papegaaien verdedigen hun terratorium behoorlijk goed.

Het kan een proces van een paar weken zijn maar ook vel langer. En volgens mij maakt het niet zoveel uit of het twee dezelfde of twee verschillende soorten zijn, zolang ze maar ongeveer het zelfde zijn.

gr corina


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-03-05 - 17:15:11 send message to thuis

Inderdaad zoals Corina al zegt: terratorium in de gaten houden en geduld hebben maar uiteindelijk kan dit best lukken. Ik heb wel halsbandpapegaaien bij een grijze roodstaart en amazone geplaatst omdat ik wilde voorkomen dat een vogel alleen in een kooi zit. Dit ging altijd prima en na verloop van tijd zag je dat ze ook steeds meer positieve aandacht voor elkaar hadden.


zeehaasje
Website Member
Posts :19

Website Member
2005-03-15 - 20:34:44 send message to zeehaasje

Blijven ze dan ook tam?
of trekken ze dan meer naar elkaar toe.

mvg

Berry


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-03-15 - 20:39:19 send message to thuis

Ja, bij mij bleven ze tam, in die zin dat ze niet gingen bijten en het heel gezellig vonden om te kroelen, te spelen en uit de hand te eten.
Alleen waren we niet meer nummer 1 voor ze, eerst de vogel dan de mens.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-03-15 - 20:49:07 send message to Hawkeye_NL

Ik maak het verblijf waar de vogels samen in moeten komen altijd grondig schoon. Daarna deel ik het verblijf opmnieuw in. Dus stokken verplaatsen en eten en drinkensbak op andere plaats hangen of omdraaien.

Daarna haal ik beide toekomstige bewoners gelijktijdig in de kamer en plaats ze dan gelijk samen in het nieuwe verblijf. Ik loop dan gewoon weg en laat ze het redelijk zelfstandig onderzoeken en bekijken. Wel houd ik goed in de gaten of de twee elkaar niet gelijk aan vliegen. Als dit niet vrijwel gelijk gebeurt dan is dat meestal wel als je de kamer uit loopt. Goed in de gaten houden dus. Ik heb overigens alles door elkaar zitten. Jong en oud en verschillende soorten.

Erwin


iban
Website Member
Posts :1

Website Member
2013-12-26 - 02:13:12 send message to iban

Hallo,

wij hebben 2 edelpapegaaien, een man en vrouw.
Het vrouwtje is 1,5 jaar en het mannetje jonger.
Het vrouwtje is al van jongs af aan opgegroeid met mijn vriendin, en heeft altijd veel speelruimte gehad buiten haar kooi, zoals javabomen, touwen, schommels etc.
Later hebben we een man bijgekocht, die jonger is en erg onzeker vergeleken met het vrouwtje.
Het mannetje is vermoedelijk wel wat geplaagd door de kinderen van de vorige eigenaar en daarom waarschijnlijk wat onzeker, maar met de juiste omgang gaat het prima.
We hebben het mannetje nu ongeveer 9 maanden, en ze zitten in een aparte kooi.
Omdat het vrouwtje het mannetje steeds wegjaagd als ze samen op de javaboom of elkaars kooi zitten, zetten we ze maar om beurten op de javaboom.
Als ze elkaar maar net kunnen aanraken terwijl ze in de touwen of schommels hangen zitten ze vaak wel met de snavels aan elkaar, maar toch is het vrouwtje blijkbaar erg dominant, dus als ze bij elkaar komen fladdert het mannetje vd kooi op de grond.
Van beide vogels zijn de vleugels geknipt.
Daarnaast zijn we een week geleden verhuist, dus hebben de papegaaien momenteel alleen de kooien en de javaboom als klimmogelijkheid.
Ons uiteindelijke doel is om beide papegaaien in een kooi te plaatsen, met daarboven twee touwen en bv een schommel.
Tevens kunnen ze bovenop de kooi zitten.
Kan iemand ons goed advies geven hoe we dit kunnen aanpakken, en of we de papegaaien in de kooi van het mannetje kunnen samenplaatsen.
Deze kooi is 1.25x60x1.00m (hxdxb), met daarboven nog een zitstok (1.00m) met 2 bakjes en een trapje.
Beide papegaaien zijn kerngezond, alleen de man is momenteel in de rui (kale plekjes op zijn kop en mist enkele staartpennen)
De vogels zijn verder niet gestresst en eten prima, en hebben het hoogste woord tegen elkaar


J.ten Wolde
Website Member
Posts :229

Website Member
2013-12-26 - 09:43:32 send message to J.ten Wolde

Als u nu bedenkt dat ze u en uw vriendin in z'n kooi plaatsen hoe zou u dat vinden?
Nee zulke vogels behoren in een minimale ruimte van 2x2x2 incl buitenvlucht
Jullie moeten je inleven in je vogels hoe jullie het liefst willen leven qua ruimte.
Hebben jullie de ruimte maak dan een binnen voliere waar de vogels ook kunnen vliegen zonder gewiekt te worden.
Plaats deze dusdanig dat ze zowel in de zon als schaduw kunnen zitten naar behoefte van de vogels.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 205 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede