Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > babypapegaai Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-03-05 - 22:10:34 send message to henkmeer

corina hoef je bij niet bang voor te zijn hoor, dat hier 1 vogel de deur uitgaat voor hand opfok happy :)

Henk


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-05 - 22:17:32 send message to Lennart

Mag ik een advies geven? Kappen met Pattie. Ze loopt iedereen op de kast te jagen is vervolgens zo eigenwijs als dat een olifant groot is! En wat ik nog het ergste vind: Ze speelt iedereen tegen elkaar uit!
Gevolg: wij allemaal krijgen woorden met elkaar en zij is de lachende derde.sad :(
Lennart sad :(


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-03-05 - 22:24:11 send message to henkmeer

ik hoef geen advies, of ik iemand advies moet geven of niet, dat bepaal ik nog altijd zelf

Henk


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2005-03-05 - 22:24:36 send message to agabird

Lennart, ik wil niet heel veel zeggen, maar jij kan ook olie op vuur gooien.

Pattie probeert er wel wat van te maken, misschien is ze eigenwijs, misschien komt het allemaal niet zo duidelijk over, misschien reageert ze soms wat vreemd. Maar dat geeft niemand het recht haar zo te kakken te zetten als jij doet.

Je kan het ook netter zeggen, of je eigen conclussies trekken. Wat je nu doet is hopen dat het weer escaleert, en dat is nooit de bedoeling van een discussie.

Dus in dit topic enkel verder over het onderwerp. Enige die off topic mag reageren is Pattie, ter verdediging. Lennart, jouw onrust berichten mag je achterwegen laten. Dank je.


senna
Oud Lid
Posts :72

Oud Lid
2005-03-05 - 22:33:05 send message to senna

hoi,

Ik vind dat iemand zelf kan bepalen wat hij/zij schrijft. Bovendien heeft Pattie de eerste set gedaan en verder niet. En alleen al het feit dat er zo gereageerd word, geeft al aan dat iedereen er een andere mening op na houd.

En zolang we respect voor elkaars mening hebben . . .

gr corina


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-05 - 22:43:45 send message to Lennart

Jan,

quote
Wat je nu doet is hopen dat het weer escaleert


Dit is het laatste wat ik wil!
Vandaar ook mijn voorlaatste reactie!

Als die indruk misschien gewekt wordt dan spijt me dat oprecht.
Ook ik weet dat de meesten niet op mijn adviezen zit te wachten, maar dat is het leuke van een forum dat iedereen zijn gevoelens en gedachten kan luchten op een vrij anonieme wijze en dingen er uit pikken die ze kunnen gebruiken.

Ik zelf ben een aktief lid van dit forum en heb daar altijd met verschrikkelijk veel plezier aan meegedaan en heb ook een aantal keren in dit topic en de vorige over het grootbrengen middels handopfok positief gereageerd.
Ondanks dat meen ik nu te constateren dat er nu mensen tegen elkaar worden uit gespeeld!

Ik ben misschien te ver gegaan in mijn voorlaatste reactie maar sta daar nog voor de volle 100% achter!
Ook anderen dienen zich te houden aan de normen van fatsoen!

Lennart wink ;)


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2005-03-05 - 23:01:04 send message to agabird

Lennart, ik snap ook jou kant wel en natuurlijk mag je je eigen mening erop nahouden. Maar je moet ook begrijpen dat ik het in het forum wel een beetje gemoedelijk wil houden.

En de manier van reageren in je voorlaatste reactie kan gewoon niet, of anders gezegd wil ik gewoon niet. Je had het ook op een andere manier kunnen zeggen.

Maar goed, einde van die discussie.

On topic weer. Hoeveel ervaring heb je nodig om een papegaai met de hand groot te brengen.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-03-05 - 23:07:37 send message to Hawkeye_NL

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Er zijn mensen die hebben al na een paar vogels genoeg ervaring. Zelfs sommigen al na 1 of 2. Er zijn er echter ook bij die zullen zelfs na duizend vogels nog niet genoeg ervaring hebben. Deze ervaring kan je dan ook niet eren aan de hand van het aantal vogels maar aan de hand van hoe mensen ermee omgaan. Pas als je zonder angst of paniek in elke situatie je hoofd koel houd en het belang van het dier voorop weet te stellen heb je volgens mij ervaring genoeg. Als je altijd terug kunt gaan naar de basis en vandaaruit kan blijven werken, dan weet je waarmee je bezig bent. En als je in probleem situaties terug kan gaan naar de basis kennis en dan daarvandaan een oplossing kan bedenken al dan niet met hulp van anderen. Dan heb je volgens mij pas echt ervaring!


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-03-05 - 23:32:53 send message to Pattie

gelukkig ben ik oud en wijs genoeg om lennard zijn aanval te negeren..


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-03-05 - 23:33:43 send message to oranjekuif

basiskennis staat behoorlijkgoed beschreven in een ouder maar toch wat basis betrefd update boekje nl DE (BABY)PAPAGAAI van T.TIJSsEn-van het kruis ISBN 9052660891

of Kunstbrut und Handaufzucht von Papageien und Sittichen Von Matthias Reinschmidt(nu curator van loroparque)ISBN 3-9805291-6-9

mvg renewink ;)


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-03-05 - 23:36:14 send message to Pattie

even over de kropverzuring.. als de krop eenmaal daags goed leeg is, van bijv de nacht, is de kans toch klein hierop..?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-05 - 23:38:18 send message to dooren

Soms moet je ook innovatief zijn.
Kan we een kropverzuring herinneren van zo'n 10 jaar geleden van een jonge diadeemlori welke ik toen met de hand grootbracht omdat de ouders vreselijk plukten.

Inderdaad ook gevoerd terwijl de krop net niet leeg was oid. Op gegeven moment voelde het jong koud aan, terwijl er nog voer in de krop zat. Het jong verhongerde, het voer in zijn krop verteerde niet, was verzuurt.

Ik heb toen bovenaan de krop een zeer kleine snee gemaakt met een scherp mes, en het voer verwijderd. Hierna een beetje water met probiotica als "voeding". Toen de krop leeg was kon ik weer beginnen met normale voeding en het jong heeft het toen gehaald.

Zo'n snee in de krop lijkt een geweldige operatie, in feite zit er in de krophuid zeer weinig bloedvaten zodat het bloeden nauwelijks voorkwam, In het begin niet te veel voer gegeven zodat het snel weer dicht groeide.

Prachtige vogel geworden, als ik toen niks had gedaan was hij dood geweest.

Tegenwoordig zou ik dit doen met een fietsenventielslang en spuitje, en op deze manier de krop "leeg zuigen".

Kropverzuring is wel een belangrijke doodsoorzaak met handopfok bij beginners.

Zoiets staat niet in de boeken, maar op het moment dat er geen keuze is moet je creatief zijn.

Hoeveel ervaring moet je hebben om een papegaai groot te brengen? Veel boeken lezen, veel meningen aanhoren, en dan nog kan het misgaan.

Even nog een tip betreffende de temperatuur van het voer, zelf proeven, als je je tong niet brand kun je het geven aan het jong. Moet je meerdere jongen voeren, warm het voer voor het laatste jong weer wat op, voer koelt snel af, en zoals we weten hebben jongen een hekel aan koud voer, dat eten ze slecht.
Gert.




senna
Oud Lid
Posts :72

Oud Lid
2005-03-05 - 23:50:14 send message to senna

Kropverzuring treed op wanneer de oude voeding "botst"met de nieuwe voeding, simpel gezegd. Het kan dus ook kwaad als de krop tussentijds niet leeg is.

Had je dat ergens gelezen over het mes erin en leeg maken of heb je dit instinctief gedaan? Wat goed dat je het uberhaubt geprobeerd hebt.

gr corina


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-06 - 00:36:12 send message to dooren

Als je weet dat zo'n jong "eraan gaat" dan breek nood wetten. Het voer liet zich er niet uit maseren, het kuiken gaf ook niet over.
Tja dan is er nog maar een middel.
Het is eigenlijk een logisch gevolg wat elkaar opvolgt als er iets misgaat, de kunst is dan het toch naar je eigen hand te zetten.
Gert


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-03-06 - 01:14:15 send message to natasja

ik denk eigenlijk dat ervaring niet eens zo'n groot belang is ..

het gaat meer om de persoon zelf , sommige mensen voelen instinctief gewoon aan hoe te handelen , zonder mezelf groot te prijzen ben ik zo iemand , ik zie snel aan een dier hoe het zich voelt ( hongerig , actief , gezond , ongezond etc. ) en ik weet vaak ook hoe ik moet gaan handelen ook al heb ik hier geen ervaring mee ,ik ken echter veel mensen die "dit" niet hebben en ondanks ervaring evengoed dat instinct niet lijken te krijgen ..
daarom kunnen sommige mensen na 1 keer handopvoeding het aan en andere het na 1000 keer nog steeds niet aan ..
Bij mij in de familie komen de mensen steevast met problemen met dieren bij mij advies vragen , zelfs al heb ik geen enkele ervaring met die diersoort , ik weet niet precies hoe ik dit moet uitleggen maar weet eigenlijk wel zeker dat er mensen zijn die begrijpen wat ik hiermee bedoel ...




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 268 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede