Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > eierschaal Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : eierschaal
pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-03-17 - 09:14:27 send message to pluimenest

Om het calcium gehalte op peil te houden voeg ik bij mijn zelfgemaakt eivoer gemalen eierschalen.
Ik stel mij echter de vraag of dit nut heeft en of de calcium van de schalen door de vogels word opgenomen?
Een antwoord zou ik zeer op prijs stellen.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-17 - 09:45:18 send message to Jacqueline

happy :)

Dat ligt aan de opnamen van je eivoer natuurlijk, je zult toch kunnen zien dat er van gegeten word.
Calcium word ook door middel van sephia schelpen gegeven, om maar een voorbeeld te noemen.
Wij geven het in pure vorm door de mix twee keer per week.
Geen kruiwagen vol natuurlijk maar voor elk koppel zo ongeveer een half klein borrellepeltje.
Wil daar niet mee zeggen dat ze dit totaal opnemen, maar dat is ook niet nodig, belangrijkste is dat het aanwezig is in je voedingsschema, ze nemen het op naar behoefte.
Tegen het broedseizoen aan zie je duidelijk een toename van opname van dit supplement.
Verkrijgbaar in de betere winkels op het gebied van paardenvoeding, in pure vorm dan wel te verstaan.
Uitgevallen eischaaltjes verwijderen wij ook niet om deze reden, na een weekje of wat vind je daar dan ook niets meer van terug, word toch wel opgenomen door de ouders, dus ook de eierschalen die je in je eivoer vermengd zal heus wel opgenomen worden.
Wel is het aan te bevelen om hier tijdig mee te beginnen, niet als het broedseizoen al voor de deur staat, de pop zal bij gebrek van calcium dit aan zichzelf gaan ontrekken, met als gevolg ernstig tekort van dit preperaat in haar eigen lichaam, wat ook als gevolg heeft het stilvallen van je kweekkoppel, (wat er niet in zit kun je er ook niet uithalen) dit kan jaren duren voordat het calciumpeil weer op niveau is.
Met name grijzeroodstaarten zijn erg gevoelig op dit gebied, dus is het zaak dat je ze alle supplementen geeft om tot resultaat te komen.
Maar dat geld natuurlijk voor alle vogels of het nu kweekkoppels/huiskamervogels zijn.

wink ;)
Peter.


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-03-18 - 20:26:36 send message to pluimenest

Dank je wel Peter voor je antwoord, maar wat ik infeite bedoel is : wanneer de eischaal opgegeten is door de vogel wordt dan in het lichaam van de vogel de calcium onttrokken aan de eischaal en dan opgenomen in het lichaam van de vogel ?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-18 - 20:35:32 send message to Niltava

Het wordt inderdaad opgenomen door het lichaam.
Voor opname zijn wel ook fosfor en vitamine D nodig.
Het kalk voor het (te) leggen ei(eren) wordt aan de botten van de vogels onttrokken. Dus van tevoren en na het broeden wordt het opgebouwd.


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-03-18 - 21:01:25 send message to pluimenest

Dank Niltava voor het duidelijk antwoord



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 179 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede