Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > importverbod ??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-01-12 - 22:18:26 send message to Wickingh

Het is zeer gemakkelijk om uitspraken uit zijn verband te rukken en daar negatief op te reageren.Dit was de uitspraak.

quote
Ook heb ik nergens gelezen hoe de voorstanders van wildvang het absurd hoge sterftecijfer willen voorkomen . Dit wordt niet eens aangestipt , maar dat is nu juist wel de oorzaak van de definitieve stop.
Was men in het verleden wel diervriendelijk en zorgvuldiger er mee omgegaan dan was het wss niet zo ver als nu gekomen.
Hoe noem je dat ook al weer? eigen schuld dikke..of wie niet luisteren wil of boontje enz


Niet alleen het laatste deel, waarbij ook nog eens expliciet aan toe is gevoegd dat ik niemand persoonlijk bedoelde.


Het zijn helaas steeds dezelfden die dit als aanleiding zien om dan op de man te gaan spelen.
Helaas zijn door enkelen hier al vele afgehaakt die hier positieve bijdragen hadden op dit forum,

Frank


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-01-12 - 22:29:42 send message to Niltava

Allemachtig, nu breekt mijn klomp, nu haal je 1 ding aan, lees mijn(alle) quotes eens, de hele tendens was eigen schuld dikke bult op een reactie van goulds die het niet kromsnaveaspect belichtte.
Wie is nu negatief, lees je eigen stuk eens objectief na


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2007-01-12 - 23:05:50 send message to jani

(Vanaf 1 juli 2007 mogen alleen vogels geïmporteerd worden, die in gevangenschap zijn gefokt in een aantal geautoriseerde kweekcentra in een beperkt aantal landen.)
Als je als liefhebber zo iets leest dan weet je al direct dat dit weer eens iets wordt voor de grote maffiosie,de kleine man zal wel niet kunnen meedingen naar zulke kontrakten.
Denkt men nu echt dat er geen vogels uit de natuur zullen worden geroofd,denk dat nestjongen in het land van herkomst behoorlijk van de hand zullen gaan,gewoon een ringetje rond het pootje en kassa kassa,met andere woorden heel veel nestroof en nest vernieling terwijl er al heel weinig kweekbomen zijn,zeker voor papegaaiachtigen,met als gevolg het versneld uitsterven van diverse soorten vogels.
De groentjes denken het weer eens gevonden te hebben en ze hebben het inderdaad gevonden,het versneld uitroeien van diverse diersoorten.
Van harte proficiat.


noel
Website Member
Posts :75

Website Member
2007-01-12 - 23:12:35 send message to noel

hoi
ik deel de mening van jani

we moeten denk ik opppassen dat we zorgvuldig met onze vogels omgaan niet alleen handopfok maar ook natuurbroed,.
en ik denk dat dat de import daadwerkelijk stopt er meer vogels het niet zullen over leven in de natuur,.


ik weet niet wat ik daar verder op moet zegen ,.
ik heb gemengde gevoelens

edwin


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-01-12 - 23:40:42 send message to Pionara.nl

quote
Maar dan kan er ook een fatsoenlijk salaris betaald worden aan de mensen van de landen waar de vogels vandaan komen.

Eerst zien dan geloven , Henk.
De prijzen worden voor ons hoger, maar de quota voor die mensen lager omdat de afzet minder is. Het zou zomaar kunnen dat de wildvangers er op een gegeven moment helemaal geen brood meer in zien en dus gaan omkijken naar ander bronnen van inkomsten. Als dat nou het toerisme zou zijn-- dus rondleidingen naar verzamelplaatsen van wilde papegaaien etc-- dan zou dat heel mooi zijn.

Ik ben echt niet anti avicultuur maar als ik hier weer eens een opvang(wildvang)amazone al zijn veren uit zie trekken, omdat ie tegen-natuurlijk zit opgesloten dan heb ik heb wel eens mijn bedenkingen bij mijn eigen hobby.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2007-01-13 - 01:07:33 send message to Jacqueline

Neem eens een kijkje bij die landen die al sinds dicenia een dergelijk verbod hebben ingesteld, de diversiteit aan vogels in al hun pluimage zijn er in ruime mate voorradig.
Dus er is nog hoop, als men vreest voor uitdunning van het eigenbestand, en dat mag ook nog in europees verband gezien worden.
Enkel de papierenweg en de centjes zullen van een zwaarder gewicht zijn dan voorheen, en ook dit geeft een positieve uitwerking op het welzijn en behoud van soorten binnen de avi.
Het binnenlopen bij een importeur en voor wat knaken minder eenvoudige soorten te verwerven zal nu ook wel sterk gereduceerd worden.
De aankopen van opwelling zullen ook wel verminderen, want het loopt iets verder door dan de aangegeven 40/60% sterfte tijdens het vangen/transporteren, hoeveel doden zijn er daarna nog niet geraapt bij de liefhebbers thuis, hetzij door verkeerde huisvesting/voeding/kennis....ach het waren maar knaken.!!!
Bloedverversing is altijd te verkrijgen, is wat meer werk, maar beslist niet onmogelijk, maar dan moeten we wel van ons eilandje afkomen, en de samenwerking zoeken met andere landen/aviculturisten.
Deze weg is dus open gelaten, wel alles onder goedkeuring van de bevoegde instantie, maar dat was in het verleden niet anders.

Peter.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-01-13 - 01:14:10 send message to molineti

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

quote
Ik ben echt niet anti avicultuur maar als ik hier weer eens een opvang(wildvang)amazone al zijn veren uit zie trekken, omdat ie tegen-natuurlijk zit opgesloten dan heb ik heb wel eens mijn bedenkingen bij mijn eigen hobby.




Ik ooksad :(


Bij overige vogelsoorten die anders gehouden(kunnen) worden zoals vinken, sijzen,vruchten en insecteneters etc kent men(bijna) geen plukproblemen of andere redenen die leiden tot een probleem vogel waarvoor een opvang adres nodig is.

Als men wat verder(in het algemeen)zou kijken dan de papagaaien neus lang is,zou men zien dat de mensen die voor een gereguleerde import zijn ,vaak zeer bevlogen liefhebbers zijn die al jaren bezig zijn met;verbeteren van voeding,verbeteren van huisvesting,kennis vergaren,bestandsregistratie etc,etc

Bij deze liefhebbers gaat het niet om geld!!!

Maar om uitdagingen en soortbehoud voor avicultuurhappy :)

Deze liefhebbers zullen het meest getroffen worden door de importstop.



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-01-13 - 10:39:03 send message to johanblok

quote

Ik ben echt niet anti avicultuur maar als ik hier weer eens een opvang(wildvang)amazone al zijn veren uit zie trekken, omdat ie tegen-natuurlijk zit opgesloten dan heb ik heb wel eens mijn bedenkingen bij mijn eigen hobby.


Die houding heb ik ook, daarom ben ik alleen nog geinteresseerd in papegaaiensoorten die bewezen hebben dat zij zich goed kunnen aanpassen. Het is echt een verkeerde houding om vooral in moeilijke soorten geinteresseerd te zijn. Met alle gevolgen van dien voor de betrokken vogels.

Verantwoordelijkheid en aandacht voor welzijn betekent zelfbeperking, zowel in aantal als in diversiteit van de te houden vogels.

De avicultuur heeft meer dan genoeg kansen gehad (zeker wat betreft papegaaien), die vaak al veel te veel ten koste zijn gegaan van welzijn, het is daarom wat mij betreft gewoonweg fantastisch dat de import van wildvang dicht gaat!

Gereguleerde import van nakweek blijft mogelijk, dat biedt voldoende kansen voor de serieuse liefhebber.



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-01-13 - 13:15:36 send message to tonnl

Gerguleerde import van papegaaien zal nog wel blijven ($$), maar hoe komt een liefhebber aan kleine tropen, om zijn kweekbestand aan te vullen?
Wat zal de prijs worden als een blauwgrijs roodstaartje (piepklein tropisch vogeltje) alleen nog geringd en geregistreerd ingevoerd mag worden?
Ik heb ook gemengde gevoelens, een stop heeft beslist ook voordelen voor de vogels in de natuur. Maar genoemde geatallen over sterfte geven toch op zijn minst aanleding tot twijfel. Daarnaast, hoeveel procent van een vogelsoort overleeft het eerste levensjaar in de natuur zelf? Dat zou nog wel een excact hetzelfde getal kunnen zijn wat sterfte betreft.
In wiens belang zou dan een importstop moeten zijn?


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2007-01-13 - 13:26:45 send message to Picolet

Ik ben het eens met de reactie van Peter,

Helaas geldt het alleen voor de kromsnavels, de liefhebbers van insecten en vruchtenetende vogels zullen op korte termijn losse vogels in hun kooien hebben vliegen of verwante jongen die niet meer onverwant gemaakt kunnen worden. Eigenlijk is de importstop de doodsteek voor veel liefhebbers die al vele jaren deze vogelsoorten houden.

Overigens blijven de vogelvangsten gewoon doorgaan, niet voor de liefhebbers in het buitenland maar de lokale markt. De vogels verdwijnen nu in de kookpot, zeker bij gebrek aan geldmiddelen die de vogelvangers ontvingen en nu alternatieven gaan zoeken.

Enkele jaren terug werd in Antwerpen een zending diepvriesvlees in beslag genomen waar circa een miljoen zangvogels kant en klaar voor consumptie in beslag werd genomen. De vogelgriep maakte het toen onmogelijk om vogels te versturen. Overigens eet men in China alles wat maar enigzins eetbaar is en is het consumenten gedrag en de enorme industriele expansie drift de grootste bedreiging van de vogel en dierbestanden.

In zuid amerika is de ontbossing de grootste bedreiging voor veel vogelsoorten. Het boek van birdlife international geeft in het boek Threatened birds of the world in 99% van de gevallen als oorzaak verlies van leefgebied.

Een ander aspect is het ondersteunen van de vogelvangers die nu hun inkomen gaan verliezen en wellicht zich gaan vergrijpen aan de kostbare zeldzamere soorten en eieren of vogels het smokkelcircuit in gaan brengen.

De uitval is naar mijn mening gebaseerd op oude situaties, hoe vaak zijn de beelden niet vertoond van de jonge blauwvoorhoofden die op een verzamelpunt werden getoond. Een spuit met maispap en het jong wat zich verslikt en wordt doodgeslagen. Deze beelden zijn van 10 jaar geleden en nu is de situatie geheel anders. Nu worden er beperkt vogels uit de nesten gehaald en met speciale breekringen geringd en verstuurd, de opbrengst is voor een stukje natuurbeheer om de steeds schaarsere bomen te beschermen en te herplanten. Belangrijker nog om de straatarme cowboys die op de enorme ranches werken en veelal de vogelvangers van een vast extraatje te voorzien.

De huidige importeurs verliezen in de quarantaines die nu geheel aangepast zijn op een verblijf van 30 dagen veel minder vogels als in de tijd van schiphol rechtstreeks in de verkoopkooien.

rapporten kunnen gekleurd worden en milieuorganisaties en dierenwelzijnorganisaties gebruiken voor hun argumenten natuurlijk de grootste excesssen om hun gelijk te halen.

Dus voor veel liefhebbers een slechte beslissing, en wellicht het einde van hub hobby in een bepaalde vogelsoort.

Als alternatief zal wellicht de inheemse soorten gehouden kunnen worden. Hiervoor zullen veel vogels uitgehaald moeten worden in de vrije natuur, handopfok en de juiste ring om en ze zijn legaal. Hiervoor waarschuwde de vogelbescherming recent. De voorzitter van de NBVV begreep het niet zo goed dat dit veelal gebeurd met de insecten etende vogels en verweerde zich met de grote aantallen zaadetende soorten die in enorme aantallen gekweekt worden en het verhaal een broodje aap was.

Laatst een kweekverslag gelezen in Onze Vogels van de kleine karekiet, de oudervogels waren correct geringde vogels die met de hand waren grootgebracht!!!!, in het zelfde nummer ging deze voorzitter op de kwestie van het roven van vogels in de vrije natuur in.

Wellicht is deze man een beetje blond of wil de realiteit niet onder woorden brengen en kan altijd nog zeggen "dat heb ik nooit geweten"

Jammer voor de vogelhobby dat deze zaken spelen, wellicht vallen in de toekomst veel liefhebbers af.

Groeten Ruud


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-01-13 - 14:53:49 send message to johanblok

quote

Helaas geldt het alleen voor de kromsnavels, de liefhebbers van insecten en vruchtenetende vogels zullen op korte termijn losse vogels in hun kooien hebben vliegen of verwante jongen die niet meer onverwant gemaakt kunnen worden. Eigenlijk is de importstop de doodsteek voor veel liefhebbers die al vele jaren deze vogelsoorten houden.


Als deze liefhebbers dit al vele jaren doen, dan zouden er tijdens deze jaren met behulp van de toenmalige import toch voldoende onverwante kweekstammen opgebouwd moeten zijn (?). Ik zie niet echt het fundamentele verschil met papegaaien (ik begrijp wel dat korte levensduur een en ander kan bemoeilijken, maar bij papegaaien zijn er weer andere belemmeringen). Hebben deze liefhebbers, net als vele papegaaienhouders, dan niet veel te lang gebouwd op import terwijl men een verbod al jaren kan zien aankomen?

N.B. Ook voor veel papegaaiensoorten (bijvoorbeeld de door mij geliefde muller amazones) zal het op den duur uiterst problematisch worden om onverwante in gevangenschap gekweekte koppels samen te stellen.


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2007-01-13 - 17:35:46 send message to pitylus

Beste Johanblok,

Je kan geen insecteneters en exoten vergelijken met papegaaien . Een papegaai of parkiet leeft véél langer dan een exoot of vruchteneter die ongeveer 5 jaar in leven blijft .Als jij denkt dat dergelijke vogels zomaar te kweken zijn vergeet het maar .Dit is een regelrechte ramp voor ons , ik heb vogels zitten die éénmalig zijn geimporteerd in 1999 uit azie , ik heb er verschillende jongen van zitten maar zoek nu maar naar onverwante vogels , in nederland zit er niks meer in frankrijk niets , duitsland 2 paren en in italie heb ik weet van 1 koppel waar er nog niet mee gekweekt is . Degene die dit ons aangedaan hebben dragen de volledige schuld daarvan .Geloof mij vrij dat dit niets met dierenwelzijn heeft te maken maar enkel POLITIEK.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-01-13 - 19:34:53 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Veel geimporteerde wildvang papegaaien leven ook niet bepaald lang, en grote aantallen komen ook niet tot nakweek. Ik denk zeker niet dat zij gemakkelijk kweken, integendeel. Alleen als zij bijna onkweekbaar blijken, is de soort wat mij betreft gewoonweg ongeschikt voor de avicultuur. Als het de afgelopen decennia zonder importverbod niet gelukt is een kweekbestand op te bouwen, dan zal dat straks vermoedelijk ook niet lukken, toch?

Natuurlijk is het een politieke beslissing die niet in de eerste plaats - of vermoedelijk zelfs helemaal niet - ingegeven is door aandacht voor dierenwelzijn. Dat wil alleen nog niet zeggen dat het geen positieve gevolgen op dit vlak kan hebben!

Overigens, ik zou niet tegen een beperkte streng gecontroleerde import van in het wild overvloedig aanwezige soorten zijn op voorwaarde dat het om soorten gaat die zich in avicultuur ook redelijk gemakkelijk aanpassen.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-01-13 - 19:58:10 send message to Niltava

quote
Als deze liefhebbers dit al vele jaren doen, dan zouden er tijdens deze jaren met behulp van de toenmalige import toch voldoende onverwante kweekstammen opgebouwd moeten zijn (?). Ik zie niet echt het fundamentele verschil met papegaaien (ik begrijp wel dat korte levensduur een en ander kan bemoeilijken, maar bij papegaaien zijn er weer andere belemmeringen).

Er zijn toch wel veel verschillen hoor. Maar alleen bijv. de levensduur heeft al invloed, als je koppel het eens doet in bijv het tweede of derde jaar(na eerst wennen aan voeding kooi etc dan is het maar de vraag of de jongen groot worden als gevolg van de voeding bijv., dan blijven er niet veel productieve jaren meer over bij vogels waarbij bijv. 10 jaar al een hele leeftijd is.
Verder hebben een aantal van de softbills de narigheid dat ze elkaar naar het leven staan buiten de broedtijd en het dus heel goed oppassen is wanneer ze bij elkaar kunnen. Als voorbeeld, ik heb twee koppels zwartkoppen(europese) 1 koppel zit al drie jaar bij elkaar no problem, het ander koppel zat ook vredig bij elkaar tot twee weken terug ineens de pop de man bij dood had gemaakt.

Verder is het geslacht niet altijd duidelijk te zien. Net zoals er een grote vlucht in kweek is gekomen bij papegaaien door het endoscopisch seksen zie je nu ditzelfde ivm het dna seksen bij dit soort vogels.
Verder heeft de dure voeding en de kennis van voeding ook niet bevordelijk gewerkt.
In de jaren 80 en 90 is op dit gebied bij papegaaien veel ontdekt, de laatste jaren was dat bij deze vogels het geval.
En zo zijn er nog wat zaken die nu pas tot succes leiden.

Diverse van deze zaken gelden ook voor de kleinere tropen. Ook die zijn pas de laatste jaren met meer succes gekweekt.
M.a.w. eigenlijk komt de importstop eigenlijk net een beetje te vroeg.

Natuurlijk hadden sommige soorten ook eerder en beter worden gekweekt)lonchura´s(nonnen), mozambiquesijzen etc. etc. en daar was de makkelijk verkrijgbaarheid wel een nadeel voor.
Verder schaften natuurlijk veel mensen voor de leukheid deze soorten aan, papegaaien zijn duurder, dat is en was niet voor iedereen haalbaar en was daar deook de stimulans ook groter om te kweken, immers jongen leveren ook meer op dan jonge witkonon of een met veel(duur) levend voer opgekweekte vuurvink.
Ik denk dat er inderdaad wel me soorten beter gaat worden gekweekt maar zien nu ook al bijv. de nadelen van de kostbaarheid(dit zie je bijv ook in de VS waar men bijv blauwfazantjes etc zelfs vanaf het begin met de hand opkweekt!!! )
Zo worden bijv. putters ook massal hier en daar via kanaries opgekweekt en denk eens aan de legbatterijen van australlische soorten destijds in japan, waarmen dankbaar gebruik heeft gemaakt van de japanse meeuwen.
Ik vermoed dat mensen nu in de genoemde legale landen ook wel kansen zien in deze richting.

De importstop heeft dus ook wel goede kanten, had alleen gehoopt dat de nadelen door een gereguleerde stop waren opgeheven.



goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-01-13 - 20:07:23 send message to goulds

Ik heb mijn roodpoot en geelpoot suikervogels weg gedaan omdat ik er geen partner voor kon vinden zowel op afstand als financieel (v.a. 200 euro p.st)er is iem uit zwitserland gekomen om ze te kopen van mij hij heeft er nu 3 onverwante koppels mee kunnen maken.

Zo zie je wat de gevolgen zijn uit deze zijtak van de vogelsport.Deze vogels hebben net wat meer zorg nodig,en al die net wat meer beetjes komen heel misschien nageslacht,en dit is juist die uitdaging en bekroning van "hun"hobby.
Daarom kun je het niet met kromsnavels vergelijken.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 169 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede