Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > importverbod ??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2007-01-16 - 18:18:23 send message to J. Santegoeds

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo,

Tropic;
quote
Het is wel niet mijn bedoeling om in Nederland mensen weg te halen naar Belgie

Ik denk dat samenwerken in Europees verband beter is dan in Nationaal verband.

Verder denk ik dat je met enkele gelijkgestemden gewoon een begin zou kunnen maken.
Geef er publicteit aan via de diverse vogelbladen, en er zullen zich wel mensen bij je melden.
Probleem is echter dat je (denk ik) de meesten al wel zult kennen, het "wereldje" is meestal niet zó groot.
Maar "samenwerken" zal het toverwoord blijken, de komende jaren.

Hans Buffel; een prima initiatief, ik hoop dat het de Passerina's goed gaat!

Overigens denk ik dat de Vogelbonden hierin het voortouw zouden moeten nemen.
Dát zijn toch de vertegenwoordigers van óns; de liefhebbers.
Ook hier is er een discussie gevoerd mbt dit onderwerp, misschien wel eens interessant om de aangehaalde argumenten eens te bekijken.....
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=488


Succes allemaal!


Cees
Website Member
Posts :21

Website Member
2007-01-17 - 14:00:01 send message to Cees

Kwam ik tegen op een site van een Belg
cees.


Als quarantainehouder hebbik een directe lijn met enkele EU- commissieleden die over de vogelimport beslissen, dus ook met de belgische vertegenwoordiging. Dit heeft als prettig gevolg dat ik alles officieel weet nog voor de groep rond Borgstein, of voor het naar een persagentschap gaat etc.

Ter herinnering : sinds 1 nov 2005 is dit importverbod van kracht, dus sindsdien is er geen pluim waar dan ook in een europese quarantaine legaal ingevoerd.

De belangrijkste genomen beslissingen op een rijtje :
- import ZAL worden toegelaten -onder strikte voorwaarden- vanaf 1 juli naar europese quarantaines, nadat deze terug gescreend zijn op hun werking.
-ALLE vogels moeten geringd of gechipt zijn, dus wildvang zal niet meer worden toegelaten naar europa
- er mag worden geďmporteerd op 1 juli vanuit 3rde landen (= niet eu-landen) die nu reeds pluimvee exporteren naar europa toe. Het betreft 10 landen, oa. australië en canada (beide landen hebben een exportverbod !), voor afrika alleen tunesië (waar zelfs geen enkele doodgewone afrikaanse astrilde voorkomt!) en wat zuid amerika betreft : chili. een ander land is bv israel, lekker veilig en allemaal landen met een lange traditie en know-how wat export van siervogels betreft
-ŕlle vogels moeten komen van een officieel erkend kweekstation. Men kan dus niet zomaar geringde vogels van liefhebbers/markten kopen en opsturen naar europa.
-deze kweekstations zullen worden bezocht voor goedkeuring door leden van de commissie. Op die manier wordt smeergeld aan lokale mandatarissen weggeworpen geld, voor zij die dachten de slimmerik te zijn.

Het moet gezegd : belgië, ned en portugal hebben hun uiterste best gedaan om meer opening te verkrijgen. Ze stuitten echter op een krachtig njet van enkele andere lidstaten, die voor een totaal importverbod waren. England op kop.

De kleine opening die nu is gelaten heeft als doel een mentaliteitswijziging door te drukken en dus alleen nog maar gekweekte vogels toe te laten.
Ga je mee samen een kweekstation in afrika vinden van bv vuurvinkjes, bandvinkjes etc ?

Als officieel quarantainehouder kan ik niet anders dan al 15 maand lijdzaam langs de kant toezien. Ik begrijp ook dat het politiek gevoelig ligt op te komen voor 'vogelvangers' -we denken aan het imago- en dat de 'groene' drukkingsgroepen hun best doen om de bestaande situatie te behouden. Lobbyen kunnen ze immers al geen ander en dat is hun goed recht. De vogelbonden zijn zeer kleine spelers in een groter geheel.
Men kan zich de vraag stellen of het bekomen resultaat zo verstandig is, als we kijken naar de realiteit.

Dé grote angst van de europese commissie is uiteraard illegale handel, met de daaraan gebonden risico's. De belgische afvaardiging is zich hiervan bewust en heeft dit ook aangekaart. Het heeft niet mogen baten.

Bekijken we de prijsevolutie van alle soorten het afgelopen anderhalf jaar, dan is het duidelijk dat de poort naart illegaliteit wijdopen staat met al deze nieuwe maatregelen. Met enorme risico's voor insluip van vogelgriep in de pluimveestapel, dus voor de volksgezondheid, want controle 0,0 !
Men zal zaaien wat men heeft geoogst.
Ik ga alvast een kaars branden in scherpenheuvel voor de commissieleden. Is dat nu echt nodig ? Ik dacht van wel !

En toch, men had de mogelijkheid om alles 100 % te controleren via de reeds gevestigde quarantaines, die de nodige honderduizenden euro's hebben geďnvesteerd hiervoor sinds 2001 om aan de strenge eu-eisen te voldoen. Willen we deze quarantaines qua hygiëne es vgl met doorsnee kweekhokken van liefhebbers ?

Toegegeven, voor 2001 kwamen soms zendingen binnen die beter het daglicht niet konden zien.
Sindsdien is men verplicht de vogels op te sturen volgens strenge IATA-normen, en terecht. We zijn tenslotte eerst met z'n allen vogelliefhebbers.
Zijn wij zeelui die vis vangen om op te eten ? Tuurlijk niet, elke (gevangen) dode vogel is er eentje te veel !
Vandaar dat ik dus alles opstuur naar m'n vangers in afrika om de gevangen vogels de best mogelijke verzorging te geven. En dat ik vaak zelf mee ging vangen en de vogels inpakte om problemen met veterinaire keuring te vermijden in afrika en bij binnenkomst in eender welke europese luchthaven. Thnx jos voor je pluim, maar vind het niet meer dan normaal dat men respect toont voor gevangen vogels. Hoe andre quarantainehouders dat doen is hun zaak.

Betreur dan ook de naďeve groene reflexen op dit forum wat import betreft. Heb nog niemand daarvan op 1 van m'n voordrachten over importen gezien, pity. Er wordt immers niets zo streng gecontroleerd dan vogels !

Het mag duidelijk zijn dat deze nieuwe maatregelen een strop vormen voor de importhandel. Als er nog zal binnenkomen, zullen liefhebbers met weemoed terugdenken aan de prijzen die ze nů reeds hoeven te betalen voor niet-eu-soorten.
In austalië bv kost een stel oranjekaaktje snel een euro 750.

Kan het nog erger ? Yip ! Canada bv, waar 'native' birds niet mogen gehouden worden, zelfs niet geringd !

Export -geringd of ongeringd- van eu landen naar andre eu-landen en buiten europa mag nog wel wel, ŕls het land van bestemming toestemming geeft.

Maar hey, ik ben ondernemer, en het is aan ons om -legale- alternatieven te zoeken. Sinds eergistren zijn we volop hiermee bezig

Slotvraag : We hebben het hier over max. enkele 10duizend wildvangvogels die eventueel europese quarantaines bereiken op jaarbasis, met 100 % controlesysteem.
Wat denken onze groene vrienden te doen aan de miljoenen vogels die jaarlijks naar afrika en terug naar europa trekken ? En opnieuw, en opnieuw ?

tot jullie dienst.
luc
quarantainehouder
europees goedgekeurd quarantainestation nr BE-VQ 3015
brugge-belgië
================================================== =======================


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-01-17 - 15:35:46 send message to johanblok

quote

Wat denken onze groene vrienden te doen aan de miljoenen vogels die jaarlijks naar afrika en terug naar europa trekken ? En opnieuw, en opnieuw ?


Juist de argumenten van degenen aangeduid met de vreemde benaming 'groene vrienden' hebben niets te maken met vogeltrek.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-01-18 - 19:08:45 send message to goulds

Dus ff kort samengevat,er komen dus nog vogels binnen.
Deze zijn gekweekt in land van herkomst en met bepaalde ring geringd.

Ook zullen de prijzen ervan flink aangescherpt zijn.

Er werd Australie genoemd,komen er daar nu wel weer vogels van naar europa???

Verder vind ik dat de bonden ons beter en graag duidelijk en eerder mogen informeren.

Kan het allemaal niet meer volgen de een zeg dit de ander weer dat.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-01-19 - 01:27:51 send message to tonnl

quote
Verder vind ik dat de bonden ons beter en graag duidelijk en eerder mogen informeren.

Zolang de bonden geen informatie krijgen van betrokken overheden kunnen ze niets doorgeven ook. Een krant of een site van een dierenbeschermer hoeft zich niet te verantwoorden als het achteraf niet klopte.


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2007-03-27 - 08:58:34 send message to J. Santegoeds

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hallo allemaal,

Door de hier geschetste problematiek hebben
drie Serinusliefhebbers besloten om andere liefhebbers van deze vogels een platform te bieden, waar we met elkaar in contact kunnen komen.

Nog stééds ben ik van mening dat dit eigenlijk, centraal, door de nationale/europese vogelbonden opgezet zou moeten worden voor de verschillende vogelsoorten.
Maar goed, die discussie zijn we nú dus voorbij.
Er zijn trouwens, door anderen, meer van dit soort initiatieven op touw gezet.
Dus ook voor ándere vogelsoorten komen mensen in actie, vóór het te laat is!

Maar goed, even terug naar óns initiatief.

We hebben besloten om een tweedelige site neer te zetten; 1) informatief en openbaar, 2) contactgegevens en besloten.
Op het openbare gedeelte zal zo veel mogelijk informatie geboden worden over de verschillende cini-soorten.
Moeilijkheid daarbij is de verschillen in naamgeving.
Zowel de latijnse alswel de "nationale" naamgeving zijn zéker niet eenduidig en worden nog wel eens veranderd.
Dit gebeurde trouwens onlangs nog, waardoor we de complete wetenschappelijke indeling op de site weer hebben moeten veranderen.:mad:
Dit gedeelte willen we voor iedere bezoeker toegankelijk maken.

Dan het gedeelte contactgegevens.
Bedoeling is; dat alleen voor geregistreerde leden dit gedeelte toegankelijk is.
Door het invullen van je eigen contactgegevens en een opgave van de cini-soorten die in je bezit zijn, deel je deze informatie met ándere leden en kun je er voor kiezen om contact op te nemen met andere kwekers van dezelfde soorten om zodoende informatie of vogels uit te wisselen.

De motivatie achter dit initiatief is; om hierdoor de Serinus-soorten die nú in Europa in de voličres aanwezig zijn, te behouden voor de Europese avicultuur.
Dit kan alleen door deze vogels en ervaringen met andere liefhebbers/kwekers uit te wisselen.
Ik weet niet óf dit initiatief gaat slagen, want dát ligt in de handen van ons allemaal.
Wat ik wél weet; is dat als we nú niet in actie komen het voor veel soorten te laat zal zijn.

De komende tijd zal her en der méér te lezen zijn over dit initiatief, maar ik wilde graag de bezoekers van Vogelarena ook een voorproefje gunnen van dit initiatief.
We zijn druk doende om méér gegevens, foto's, e.d. bij elkaar te sprokkelen.
Dit is echter een heel karwei, maar gaandeweg zal deze site toch moeten groeien door de bijdrages van, óók, andere liefhebbers.
Want, ook dit kunnen we niet alleen!

Dus, beste forum leden, neem eens een kijkje op www.serinus-society.eu en snuffel er maar eens rond.
Degene die zélf cini's hebben zou ik willen vragen; registreer jezelf op de site en draag zo je steentje bij aan het in stand houden van deze soorten in onze voličres.

Groeten; Gaétan Vicentini, Huub Vervest en John Santegoeds.


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2007-03-28 - 11:32:33 send message to hansbuffel

Goed initiatief, John!
Voor bepaald soorten moeten we indedaad in actie schieten anders zijn ze binnen 10 jaar uit onze bestanden verdwenen of kan enkel nog inteelt toegepast worden.

Met een aantal gepassioneerde liefhebbers ben ik een gelijkaardig initiatief gestart rond Passerinas of Amerikaanse Kleurvinken: EPS - European Passerina Studygroup. We zijn in gans Europa op zoek gegaan naar liefhebbers van deze vogels en hebben er toch heel wat gevonden. Sommige liefhebbers waren aangenaam verrast dat van die losse pop of man die ze hadden nog kwekers in Europa aanwezig waren en ze via de werkgroep terug een koppel zullen kunnen samenstellen. Dit is nu net onze bedoeling: zoveel mogelijk geďnteresseerden aan het kweken krijgen en na het kweekseizoen zien wie wat zoekt, verkoopt of wenst te ruilen.
We beseffen maar al te goed dat dergelijke initiatieven niet gemakkelijk zijn, alles hangt af van de goodwill van de leden.

Gezien de gezamelijke problematiek kunnen we misschien contact houden met elkaar, ik stuur je nog een PM.

Geďnteresseerden in dit initiatief kunnen er meer over lezen op: www.passerina.eu

Groeten,
Hans Buffel


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-03-28 - 12:26:50 send message to Daniel

prachtig initiatief.

Wat me verder opvalt is dat als we verder kijken dan we tot nu toe gedaan hebben er toch nog een aantal serieuze kwekers zijn voor allerlei soorten.
Verder kom ik voor mijn werk in Den Haag regelmatig bij mensen thuis en ik kom toch regelmatig soorten tegen die ik niet meer verwacht had (met name paapjes en Oryzoborus soorten)


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2007-03-28 - 21:49:02 send message to hansbuffel

Je hebt gelijk, Daniel.

Het is inderdaad zo dat we soms eens verder moeten kijken dan onze neus lang is. Sommige kwekers zijn niet aktief op het internet maar lezen wel de vogelbladen. Deze groep kan je bereiken door het schrijven en laten publiceren van een kweekverslag of een artikel over een bepaalde soort. Via deze weg heb ik al een aantal interessante contacten gelegd.

Groeten,
Hans


vogelkooi
Website Member
Posts :57

Website Member
2007-07-14 - 19:28:36 send message to vogelkooi

Hallo, ik las in een topic hier dat er uit bepaalde landen geimporteerd mag worden. is dat zo ? En wanneer gaan de grenzen weer open, wie weet dat?
groeten
Mike


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-08-09 - 16:53:31 send message to goulds

dit stond in adv van mp vandaag:

Verkoop en koop uw vogels bij leden van de Nederlandese en Europese vereniging van import- en exporteurs van vogels en hobbydieren. De europese vereniging gaat de strijd aan de import van wilde vogels weer los te krijgen. Onze leden importeurs geven veel geld uit om dit te realiseren. De kans is aanwezig. Steun daarom de leden van onze vereniging. Rinus Borgstein voorzitter van beide verenigingen. Binnenkort zullen wij informatie omtrent de vereniging op onze website plaatsen.


ben benieuwd


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-08-09 - 17:43:20 send message to molineti

quote
Verkoop en koop uw vogels bij leden van de Nederlandese en Europese vereniging van import- en exporteurs van vogels en hobbydieren.


Ik denk dat het een soort van ,,wanhoops,,poging is om de handel weer naar zich terug te halen.

De voormalige importeurs zitten nu met lege kooien,en de handel zit bij de tussen handelaren of gaat via marktplaats of andere verkoopsites.

Daar worden ze natuurlijk niet vrolijk vanwink ;)

Groeten Rene


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-09 - 18:13:03 send message to pietparkiet 10

van mij hoef het niet hoor de eerste 10 jaar maar als het ook voor andere landen geld dus niet alleen nederland laat eerst de natuur daar zich maar herstellen dan kunnen ze weer eens gaan kijken of het weer kan over 10 jaar


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-08-09 - 18:44:17 send message to goulds

Hoe kan de natuur zich dan herstellen??

door ontbossing?landbouw uitbreiding?? veeteelt??

die gaan gewoon door hoor,en de vogels passen zich daar noodgedwongen aan toe,zij het door uitsterven of minder broedsels door ruimte en voedsel gebrek.

Zoals ik al eerder gezegd heb er moet betere controle en minder massaal ingevoerd worden zolang er maar aanvoer is zal de natuur weinig hinder treffen wat wildvangst betreft.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-08-09 - 18:52:19 send message to mijnkaketoes.nl

Lekker naief is voor borgstein zijn eigen handel




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 233 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede