Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > importverbod ??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



capito
Oud Lid
Posts :63

Oud Lid
2005-03-23 - 21:57:11 send message to capito

Door de ,,nieuwe,, quarantaine wet zijn de prijsverschillen tussen import of nakweek vogels volgens mij behoorlijk recht getrokkenwink ;)


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-03-24 - 07:58:42 send message to henkmeer

capito ik denk dat het wel meevalt,toen die wet er was ging inderdaad de prijs van import omhoog, maar de prijs van eigenkweek steeg toe ook ineens mee, of dat die ook met de wet te maken hebbenhappy :)

Henk


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-24 - 08:09:18 send message to ParkietenPeter

Ik kan mij inderdaad nog herinneren dat een grijze roodstaart ƒ400,- kostte. Nu kost die €400,- terwijl hij in het begin €250,- kostte.

Die prijzen stijgen doorgaans met de vraag. En daar is ook veel aan gelegen. Als menen meer vragen dan er aangeboden wordt. Waar moeten de vogels dan vandaan komen? Mensen willen toch tevreden gesteld worden en willen over het algemeen niet wachten.

De grillen van de mens zijn niet voor de poes (vogel).
sad :( Maar als we spreken over import, moet denk ik wel duidelijk zijn of/dat het gaat om wildvang import.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-03-24 - 12:56:25 send message to Wickingh

Beste Peter ,

je hebt gelijk de discussie moet blijven importverbod van wildvang.
Ik vind persoonlijk dat als er door de hoge prijs van een papegaai dit mensen eerder zal doen nadenken over deze aanschaf, als een papegaai voor weinig te koop is wordt deze vogel ook weer erg makkelijk van de hand worden gedaan.
Je zal met me eens zijn dat elke papegaai die in het NOP te recht komt er in feite een te veel is.
Als we met hogere prijzen kunnen voorkomen dat men ondoordacht een papegaai aanschaft ben ik al tevreden en dit zeg ik niet om mijn eigen zak te spekken.

mvg Frank


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-03-24 - 13:15:53 send message to Hawkeye_NL

Mijn blauw gele ara is vorig jaar mei aangeschaft door een paar mensen die heel erg graag een ara wilden hebben. Ze hebben de prijs voor de vogel betaald die er werd gevraagt een daarbij kochten ze direct een nieuwe kooi en nog wat zaken. Totaal prijs was ruim € 1500. Je zou dus denken dat de mensen hier dus goed en lang over nagedacht hebben en dat ze hier dus ook extra voorzichtig of zuinig op zouden zijn. Niets is echter minder waar. Ik heb de vogel eind vorig jaar gekregen met de opdracht deze een heropvoeding te geven en dan te verkopen. De prijs was hiermee al behoorlijk gedaald. Niet lang daarna heb ik de vogel met kooi en toebehoren zelfs kadeau gekregen.

Ik wil hiermee duidelijk aangeven dat een hoge prijs echt geen reden is voor mensen om anders om te gaan met de dieren. Het blijft altijd hetzelfde verhaal. De een heeft alleen iets meer geld om een duurdere vogel te verspelen dan de ander. En of je nu praat over de aanschaf van een vogel van € 250 of het 10 voudige € 2500. Ze kunnen altijd op plaatsen als het NOP belanden.

Daarnaast gaan we voorbij een het harde feit dat elke papegaai minimaal 2 eigenaren zal kennen in het leven in normale gezonde omstandigheden. Wij mensen worden namelijk gemiddeld 75 jaar. We kopen gemiddeld onze eerste papegaai pas als we ruim in de 20 zijn. Stel 25 jaar. Dan hebben we 50 jaar om voor een vogel te zorgen. De meesten willen alleen een jong dier kopen dus als die nog geen jaar oud is. De gemiddelde leeftijd voor een papegaai ligt iets op 65 jaar. Dat betekend dat wij er op onze top 50 jaar voor kunnen zorgen en de vogel de laatste 15 jaar van zijn leven een andere verzorger op na moet houden. Meestal is dit iets als het NOP.

Erwin


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-03-24 - 17:30:36 send message to Wickingh

Hai Erwin,

ik zeg ook niet dat een hoge prijs alle misstanden uit de weg neemt , wel dat er meer mensen toch zullen nadenken willen ze er geld insteken. Je zal altijd mensen houden die impulsief een papegaai kopen ongeacht de prijs , al weerhoud je maar een klein percentage ondoordachte aankopen blijf ik bij mijn mening.Je hebt gelijk dat menig vogel zijn eigenaar zal overleven , ik ben 41 maar heb nu al geregeld waar mijn huiskamer papegaaien terecht gaan komen als ik er niet meer voor kan zorgen.

mvg Frank


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-25 - 08:47:32 send message to ParkietenPeter

quote
Je zal met me eens zijn dat elke papegaai die in het NOP te recht komt er in feite een te veel is.
Als we met hogere prijzen kunnen voorkomen dat men ondoordacht een papegaai aanschaft ben ik al tevreden en dit zeg ik niet om mijn eigen zak te spekken

En dan zou het NOP meer sponsoren erbij kunnen krijgen. Is helemaal geen slecht idee. Als de mensen maar tot nadenken aangezet worden.


Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-03-25 - 18:12:55 send message to Raimond Wolfert

Hogere prijzen lijden mischien wel tot doordachte kopers, maar dat is ook een reden voor importeurs om meer winst te maken.


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-03-25 - 18:49:57 send message to pluimenest

Wat mij hier een beetje stoort is dat men het steeds heeft over papegaaien, maar wat met import van insekteters, astrildes enz.. of zijn dit soms geen vogels ?
Op dat ogenblik is prijs niet meer de hoofdzaak, (een bandvinkje kost +/- 6 €), dierenwelzijn komt dan op de eerste plaats.
Maar laten we eerlijk zijn, als ik de reacties lees dan lijkt het me toch dat voor sommigen de euro's toch weer een zeer belangrijke rol gaan spelen.


Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-03-25 - 18:53:31 send message to Raimond Wolfert

Er zijn weinig andere kwekers die zich met deze discussie bemoeien. Mischien leeft dit niet onder kwekers van andere soorten?


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-03-25 - 19:36:19 send message to johanblok

De verkoopprijs heeft uiteindelijk niet dramatisch veel invloed. Het enige dat je kunt voorkomen, is dat men ze gemakkelijk weer met winst kan verkopen. Ook voor het tegengaan van de verkoop van import werken dat soort maatregelen (maar dan de andere kant op) niet. Bovendien de import die hier eenmaal is, moet toch een goed verblijf krijgen?

De enige oplossing voor de import is een verbod waarvoor de nodige politieke wil vereist is. Het is niet moeilijk om na te gaan welke partijen het diervriendelijkst zijn en welke juist niet... Natuurlijk moet dit juist in EU verband geregeld worden.

Overigens, een gemiddelde leeftijd voor papegaaien van 65 jaar lijkt me nogal overdreven. Veel amazones komen toch echt niet verder dan 30 a 40. Het is bekend dat grote ara's op deze leeftijd staar en andere oogafwijkingen krijgen, hetgeen betekend dat ook zij met 30 a 40 toch echt oud zijn.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-03-25 - 19:43:08 send message to Wickingh

Hai,

waarop baseer je dat de verkoopprijs geen invloed heeft op de aankoop van een papegaai?
Ik weet zeker als we de grijzeroodstaart als voorbeeld nemen. Dat bij een aanschafs prijs van zeg 100,= een impuls aankoop sneller is gedaan dan als je er 700,=euro voor moet betalen.
Waarschijnlijk zeg je nu dit soort bedragen komen niet voor .
Dan moet ik je toch teleurstellen ,met enige regelmaat weet ik dat er roodstaarten te koop zijn voor nog geen 100,= per stuk .Import en meestal wel met een gebrekje hier en daar, ook zijn er meerdere winkels waar voor een handtamme baby zulke bedragen worden gevraagd,

mvg Frank


Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-03-25 - 19:51:29 send message to Raimond Wolfert

quote
Het is niet moeilijk om na te gaan welke partijen het diervriendelijkst zijn en welke juist niet...


Het nadeel is dat ik naast vogels nog een ander leven heb, en dat ligt niet in lijn met de diervriendelijke partijen

quote
Het is bekend dat grote ara's op deze leeftijd staar en andere oogafwijkingen krijgen, hetgeen betekend dat ook zij met 30 a 40 toch echt oud zijn.




Het is ook bekend dat staar evenals veel andere oogaandoeningen word veroozaakt door voedingstekorten, luchtvochtigheid en tocht.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-25 - 20:13:25 send message to Niltava

quote
Er zijn weinig andere kwekers die zich met deze discussie bemoeien. Mischien leeft dit niet onder kwekers van andere soorten?

Minder, omdat daar nog veel van worden geimporteerd en dus goedkoop(hierdoor zijn er dus ook minder kapitaalkrachtigen onder, die bij een importstop gewoon moeten stoppen met "hun" soorten) , ten tweede, de kweek is daar veelal ook moeilijk(er)
De vogels zijn kwetsbaarder en vereisen bv veel insecten tijdens de kweek, verder zijn ze ook temperatuurgevoeliger. Denk dat menig(eigenlijk elke vogelliefhebber) liever geen import heeft, maar om genoemde redenen er toch wel "blij" mee is.

Waarom niet op dit forum? Nou als hier iemand over andere vogels begint het al heel gauw door de (veel)vaste forumleden wordt overgebracht op parkiet-/papegaaiachtigen. De lol is er dan gauw af. Zie bijvoorbeeld maar eens naar de advertenties. Denk dat 95% in beslag worden genomen door parkieten en papegaaien.


capito
Oud Lid
Posts :63

Oud Lid
2005-03-25 - 20:22:14 send message to capito

Moeten we dus aan gaan werken dat,dat veranderdwink ;)




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 166 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede