Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > importverbod ??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-04-03 - 21:33:09 send message to Niltava

Voor de importeurs is er wel degelijk wat veranderd, verder ook in een aantal landen.

Meen dat er ook een project was waar men nestkasten ophangt en zo vogels "oogst" . Dus van elk nest enkele meeneemt en de rest laat zitten.
Helaas verder nog steeds zo.
Jammer dat de lasersite niet meer werkzaam is, deze mensen houden een deel van de handel in de gaten.


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-04-03 - 22:16:07 send message to pitylus

ik begrijp eigenlijk niet over wat hier allemaal geluld wordt . Over een vogel die geimporteerd wordt in te kleine kooien en wat weet ik meer .En spreek eens tegen een importeur . Wel ik ga u het volgende eens vertellen spreek eens tegen mensen die daar vogels vangen dan zullen er hier mensen anders beginnen over denken .Het is altijd hetzelfde iedere vogelbeschermingsgroep komt met afschuwelijke beelden af ,daar ben ik mee akkoord maar het zijn die mensen die het slecht menen dat ze moeten straffen . Waarom tonen ze nooit mensen die het goed menen . Ik ga nog verder in belgie heb je de vogelbescherming ,nu goed lezen ;De heer JAN RODTS (de voorzitter van de vogelbescherming)geeft toe op tv dat een lid van zijn vereniging HALSBANDPARKIETEN DOODSCHIET op zijn erf .Bij goed begrip er leven ongeveer 4000 halsbandparkieten in de bossen van Brussel.Wie zijn dan de vogelvrienden denk je??
We gaan dan nog niet spreken over het vergiftigen van vogels in de vreemde landen door middel van helicopters die 100.000 den vogels DOOD. Van vlammenfakkels dat ze gebruiken om duizenden nesten uit te branden . Vogels dat ze dynamiet inwerpen om de populatie tegen te gaan enz.enz.Over wat wordt hier dan verdorie gezeverd . Dank zij de import kunnen we onze mooie liefhebberij uitoefenen.Ik respecteer ieder zijn mening maar ik heb hier het gevoel dat er mensen bezig zijn die willen dat de import verboden wordt of is het soms in eigen belang omdat de vogels die zij kweken duur zouden worden en er ook graag geld willen mee verdienen ???????


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-03 - 22:31:41 send message to Lennart

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hallo pitylus,

quote
Dank zij de import kunnen we onze mooie liefhebberij uitoefenen.Ik respecteer ieder zijn mening maar ik heb hier het gevoel dat er mensen bezig zijn die willen dat de import verboden wordt of is het soms in eigen belang omdat de vogels die zij kweken duur zouden worden en er ook graag geld willen mee verdienen ???????


Niemand misgunt iemand zijn hobby! Laat ik dat voor op stellen!

U heeft het over gezever etc.
Ik vind dat u zevert van de bovenste plank en het hele importgebeuren bagateliseerd en uw kop in het zand steekt.

Dat importeurs tegenwoordig voldoen aan de landelijke/europese regelgeving wil nog niet zeggen dat het in de exportlanden dat wel gebeurd. U geeft dat zelf al aan.

Maar wat U stelt dat u dankzij de import U uw hobby kan uitoefenen met het onderschoffelen van wat er allemaal gebeurd in bijvoorbeeld Zuid-Amerika zet ik persoonlijk grote vraagtekens bij uw genot van uw hobby!

En import hoeft wat mij betreft helemaal niet verboden te worden, maar ga wel op dierwaardige wijze om met de vogels!

En dat is waar hier over gezevert word....shocked 8O!

quote
dat een lid van zijn vereniging HALSBANDPARKIETEN DOODSCHIET op zijn erf .Bij goed begrip er leven ongeveer 4000 halsbandparkieten in de bossen van Brussel


Dit is waarschijnlijk echt een Belgisch probleem, dit zou je hier in Nederland volgens mij niet meemaken.
Alhoewel de ara's hier in de Haarlemmermeer?? hier wel uit de lucht geschoten zijn.....angry Althans de rechter had een afschotvergunning gegeven, of ze ook werkelijk zijn afgeschoten is mij niet helemaal duidelijk!

In het Amsterdamse Vondelpark leven ook al tientallen jaren een zwerm grote parkieten en iedereen vind dat een aanvulling van de fauna in Amsterdam en men is er zelfs heel zuinig op en deze worden ook 'swinters bijgevoerd door de gemeente.
Dat Brussel misschien een probleem heeft met het grote aantal parkieten in de stad wil nog niet zeggen dat je ze dan maar moet afschieten en/of vergiftigen.
Er zijn genoeg andere manieren om de populatie uit te dunnen!

wink ;)


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-04-03 - 22:46:50 send message to pitylus

Het gaat wel degelijk over importverbod en daar verdedig ik mij mee . Ik zit al 30 jaar in het vak en denk niet dat jij daar al lang mee bezig bent en tot slot het zijn de bevoegde mensen die zich moeten bezig houden met mensen die het niet zo goed menen .En tot slot dank zij de import of je ging nooit geen zonneparkieten kunnen kopen beste vriend .Wat ben je dan nog mee met vogels die grootgebracht zijn met de hand wie kan daar nog verder mee kweken. En hierbij is dit hoofdstuk bij mij gesloten .


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-03 - 23:02:47 send message to Lennart

quote
Ik zit al 30 jaar in het vak


En ik ruim 20....zegt dat iets?
Volgens mij niet!

Maar heb altijd het welzijn van de vogels hoog in mijn vaandel gehad. Of ze nu van mij zelf zijn of in de vrije natuur.
Wat de handopfok betrefd: Daar kan verschrikkelijk goed mee gebroed worden! Het is voor mij een fabel om te stellen dat natuurbroed het beter doet als handopfok!
Niet dat ik daar zelf ervaring mee heb, ik heb altijd natuurbroed gedaan, maar ken wel een aantal bevriende kwekers die daar zeer succesvol mee zijn!

wink ;)


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-04-03 - 23:29:43 send message to Wickingh

Hai Lennart,

ik ben bang dat bovenstaande meneer afhankelijk voor zijn brood is van deze import.
Dat zijn idd de mensen die er slechter van worden als de import gestopt wordt,ik denk dat elke vogelliefhebber uiteindelijk er baat bij heeft bij een importverbod van wildvang.
Laat mij dan maar lekker zeveren,

mvg Frank


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-04 - 08:15:02 send message to johanblok

Op het moment dat import op fatsoenlijke wijze zou gebeuren, op een nette wijze vervoert etc., zouden deze vogels vele malen duurder zijn dan nakweekvogels uit de avicultuur. En dan nog vind ik import zeer verwerpelijk.
Ik hoop het zeer, maar of een verbod er ooit zal komen?


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-04-04 - 08:16:13 send message to jani


Ik kan enkel pilytus gelijk geven.de filmpjes die hier getoond worden zijn allen gemaakt door zogznaamde vogelbeschermers en die zijn niets met filmpjes zonder sensatie.
Gaaia deed het zelfde een paar jaar geleden op veemarkten je zag mooit een handelaar 3x na elkaar op een dier slaan maar men zette zoveel filmpjes na elkaar dat vele mensen dachten dat deze dieren op een brutale wijze werden doodgeknuppeld.
De mensen die deze vogels uit hun nestholen halen en opkweken doen dit voor hun brood en niet om de helft overtehouden,er word hier serieus dik overdreven maarja dit verkoopt.
En nog iets Lennart wat is het nu?
In andere topics bent u nog maar juist met papegaaien begonnen en nu plots 20 jaar of heb ik het mis?


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-04-04 - 08:35:02 send message to goffini

quote
Dank zij de import kunnen we onze mooie liefhebberij uitoefenen.

Daar heb je ook wel gelijk in, zo is het in 1e instantie allemaal wel begonnen. Maar we zitten nu op een punt dat het niet langer nodig is om nog meer vogels uit de natuur te halen omdat er genoeg gekweekt wordt.

quote
De mensen die deze vogels uit hun nestholen halen en opkweken doen dit voor hun brood en niet om de helft overtehouden,er word hier serieus dik overdreven maarja dit verkoopt
Door steeds maar wildvang te kopen hou je de vraag in stand en blijven deze mensen het leeghalen van nesten als hun brood zien. Beter zou het zijn als deze mensen nog meer bewust( want er lopen al tal van projecten)van gemaakt zouden worden dat ze met toeristische uitstapjes om BV ara's te gaan kijken bij de claylicks op langere termijn veel meer hebben aan hun vogels.
Dit is trouwens al een oud filmpje ik heb het denk ik 3 jaar geleden ook al eens gezien.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-04-04 - 08:43:53 send message to ParkietenPeter

Het is nu eenmaal zo dat het houden van dieren als hobby, altijd met wildvang begonnen is. Men heeft de vissen in de zee gevangen en in een aquarium gezet, hierna ermee gekweekt. Men heeft de honden uit het wild gedomesticeerd en daarna ermee gefokt. De vogels uit de lucht genomen en daarna ermee gefokt. Dit is iets wat natuurlijk niet te ontkennen valt.

quote
Import is mijns inziens niet [meer] nodig want de meeste papegaaien worden in voldoende hoeveelheden gekweekt.


Hier kan ik mij dan best achter scharen. Als de echte kwekers zich eens beter om de diverse bloedlijnen gingen bekommeren [ik generaliseer niet er zijn uitzonderingen] is het al helemaal niet meer nodig. Maar dit kost natuurlijk wel véél meer moeite als het halen van alweer een vogel uit de natuur.

Ik wil niet zeggen dat het voor het behoudt van de vogel absoluut onnodig is. Maar dan hoeft het zeker niet op deze manier te gaan, en daarbij gaat het dan via de bevoegde instanties en niet door/voor de hobbyist. Dat de vangmanier een uitzondering zou zijn, mag best, ik ben er nooit geweest. Maar waar rook is is ook vuur. Als ik dan zie hoeveel vogels er op deze manier nog steeds (mis)behandeld en ingekist worden, zeg ik: "Iedere vogel is er een te veel."

Het moge duidelijk zijn dat iemand die vervent voorstander is van het leegroven van de bossen, in ieder geval de indruk wekt, hier zelf beter van te worden. Op z'n minst niet met het hart voor het dier bezig is. Natuurlijk kan ik niet in iemands hart kijken, maar de indruk is gewekt.

Zoals Jani zegt dat de filmpjes gedramatiseerd zijn geloof ik heel graag. Overdrijven maakt de zaak duidelijk. Het feit dat de wildvang op een dergelijke manier doorgaat blijkt dat overdrijven ook hard nodig is. De mens wil blijkbaar maar niet luisteren naar de noodkreten uit de natuur.

Het is goed om voor en tegenstanders te hebben, natuurlijk, dit houdt de discussie levendig en zo kunnen wij bezoekers van het forum duidelijk maken hoe men tegen hun huisdier aan moet kijken.

wink ;) Peter

p.s. Resumé: er zijn in deze kwestie meer voorstanders dan tegenstanders van het "importverbod".


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-04-04 - 10:05:22 send message to Wickingh

Hai,

dat er meer voorstanders dan tegenstanders zijn beangstigd idd daaruit blijkt dat in onze maatschappij alleen maar gekeken wordt naar kleingeestig eigenbelang.Wat is het belang van het importeren van bijv. grijze roodstaarten en geel en blauwvoorhoofd amazones [ de meest gehouden huiskamer papegaaien ].Daar zijn er hier genoeg van.
Nee we moeten ze nog steeds uit het wild halen dat het hele trajekt vele dode vogels tot gevolg heeft maakt niet uit het voordeel aan de portemonnaie wel.Sorry ik zou mijzelf geen dierenliefhebber willen noemen als geld voor het welzijn van vogels gaat.
Ik verval misschien in herhalingen maar op den duur wordt bijna iedereen beter van een import verbod. Alleen een paar importeurs hebben er direkt belang bij als deze import in stand blijft.
Zodra men hier de markt gaat voorzien van kweekvogels uit eigen gelederen zal iedereen zien dat prijs , gezondheid en kwaliteit van de vogels zich stabiliseerd en daar zal iedereen op bovengenoemde importeurs na er beter van worden.

mvg Frank


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-04-04 - 10:06:08 send message to jani


Voor alle duidelijkheid ik ben enkel voor een gecontroleerde import omdat als je het volledig verbied er nog meer wantoestanden zullen zijn en veel aantrekkelijker voor smokkelaars die de vogels in nog meer erbarnelijkerre toestanden zullen smokkelen daarom doe het in gecontroleerde vorm.
Als er zoveel mistoestanden zijn vraag ik mij af waarom het steeds dezelfde foto's en filmpjes zijn.
Wat de inheemse bevolking betreft dat men eerst eens begint met deze mensen niet meer uit tebuiten door onze consumptie goederen met overheidsteun op deze mensen hun markt tegooien.
Wist u bv dat in de afrikaanse landen het grootste deel van de inheemse landbouwbedrijven leegstaat enkel en alleen omdat europese en amerikaanse landbouwprodukten gesubsideerd worden om ginder een goedkope afzet markt tevinden,waardoor de bevolking hun bedrijfjes moeten sluiten omdat ze er hun boterham niet meer mee kunnen verdienen en zo gaat het er in zuid-amerikaanse landen er ook aan toe,moeten wij nu de rest van die mensen ook dat inkomen nog af nemen of moeten wij mischien wat fabrieken uit europa naar ginder verhuizen maarja dit is onze boterham, en je kan toch ook niet bij iedere bezoeker 3 mensen zetten om hun ginder de natuur te tonen.
Deze problematiek is groter dan je denkt en niet zomaar optelossen.
Wie daar anders overdenkt zijn in mijn ogen egoistishe mensen die gewoon aanzichzelf en hun vogels denken en mensen laten weg kwijnen.
Voor alle duidelijkheid ik leef niet van import of vogelhandel ben gewoon een realistise hobby kweker.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-04-04 - 10:25:13 send message to ParkietenPeter

Frank,

Ik bedoelde eigenlijk dat er meer voorstanders van het importverbod zijn. Tenminste op deze pagina.

wink ;) Peter


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-04-04 - 10:26:58 send message to Wickingh

Sorry verkeerd gelezen mijn fout Peter


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-04-04 - 10:33:13 send message to Wickingh

Beste Jani,

dat de plaatelijke bevolking het hoofd op deze manier probeert boven water te houden is wel begrijpenlijk.Maar juist die mensen verdienen meestal maar een schijntje , ook is het een korte termijn oplossing.Als deze mensen betrokken gaan worden bij het eco-toerisme zullen ze al aan een veel constantere bron van inkomsten worden geholpen .Dat dit uiteindelijk in hun eigen voordeel is blijkt uit de diverse projekten op dit gebied.

mvg Frank




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 217 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede