Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > importverbod ??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-04-04 - 10:55:32 send message to jani

Ze worden inderdaad geholpen door het ecotoerisme 1 of 2 mensen en deze tonen ze op tv en in documentaires maar de rest laten ze gewoon wegrotten ze tonen gewoon wat hen het beste uitkomt. Dat maat mij gewoon woedend.
Ook het ecotoerisme word uit gebaat door goed bemiddelde mensen en zeker niet door de arme inheemse bevolking.Dat de bevolking niet veel verdient aan de vogelvangerij geloof ik, juist daarom dat het door overheden moet gecontroleerd worden,importeurs belast waarvan een deel terug vloeid naar de bevolking.Deze zullen er dan ook alles aan doen om een goed vogelbestand tehandhaven voor hun inkomsten want in feite zullen ze het zelfde doen als wij vogels kweken en verkopen met als enig verschil dat het bij hun in het oorspronkelijk biotoop en in vrijheid gebeurd en dat wij deze dieren gevangen houden.
Maarja wij zijn beholpen,wij hebben genoeg vogels om rond te komen en de rest de rest kan
gewoon oprotten,geloof me nee zo werkt het niet.


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-04-04 - 15:49:08 send message to bob_verhagen

toen ik dit filmpje hier op vogelarena zette had ik dit filmpje nog nooit gezien, dus voor mij was hij nieuw. als ik had geweten dat deze al heel lang rond gaat had ik hem hier niet neergezet. ik weet niet of ik het al had neergezet, maar ik vind gecontroleerde import goed. en ook zolang er maar genoeg van deze soort in het wild leven, maar dat wordt al goed gecontroleerd.

groeten Bob


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-04 - 16:09:43 send message to johanblok

Ongeacht de inhoud van dit filmpje, de wijze waarop vogels uit het wild gehaald worden en vervolgens verzorgd en getransporteerd worden is niets anders dan pure dierenmishandeling. Hiervoor is in eerste instantie de keten van importeur/handelaar in Nederland tot aan de vanger in bijvoorbeeld Zuid-amerika verantwoordelijk. In zoverre het voor de vanger om puur levensonderhoud gaat kan hem of haar niet veel kwalijk genomen worden, maar de tussenketen des te meer.
Een wildvang vogel die fatsoenlijk verzorgd en vervoerd is, zal toch echt veel meer kosten dan een hier gekweekte vogel. Voor de meeste soorten is het totaal onnodig om vogels te importeren. Alleen na uitvoerige ethische discussie, opname in verantwoord fokprogramma, en zo verantwoord mogelijke verzorging tijdens vang, vervoer e.d. zou eventueel nog import van sommige soorten verantwoord kunnen worden. Ik denk bijvoorbeeld ook aan soorten waarvan het leefgebied enorm bedreigd wordt (wat niet zozeer de inwoners daarvan, alswel de internationale houthandel en de kopers van met name hardhout verweten moet worden).
Soorten waarvan bekend is dat deze niet of nauwelijks voor langere tijd in leven gehouden kunnen worden, laat staan dat daarmee gekweekt kan worden, dienen uiteraard uberhaupt niet geimporteerd te worden.
Mensen mogen zeker dieren houden, maar dan wel op de qua welzijn best mogelijke manier en niet op de goedkoopste manier.


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-04-04 - 16:17:20 send message to jani

Ik denk gewoon niet alleen aan vogels maar ook aan mensen of hebben deze dan geen recht op een bestaan?


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-04-04 - 18:04:34 send message to thuis

Hee Bob,
quote
toen ik dit filmpje hier op vogelarena zette had ik dit filmpje nog nooit gezien, dus voor mij was hij nieuw. als ik had geweten dat deze al heel lang rond gaat had ik hem hier niet neergezet

wel doen hoor, o.a. ik en ik denk vele (nieuwe) mensen met mij hadden het nooit gezien. Ik denk dat als iemand iets ziet wat nieuw voor hem/haar is het fijn is als dit gedeeld wordt met anderen.
happy :)


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-04-04 - 18:17:04 send message to henkmeer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

http://www.cites.org/common/quotas/2005/quotas2005.pdf

Dat het 1 en ander geregeld is kunt u hier zien, zoek de vogels er tussen uit, en denk nou niet dat alles naar nederland komt.

Wat ik me afvraag waar al die koppels bv grijze roodstaart en bonte boeren blijven die hie in nederland aankomen, en nog meer waar blijf de nakweek, dit zouden toch een paar duizend grijze en bonte boeren zijn.
en dat 10 jaar achter elkaar, zou bijna iedereen een grijze of bonte boer in huis moeten hebben hier in nederland
Je zie bijna enkel import aangeboden worden.

Henk


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-04 - 18:56:48 send message to johanblok

Zeker hebben mensen recht op een bestaan, maar wel zodanig dat zij dat van andere mensen en andere levende wezens niet schenden. Overigens is een recht van bestaan nog heel iets anders dan proberen zo rijk mogelijk te worden. Dit laatste schendt vaak juist het recht van anderen op een bestaan. De import van papegaaien geeft overigens niet veel mensen een redelijk bestaan. Zeker niet als we ons beperken tot de mensen die weinig tot geen andere bestaansmogelijkheden hebben.

Waar al die vele import vogels blijven? Ik denk dat een heel groot deel binnen enkele jaren na aankomst dood is. Ik weet van iemand die ooit een flinke groep venezuela amazones direct van de importeur kocht: binnen een jaar was 50% dood.


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-04-04 - 19:04:12 send message to henkmeer

quote
Ik weet van iemand die ooit een flinke groep venezuela amazones direct van de importeur kocht: binnen een jaar was 50% dood.


Als dat regel zou zijn kocht toch niemand meer import vogels, stopt het vanzelfwink ;)

Henk


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-04-04 - 19:16:50 send message to Jacqueline

happy :)

Dat er vele sneuvelen is algemeen bekend.
Waar de drive vandaan komt om toch te blijven kopen is mij ook een raadsel.
Pak nu de Blauwwang amazone, is toch een bekend gegeven dat de poppen in veel gevallen het nog geen jaartje uithouden, ze sterven bijna allemaal vroegtijdig.
Terwijl de mannen meestal in leven blijven, aanbod van mannen planty maar geen pop te vinden.
Toch betaald men goud geld voor deze vogels in de import, maar opzoek gaan naar natuurbroed is maar een enkeling die dat doet.

wink ;)
Peter.


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-04-04 - 19:41:15 send message to henkmeer

Peter ik denk dat te maken heeft met het eigenwijs zijn van de mensen zelf, zo iets die zal het wel niet kennen, dus laat ik het maar zien dat ik het wel kan.
Weet niet of er veel van deze vogels gekweekt worden hoor, maar als mij dat zou overkomen en ik weet dat, laat ik het wel uit mijn hoofd om dat verder te gaan proberen.

Henk


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-04 - 19:46:26 send message to johanblok

Een mogelijke reden is misschien het enorme ongeduld van veel mensen. Sommigen kijken bij wijze van spreken tijdens het halen van de vogels als ze voor een stoplicht staan al of ze eieren hebben. Velen hebben, vaak onterecht, het idee dat importvogels eerder, vaker en meer kans op jongen geven. Volgens mij geven zij vooral veel kans op ziekten en dode vogels, maar tja daar is men vaak blind voor.
Mijn devies: een echte liefhebber heeft plezier aan het houden van de vogels als zodanig en interesseert zich voor hun gedragingen en wil daarnaast als de vogels zover zijn ook nog kweken, in plaats van dat men alles op de productie beoordeelt.


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-04-04 - 19:50:05 send message to henkmeer

quote
Mijn devies: een echte liefhebber heeft plezier aan het houden van de vogels als zodanig en interesseert zich voor hun gedragingen en wil daarnaast als de vogels zover zijn ook nog kweken, in plaats van dat men alles op de productie beoordeelt.


zo denk ik er ook over, maar dat kan ook met een koppel importvogels, je moet wel geduld hebben.
En niet denken dat je binnen een week eieren heb.

Henk


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-04-04 - 20:07:59 send message to Niltava

quote
Peter ik denk dat te maken heeft met het eigenwijs zijn van de mensen zelf, zo iets die zal het wel niet kennen, dus laat ik het maar zien dat ik het wel kan.

Denk niet dat opgaat. ALs je die lijn zou doortrekken dan hadden we hier maar bitter weinig vogels gehad.
Juist omdat mensen wel doorgaan en nieuwe manieren vinden zijn steeds meer vogels beschikbaar gekomen voor de liefhebbers.
Zo zijn komen nu dieren binnen die het wel redden, die een paar jaar geleden als zeer zwak bekend stonden.
Bijvoorbeeld de zwartmaskeramaranten, de importeur kreeg(bestelde) er speciaal voer mee vanuit afrika. Hiermee bleven ze leven, daarvoor niet.
Door kennis en kunde.

Denk ook dat iedereen even moet nagaan hoelang het geleden is import "noodzaak" was.
Blader Onze Vogels of ander blad eens door van de jaren '80, '90.
Het is echt nog niet zolang geleden dat het kweken met bijvoorbeeld papegaaien min of meer algemeen is.

Mijn voorkeur zou het hebben als bepaalde bijv. gecertificeerde (top)kwekers (of groep kwekers)vogels mochten importeren en de nakomelingen verder mochten verkopen.
Op de rest een importstop

Helaas zeer moeilijk in de gaten te houden


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-04-04 - 22:07:31 send message to henkmeer

Wie of wat bepaald of je voldoet aan de eis??
Henk


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-04-04 - 22:19:38 send message to Niltava

Tja is nader te bepalen.
Ik zou bv bij lori's aan Gert denken.

Was ook maar een voorstel om zowel toch nog vogels binnen te krijgen en de grootste excessen tegen te gaan.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 223 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede