Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > wat kan ik mijn bonte boertje allemaal leren?????? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : wat kan ik mijn bonte boertje allemaal leren??????
petra76
Oud Lid
Posts :6

Oud Lid
2005-03-22 - 12:19:01

Hallo allemaal,

sinds januari heb ben ik een gelukkige eigenaar van een jonge bonte boertje (is nu 4 mnd oud). Sinds dag een is ze al helemaal aan mij gehecht (super leuk) en wil ze alleen bij mij zijn. Maar sinds januari zit ik maar op internet te kijken hoe ik haar het beste kan opvoeden en ook dingen kan leren. Maar als je een hond of kat koopt heb je 1000de boeken over opvoeden en trainen. Maar helaas heb ik nog niet een goede boek kunnen vinden. En ik wil nog veel plezier beleven met mijn paco!!! en wil haar het liefst veel leren!!!
Zelf ben ik niet zo creatief dus ik kom niet verder dan op/af en pootje geven. nu probeer ik haar ja te laten knikken en sta dus een paar x op een dag als een wezenloze voor haar ja te knikken (op de hoop dat ze het na gaat doen) of dit werkt weet ik niet!!!! Dus mijn vraag is wie weet er een goede site (nederlands)of boek over trainen en info van een papegaai. En wat kan zo'n bonte boertje allemaal leren!!!!!
en hoe is hun spraak vermogen. Ik weet dat ze goed zijn in geluiden imiteren (daar is ze al flink mee bezig) maar ben benieuwd hoe het praten gaat.
Daarnaast is ze heel aanhankelijk van mij en zit ze het liefst heel de dag bij me (ben echt bezig dat ze ook moet leren dat ze op de kooi moet vermaken, gaat al ietsjes beter)
en soms schreeuwt ze of ze vermoord word (ik negeer dit maar, voor eventuele neg. aandacht en blijft ze dit doen)
Kortom een hoop vragen en ik hoop ook echt antwoorden te krijgen, want paco heeft mijn hart gestolen en ik wil haar een gelukkig leven geven.
alvast bedankt
een verse vogelliefhebber


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-22 - 13:34:18

Petra,

Zelf ben ik nu pas begonnen met het kweken van Senegal papegaaien en kan je specifiek over dit onderwerp geen advies geven. Ik weet bijna zeker dat er hier best wel mensen zijn die je wel kunnen helpen. Welkom.

Ben ik zelf trouwens ook wel nieuwsgierig wie hier ervaring mee heeft.

Succes en veel plezier.
wink ;) Peter


sansear
Oud Lid
Posts :46

Oud Lid
2005-03-22 - 13:41:15

Als je geen moeite met de engelse taal hebt, er zijn oneindig veel engelse boeken die schrijven over de training van papagaaien. Neem bijvoorbeeld: "Guide to the senegal parrot and its family" van M. S. Athan
ISBN 0-7641-0332-6

Succes


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-03-22 - 14:08:18

Ok, hier dan iemand met een behoorlijke eigen ervaring ook met het bonte boertje. Ja ja, zoals je al zegt; er is maar weinig te vinden laat staan soort specifiek. Dat laatste is zoeken naar een speld in een hooiberg. Er is bijna niemand die zijn of haar ervaringen heeft omgezet in beeld & schrift. Wel is er al een behoorlijke info te vinden op het trainingsgebied van vogels.

Hewel ik sterk twijfel aan de echtheid van het materiaal in de zin van de eerlijkheid over de voorgeschiedenis van de gebruikte vogels zijn er twee jongens die een videoband hebben uitgebracht met daarnaast nog een paar cd's met uitleg. Deze video heet "Taming Traning & Tricks". Hierop laten de jongens een klein beetje zien hoe je de kromsnavels dingen kunt leren zoals het ja knikken en nee schudden. Simpeler als deze twee truckjes bestaat haast niet. Als je namelijk zachtjes in de neus van de vogel blaast schud deze namelijk "nee" met het hoofd. Op deze manier beginnen ze de training. Ze vragen iets dat met nee moet worden beantwoord, blazen vervolgens en maken daarbij een handgebaar [wijsvinger heen links en rechts bewegen] en de vogel reageert op het blazen door "nee" te schudden. Vervolgens wordt de vogel direct beloont met iets wat hij lekker vind. Het "Ja" knikken wordt gedaan door het lekkers in je hand te houden en vervolgens aan te bieden. Je gaat met je hand langs de snavel naar boven en de vogel beweegt met zijn kop omhoog, vervolgens trek je jouw hand weer naar beneden en de kop volgt. Doet hij dit dan is het goed en krijgt hij zijn / haar beloning. Na een aantal keer oefenen reageert de vogel al op de op en neer gaande beweging van de wijsvinger. Hij weet namelijk dat als hij dan zijn / haar kop op en neer beweegt dat hij / zij een beloning krijgt. Een fout wordt volledig genegeerd terwijl een goede actie direct wordt beloont.

Er staan op de band nog wel een paar geinige truckjes maar je begrijpt dat het allemaal een zelfde basis heeft. Je kunt je vogel zo ook heel gemakkelijk kleuren en vormen leren herkennen en pakken op "commando". Het vraagt een stuk geduld en veel plezier.

Erwin


Anjolo
Website Member
Posts :81

Website Member
2005-03-22 - 14:09:44

Hoi Petra,
Allereerst welkom op het forum.
Ik ben in het trotse bezit van een Ruppell's papegaai, ook een van de poicephalussoorten net als het bonte boertje.
Ik kreeg mijn "Kika" ook toen ie 4 weken oud was. Inmiddels is hij 14 maanden. Een echte deugniet. Hij kent enkele "kunstjes" zoals dansen en zwaaien en lekker koppie krauwen. Het praten is niet te vergelijken met dat van een grijze roodstaart, als je haar kent hoor je dat ze de volgende dingen kan zeggen: kom dan koppie krauw, lekker he en als je in de kamer bent en je bent uit haar zicht zit ze je toe te fluiten als een bouwvakker op een steiger die een aantrekkelijke dame voorbij ziet komen.laugh :Dwink ;)
Omdat deze vogels niet echt bekend zijn als huiskamer vogels stuitte ik op dezelfde problemen als jij, ook ik kon weinig info vinden. Hoewel ik denk dat veel soorten papegaaien toch een soort van "algemene" dingen leren en aanleren.
Om beter met mijn Kika om te kunnen gaan heb ik me nu ingeschreven voor de cursus "entertrainment" van Bonnie Talsma. Deze cursus vindt volgend weekend (1,2 en 3 april) plaats in het NOP in Oerle. Ik hoop hier een heleboel van op te steken voor nog meer plezier met Kika en omgang met papegaaien in het algemeen.
Ook op dit forum ben ik al veel aan de weet gekomen.
Waarschijnlijk zul je niet veel hebben aan mijn antwoord, want beschouw mezelf nog steeds als papegaaienleek, maar misschien is een dergelijke cursus ook iets voor jou.
Groetjes Anjolo


petra76
Oud Lid
Posts :6

Oud Lid
2005-03-22 - 17:32:32

alvast bedankt voor de snelle reacties!
Nou het nee knikken door op zijn neus te blazen heb ik geprobeerd maar het enige wat hij doet is mij een beetje stom aankijken. Ik vind het toch jammer dat de mensen de kennis voor zich houden en niet opschrijven. Wie weet als ik genoeg info heb verzameld ga ik het wel doen haha. Zo cursus is wel leuk om te volgen maar is best duur. en aangezien ik in de ww loop is dit moeilijk voor mij te betalen.
Maar ik blijf zoeken en de aanhouder wint. En verdere tips zijn allemaal welkom.
p.s. (heb moeite met engelse teksten dus dat boek zal vast te moeilijk zijn helaas.)


Anjolo
Website Member
Posts :81

Website Member
2005-03-24 - 13:20:20

HOi Petra,
Cursus is inderdaad best prijzig, maar zal je wel wat tips aan de hand doen als ik er wijzer van geworden ben.
Groetjes Anjolo


martijn-bb
Website Member
Posts :3

Website Member
2006-08-15 - 00:09:03

hej, hallo ik ben hier ook nieuw op de site, heb eerst een tijd een pirurrha gehad. heb nu een bonte boerhappy :). maar ja wat ga je hem allemaal leren? weet iemand trucks die hij/zij aan mij uit kan leggen. mischien kan ik zo hem nog wat nieuws leren. hij is bijna 2.
gr martijnhappy :)


Birdygirl
Website Member
Posts :13

Website Member
2006-08-23 - 12:51:27

Je kan je bonte boer echt een heleboel leren! laugh :D
Ik heb mijn bonte boer geleerd spulletjes op te ruimen. Hij vergeet alleen zijn kooi op te ruimen!laugh :D
http://www.fluffies.org/nl/fluffies_diary_movie.php?movie_id=69


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-08-23 - 17:48:13

Er is een boek van Bonny Talsma, dat heet "Gek van mijn vogel". Perfect om te leren het gedrag van je vogel te begrijpen en te corrigeren. Heb het gelezen bij de dierenarts in de wachtkamer.
kijk hier http://www.papegaaienhulp.nl/H/FAQ/frameFAQ.htm waar je het kan kopen.

Groet'n,
Dirk Jan


rinuspro
Website Member
Posts :2

Website Member
2007-02-24 - 16:22:32

Hallo BirdyGirl, hoe heb je de vogel dit geleerd???


Birdygirl
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-02-24 - 16:53:00

Ehm op die pagina staan filmpjes van verschillende stadia. (Bijvoorbeeld bij vormpjes in de bak doen leer je eerst vormpjes terugbrengen)
Wat wil je precies leren?

Ik heb de clicker gebruikt om het moment héél precies vast te leggen. Ben je bekend met de clicker?
http://www.fluffies.org/nl/dagboekpagina-gebruiker-trainen_clicker-training-dp1752.html


rinuspro
Website Member
Posts :2

Website Member
2007-02-26 - 11:38:25

wat wil ik ze precies leren? dat is een goede vraag. wat kunnen ze allemaal leren. dus wat ik ze wil leren zal toch een beetje aanngepast moeten worden aan wat de vogel kan ( en wil?).
Wat jij in die fimpjes met die vormpjes laat zien is zoooo schattig, lijkt me erg leuk om ze dat ( of iets vergelijkbaars) te leren


Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2007-02-27 - 21:32:19

Werken met de clicker is fantastisch! Ik raad je aan ook wat hondenboekjes hierover te lezen want dan leer je precies hoe het werkt. Wel opletten dat je goed klikt, toen ik mijn edel wilde leren zwaaien, leerde ik haar op haar hoofd krabben doordat ik te laat klikte laugh :D Gelukkig was het zo weer afgeleerdrazz :p


simonparengh
Website Member
Posts :1

Website Member
2007-03-07 - 23:15:38

Info i.v.m vogel trukjes:
http://www.birdtricks.com
http://www.parrottricktraining.com

Op birdtricks kan je jezelf inschrijven voor 2 gratis filmpjes, wel de moeite en het werkt zelfs met grasparkieten wink ;)


112marc112
Website Member
Posts :378

Website Member
2008-06-17 - 11:52:52

halsbanden kunnen er ook wat van moet je maar eens kijken:
http://www.youtube.com/watch?v=wMfDuQnejy4



marc,



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 231 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede