Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > bedreigde huisvogels inzetten voor de kweek?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : bedreigde huisvogels inzetten voor de kweek??
bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-03-29 - 16:38:51

mijn vraag is, met in het achterhoofd de geelkuif kaketoe die toch wel regelmatig voorkomt in de huiskamer, moet je een vogel, waar je heel erg aan gehecht bent inzetten voor de kweek. we hebben het hier dus over een liefhebber met 1 of 2 (bedreigde) vogels die als huiskamer vogel gehouden worden.

dus zou er nu een oproep geplaatst moeten worden nu de geelkuif op CITES 1 komt en er dus heel veel in de huiskamer zitten.

met die spix-ara uit Amerika was dat toch ook zo gegaan?? ik weet dat die wel heel erg bedreigt zijn, maar het gaat om het idee.

groeten Bob

p.s. de draad zit hem dus eigenlijk in of je een geliefde huiskamer vogel(ik weet niet of er ongeliefde huiskamervogels zijn) zou moeten opofferen voor het behoudt van de soort.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-29 - 17:20:46

Volgens mij een kwestie van keuzes maken....
Er zijn kwekers genoeg die broeden met huiskamervogels. En er zullen zeker mensen zijn die hun vogels voor dit soort projecten beschikbaar willen stellen voor de goed zaak.

Maar wat denk je hiermee te bereiken?
Vogels kweken voor beschermde reservaten om ze daar uit te zetten?
Als dat het doel is is daar niks mis mee natuurlijk!

Kijk maar even terug naar het topic waar het over de Spix gaat! Daar zijn de meningen behoorlijk over verdeeld over deze manier van kweken.

Maar als je de discussie nog eens dunnetjes over wil doen: Prima, misschien komen we met zijn allen nu wel wat dichter bij elkaar!

Lennart wink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-29 - 17:44:10

Op zich een goede zaak, alleen terug zetten is inderdaad vaak geen optie indien het natuurlijk habitat is vernield.

Maar voor ons nageslacht die ook nog van deze bijzondere vogels willen genieten vindt ik dat we de morele plicht hebben deze te behouden.

We kunnen slechts zeggen tegen de generaties na ons, het waren leuke vogels maar jullie hebben pech gehad want we zijn er niet zuinig mee omgesprongen.
Gert


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-03-29 - 18:42:03

als je ze hier kan kweken hoeven ze (wat mij betreft) niet meer uit het wild te komen. ik weet dat het lang niet overal voor op gaat.

de grijze roodstaart is een van de meest gehouden papegaien en wordt ook het meest geimporteerd. wat betreft die discussie over de spix-ara, ik laat het hier wel bij zodat het niet weer op van alles uitloopt.

groeten Bob


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-29 - 19:12:27

Je hebt gelijk dat het een déja vu is, maar met een onderwerp zoals deze kan het geen kwaad om het af en toe te herhalen. Daarvoor is het onderwerp te belangrijk.
Gert


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-03-29 - 19:34:30

en nu de situatie eens omdraaien ..

zou een kweker een vogel schenken om mee te kweken als een ideale partner als huiskamer vogel gehouden word en de opzet is om in de huiskamer te kweken ?
Misschien niet helemaal ideaal om te kweken maar vaak is de band van huisdieren en hun baasjes heel sterk en willen ze hun vogel niet missen , iets wat voor kwekers misschien makkelijker is.

dus deze vraag gaat beide kanten op .. geef je je huisdier weg om te gaan kweken of geef je een kweekvogel weg als huisdier met de kans dat er mee gekweekt kan worden in de huiskamer.


Wat mijn persoonlijke mening betreft , bij mij gaat de individeu voor de grote groep en het grote plaatje ik zou mijn kiek dus niet schenken aan een kweker maar er eerder zelf een kweek mee trachten op te zetten , maar weg geven .. zelfs om die reden .. nee sorry



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-29 - 19:51:37

Ik heb in het verleden diverse vogels gratis uitgeleend op basis van delen van de jongen. Dit waren echter serieuze kwekers.

Belangrijk bij huiskamervogels vind ik de mens achter de vogel. Als deze goed is het voor mij en de eigen vogels, dan is het niet zo'n groot probleem een vogel aan een huiskamergenoot te geven. Voorwaarde is wel dat ik de persoon goed moet kennen en weten dat hij goede kennis heeft in het verzorgen en eventueel kweken.

Het zou dus bv. geen optie zijn een zeldzame vogel uit te lenen als de betreffende persoon totaal geen ervaring heeft met kweken.
Dan is en wordt het toch erg belangrijk dat je een belangrijke vinger in de pap kunt houden, zodat je kan en mag ingrijpen indien nodig.

Ik heb er ook wel eens negatieve ervaringen mee, dat de persoon in kwestie totaal niks meer laat horen en dat je zelf continiu het contact moet opnemen. "Dan is het zoiets van bedankt voor de gratis vogel" Terwijl je toch samen een koppel opzet voor behoud van de soort ervan.
gert.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-03-29 - 19:59:25

quote
Ik heb in het verleden diverse vogels gratis uitgeleend op basis van delen van de jongen.


puur uit nieuwsgierigheid ( of baldadigheid razz :p ) maar om welke delen ging het precies ? rechterpootje, borstje , file ? wink ;)


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-03-29 - 20:04:35

quote
Terwijl je toch samen een koppel opzet

en dan moeten de vogels elkaar ook nog leuk wink ;) vinden. Vergeet niet de soorten die elkaar lelijk verwonden of zelfs doden als ze niet (nog niet) op 1 lijn zitten.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-29 - 20:24:14

Hoi Natasja,
Mitchellori-pop en Diadeemlori-pop beiden bewezen kweekvogels, zitten overigens in de voliere bij de mensen.
Gert


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-03-29 - 20:44:37

ik denk dat wat Natasja opdraagt wel een initiatief zou kunnen zijn, MAAR heeft een huisdierenliefhebber(uitzonderiungen buitengelaten) wel genoeg verstand om in de huiskamer te kweken met CITES 1 vogels? ik snap heel goed dat mensen hun vogel nooit zouden willen weg geven omdat ze daaraan gehecht zijn. ook al zou de soort bijna uitsterven. zelf zou ik het denk ik wel doen, onder de voorwaarden dat ik hem/haar kan blijven zien en eventueel de vogel na bepaalde tijd weer terug krijg.

groeten Bob


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-03-29 - 21:02:52

Bovndien Bob, krijg je dan ook geen problemen met handtamme vogels voor kweek. Een tijdje terug zijn er meerdere topics gepost over kweken met wildvang en/of handtamme vogels.
En hoe krijgt de partikulier zijn handtamme vogel terug? Nog steeds zo tam en aanhankelijk?
Moeilijke kwestie inderdaad.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-03-29 - 21:03:04

quote
MAAR heeft een huisdierenliefhebber(uitzonderiungen buitengelaten) wel genoeg verstand om in de huiskamer te kweken met CITES 1 vogels?

Ik denk dat er in percentage net zoveel kennis in deze groep zit als in de groep kwekers. Er zijn in beide groepen mensen met heel veel kennis en ervaring genoeg maar in beide groepen komen ook de grootste knoeiers voor. Kennis en liefde voor dieren is niet gebonden aan hoe je met je hobby omgaat.

Erwin

Erwin


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-03-29 - 21:08:00

voor Hawkeye, CITES 1 vogels staan toch niet voor niets op die lijst, ze kweken dus waarschijnlijk moeilijk lijkt mij(niet flauw bedoelt, of heb ik het mis?) ikzelf denk ook niet dat ik een koppel met CITES 1 vogels zou kunnen houden omdat die volgens mij simpel weg meer kennis vragen

groeten Bob
ps. hawkeye komt er nog een artikel over Gendika???wink ;)happy :)


capito
Oud Lid
Posts :63

Oud Lid
2005-03-29 - 21:51:20

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

BoB Sommige soorten (lijst 1 of andere)zijn sowieso niet zo geschikt om in de huiskamer te kweken,omdat het daar te veel stresskippen voor zijn,dus heefdt het mijninziens meer met de soort te maken dan met de status(lijst1 of niet)wink ;)

MVG happy :)

p.s lijst 1 geeft eigenlijk alleen maar aan dat er in de vrije natuur nog weinig voorkomen,en dat ze zwaar bedreigt worden (bv door habitat vernietiging of vangst etc)happy :)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-29 - 21:55:00

Cites I vogels hoeven zeker niet per definite moeilijke kwekers te zijn. In de natuur kunnen zij zich niet handhaven, maar dat kan net zoveel te maken hebben met het verdwijnen van de habitat, of dat zij niet zo snel kweken als dat er weggevangen zijn geworden.

Wat anders; zou iemand een natuurbroedvogel die doorgaans schuwer zouden zijn of meer lawaai zouden kunnen maken wel in de huiskamer opnemen om er mee te kweken? Van de vele natuurbroed vogels die in een huiskamer belanden komen er toch nog wel te veel terecht in de handel of de opvang. Ik denk dus niet dat dat een optie is.




Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 266 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede