Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Vogel aan de lijn :-) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Vogel aan de lijn :-)
Phoenix
Oud Lid
Posts :9

Oud Lid
2005-04-05 - 15:48:15

Hallo allemaal,

Ben bijna anderhalf jaar in het bezit van een roodkroonparkiet pyrrhura rodocephala, echt een geweldig leuk dier, super tam, en niet gekortwiekt, en ook nooit geweest.
Nu willen we ons vogeltje graag mee naar buiten nemen, en om te voorkomen dat hij van schrik, of uit paniek weg vliegt moet hij op een of andere manier aangelijnd worden.

In de dierenwinkel op zoek geweest naar een oplossing hiervoor. En een uitgebreide dierenwinkel heeft hele leuke tuigjes, maar niet voor het formaat pyrrhura. Toen ik hierom vroeg kreeg ik te horen dat er eigenlijk geen oplossing voor is.

Ben toen zelf gaan nadenken wat er mogelijk is. Het enige dat ik me kan bedenken is iets aan zijn voetring te koppelen. Ik heb een stuk dik elastiek gekocht (van dat witte uit een naai setje) en aan het uiteinde een klein karabijn achtig ding bevestigd. Dit karabijnachtig ding kan dan om zijn voetring.

Het idee van het elastiek is geweldig, hij kan prima vliegen en als hij te ver gaat wordt het zwaarder, en dus niet ineens afgekapt.
Helaas ben ik niet tevreden over het bevestiging mechanisme aan zijn voetring. Dus wil ik vragen of iemand beter ideeën heeft, wellicht zelfs al toegepast.

Hoor graag van jullie,

Groetjes Maurice


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-04-05 - 17:17:55

Maurice,

Nu moet ik zeggen dat een pootketting sowieso bij de gezondheids en welzijnswet voor Dieren verboden is. Je zult het dan denk ik toch beter in de richting van ee tuigje moeten zoeken. Als je nu een tuigje koopt in de grootte die het best past en deze door een schoenmaker laat inkorten.

Maar als de vogel in huis niet wegvliegt kun je hem ook langzaam laten wennen aan het buiten zijn. Hier zou Hawkeye_nl je dan beter raad in kunnen geven.
Ook is hier vaker over gesproken op dit forum kun je bovenaan eens zoeken.

Succes
wink ;) Peter


steynkorse
Website Member
Posts :156

Website Member
2005-04-05 - 17:58:06

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

een pootketting is inderdaad verboden, maar een pootelastiek weet ik niet, iemand hier antwoord op, tevens ben ik van mening dat als de vogel met dit elastiek meer vrijheid krijgt dan zonder en als de vogel er geen last van ondervind het beter is dit wel te gebruiken. Maar ik weet niet wat de wet voorschrijft.

en als een pootketting verboden is in alle vormen en maten zoals parkietenpeter zegt, hoe zit het dan met roofvogels ( of geld de regel alleen op papegaaien en parkieten?) die ook middels 'veters' op het blok gehouden worden, of aan de lijn vliegen, die uiteindelijk aan de poten zit bevestigd.

Ik ben zeer benieuwd naar verdere reacties


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-04-05 - 19:52:51

Er zijn voor die kleine vogels ook speciale tuigjes hoor. Zou je eens op google op birdflightsuits ofzo moeten zoeken.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-05 - 22:00:33

Zou het niet te maken kunnen hebben dat het verboden is om vogels aan de ketting te leggen i.v.m. het vogelwelzijn? (raar woord trouwens)

Als we het hebben over een papegaai aan een ketting is het de bedoeling dat hij daar de gehele dag aan vast zit en 'savonds in een kooi verdwijnt.

Met roofvogels geldt het denk ik hetzelfde alleen zit het verschil daar in dat als een roofvogel aan een veter op een standaard zit zijn ze meestal aan het werk met deze vogel en komt hij op die manier aan zijn bewegingsvrijheid.


Nogmaals ik "denk" het. Weten doe ik het niet.
Hoe ik aan deze manier van denken kom is:
Je mag een dier namelijk wel in een veel te kleine kooi vervoeren, maar je mag hem daar niet in houden.

Anders zou ene Karel hier eens op kunnen reageren die weet veel en werkt met roofvogels...happy :)

Trouwens de vinding van het elastiek vind ik nog niet eens zo raar gevonden, temeer dat het wel diervriendelijk is en niet zoals met een touw er niet plotseling een einde komt, waardoor ze vaak op hun "snuffert" gaan maar wel afgeremd wordt zo dat ie daar naar kan handelen!
Zou trouwens het elastiek niet aan de ring vast maken maar eerder met een leren lus die d.m.v. knopen niet re ruim kan worden i.v.m. met het losraken.

Lennart wink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-04-05 - 22:12:41

Met elastiek is de kans op verstrikt raken zeer groot. Wat als hij plots duikelt en het elastiek rond een vleugel krijgt of erger nog om zijn nek?
Ook wordt de druk op (best scherpe) rand van de ring erg groot als de vogel verstrikt raakt.

Ik zou toch een passend tuigje zoeken/maken. Er zijn ook tuigjes voor kittens (zie bijvoorbeeld www.bestpetshops.nl bij aanbiedingen).
Ton.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-05 - 22:32:00

Hai Ton,

quote
Wat als hij plots duikelt en het elastiek rond een vleugel krijgt of erger nog om zijn nek


Dat heb je dan toch met een tuigje dan ook?

Lennart wink ;)


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-04-05 - 22:58:32

wat mij lijkt .. en misschien zit ik dan fout .. maar ik denk dat elastiek niet echt helpt wat betreft het abrupt aan het einde van een lijn komen , ze worden evengoed dusdanig uit evenwicht gebracht dat ze zullen vallen ..


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-05 - 23:27:01

Was van mij maar een opmerking hoor...weten doe ik het niet en het lijkt me trouwens uberhaupt een beetje raar een gaai (tje) aan een lijntje.

Ik zal het in ieder geval niet snel doen...Ik overkap nog liever mijn hele tuin.....happy :)

Het is alleen wat lastig met de fiets uit de schuur halen....laugh :D

Maar nu even serieus....Waarom kun je een roofvogel nu wel leren terug te komen bij de "baas" en een gaai niet?
Of zijn roofvogels intelligenter dan papegaaien? Want een uil is bij de roofvogels toch ook niet echt de slimste vogel onder de roofvogels....wink ;)

Lennart wink ;)


Phoenix
Oud Lid
Posts :9

Oud Lid
2005-04-06 - 06:33:47

Wow bedankt voor alle reacties, maar uiteraard heb ik daar ook weer reacties op happy :)
Heb al wat links gevonden waar tuigjes verkocht worden, al lijken deze ook niet ideaal, het is tenslotte een klein vogeltje, zal het verder bekijken.

Uiteraard wil ik het liefst dat de vogel zonder tuig, lijn of wat dan ook mee naar buiten kan, maar niet in 1 stap. Dat risico gaan we gewoon niet te nemen!!
Een paar dagen terug hebben we dat karabijn ding dat goed vast genaaid zit het elastiek om zijn voet ring gedaan, en de vogel mee naar balkon genomen. Dit elastiek is ruim anderhalf meter lang en kan zeker tot het dubbele worden uitgerekt.
Phoenix vond het prachtig op balkon totdat hij schrok van een overbuurvrouw die de deur dichtgooide. shocked 8O Van schrik vloog hij weg, doordat hij langzaam merkte dat hij niet verder kon was hij zonder problemen in de lucht instaat om te keren en na wat heen er weer gevlieg alsnog op mijn schouder te landen. Ik weet gewoon zeker dat hij weg geweest was als hij het elastiek niet opgehad had, puur van de schrik.

Het elastiek ben ik zeer tevreden over, hij heeft goed door dat er langzaam aan een beperking komt en kan daar met alle gemak op anticiperen, zonder dat er gevaar van verstikking is. Er komt gewoon nooit in een keer een enorme trekkracht op zijn pootje.
Het elastiek is goed aan een ringetje genaaid dat weer vast zit aan die karabijn. Het is juist die karabijn die me niet bevalt, ik zoek iets dat eenvoudig aan de voetring bevestigt kan worden, en niet makkelijk door de vogel is los te maken.

Het overdekken van de tuin is geen optie razz :p, want dan moet ik ook het balkon doen, en als ik naar de buren ga dan moet ook die tuin overdekt worden

Ben gewoon op zoek naar een vogel vriendelijke en veilige manier om de vogel beschermen tegen een onverwachte schrikvlucht, zodat we hem makkelijk mee kunnen nemen, zonder dat we het risico lopen dat hij van schrik wegvliegt en niet meer terug komt, dit laatste betekend een nachtmerrie voor ons.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-04-07 - 09:58:30

Navraag bij de aid leert al snel dat ook het hebben van een papegaai of parkiet aan een elastiek gelijk gesteld wordt aan het aanlijnen dat is verboden bij wet. Het is dus niet toegestaan om dit bij deze vogels te doen!

Dat je niet het risico wilt nemen dat je vogel aan de haal gaat als je naar buiten wil met het dier lijkt alleen in te perken te zijn door het dier of a; in een transprot kooitje of dergelijke te vervoeren of b; te wieken waardoor vliegen gedeeltelijk of geheel wordt beperkt voor de periode dat het dier mee naar buiten kan.

Ik wil hiermee echter geen nieuwe discussie openen over wieken van vogels.

Erwin


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-07 - 10:29:21

De wet is er om het welzijn van de vogel te bevorderen. Soms lukt dat niet helemaal en bewerkt de wet eerder het tegenovergestelde, dan is het verstandig om de wet te overtreden...


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-04-07 - 10:47:06

quote
dan is het verstandig om de wet te overtreden...

Beetje vreemde advies, vindt je ook niet?
Dus als een wet in jouw ogen niet uitkomt mag je deze gewoon overtreden?

Erwin


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-07 - 13:04:23

Erwin, hoe zit het dan met getrainde roofvogels?
Die zie ik toch regelmatig aan een lijn vast zitten. En ik ga er van uit dat deze mensen toch niet massaal de wet overtreden.

wink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-07 - 13:48:37

Als de uitwerking van een wet niet overeenstemt met de bedoeling van de wet, dan deugt de wet niet, en is het te verdedigen dat deze overtreden wordt, mits mogelijke belangen van anderen natuurlijk meegewogen worden.
Net zoals de wet formeel nooit alles wat fatsoenlijk of moreel verplicht is kan afdekken, zal zij ook altijd te veel verbieden. Maar goed dat is een discussie ver buiten dit topic.

Enerzijds sta ik achter de opmerking (in dit geval en deze situatie) anderzijds was zij enigzins grappig bedoeld...

De wet is bedoeld om het stelselmatig aan een ketting houden van een vogel te verbieden (wat overigens wel met kalveren en geiten mag, of in ieder geval veel gebeurd). Dat is nog wat anders dan het bij naar buiten meenemen van een vogel aanlijnen.
Overigens op basis van deze wet zouden tuigjes voor vogels dan toch niet verkocht mogen worden? Een tuigje heeft immers alleen zin als ze ook aangelijnd wordt.



Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-07 - 14:19:51

quote
Overigens op basis van deze wet zouden tuigjes voor vogels dan toch niet verkocht mogen worden? Een tuigje heeft immers alleen zin als ze ook aangelijnd wordt


Dit bedoel ik nu ook... Dat de wet er is is een goed ding maar vraag me wel af waarom het voor papegaaien wel zou gelden en voor getrainde roofvogels niet.
Want geen ketting, dan ook geen tuigje...ze dienen tenslotte allebei hetzelfde doel.
Alleen een vogel aan een ketting leggen de gehele dag lijkt me dierenmishandeling.
Zo bedoelde ik dat ook met het transportkooitje. Volgens de wettelijke norm qua maten is het verboden, maar voor het transport toegestaan. Voor mij is dit hetzelfde als een vogel aan een elastiek en/of lijntje/tuigje...beide dienen ze om de vogel voor een korte tijd bij je te houden. In ieder geval tegen wegvliegen te behoeden.

En het geval van hoefdieren wel aan een ketting en vogels niet zie ik ook eigenlijk weinig verschil. Dus zou de gehele wet wat hypocriet zijn.

Niet dat ik voorstander ben van een vogel aan de ketting, maar of het nu een geit is of een vogel dat maakt voor mij niet zo veel verschil.

Zou de wet anders niet zo uitgelegd kunnen worden zoals bij honden het geval is?
Namelijk: de kettinghond, dus 24-uur per dag aan de ketting, is al tientallen jaren verboden! Toch mag de hond overdag rustig aan de ketting als hij 'snachts maar los is en een beschut onderkomen heeft!
Zouden ze dit dan ook zo bedoelen met papegaaien?
En dan blijft bij mij nog steeds de vraag over waarom het bij andere soorten vogels dan wel mag...!

Lennart wink ;)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 248 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede