Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoelang kan uitje onbebroed zijn zonder schade Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hoelang kan uitje onbebroed zijn zonder schade
Quinten
Oud Lid
Posts :18

Oud Lid
2005-04-16 - 13:23:45

Een van mijn kanarie poppen gaf de broed op blijkbaar, de 4 bevruchte eitjes van 9 dagen oud zijn w.s. tussen de 1 a 4 uur onbebroed geweest. Ze voelde wat kouder aan maar niet ijskoud. Ik heb de eitjes onder een andere pop gelegd. Maakt dit broedsel nog kans? Ik heb ooit gehoord dat eitjes niet langer dan 9 uur onbebroed mogen blijven, klopt dit? Temp in het vogelverblijf is constant 18 graden en vochtigheid 60%. Wie o wie weet het antwoord.


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-04-16 - 23:43:15

op uitjes kan je lang zitten maar op eitjes zijn nog wel goed hoor er zijn er bij die de eitjes onder de kanaries vandaan halen en als het laatste eitje gelegd is gaan ze weer terug zo komen de jonge gelijk uit das ong 4 a 5 dagen dus succes moeten ze wel bevrucht zijn he gr paccie


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-04-17 - 00:47:30

Pac, dat geldt alleen voor eieren die nog niet bebroed zijn.
Bebroede eieren zijn kwetsbaarder voor afkoeling. Ik weet niet hoelang ze koel kunnen liggen zonder schade.
Ton.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-17 - 13:42:24

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Onbebroedde eieren:
De bewaartijd van onbebroedde eieren hangt af van de soort, hoe groter het legsel hoe lang de bewaartijd. Als veilig beschouwd men 2x het legselgrootte als bewaartijd, temperatuur niet hoger dan 15 graden celcuis + enkele malen keren per dag.

De kiemkracht neemt wel af, totdat deze geheel afwezig is. Bij kanarie-eieren zal dus pas na 1 volle week de keimkracht zodanig afnemen dat er gevaar ontstaat dat het ei niet meer "aanslaat".

Bezette eieren:
Afkoelen van eieren, hoe verder het ei in het broedstadium, hoe langer deze af kan koelen zonder gevaar van afsterving van het kuiken.
Spreek voorzich dat de buitentemperatuur ook een grote rol speelt in de tijdsduur dat een ei mag afkoelen. 2 uren voor een bebroed ei is toch wel de grens.
Gert.


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-04-17 - 22:36:56

JA SORRY TONNL HAD NIET ERG GOED GELEZEN MAAR DIE PAAR UUR KAN WEL HOOR NIET BEBROED MOET GEEN DAG DUREN ANDERS GAAT HET NIET MEER WE HOREN HET WEL OF ZE NOG UIT KOMEN GR PACCIE


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-04-18 - 01:50:22

Gert, je schreef o.a. over keren van de eieren.
Ik hoorde laatst van een lid van onze vereniging, hij kweekt al ruim 50 jaar, dat hij de eieren nooit keert. Hij zet ze op de puntige kant in een laagje zand en het gaat zonderkeren altijd goed.
Kennelijk kan dat dus ook.
Ton.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 155 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede