Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Amazone Xanthops Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Amazone Xanthops
Miko
Oud Lid
Posts :25

Oud Lid
2005-04-18 - 17:13:05

Hallo,

Ik heb via toeval, een amazone xanthops in mijn bezit gekregen. Deze was bij vrienden in hun veranda binnen gevlogen. Hebben navraag en pamfletten in de buurt rondgedragen maar niemand miste blijkelijk een vogel.
Daar zij niet zo "vogelliefhebbers" zijn, kreeg ik die toegewezen voor verdere verzorging.
Heb de vogel naar veearts gebracht voor onderzoek op eventueele ziektes en hoe zijn conditie er aan toe was.
"Hij" leek inderdaad een man te zijn, jammer genoeg heeft hij een heel kaal voorhoofd en dat zal nooit meer ingroeien volgens de veearts daar de "stoppels" volledig beschadigd zijn door het veelvuldig uittrekken, hij vermoed van een partner of door een van de ouders. een leeftijdkon hij echter voor de vogel niet geven?
Ook heeft hij geen tenen meer, deze zijn volgens veearts, afgevrozen. dit wijst erop dat het een vogel uit een buitenvoliere zou zijn.
Hij zit momenteel binnen bij mijn ouders in een kooi, 60cmlx50cmbrx50cmh.
Ik woon momenteel op een appartement maar ga weldra verhuizen naar een woning die ik gekocht heb en daar is er een groot stuk grond aan waar ik voliere zou bouwen.
Mijn ouders hebben intussen wel een ruimere kooi gekocht 1m40x80x160h met de bedoeling er een vriendje voor bij te halen.
Na rond te neuzen op internet denk ik dat het moeilijk gaat zijn om een tweede xanthops vast te krijgen. Vandaar mijn vraag, welke soort zou ik er het beste bij zetten? Zou de nieuwe vogel mijn vogel(Miko genaamd) niet aanzien als ziek en hem verstoten?(hij heeft tenslotte geen veren op z'nkop en geen tenen?).
Kan ik de twee vogels ineens in de nieuwe kooi plaatsen?
Miko is helemaal niet tam, in tegendeel, heel schrikkerig, alhoewel men hem altijd heel zachtjes benaderd en hem terwijl zacht toespreekt (hebben hem nu toch ook al 1jaar). krijsen of roepen doet hij niet, wij hebben er nog nooit ook maar een geluid uit verkregen...niks!
Weet iemand raad om hem het leven toch aangenaam te maken?


Alvast bedankt

Miko


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-04-18 - 17:18:10

ik zou eerst het geslacht laten onderzoeken. zo zou je later ook nog met twee xanthopsen kunne kweken. dat de vogel geplukt is vindt een eventuele partner niet erg.

groeten Bob


Miko
Oud Lid
Posts :25

Oud Lid
2005-04-18 - 17:21:00

Hij is gesext en is een mannetje.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-04-18 - 17:27:22

Miko, welkom op vogelarena. wink ;)

Ik zou je zo geen advies kunnen geven over de xanthops. Wat je wel kunt bedenken is dat je heel goed moet opletten als je er een andere vogel bijzet. Omdat Miko nogal gehandicapt is kan hij zich moeilijker verdedigen. Als je een nieuwe vogel erbij zet je dit het beste met stappen kunt doen.

Succes
wink ;) PPeter


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-04-18 - 17:28:47

sad :(

Als ik het goed lees, heeft hij stompjes.
Mocht dit zo zijn dan vrees ik dat deze man niet de geschikste vogel zal zijn om ermee te kweken.
Heb wel poppen gezien die zogoed als geen poten hadden en zich op de grond lieten bevruchten, maar mannen met dergelijke handicap heb ik nog niet zien treden.
Zou me dan ook niet verwonderen dat deze man door een (liefhebber) gewoon losgelaten is, om ervan af te zijn.
Kopveren plukt een vogel niet bij zichzelf, zou niet weten hoe hij/zij dat voor elkaar moet krijgen, dat is door een partner gedaan.

sad :(
Peter.


Miko
Oud Lid
Posts :25

Oud Lid
2005-04-18 - 17:39:32

Het zou mij niet zozeer gaan om het ermee tekweken maar ik zou hem gezelschap willen geven, alleen is ook maar niks vind ik.
Heb erchter bang zoals je zegt dat hij zichzelf niet zou kunnen verdedigen.......


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-04-18 - 18:09:13

als je er voor later een bij zoekt voor de kweek en niet voor de huiskamer zijn ze nog wel enigzins makkelijk te vinden.

tik bijvoorbeeld op google amazona xanthops te koop in en je krijgt diverse site`s waar ze te koop zijn.je kan ook even hier door de advertentie`s zoeken.

groeten Bob


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-04-18 - 21:46:19

Miko, als je niet wilt kweken en het puur voor gezelschap doet waarom dan niet een kleinere vogel erbij dan is het gevaar dat je amazone angstig wordt ook kleiner. Denk eens aan een halsbandparkiet?
vriendelijke groethappy :)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-19 - 14:17:35

Voor een dergelijke schuwe, vermoedelijk volierevogel, lijkt het me het beste als deze inderdaad gezelschap krijgt. Als vrijwel alle teentjes ontbreken is het inderdaad de vraag of hij inzetbaar is voor de kweek. Als het slechts om een enkel teentje gaat, is dit geen bezwaar.

Het lijkt me niet raadzaam om de vogel gezelschap te geven van een soort met geheel ander karakter en gedrag zoals een halsband. Ik zou het daarom zoeken in de amazones. Bijvoorbeeld een witvoorhoofd (albifrons nana) is een goede mogelijkheid die relatief makkelijk verkrijgbaar is. Kwa grootte sluit dit in ieder geval aan. Maar andere soorten zijn natuurlijk ook mogelijk.

Het lijkt mij raadzaam om dan geen geheel handtam exemplaar te zoeken, maar een goed aan eigenaren gewende volierevogel waardoor beiden zich gemakkelijker bij elkaar aansluiten.

Kremer schrijft dat Xantops zeer temperamentvol zijn en tegenover elkaar erg agressief kunnen zijn. Afhankelijk van de ernst van de handicap is het dan misschien het beste om geen Xantops partner te zoeken.

Of het klikt hangt ook sterk van het individu af, als je een jonge vogel neemt, heb je wel meer kans lijkt me, maar ja die kunnen ook wel erg jolig en speels zijn. Een oudere WAO-amazone zou ook heel goed kunnen klikken. Dat is van te voren niet heel goed te voorspellen. Voorzichtig laten wennen. Het is wel zo dat een eerst zeer koele relatie bij amazones in enkele jaren kan uitgroeien tot een zeer intieme.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-04-19 - 15:03:26

Als het goed is gaat het hier over deze vogel?



erwin


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-04-19 - 15:24:10

i wou ook een foto plaatsen van de xanthops, maar dit lukte niet. kreeg hem wel opgelsagen en kon hem openen op windows viewer. ik kon hem alleen daarna niet in het venster van plaats een reactie importeren. weet iemand hoe dit zit?

dan toch maar de foto, die ziet er heel anders uit als die van Hawkeye_nl

http://www.arndt-verlag.com/projekt/birds_3.cgi?Desc=E329.htm&Pic=329_1.JPG

groeten Bob



Miko
Oud Lid
Posts :25

Oud Lid
2005-04-19 - 15:46:54

Hey,

Iedereen alvast bedankt voor de info en raad die mij hier gegeven wordt.
Is leuk om mensen te ontmoeten met dezelfde interessen.

Een halsband plaats ik er persoonlijk liever niet bij.Een xanthops partner zoeken of vinden is niet geheel gemakkelijk heb ik tot hiertoe ondervonden.
Heb vandaag nog enkele telefoons gedaan naar mensen die ik via google gevonden heb (heb jouw raad gevolgt Bob), maar heb telkens bot gevangen, was reeds verkocht of zelfs niet meer te koop.
Als ik er een andere soort bij zet, is het beste dat ik er een pop bij zet of juist niet? Heb gelezen dat als ze inderdaad broeds worden vrij agresief kunnen zijn....??.maar stel dat ik er een pop van een andere soort bij zet, bestaat de kans dan niet dat ook zij "zeer intiem" gaan worden en tot broeden willen overgaan??hij mist wel al zijn teenen dus bevruchten zal hij waarschijnlijk toch niet kunnen denk ik...
Het gaat inderdaad om de vogel die op de foto te zien is.....
vind het zelf een heel mooie vogel, spijtig dat er blijkbaar zo geen interesse meer is voor deze vogel bij de kwekers....waarom vraag ik mij af??



Miko
Oud Lid
Posts :25

Oud Lid
2005-04-19 - 15:48:48

Zeg nu zelf als je de foto hierboven bekijkt, het is toch een mooie amazone?
De mannetjes kunnen soms heel mooie oranje kleur op hun borst krijgen....

Groetjes ierdereen

Alain (Miko is eigenlijk de naam van mijn papegaai dus)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-19 - 18:11:52

Van de grote witvoorhoofd zijn diverse kruisingen met andere amazones bekend, zoals de groenwang en blauwvoorhoofd. Een kruising is dus zeker niet uitgesloten. Met uitsluitend stompjes (als alle tenen missen) zal bevruchting niet meevallen.

Als je het ontstaan van kruisingen absoluut wilt uitsluitend moet je er natuurlijk een mannetje bij plaatsen. Een andere goede reden om niet een vrouwtje, maar er een mannetje bij te plaatsen, kan ik niet zo verzinnen, behalve misschien de beschikbaarheid.

Je kunt er ook voor kiezen om een groepje (WAO)amazones te houden. Dit kan heel goed als je niet voornemens bent om te broeden. Het voordeel is dat je Xantops dan altijd wel aansluiting vind bij een bepaalde andere vogel.

Ik heb geen idee waarom Xantops niet populair zijn, tja amazones in het algemeen zijn volgens mij niet zo populair. De Xantops hebben een nogal variabele tekening op de borst, varierend van vrijwel geheel groen via een gele tot een grote oranje vlek. Er zijn er ook niet zoveel ingevoerd en volgens Kremer overlijden van deze soort meer vogels vlak na de import/tijdens quarantaine dan bij andere soorten amazones. Verder is zij niet zo groot van stuk.

Denk er rustig over na, en kijk eens rond bij verschillende mensen/parken/NOP zodat je weet wat er zoal verkrijgbaar is en wat de opties zijn.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-19 - 18:14:21

Overigens, ik denk niet dat de eventuele partner de vogel zal verstoten vanwegen zijn/haar handicaps, misschien wel omdat ze elkaar gewoon niet liggen, maar, indien er voldoende ruimte is, leven veel amazones dan gewoon langs elkaar heen.


bluebird
Website Member
Posts :65

Website Member
2005-04-21 - 14:36:36

De amazone Xanthops valt zeer zeker wel in de smaak bij de meeste kwekers/liefhebbers maar het prijskaartje wat aan deze vogel hangt schrikt nogal af. Ikzelf vind het ook een zeer mooie vogel en hoop dat ik hem zelf ook ooit nog in mijn bezit krijg.




Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 186 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede