Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Jonge merel gered van de poes en nu ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Jonge merel gered van de poes en nu ?
DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-04-22 - 16:07:24

Onze buurman kwam met een jonge merel (?) aanzetten die hij uit de klauwen van zijn poes had gered.
En nu........... terugplaatsen in het nest is volgens mij geen optie omdat poeslief er dan zo weer bij is.
Wat zou ik eventueel zelf kunnen doen kwa voeding ? Ik zat te denken aan een combi van universeelvoer met eivoer aangelengd met water ?
De vogel zit al flink in de veren.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-04-22 - 18:25:27

Wat ik eerder heb geadviseerd bij buren werkte prima.
Een konijnen- of caviahok hoog tegen de muur plaatse n. De ouders gaan dan gewoonlijk door met voeren.
Zelf voeren is mogelijk maar arbeids intensief en aangezien merels de jongen op deze leeftijd de wormen krijgen aangeboden lijkt universeel me niet echt werken. Maar misschien heeft iemand er ervaring mee.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-04-22 - 18:32:10

Zelf via de dierenbescherming dit soort situaties vaker gehad. En in mijn ogen is het plaatsen in een hokje aan de muur een heel goede oplossing. De ouder zijn geheid nog in de buurt en volgen het jong toch wel.

Succes
wink ;) Peter


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-04-22 - 18:56:53

Dat had ik me ook al bedacht. Heb het beestje wat bijgevoerd en in de tuin geplaatst. De ouders kwamen er inderdaad aan. Maar even later een kraai ook........
En nu is mijn dochter van 5 die het ook zag gebeuren in tranen over de o zo wrede natuur.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-04-22 - 19:12:26

Wil niet lullig doen maar opvoedkundig gezien ook een goede ervaring. Ik merk dat dieren in de opvoeding ook een positieve invloed heeft en dat kinderen daar ook leren dat er leven en dood is....

Misschien nog een tip(beetje laat), ik weet niet of je het gedaan hebt, laat de merel niet los midden op het veld maar onder de bosjes oid. en niet als er kijkers wink :) zijn.


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-04-22 - 23:46:27

helemaal mee eens. Is ook zeer leerzaam voor haar, dus vind het ook niet erg, maar als rechtgeaarde Papa zie je je dochter nooit graag huilen.........
En wat betreft dat open veld, goede tip, ik dacht er juist slim aan te doen zodat Pa en Ma wat eerder hun jong vonden.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-04-22 - 23:56:44

ahh .. istie nu dood dan ..?

ja ja ik weet het .. de natuur .. maar als softy mag ik die soms net zo hard "vervloeken" als een meisje van 5 razz :pwink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-23 - 02:32:20

Jonge merels hebben een soort toontje om hun ouders te laten weten waar ze zitten.
Dus in een dichte struik kan een jong mereltje goed laten horen waar hij uithangt, aan papa- of mama vogel.
gert


ritamam
Oud Lid
Posts :1

Oud Lid
2006-04-25 - 18:28:59

Dag allemaal,

wij hebben in de tuin een merelnest met 3 jongen.
We vrezen echter dat de jongen verlaten werden.
Tijdens het week-end hebben we vaak naar het nest met jongen gaan kijken en vrezen nu dat door de drukte rond het nest we de ouders 'verjaagd' hebben (wat natuurlijk niet de bedoeling was). We houden het zo goed mogelijk in de gaten maar zien nooit een ouder vogel vliegen in de buurt. Hoe kunnen we weten of de ouders nog terugkomen? (uit het verhaal van het mereljong gered van de kat maak ik op dat merel ouders blijkbaar wel hun kroost trouw blijven)
Indien ze echt verlaten werden, kunnen we ze dan zelf grootbrengen? (elders op deze site vond ik hoe je mussen kunt grootbrengen, heeft iemand ervaring met merels?)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-04-25 - 19:12:20

Waarom? Het is verboden.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-04-25 - 19:19:27

helaas voor de jongen in principe jullie schuld dat deze zullen overlijden.sad :(hopelijk een goede leer om volgende keer gewoon de vogels met rust te laten.

Groeten Dennis


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-04-25 - 19:23:05

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ritamam,

Welkom hier. wink ;)

Inderdaad is dit niet toegestaan bij de wet.
Je zult wel een opvangcentrum kunnen proberen.
Zij hebben een volmacht om dieren uit het wild te verzorgen, groot te brengen en weer te integreren in het wild.
Aan een particulier is dit niet voorbehouden omdat inheemse vogelsoorten beschermt zijn en alleen onder speciale voorwaarden gehouden mogen worden.

Neemt niet weg dat je je best kunt doen. Afstand houden is het best en maken de jongen een suffe indruk, kun je de dierenambulance bellen of informeren bij je lokale dierenarts.

Meer kun je niet doen op dit moment.


ps. Als je de jongen zelf niet aangeraakt hebt hoeft het niet perse jullie schuld te zijn, dat wil ik bestrijden. Voor het zelfde geld zijn pa en ma gesnapt.
No worries.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-04-25 - 19:47:21

Het lijkt me sterk dat beide ouders zijn gepakt of wegblijven.Dan moet je wel er heel erg dichtnij hebben gekeken en frequent.
Hoe oud zijn de jongen, in het weekend verlaten?? Dan zijn de jongen nu vast al dood. Ze zijn toevallig al niet uitgevlogen??


arwen
Website Member
Posts :89

Website Member
2006-04-25 - 21:22:36

Zo,n jonge merel als op de foto kan je beter niet in een caviakooi aan de muur zetten.Dat is ten eerste veel te koud s,nachts en als het regend,komt de merel in het water te zitten.Een merel ,die door een poes is gepakt ,heeft vrijwel alltijd peneciline nodig.Zelfs de kleinste verwonding kan tot de dood leiden.
Merel,s ,die door de ouders verlaten worden,kan je idd beter naar een vogelasiel brengen en wel zo snel mogelijk.Ze kunnen niet lang zonder voeding.Lukt het niet binnen een paar uur,dan zal je de merel,s kunnen voeren met gewekte kittenbrokjes.en dat ongeveer om de anderhalf of twee uur geduurende s,morgens vroeg tot s,avonds laat.S,nachts hoeft niet gevoert te worden.En warmte is in dat geval ook erg belangrijk.
Het is idd verboden ,om merel,s zelf in huis te houden,maar in afwachting ,tot ze naar een vogelasiel kunnen worden gebracht,is dit de enigste oplossing.Om ze te laten zitten ,wachten op een zekere dood buiten ,vind ik persoonlijk niet aanvaardbaar.


arwen
Website Member
Posts :89

Website Member
2006-04-25 - 21:27:11

Parkietenpeter,het aanraken van de jonge merel,s heeft geen invloed op de ouders,omdat vogels niet goed kunnen ruiken.
wel kunnen ze de jongen verlaten,omdat idd mensen te vaak bij het nest willen zien.En dat is jammer.Daarom bij deze ,laat vogelnesten met rust,behalve als je zeker weet dat de jongen verlaten zijn.of dat er een kat bij is geweest.Jonge merel kun je trouwens niet terugzetten,als ze het nest verlaten hebben.Ze springen er net zo hard weer uit.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-04-25 - 22:03:25

Dergelijke jongen als op de foto worden 's nachts niet meeer warm gehouden en kunnen dus best in een caviakooi oid worden gehouden om zodoende de ouders de gelegeheid te geven te voeren. Uiteraard wel beschermd tegen vocht en regen.
Dit wordt ook aanbevolen door sommige vogelasiels. Door ouders gevoerd is in elk geval beter dan het prutsen door mensen.
En de katten naar binnen he!



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 116 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede