Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Handopfok albifrons nana sterft Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-04-28 - 20:26:51 send message to Wickingh

Hai,

kijk hier maar eens http://users.pandora.be/aramen/kweek.htm

mvg Frank


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2005-04-28 - 22:53:57 send message to Amara

Ook wel eens er over nagedacht waarom de ouders niet broeden of waarom de jongen toch dood gaan??
Misschien hebben de ouders door dat het toch niet goed is.
Het koste wat kost toch dit soort jongen in leven houden levert enkel zwakke jongen op, die later weer voor problemen kunnen zorgen.
Vogels hebben heel goed door wanneer het verspilde engergie is en laten het nest is de steek.
Je kan ook is nagaan of je zelf alles goed voor elkaar heb kwa voeding en verzorging.
Vogels laten niet voor niets eieren of jongen in de steek.

Henk

Ik kan best geloven dat een pop instaat is te bepalen wanneer haar conditie niet goed genoeg is( en haar eigen leven in gevaar zou komen),om het broeden te staken.Maar ik geloof dan weer niet dat een pop kan uitmaken of een ei al of niet levenskrachtige jongen kan produceren zonder dat ze er ook maar enkele dagen heeft op gebroed.En dat er iets is dat van een vogel nochalante moeder maakt(zoals we dit onder de mens ook kennen)


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2005-04-29 - 05:58:44 send message to kakatoe

Ook wel eens er over nagedacht waarom de ouders niet broeden of waarom de jongen toch dood gaan??

Zou het misschien ook kunnen wezen dat de pop niet mag broeden en de jongen groot mag brengen?
Zodat ze direkt weer aan een volgend nestje kan beginnen.
Heeft u eigenlijk zelf wel uitgezocht waarom die vogels niet de jongen groot brengen


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2005-04-29 - 10:46:43 send message to memaa

Hallo,
heb al jaren 4 eieren bij mijn amazone-koppel. Doch de pop wil niet broeden. Heb de eikes in een broedmachine gelegd en ze bleken onbevrucht.
Mijn 'opkoper' beweert dat de pop weet dat de eieren niet bevrucht zijn. Ofwel doen ze het niet ofwel is de man onvruchtbaar. Ik denk dat het eerder het eerste is.
Gisteren heb ik sinds lang de man de pop zien voederen, wie weet dit jaar?
Ik breng mijn jongen groot vanaf 10 dagen. Ik ben van mening dat Nutribird beter van samenstelling is dan dat wat mijn papegaaien eten.
In dit eten zit dus ook lactobaccilli en dit doet het eten beter verteren. Hier heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Heb wel al jonge Bont Boerkes dood gehad die door de ouders werden gevoed. Blijkbaar hadden die 'iets' in hun krop dat doorgegeven werd aan de jongskes, die hier niet konden tegen reageren, waardoor hun eten niet verteerde.
Gr


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2005-04-30 - 11:56:37 send message to Amara

Ik kon deels van mijn probleem al oplossen,de opstopping verdween door het toedienen van DUPHALAC FRUIT een lactulosum.EéN DRUPJE PER UUR EN DIT EEN 3 maal.De voeding wordt nu opnieuw aangedikt,en nu afwachten


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-04-30 - 14:41:03 send message to thuis

happy :) als dit het derde jong is, wat 3 dagen geleden zo slecht lag, dan heb je het gered en hoop ik dat het verder spoedig opgroeit. Succes hoor en ik weet hoeveel tijd en energie jonge handopfok kost dus heb alle waardering voor je.happy :)


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-04-30 - 15:57:19 send message to Wickingh

Hai,

ik hoop voor je dat het nu goed gaat met de kleine, zo zie je dat opbouwende en informatieve reply's gelukkig mensen kunnen helpen,

mvg Frank


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2005-05-01 - 10:12:15 send message to Amara

Het derde jong is misschien aan de beter hand,maar komt geen gram bij,het produceert wel uitwerpselen maar benut precies de voeding niet optimaal.Ik heb nog een koppel blauwvoorhoofd, pop is handtam(maar niet gepaard met de bijhorende man)zit op slechte eieren en is gemakkelijk te benaderen in het nest.
Ik besef dat dit zéér veel risico inhoud maar het is waarschijnlijk nog de enige manier om via de echte kropmelk de spijsvertering aan de gang te krijgen.Dit wordt afwachten en hopen dat ze het niet opeet.


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2005-05-02 - 17:53:41 send message to Amara

Vandaag is het 3de en 4de kuiken gestorven.
Ik had liever wat meer nauwkeuriger info gekregen , een soort leidraad van mensen die zoiets reeds grootbrachten.Deze leidraad is stillaan een lijddraad geworden.Maar ik vrees dat dit nu de tendens is (wat ik nu al als liefhebber gedurende 15j vaststel)Op clubvergaderingen gaat het bij iedereen zeer goed,altijd zeer veel jongen en als voeding een beetje eivoer en een goede zaadmengeling maar dan zijn we toch verwondert dat beginnende liefhebbers afhaken.omdat we de juiste info liever niet geven.
Ik bedank toch nog eens personen die mij toch wat concrete gegevens bezorgden,maar met gegevens als voeding een beetje dunner,en temperuur niet te hoog en deze laten zakken,daar heb ik en ook geen enkele andere liefhebber iets aan.
Handopfok is echt geen "natte vingerwerk"
Zelf met de ervaring die ik al had met handopfok van blauwvoorhoofd amazones werd ik er niet veel wijzer van.
Het is echt jammer om deze vogeltjes te zien sterven,ik kan het natuurlijk volgend jaar nog eens proberen,maar zij niet!!sad :(


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-05-02 - 18:43:38 send message to Hawkeye_NL

Amara, lees ik nu goed dat je de liefhebbers nu een deel de schuld in de schoenen schuift omdat ze geen goede informatie willen verstrekken?
Zo lijkt het althans als ik je laatste reactie lees!

Wel spijtig dat ook deze jongen het niet hebben gehaald. Sterkte!

Erwin


asfoer
Oud Lid
Posts :18

Oud Lid
2005-05-02 - 20:01:34 send message to asfoer

als jij het nate vinger werk wil noemen mag dat
ik noem het gevoel
er bestaat geen vaste lijst voor denk ik
ik heb hem niet niet nu en niet toen ik met 21 jaar geleden begon onder begelijding van dokter kaal
het is jamer dat het mislukt is maar dat gebuert
en er kunnen vele dingen mis gaan
zeker als ze zo klein zijn
20 jaar geleden heel wat gehuild met eerste jonge ara,s 3 jaar achter elkaar dood
het is nu iets maklijker met kanten klaar voeding
maar het blijft moeilijk
ik denk de meeste mensen willen helpen
en iedereen doet het anders
tuurlijk praat iedereen liever over de jongen die het reden

maar helaas is dat niet ieder jong het red
het hoort helaas bij de hobby
huo vol geef het niet op
toen zij iedereen dat ik gek was jongen uit het ei groot brengen
nu weten we het kan maar het is niet maklijk

sterkte en ga kijken bij mensen met nate vingers
(gevoel)
asfoer


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-05-02 - 20:20:37 send message to Lennart

Beste Amara,

quote
maar ik probeer dan liever het leven een kans te geven!!


Daar ben ik het helemaal mee eens!

Ik kan me ook voorstellen dat je nu verschrikkelijk bent teleurgesteld nu alles is dood gegaan!
De risico's met handopfok zijn nu eenmaal groot en moet je veel ervaring hebben om het altijd tot een goed einde te brengen.

Inderdaad heb je ook gelijk dat je op verenigingen en fora alleen maar meestal de succes-storie's hoort maar over hun falen en teleurstellingen hoor je bijna nooit iets!
Daarbij moet je ook nog een groot stuk visserslatijn meenemen in de beoordeling van de succestorie's, want weinigen durven toe te geven dat ze ook fouten hebben gemaakt en teleurstellingen hebben gekend!

Het is droevig voor je. Waarschijnlijk heb je er van geleerd maar probeer positief te blijven en hopen dat je de volgende keer meer geluk zult hebben!
Je hebt tenslotte gedaan wat je voor je gevoel moest doen en daar gaat het tenslotte om!

wink ;)


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2005-05-02 - 22:57:35 send message to Amara

Ik besef ook wel dat je niet alles wiskundig kan vastleggen,dat natuurbroed de mooiste en grootste jongen voortbrengt,maar handopfok moet volgels mij gebeuren binnen een bepaalde marge.
Ik ervaar (lees dus niet :breek nutribird21 of kaytee af)dat beide produkten onversneden te sterk zijn van samenstelling.Alhoewel ik met A21 zeergoede ervaringen heb met grotere amazones.
Wanneer je dan tips krijgt :start temp 37° en dan van iemand anders 35° met daarbij nog 1°per dag omlaag dan weet ik dat hier iets niet echt kan!!
Als tip aanzie ik - Start temp ? gedurende x aantal dagen dan .....
-Voeding: merk +verhouding,
-
-
Kortom een leidraad die er uitziet als een dagverslag.(vooral de eerste)
Dit kon nuttig zijn,en dat daar dan nog wat afwijking opzit daar kan ik best in geloven:Ik kreeg gegevens van temp voor de 2de levensweek; waar maar liefst waarvan er 5° verschil op zat(dit is voormij althans "katten in zakken" verkopen Dit kan misschien welbij de grotere soorten(maar kan dit moeilijk aannemen) maar niet voor een vogeltje van 10g.
Het had natuurlijk zeer leerrijk geweest om op dit forum een verslag te krijgen van iemand die reeds zulke vogeltjes grootbracht niet alleen voor mij maar ook voor andere kwekers die ooit wel eens in de problemen zullen komen.(want die komen er toch)
En wat dat opgeven betreft(na 15 jaar):NOOOOOOOOOOOOOOOITlaugh :D
Tenzij mijn bestandje volledig verloren gaat aan één of andere ziekte.Al probeer ik daar niet te veel aan te denkenlaugh :Dlaugh :D


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-05-03 - 22:36:48 send message to thuis

Ach Amara, wat jammer dat je vogeltjes het niet hebben gered. Als ik de wijsheid in huis had dan zou ik het absoluut met jou en iedereen delen maar inderdaad; handopfok vanaf de eerste dag is heel moeilijk en er komt een grote dosis mazzel bij. Ik heb een koppel witkuiven gehad die perfect eieren legden, evt. bebroeden maar altijd het jong lieten sterven binnen 3 dagen. De eieren dus in de machine. Ik heb 8x een jong gehad, ik heb voor alle 8 alle moeite gedaan, adviezen gezocht en geluisterd, maar heb ik slechts 3 op stok gekregen. Waarom de anderen stierven...? soms zelfs na 3 werken ...? wist ik het maarsad :(
Ik wens je veel succes en heb bewondering voor alle energie die je opgebracht hebt om deze vogels in leven te kunnen houden.


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2005-05-04 - 20:47:58 send message to Amara

Aan het aantal views te zien gaat er toch heelwat interesse naar problemen met handopfok.Want zo'n ontspannende tekst was het toch ook weer niet.Ik hoop later op dit" bericht" of ergens anders op het forum toch nog wat reacties te bekomen of liever nog een verslag van iemand waar de handopfok het wel lukte en met de nodige gegevens liefst erbij!
Debittere pil is ondertussen al doorgeslikt,mijn bl voorhoofd amz ligt met 2 jongen ,dus:happy :) na tegensslag komt...




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 133 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede