Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweken met Amazone papegaaien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kweken met Amazone papegaaien
Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-04-30 - 10:44:22 send message to Picolet

Met 2 goede vrienden heb ik een aantal amazones in de gezamelijke collectie.
Momenteel zit een koppel Geelschouders Amazone (A. Barbadensis) op 3 jongen en komt misschien het vierde ei nog uit. Het bijzondere is dat vorig jaar op bijna dezelfde dag de jongen uit het ei kwamen.Is dit toeval of hebben meer liefhebbers op dezelfde tijd jongen?
Een koppel Blauwkroon Amazones (A. ventralis)hebben op dit moment maar liefs 6 eieren. Vorig ook 6 stuks die helaas allemaal onbevrucht waren. De eerste gedachte was nu dat het twee poppen waren maar gelukkig is er tenminste een ei bevrucht en geen rede tot paniek. Een tweede koppel ventralis gaat binnenkort leggen en is het nog even afwachten.
Een koppel Bodini Amazone's (A. festiva bodini) is nog niet zover om te gaan broeden. Het zijn import vogels en ze blijven schuw. Eigen kweek is niet te vergelijken met import en is er wellicht een lange weg te gaan om met deze zeldzame amazone te kweken.

De foto's van de geelschouder met hun 3 jongen staan op www.amazonepapegaai.com en is misschien een bezoekje waard. De ventralis en bodini staan ook op deze site.
Zijn er meer liefhebbers die momenteel met hun amazones kweken en hun ervaringen van vorig jaar en heden willen plaatsen?


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2005-04-30 - 13:53:23 send message to Amara

Het uitpikken hangt een beetje af van de pop ,of ze van het eerste ei begint te broeden of het 2de,dit geeft opzich al2 tot 4 dagen verschil bij het uitpikken.Ook het uitpikken op zich duurt bij sommige kuikens 36 tot 72 u.
Dus kuikens die allemaal op dezelfde dag uitpikken is volgens mij puur toeval.
Wat het legsel van 6 eieren betreft :lijkt het eerder een "dubbel " legsel te zijn.
Zijn de vogels gesext (dna) laat dit dan misschien eens kontroleren(soms gaat er wel eens iets fout bij endoscopis sexenvogels te jong of bij DNA een niet goed getrokken veer)
In elk geval 3 jongen op een bestand van 3koppelsrazz :proficiat !!Ik denk dat de gemiddelde liefhebber zéér tevreden zou zijn wanneer hij per 10 wolwassen vogels er 1 is dat kweekt!!wink ;)


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-05-02 - 20:29:07 send message to Picolet

De geelschouders (A.barbadensis) hebben nu 4 jongen en is het te hopen dat de kleinste het redt. De Ventralis heeft nu zelfs 7 eieren en zijn er enkele al donker. Wie heeft er ervaring met een dergelijk groot legsel of zal het te groot zijn om alle eieren goed te kunnen verwarmen?
Wie heeft er advies of ervaring?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-05-02 - 22:29:08 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hallo Picolet,

zeven eieren is een behoorlijk groot legsel voor Amazones, dat is wel duidelijk.
ik zou v.w.b. eventueel ingrijpen bij de ventralis eerst even afwachten tot het moment dat je weet hoeveel van de eieren bevrucht zijn. Uiteindelijk wordt het pas echt spannend wanneer er daadwerkelijk 6 of zeven jongen gaan uitkomen.

Neo-tropische papegaaiachtigen staan in zekere zin wel bekend om hun capaciteiten omtrent het succesvol grootbrengen van relatief grote legsels.
Goede observatie is in een dergelijk geval wel van groot belang, maar dat hangt natuurlijk wel samen met de aard van het ouderkoppel en in hoeverre zij regelmatige controle toestaan.

In het geval dit ouderkoppel enige controle toelaat bestaat de mogelijkheid tot eventueel wat handmatig bijvoederen.

Wanneer het koppel niet goed reageert op regelmatige nestcontrole en er dreigen een of enkele jongen achter te raken, dan rest daadwerkelijk ingrijpen door het toepassen van handopfok of het gebruik van pleegouders, dan wel de 'natuur' zijn gang te laten gaan.

veel succes jongens!






Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-05-05 - 15:57:16 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Helaas is gisteren het 4 de jong overleden. Er was teveel leeftijdsverschil.
De Ventralis heeft gisteren het 8 ste ei gelegd.
De laatste 4 eieren heb ik verwijderd.
Hierbij een foto van de pop barbadensis met 3 jongen.


hierbij een foto van 2 jonge poppen Barbadensis van vorig jaar,van het zelfde koppel.
natuurlijk; natuurbroed!
http://img92.echo.cx/img92/9779/ruud0665ns.jpg

Foto gelinkt ivm overschrijden max.formaat, volg de link.


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-05-14 - 14:33:54 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

DE ventralissen hebben helaas het legsel ondergegraven na 14 dagen broeden. Ik had reeds 4 onbevruchte eieren verwijderd. Waarschijnlijk begint ze opnieuw en hopelijk legt ze weer niet zoveel eieren. De 3 jonge barbadensis groeien goed en zijn alle drie geringd met lijst 1 ringen.



Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-05-21 - 00:24:23 send message to Picolet

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Hier een betere foto van de 3 jongen plusminus 4 weken(meestal valt mij op hoe groot de blokken zijn bij andere kwekers op vogelarena,bij ons zijn ze dus in het algemeen kleiner van diameter en hoger)






memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2005-05-21 - 09:34:59 send message to memaa

Mooi!
Mijn Blauwvoorhoofdamazone heeft momenteel 2 eikes. Na 6 onbevruchte legsels hoop ik eindelijk eens jongen van mijn koppel te krijgen.
Gr


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-05-25 - 20:17:05 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

een foto van de jongen plusminus 5 weken oud,de stoppels beginnen al goed te komen(ze vinden het ook al minder prettig als ik een foto maak)

Ze worden ook zeer goed gevoerd met in een ander topic genoemde Aves eivoer,over dit eivoer zijn wij ook al meer dan 10 jaar zeer goed tevreden.
alle vogels eten het zeer graag(kun je van de meeste eivoeren niet zeggen)

Men kan het eivoer(met water erbij) ook goed gebruiken als handopfokvoer(bij ons alleen in noodgevallen)
Met als voordeel dat het lekker smaakt,als je zelf moet voelen(proeven) of de temperatuur goed is,:want een lekkere smaak hebben de kant en klare handvoeders zeker niet(maar smaken verschillen)


Krist
Website Member
Posts :8

Website Member
2005-05-25 - 20:47:30 send message to Krist

Fantastisch die jonge amazones. Heb zelf een koppel cuba's die veel "aan het rommelen zijn in het blok" maar tot op heden geen ei (vogels zijn nu 3 jaar oud).

Vind de amazona collaria wel een mooie vogel. Kweek je ook met deze soort. Zou graag meer willen weten over gedrag e.d. (cites I ??)


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-05-25 - 21:20:59 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd



Nee helaas wij hebben de collaria niet,ze zijn zeer zeldzaam in europa(vooral de poppen)
de vogels die er zijn,zijn vaak verwant,voor jaren terug kwam er nog ooit een paar vogels via america; europa(nederland)binnen,maar daar gingen de meeste voordat ze broedrijpwaren van dood(zelfs bij gerenomeerde kwekers)???

Soms hoe mooi ,of hoe apart dan ook,moet je het uit je hoofd zetten,dan is het onbegonnen werk!
succes met je cubas(3 jaar is nog gemiddeld erg jong)hoop doet leven


zottenjohn
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2005-05-25 - 22:05:55 send message to zottenjohn

Een vraagje (ik ga beginnen met hobby kweken)
een amazone hoe kweekt die het best in een vlucht of in een kweekkooihappy :)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-05-25 - 22:18:28 send message to johanblok

Ongeacht hoe amazones kweken in een kooi, een fatsoenlijke verzorging betekent dat zij of in een vlucht van in ieder geval 3m ter beschikking, of bij huiskamervogels geregeld los mogen.


zottenjohn
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2005-05-25 - 22:32:22 send message to zottenjohn

bedankt wink ;)


zottenjohn
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2005-05-25 - 22:33:40 send message to zottenjohn

dus ik zet ze in een kooi en laat ze geregeld in een vlucht


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2005-05-25 - 22:44:50 send message to memaa

Mijn amazones hebben 3 eikes. 1 is al gesneuveld daar de nest overhoop gehaald werd (door de man denk ik).
Het zal weer niks worden. Jammer ik had er dit keer goede hoop op.
Triestige groetjes



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 217 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede