Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > jonge huismus....wat erna mee doen???? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : jonge huismus....wat erna mee doen????
Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-04-30 - 23:12:28 send message to Swaas

De kat heeft bij mijn schoondochter een jonge mus binnengebracht, op het eerste zicht had het alleen een schrammetje en natuurlijk shock van de doorstanne schrik.
In allerijl werd ik opgetrommeld en per spoed werd het ongelukkige beestje onderzocht op verdere eventuele verwondingen of breuken, gelukkig , behalve een schram, had het niks(toch niet te zien)
terug zetten ging niet, de kat had post gevat aan de gevel waar het nestje zat, en op het dak klimmen was voor haar ook een kleintje, dus....heb ik een probleemsad :(het kleintje zit nu hier bij mij, lekker in een proper nestje, ik heb graan gemalen en een papje gemaakt en het heeft met volle open bek zijn 3 cc pap naar binnen gewerkt.
Ik verwacht dus voor de voeding geen problemen, ook niet met het grootbrengen, maar wat dan.....ik kan het achteraf toch niet zomaar terug buiten zetten als het alleen kan eten en vliegen.....hoe moet het dan aan de kost komensad :(niemand heeft het hem geleerd.
Heeft er iemand een oplossing voor, wil iemand het soms in zijn voliére houden of mag dat niet als ze niet geringd zijn, of zijn er andere oplossingen voor, ik wil het niet grootbrengen om het achteraf te laten creveren van de hongershocked 8O


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-05-01 - 06:10:11 send message to ParkietenPeter

Het is in deze inderdaad niet toegestaan om hem in een volière te houden. Ook hier geldt cites. Om hem op te lappen is geen probleem. Over het algemeen geeft de wildopvangcentra hier betere faciliteiten voor. Als je de dierenambulance belt brnegen zij hem onder waar op de juiste manier voor gezorgt kan worden en het vogeltje weer terug kan gaan in de natuur.

Succes.


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-05-01 - 22:27:29 send message to Swaas

Bedankt voor de reactie happy :)


erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2005-05-02 - 09:08:20 send message to erik

Parkietenpeter

Voor Europese vogels zoals de mus is absoluut geen CITES nodig maar je mag ze alleen houden als ze goed geringd zijn met door de bonden en overheid goedgekeurde naadeloos gesloten ringen op deze ringen moet staan :
Kweeknummer
Ringmaat
Welke bond
En de ring moet voorzien zijn van een breeknaad zodat deze breekt bij oprekken of manipulatie van de ring.

Erik


jessay
Oud Lid
Posts :7

Oud Lid
2005-05-02 - 10:40:13 send message to jessay

let wel dat niet iedere dieren ambulance dieren gratis ophaald vaak vragen ze 25 euro ookal is het jouw dier niet.



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-05-02 - 11:35:57 send message to ParkietenPeter

Beste Erik,

Ik heb niet gezegd dat je een citesdocument nodig hebt. De wet budep, oftewel Cites, omvat meer dan alleen maar het aanvragen van documenten bij het ministerie. Via cites is ook geregeld hoe om te gaan met cultuurvogels. Op deze manier heb je dan ook met cites te maken. De voorwaarden die jij aanhaalt zijn geregeld in de citesbepalingen.

Jessay,

Als dat zo is moesten ze zich diep schamen.


erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2005-05-02 - 15:07:05 send message to erik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Parkietenpeter
Heb ik het verkeerd geinterpreteerd maar,
volgens mij heeft de wet Budep niets met CITES te maken CITES is internationaal geregeld de wet Budep verschilt per land ( Ze zijn beide wel bij het ministerie van landbouw en visserij ondergebracht).Zo heef Duitsland hele andere regels op het gebied van europese vogels dan Nederland en Belgie,Voor CITES gelden internationale en dezelfde regels ,In Duitsland heeft men de zelfs per landesambt weer andere wetgevingen.Het kan goed zijn dat de europese soorten wel op de CITES lijsten staan( Volgens mij staan de cultuurvogels op lijst 3 weet dit echter niet 100% zeker) maar elk land heeft zijn eigen wetgeving met betrekking tot het houden van wat in deze post dus geen betrekking op CITES heeft .


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-05-02 - 23:19:27 send message to tonnl

Een dierenambulance moet ook af en toe tanken, denk je dat dat gratis is?
Heel normaal dat ze de (een deel van de)kostprijs berekenen.

Ton.


huisjeboompjebeestje
Website Member
Posts :66

Website Member
2005-05-02 - 23:30:07 send message to huisjeboompjebeestje

Voor dat tanken zijn ze vanavond nog langs geweest, ze kwamen collecteren voor de dierenambulance. Zo 'betaald' iedereen eraan mee als iemand zo goed is om een dier te helpen! Ook worden dierenambulances vaak gesponsord door verschillende bedrijven.(bij ons ook een tankstation)
gr. Erik-Jan


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-05-03 - 08:09:31 send message to natasja

quote
Een dierenambulance moet ook af en toe tanken, denk je dat dat gratis is?
Heel normaal dat ze de (een deel van de)kostprijs berekenen.

Ton.




Dat is waar , maar als je een dier in nood denkt te helpen door de dierenambulance te bellen en vervolgens moet je 25 euro betalen dan denk ik dat dit voor vele een eenmalige actie zal gaan worden , voor mij in ieder geval wel


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-05-03 - 08:22:42 send message to ParkietenPeter

Ton

Sorry, maar dat vind ik niet. De dierenambulances worden, in ieder geval hier, gesubsidieerd door de gemeente, ze hebben sponsoren en collecteren, zij komen echt niets te kort. Voor priveritten(honden naar de dierenarts brengen en dat soort ritten) wordt betaald en dat is niet erg. Maar voor een gestrande vogel? Nee.

Daarbij wordt ervan uitgegaan dat een dierenambulance werk verricht ten behoeve van het dier. Moet je zo'n gevonden beestje dan maar laten creperen? Lekker dierenvrienden zijn het dan.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-05-03 - 08:37:46 send message to ParkietenPeter

Erik,

Nu blijkt het zelfs dat cites per land verschilt. In die zin dat als er een wijziging in de appendix A,B,C of D komt, de verschillende landen nog werken met lijsten I,II en III.

Het is wel de bedoeling om deze gelijk te houden maar blijkbaar heeft met name Nederland weer eens meer tijd nodig. Denk aan de oranjekuif kaketoe bijv. Staat al sinds begin van het jaar op App.A maar nog altijd op lijst II.

Synchronisatie is blijkbaar moeilijk. Maar dat komt nog wel, hopen we maar. wink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-05-04 - 00:55:58 send message to tonnl

Subsidie? Hier niet, de gemeente verspilt het geld liever zelf aan mislukte bouwprojecten.

Mijn kat is een tijd terug overreden en gered door de mensen van de dierenambulance. Daar kreeg ik wat te horen over de financiering. Weet je dat er vrijwilligers zijn die zelf af en toe de tank maar volgooien?
Helaas is het niet overal goed geregeld dus.

Als je een gewond dier laat liggen omdat het eventueel geld kost ben je het woord dierenliefhebber niet waard, maar dat is mijn mening.
Ton.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-05-04 - 07:46:57 send message to ParkietenPeter

Ton,

Dan is daar duidelijk ook alweer een veel te groot verschil in, dan kan ik mij jouw reactie wel voorstellen en stem ik ermee in dat er toch ergens geld vandaan moet komen.

Ben wel nog van mening als het om in het wild levende dieren van Nederland gaat er iets anders verzonnen moet worden dan een bijdrage van €25. Een vrijwillige bijdrage lost toch ook vaak veel op. Zeker omdat het een dierenliefhebber is die zich ontfermt over zo'n vogeltje.

Jammer dat de prioriteit van de plaatselijke politiek ergens anders ligt, landelijk ook.sad :(


witteMus
Website Member
Posts :1

Website Member
2010-01-22 - 18:21:16 send message to witteMus

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het onderwerp is al 5 jaar oud, maar omdat google het nog altijd indexeert reageer ik alsnog op onderstaande:

quote:
zit nu hier bij mij, lekker in een proper nestje, ik heb graan gemalen en een papje gemaakt en het heeft met volle open bek zijn 3 cc pap naar binnen gewerkt.
Ik verwacht dus voor de voeding geen problemen, ook niet met het grootbrengen, maar wat dan...
/quote

Jonge huismussen moeten geen granen te eten krijgen maar insecten en eiwitten.
Ter vervanging daarvan kun je kattenvoer verdunnen met water, tot het een papje en dat voeren.

Een filmpje daarvan kun je zien via http://www.youtube.com/watch?v=7yapSutzKLY&NR=1

Maar het beste is toch de mus terug in het nest te zetten en te zorgen dat de kat er niet bij kan.

Met vriendelijke groet,

Liset
Stichting Witte Mus



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 180 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede