Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Zonparkiet vreet aan zn pennen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Zonparkiet vreet aan zn pennen
Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-05-17 - 18:29:48 send message to Pattie

Ik zit met een probleempje en vroeg me af of jullie misschien weten waar dit door komt.

Ik zag vanmorgen een veer die gedraaid zat en dacht dat die gewoon af was gebroken. Ik heb hem er dus af geknipt en verder niet naar gekeken maar vanmiddag zat er weer eentje gedraaid en nu zag ik dus dat het net is of hij ze doormidden bijt..

Ik heb nu zn veer natgemaakt dus misschien is het echt niet duidelijk maar hoop dat iemand me iets meer kan vertellen


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-05-17 - 18:31:13 send message to Pattie

Dit bericht is 1 keer gewijzigd



Zn veer heb ik hier nat gemaakt dus misschien niet zo duidelijk te zien..


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-05-17 - 18:36:23 send message to Pattie

Ik heb ze eraf geknipt en zo zien ze eruit..



Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-05-17 - 19:51:23 send message to Elfje

Kan het niet zo zijn dat hij heel ruw speelt en zo zijn veren breekt??


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-05-17 - 20:04:10 send message to Pattie

Ja misschien wel.. Hij heeft een hangmatje waar hij veel in zit dus misschien kan het daar ook nog door komen..

Ik vond het eruit zien alsof hij ze aan het doorbijten is dus ik vroeg me af of daar een reden voor zou kunnen zijn.. Ik weet echt niet hoe het anders zou kunnen komen vandaar ik jullie hulp inroep..!


Riboet
Website Member
Posts :99

Website Member
2005-05-17 - 20:10:35 send message to Riboet

Dat is plukgedrag sad :(. Dat kan niet door een ruw spelletje gebeurd zijn.

Ik herken het omdat mijn 10 maanden oude gaai Favo het ook doet. Precies op dezelfde manier, alleen doet Favo het tot nog toe alleen aan haar gewiekte slagpennen. Bij Favo is het manipuleergedrag. Ze doet het namelijk alleen als ze in de gesloten voliere zit en wij zijn thuis. Zodra ik de voliere openzet, houdt het op.

Het kan ook zijn dat je zonparkiet iets te kort komt, omdat het de binnenkant van de schacht van de veer is die vernield wordt en daar zit een goedje in wat de vogel kan eten.

Misschien komen er nog meer reacties, maar op de foto's afgaande en de ervaring die ik hier heb, lijkt het mij plukgedrag. De oplossing daarvoor kan ik je niet zo een twee drie aan de hand doen.

Groeten,

Barbara


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-05-17 - 20:28:30 send message to Pattie

Bedankt alvast..! Ik hoop op nog meer reacties..!!

Qwa voeding denk ik niet dat hij iets tekort komt, hij eet groente, fruit, zaadjes en harrisons.. maar alles is natuurlijk mogelijk dus hoe meer reacties hoe beter..!


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-05-18 - 08:50:27 send message to Pattie

Niemand meer..??


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-05-18 - 09:19:43 send message to Hawkeye_NL

quote
daar zit een goedje in wat de vogel kan eten.

Om wat voor goedje zou het dan moeten gaan? Weet iemand dat?

Erwin


Riny
Website Member
Posts :58

Website Member
2005-05-18 - 09:46:35 send message to Riny

hij bijt z`n veren zelf door .Een oplossing .....iedere dag sproeien met lantro.Kijk op internet lantro.nl
succes Riny


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-05-18 - 10:10:31 send message to Pattie

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
daar zit een goedje in wat de vogel kan eten.



Volgens bedoelt ze dat het zoet smaakt..?? Tenminste ik heb wel eens gehoord of gelzen dat het een zoete smaak geeft als ze de veren bijten..??


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-05-18 - 10:22:33 send message to Pattie

Zou het ook kunnen dat hij pijn heeft..?? of ergens anders last van heeft..?? Hij doet het alleen aan zn rechtervleugel namelijk..


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-05-18 - 10:35:21 send message to Jacqueline

happy :)

Dit kan het gevolg zijn met het spelen van veertjes, een van de redenen dat we altijd losse veren gelijk verwijderen uit alle kooien.
Het is inderdaad mogelijk dat ze de smaak van het binnenste van de schacht te pakken krijgen.
Of dat nu direct toe te schrijven is aan een tekort in voeding/suplementen is nog niet wetenschappelijk bewezen.
Mocht je eucalyptus van lantro gaan gebruiken dan wel in zeer dunne verhouding mengen.
Dit is zeer straf spul, ben afgelopen weekend met dit bezig geweest om nieuw gaas te cleanen, en in pure vorm gebruikt, en de huid van mijn hand is aan het vernieuwen.
Kan het niet echt pluk gedrag noemen, de veren worden al gespleten terwijl ze nog in de huid zitten, althans dat is wat de foto laat zien.
Licht insmeren met levertraan wil weleens helpen, bij een gewoonte doorbreken kan dit helpen, zorg voor veel afleiding in zijn kooi en daarbuiten.

Succes.

wink ;)
Peter.


Riboet
Website Member
Posts :99

Website Member
2005-05-18 - 10:59:49 send message to Riboet

Peter schreef: "Kan het niet echt pluk gedrag noemen, de veren worden al gespleten terwijl ze nog in de huid zitten, althans dat is wat de foto laat zien."

Favo doet dat ook, hoor. De veren blijven gewoon in de huid en de schacht wordt gespleten. Wat ik wel typisch vind in het geval van de zonparkiet is dat het om 1 vleugel gaat, net als het bij Favo alleen om de gewiekte pennen gaat. Alleen stopt het gedrag van Favo zodra ik de vogel uit de voliere neem of zodra wij weggaan. Daarom noem ik het toch maar een vorm van veren plukken; een gedrag dat bedoelt is om te manipuleren (en wat in ons geval aardig lukt, gezien het feit dat de gaaien nu dus bijna altijd vrij zitten......

Dat van dat tekort heb ik ooit eens ergens gelezen, heb daar ook mijn twijfels over.

Het doorbreken van het ongewenste gedrag vind ik heel lastig. Negeren en geen aandacht aan schenken wordt vaak als oplossing genoemd, maar het valt nog niet mee om de gaai de link met negeren en plukken te leren.

Ik ben benieuwd naar meer reacties, ik wil irritaties van iets ook nog niet als mogelijke oorzaken van het verenschacht bijten uitsluiten.


Loes100
Website Member
Posts :9

Website Member
2005-05-18 - 11:15:21 send message to Loes100

Bij Favo is het inderdaad duidelijk manipulerend. Maar even over dat goedje in veren.. ik zou de naam niet weten, maar als ze het daarom doen (mijn kanarie pakt veertjes van de bodem en gaat er op zitten "kauwen") dan schijnt gelatinepoeder de oplossing te zijn. Dat schijnt het tekort aan te vullen... happy :)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-05-18 - 12:43:23 send message to Jacqueline

happy :)

Negeren zal zeker niet helpen, ben ik met je eens, blijkt ook dat er afleiding geboden word er gestopt word met veren bijten/splijten.
Momenteel word er ook bij avipro (americaanse mailinglist) ook dit besproken, val niet van je stoel, maar daar word ook al een mix met kruiden en LSD gezien als mogelijke oplossing tegen plukken.
Nou ja, dat lijkt me toch wel wat ver gaan.

wink ;)
Peter.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 168 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede