Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vogel griep virus 2005/2006 Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-03-01 - 16:21:22

quote
ik weet dat velen van jullie wilgen takken geven kijk hier wel mee uit kan gevaarlijk zijn op dit moment.



mag ik vragen waar deze uitspraak op is gebaseerd?



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-03-01 - 18:42:31

Nederland kan er ook wat van hoor..
De regels zijn zo krom; levende kippen mogen niet worden geëxporteerd uit nederland, kippenvlees wel.
Katten en roofvogels zouden doodgaan door het eten van besmette vogels, zou kip dan zogenaamd wel veilig zijn?



slayer
Website Member
Posts :95

Website Member
2006-03-01 - 20:40:41

mag ik vragen waar deze uitspraak op is gebaseerd?


ja dat mag!


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-03-01 - 22:26:56

Slayer,
bedankt voor je uitgebreide en goed onderbouwde reactie.
Het is een ware aanwinst voor dit forum.


Zolang er in de eerste plaats geen sprake is van een grootschalige uitbraak van de vogelgriep en in de tweede plaats het virus 'slechts' gevonden wordt bij hoenders en watervogels, (en een buizerd die waarschijnlijk van besmette watervogels heeft gegeten) acht ik de kans op nadelige gevolgen van bijvoorbeeld verveling vooralsnog groter dan de kans op een besmetting via wilgentakken.



slayer
Website Member
Posts :95

Website Member
2006-03-01 - 23:12:02

dankje rupicola

het is alleen een waarschuwing het gaat hier om de ontlasting van de vogels die besmet zijn met het virus, een eend,zwaan of reiger schijt ook weleens op een tak en als jij denkt dat dit virus niet in nederland is nou droom (of verveel)dan maar lekker verder het is een kwestie van dagen en dan heb je het hier ook nederland is een erg groot watervogel rijk land en ik kan het weten.
de groeten.


(naam correct geschreven)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-03-02 - 06:57:52

Er zijn steeds mensen die er de ernst niet van beseffen omdat het er (nog)niet is,maar als het er is ,is het te laat;dan zijn het over het algemeen deze mensen die moord en brand schreeuwen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-03-02 - 09:23:01

Slayer,

Ik weet niet waar die geirriteerde houding vandaan komt. Maar ik denk wel dat Rupicola gelijk heeft om de onderbouwing van een stelling te verwachten.

Met name in het onderwerp 'Vogelgriep' is het van het grootste belang om de achtergrond van feiten te kennen omdat de mens in deze al gek genoeg gemaakt wordt. De overheid is nogal erg schaars met het verstrekken van feiten. Wetenschappers weten niet genoeg of houden het ook voor zichzelf, wat ik zelf niet direct geloof, maar er wordt te weinig over de feiten bekend gemaakt. Vandaar.

Als een uitspraak voor de een logisch is, kan de gedachtengang voor de ander ontbreken. Daarom is er in het forumreglement ook opgenomen dat we met respect voor elkaar dienen te posten.

Zo kan alleen een gedegen onderwerp bestaan.

(back to topic).


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-03-02 - 10:04:23

Een simpele vraag: waarom is niet al het pluimvee ingeënt na de vorige uitbraak?
Ton.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-03-02 - 13:20:23

Een vrij simpel antwoord: als men al toestemming zou hebben van de europese commissie, dan nog zou men dit niet doen omdat de (buitenlandse) afzetmarkt geen producten van ingeente vogels wil hebben, laat staan dat men geent levend pluimvee wil hebben. Volgens mij is dat de enige rede waarom pluimvee niet allang geent is.
Voor hobbydieren geldt dit allemaal niet, dus dat had ook al een paar jaar terug geregeld moeten zijn, maar tja sommigen (velen?) uit de commerciele pluimveesector hebben zich altijd (en tot vorig najaar) met succes tegen een scheiding tussen commercieel/hobby verzet. Gelukkig heeft Veerman wel oog voor dat onderscheid met als resultaat dat we eindelijk mogen en hopelijk binnenkort kunnen enten.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-03-02 - 22:08:15

oke dan een moeilijkere vraag ;0

Ik zit namelijk in tweestrijd over het volgende ,

zoals ik heb begrepen is bij het enten het enige voordeel dat je dieren niet hoeven opgehokt te worden , maar bij ruimingen ben je dus eigenlijk net zo erg de klos toch ?

Als ik nou mijn 3 dieren moet gaan enten en dat waarschijnlijk ieder jaar moet gaan herhalen is het dan eigenlijk niet verstandiger om mijn ren te overkappen , lijkt me financieel zelfs goedkoper als ieder jaar gaan enten.

Het voordeel van enten zou zijn dat ze het niet kunnen krijgen maar dat is met het overkappen eigenlijk evenveel veel risico toch ?

het nadeel van enten lijkt mij dat je dieren ook direct geregistreerd staan en ... bij een mogelijke ruiming weet ik nog niet zo zeker of ik mijn dieren niet zou verstoppen ben ik dan wel blij met een registratie ...?

Veel twijfels dus over wat nu het meeste voordeel opleverd , hoe denken de andere daarover ?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-03-02 - 22:42:54

Natasja,

Ik denk dat jou redenatie helemaal klopt.
In jouw geval zou ik ook kiezen voor een deel overkapping, waar ze in het geval van nood ingesloten zouden kunnen worden. (Heeft als voordeel dat je er ook nog eens een keer kromsnavels in zou kunnen zetten. (wink ;) laugh :D)

Als er binnen 1 km. een besmet bedrijf geruimd moet worden of je woont sowieso in een risicogebied, ben je hoe dan ook de klos. Dat is het kromme aan het hele ent-verhaal.
Of de minister zou hier toch nog een draai aan kunnen geven. Maar ja, hoe de wind waait, zo waait zijn jasje.

Het is en blijft wreed.

succeS,

wink ;) Peter


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-03-02 - 23:21:00

dan denk ik toch dat ik voor overkappen ga ..

want sja eigenlijk heel egoistisch maar als hier kilometers verderop wat zou uitbreken dan is er toch een grote kans dat mijn 2 kipjes en superleuke eend tijdelijk even onvindbaar worden en met een registratie door een enting gaat dat niet meer lukken.

Nou is dat misschien onverantwoord ivm andere dieren die ze eventueel in gevaar kunnen brengen dan maar als ge'ente dieren kunnen het toch ook dragers zijn ..




tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-03-03 - 00:34:35

Een paar stukken polycarbonaat vind je nog wel op marktplaats...

Johan, je uitleg is duidelijk, het was ook een beetje een retorische vraag. Het geeft maar aan hoe weingig belang er aan dergelijke (hobby)dieren en hun eigenaren gehecht wordt.
Zouden het bv honden zijn die geruimd moesten worden dan was Nederland te klein.
Ton.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-03-03 - 09:28:35

Natasja: ik zit met precies hetzelfde dilemma. Als ze weer naar buiten kunnen hebben ze bij mij wel direct minstens 15 vierkante meter uitloop (met z'n viertjes), Als ik een deel ga overkappen, wordt dat toch vele malen minder.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-03-03 - 10:02:00

quote
als ge'ente dieren kunnen het toch ook dragers zijn

Dat is dan eigenlijk normal gesproken niet mogelijk na een inenting. Maar zoals al vaker gezegd, "er is ook zoveel bekend hierover." sad :( (niet dus.)
Hopen dat het allemaal wel los loopt. (leuke woordspeling trouwens)

succeS,
wink ;) Peter




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 189 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede