Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vogel griep virus 2005/2006 Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-02-17 - 13:19:00

laugh :Dlaugh :Dlaugh :D


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-02-17 - 18:42:03

dan hoop ik dat het niet van die extreem rechtse kippen zijn. die zijn levens gevaarlijk heb ik gehoord.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-02-20 - 16:53:37

nieuws m.b.t. de vogelgriep muteert blijkbaar nog sneller dan het virus zelf.

De besmette 'Havik' in Duitsland blijkt achteraf een Buizerd te zijn. De vogel is onderzocht en is aan H5N1 bezweken.

In Nederland is thans extra aandacht voor de grote aantallen dode buizerds die de laastse dagen worden gevonden.

Zelf weet van een recent geval 10 stuks in een gebied van nog geen 500 m². De doosoorzaak wordt onderzocht bij CICD Lelystad.


Vermoedelijk worden buizerds (aaseters) besmet doordat zij fourageren op dode watervogels.
Feit is dat er al geruime tijd veel buizerds bezwijken. Het betreft veel jonge en vooral broodmagere exemplaren.

Het lijkt er op dat we vanaf nu niet langer kunnen volhouden dat het vogelgriepvirus slecht watervogels en hoenders treft.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-02-20 - 18:10:08

Minister Veerman van LNV stuurde een nieuwe brief aan de Tweede Kamer inzake de dreiging van vogelgriep.

Bij het aanscherpen van de maatregelen blijkt dat het bestaande verbod voor markten, tentoonstellingen, shows en dergelijke m.i.v. 20-2 nu ook geldt voor alle duivensoorten. Hieronder geven wij de brief weer.

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk : VD. 2006/462
datum : 16-02-2006
onderwerp : Invoering afschermplicht i.v.m. vogelgriep

Geachte Voorzitter,

Naar aanleiding van de vondst van dode zwanen die besmet blijken te zijn met het hoogpathogene vogelgriepvirus H5N1, in onder andere Bulgarije, Italië, Griekenland en Duitsland en verdenkingen in Slovenië, Hongarije en Polen, heb ik besloten een afschermplicht voor alle pluimvee in Nederland per 20 februari 2006 in te voeren, alsmede een aantal andere maatregelen aan te scherpen.

Ontwikkelingen met betrekking tot het vogelgriepvirus
De afgelopen dagen is het vogelgriepvirus niet alleen opgedoken in Nigeria, maar ook in diverse Europese landen. Deze nieuwe besmettingen die binnen korte tijd op ver uiteengelegen plaatsen zijn ontstaan, maken het aannemelijk dat het vogelgriepvirus onder meer wilde vogels aanwezig is dan tot nu toe is aangenomen. Vogeldeskundigen achten het waarschijnlijk dat andere vogelsoorten dan zwanen het virus kunnen verspreiden zonder zelf ziek te worden. Recent is uit laboratoriumonderzoek bekend geworden dat bijvoorbeeld wilde eenden drager kunnen zijn van het H5N1-virus zonder dat ze zelf symptomen van de ziekte vertonen.

Er zijn dus niet alleen sterke aanwijzingen dat wilde vogels het virus kunnen verspreiden, maar het is ook moeilijker te voorspellen of het virus onder bepaalde wilde vogels aanwezig is. Tevens is het aantal inzendingen van dode vogels in Nederland de afgelopen dagen toegenomen. Voorzichtigheid is dus, mede gelet op de start van de voorjaartrek, geboden.

Gelet op voornoemde besmetting van wilde vogels in diverse lidstaten van de Europese Unie, zie ik me genoodzaakt om de eerder aangekondigde invoeringsdatum van 1 maart 2006 te vervroegen en de afschermplicht aan te scherpen. Ook in vele andere lidstaten van de Europese Unie worden er momenteel maatregelen getroffen die beogen elk contact tussen wilde vogels en gehouden vogels zoveel mogelijk te vermijden.

Maatregelen
De afschermplicht voor pluimvee die zal worden ingevoerd, is op een aantal punten verder aangescherpt ten opzichte van die in het najaar van 2005.

De afschermplicht gaat gelden voor dieren van commerciële pluimveebedrijven, hobbypluimvee en gehouden duiven en het niet-gevaccineerde pluimvee van dierentuinen in heel Nederland. Er bestaat geen onderscheid meer tussen laag- en hoogrisicogebieden. Ook vervalt het onderscheid tussen maatregelen voor hobbydieren binnen en buiten de bebouwde kom. Omdat duiven ook onder de afschermplicht vallen, zijn er geen wedvluchten meer mogelijk.
Met de afschermplicht wordt beoogd direct contact tussen het pluimvee en wilde water(trek)vogels te voorkomen. Dit kan door de dieren op te hokken. Maar ook is het mogelijk om de buitenuitloop of een deel daarvan in stand te houden door het aanbrengen van netten, welke aan de bovenzijde echter ondoorlaatbaar moeten zijn afgedicht tegen het risico van insleep via uitwerpselen van wilde vogels.

Het bestaande verbod voor markten, tentoonstellingen, shows en dergelijke met (sier)pluimvee, loopvogels of postduiven wordt aangescherpt. Dit verbod gaat met ingang van 20 februari a.s. ook gelden voor alle soorten duiven. Er zijn vanaf deze datum alleen nog tentoonstellingen toegestaan voor siervogels (zoals zangvogels), maar deze mogen echter alleen nog binnen plaatsvinden.

Bovenstaande regeling zal vrijdag in de Staatscourant worden gepubliceerd en zal vanaf 20 februari a.s. van kracht zijn. Vooruitlopend op de regeling heb ik alle houders van pluimvee opgeroepen het pluimvee direct af te schermen.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman


meester Vogel
Website Member
Posts :64

Website Member
2006-02-21 - 11:23:10

Even ter verduidelijking, met name voor de generaliserenden onder ons:
Minister Veerman is er mede verantwoordelijk voor dat wij nu nog steeds vogelmarkten en tentoonstellingen kunnen houden, waar andere omliggende landen ze reeds samen met het overige pluimvee heeft verboden.
Minister Veerman zet zich in voor vaccinatie, waar andere landen (met name Aziatische) zich er tegen verzetten (ex-import praatje etc.).
Minister Veerman is dan zelf ook afkomstig uit de sector waarvoor hij werkzaam is. Misschien is hij niet van de juiste partij, maar hij zit wel degelijk in de juiste zetel.
Helaas is hij niet alleen de baas in zitten er elders nog een paar mee te regelen. Maar om hem daarom over 1 kam te scheren met minder daadkrachtige mensen. Dat gaat mij te ver.
Om maar eens met een wijze uit de geschiedenis te spreken:
Men kan een oordeel eenvoudig vellen, maar een verkeerd oordeel teniet doen is onmogelijk.wink ;)

Groet Gerrit


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-02-21 - 13:05:56

Inderdaad, Veerman zet zich behoorlijk (boven verwachting) in voor vaccinatie van in ieder geval hobbydieren. Ook heeft hij zijn best gedaan om zo lang mogelijk een scheiding te maken tussen hobby/commercieel pluimvee.
Helaas hebben we nog geen garanties gehoord dat als het zover is gevaccineerde dieren buiten mogen lopen en niet geruimd worden.
Als hij dat voor elkaar krijgt, verdient hij van mij een gigantische pluim op zijn hoed en is hij wat mij betreft de enige minister van dit kabinet die goed werk geleverd heeft. Voor zijn serieuse poging alleen al krijgt hij al een mooie pluim van mij.
Neemt allemaal niet weg dat men veel en veel eerder al op vaccinatie had moeten inzetten.
Helaas zijn er echter ook (bewinds)lieden (buiten maar ook wel binnen Nederland) die andere keuzes maken.


BJ
Oud Lid
Posts :109

Oud Lid
2006-02-21 - 21:23:53

Ik las hierboven dat een buizerd bezweken is aan het virus. Betekent dit dat we onze (gras)parkieten en papegaaien ook af moeten schermen? (M.a.w.: kunnen zij ook dit virus krijgen?)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-02-21 - 22:16:25

De verplichting is er niet, maar ik denk wel dat voorzorg niet overbodig zal zijn.
Zeker ook omdat er gewoonweg veel te weinig bekend is over het overdragen.

Onze vogels kunnen blijkbaar wel als gastheer optreden.

Hoe het zich verder zal ontwikkelen weet blijkbaar niemand.

Ik woon niet direct in een van de gevarenzones, maar bij mij is alles overdekt.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-02-22 - 01:41:01

Een aantal roofvogels eet van kadavers, als dat nou net besmette dieren zijn, is het risico wel groter natuurlijk.
Dat zie ik parkietachtigen nog niet doen of je moet een eendenkadaver op je volière hebben liggen. wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-02-22 - 08:22:25

Neh, dat klopt natuurlijk.
Maar als de betrokken mensen hun schoenen moeten ontsmetten is er natuurlijk ook gevaar om het zo zelf over te brengen.
Of e.e.a. is gewoon te onbekend en wil en kan men niet voorzichtig genoeg zijn.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-02-22 - 11:03:15

misschien een beetje vergezocht maar als alle informatie toch nog niet bekend is over het overdragen e.d. van het virus en je hebt siervogels die toch al in een overdekte ruimte zitten wellicht is het dan verstandig een foto te maken met bijv. een krant erbij of op een andere manier bewijs te hebben dat je al overdekt was ?

Mocht het dan ooit zover komen dat ook kromsnavels bewezen de ziekte door kunnen geven kan je iig aantonen al vanaf de ophokplicht voldaan te hebben aan de eissen gesteld voor overig pluimvee ?

Misschien wat handtekeningen of dergelijke verzamelen in de straat waar mensen ondertekenen getuigen te zijn dat je al overdekt bent ..

Hopenlijk heb je die bewijzen nooit nodig maar achteraf bewijzen hebben is vaak toch veel moeilijker en dit is dan toch maar een kleine moeite , wellicht mocht er bekend worden dat siervogels ook kunnen doorgeven sta je dan wat sterker in je schoenen ?



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-02-22 - 11:20:19

Overdekken en ophokken heeft alleen een functie om besmetting te voorkomen, niet om aan ruiming te ontkomen.


meester Vogel
Website Member
Posts :64

Website Member
2006-02-22 - 11:20:32

Hallo Natasja,

Als ik een krant van een maand geleden pak, kan ik het doen voorkomen alsof de foto een maand oud is. Als bewijs is dit dus niet afdoende.
Maar een bewijs wat wel afdoende is:
Een aantal voor de wet volwassen personen, die hebben gezien dat je de vogels overdekt houdt vanaf een bepaalde datum.

Ik denk echter dat het niet zo'n vaart zal lopen.

Greatings Gerrit


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-02-22 - 13:42:23

Ik hoop ook niet dat het zo'n vaart zal lopen maar mocht er in de toekomst bewijzen zijn dat siervogels ook kunnen verspreiden net als pluimvee dat is het wellicht toch makkelijk om aan te kunnen geven dat je voor je siervogels dezelfde veiligheidsmaatregelen hebt getroffen als voor pluimvee , achteraf zal het bewijzen veel moeilijker zijn als dat je vooraf jezelf al een beetje indekt en waarom zou je jezelf niet een beetje indekken als je voliere's toch al overdekt zijn ?

Ophokken heeft bij ruimingen inderdaad geen nut maar dat heb ik ook nooit beweerdwink ;)

( dat met die krant gaat inderdaad niet op , blundertje van mijn kant wink ;) )


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-02-22 - 13:52:42

Indekken waartegen?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 209 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede