Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > allerlei vragen mbt levend voer Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : allerlei vragen mbt levend voer
cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-06-01 - 17:05:17 send message to cocobar

1. carmix
Ik lees op het net dat buffalowormpjes en meelwormen een verkeerde fosfor/calcium verhouding hebben en dat je daardoor best carmix toevoegt...
Zijn er ook nog andere alternatieven?
En wat is camix eigenlijk (poeder, vloeistof) en doe je dit dan gewoon op die wormen?
De "term" gistocal kwam ik ook tegen????

2. insectenval
Ook las ik via de zoekfunctie dat iem een insectenval hanteert?
Hoe zit dat ineen of hoe ziet dat eruit?
Kan je het zelf maken of waar in welke soort winkel vind je het?
En welke insecten hoop je dan te vangen?

3.miereneitjes
Ik lees ook dat je miereneitjes zelf kunt "namaken" dmv Yoghurt aan de kook te brengen?
Heeft iem dit al toegepast en wat waren de ervaringen? Voeg je daar best ook iets aan toe.
Zijn miereneitjes uit de handel te duur of niet goed genoeg dan?
In mijn tuin krioelt het van mieren, kan ik hun eitjes ook geven (zowel van de zwarte als rode mier?)

4. Vitamines algemeen
Welke vitamines (merken) geven jullie de tropen? Hoeveel en in welke hoeveelheden?
En hoe; in eivoer, in water, over wormen,...?

5. extra tips
Wat komt er nog ten goede van vogelsoorten die jongen geheel/gedeeltelijk met levend voer moeten grootbrengen?

PS Ik heb nummertjes gebruikt om het wat duidelijker te maken, misschien ook handig om de antwoorden duidelijk te houden. wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-06-01 - 20:23:21 send message to Niltava

1- Er zijn andere calcilux oid geloof ik en ongetwijfeld meer. Dit is meen ik oplosbaar carmix naar ik meen niet
Er is ook nog Nekton MSA hier zit ook Vit. D3 in voor een goede opnamen en meerder mineralen.
Bij "gewone" tropen zijn deze middelen m.i. niet nodig. Anders dan bij (sommige) papegaaien, insecten- /vruchten- /nectareters.

2 - Tja hier zijn meerdere van: is via lampen insecten aantrekken in samenhang met een ventilator/val. Een exhauster, via zuigen vang je insecten in een fles (Wil wel eens zien of ik een plaatje kan plaatsen). Via tikken op takken terwijl er een paraplu of een laken onderligt(insecten vallen naar beneden).

3 - Miereneitjes mag je niet meer rapen, zeker de rode niet!!. Er zijn echter nog wel bekende merken die wat hebben.
Kunstmatige heb ik ook gelezen, gezien het verhaal van Gert betreffende de opname van de stoffen lijkt me het niet zinvol.

4 - Eigenlijk geen vitaminen, soms in de winter. Verder krijgen ze genoeg binnen via eivoer(dat is dan ook beter in balans)

5 - Geef de meel-/buffalowormen tegenwoordig meelwormenvoer van AVES. Lijkt goed te werken.
Verder buffalo's verstrekken en als het kan fruitvliegn.(poppen van deze soorten mag ook) en verder indien je ze kunt krijgen/vangen spinnen, hooiwagens, luis ed.

Hoop dat je er wat aan hebt.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-06-01 - 22:18:08 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Veel informatie over de kwaliteit van je voedseldieren staat op de website van de speciaalclub van insecten en vruchtenetende vogels. www.vogelspeciaalclub.nl
Item voeding, ook het recept om van quark een soort miereneitjes te maken staat hier vermeld.
Veel succes.
Miereneitjes zijn beschermd en alleen illegaal te verkrijgen en te verzamelen. Bij de kweek van bijvoorbeeld de picolet zijn ze onmisbaar. Dus moet je zelf een afweging maken of je ze koopt of gaat verzamelen.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-06-02 - 02:24:05 send message to tonnl

Hoewel geen levend voer; ik heb nu o.a. blauwfazantjes met jongen, die eten behalve buffalowormpjes nu ook zeer veel verse graszaden en trosgierst. Zachte zaden die de jongen (kennelijk) goed kunnen opnemen.

Ton.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-06-02 - 06:36:18 send message to Niltava

Weet je ook welke soorten ton?
Ik heb vroeger ook veel (kleine) vos gegeven maar dat ging op den duur niet goed.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-06-02 - 13:25:05 send message to cocobar

Bedenkingen

1. bij Afrikaanse en australische prachtvinken niet zozeer noodzakelijk, maar kan geen kwaad.

2. Is het gevaar dat je giftige insecten in je paraplu verzamelt groot? En weten de vogels het onderscheid?

3. Gekookte yoghurt liever niet...
"Illegale" echte miereneitjes eventueel wel.
Ik denk dat de zaak in de buurt ze zelfs ook verkoopt, zal eens naar informeren

4. zorgen voor een goed eivoer is voldoende!!

5.Nog eens goed kijken bij de vogelzaak in de buurt wat hij aanbied.

www.speciaalclub.nl is een zeer nuttige site, bedankt happy :)


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-06-02 - 13:27:15 send message to cocobar

Ook wou ik nog eens de meningen horen over negerzaad dat 6á8u geweekt wordt.
Is dit een volwaardig alternatief of eerder als aanvulling? Wat is er zo goed aan geweekt negerzaad dan?


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-06-02 - 19:27:12 send message to Picolet

Cocobar,

Onder de topic insecten kweken zijn een aantal van je bovenstaande vragen reeds de revue gepasseerd. Heb je nog vragen dan kun je mij mailen als je wilt.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-06-03 - 01:11:57 send message to tonnl


quote
Weet je ook welke soorten ton?
Ik heb vroeger ook veel (kleine) vos gegeven maar dat ging op den duur niet goed.


Niltava, ik denk dat je bedoelt welke zachte zaden ik geef? Ik bedoelde er in dit bericht de trosgierst en verse grassen mee, dat zijn de zachte zaden uit dat berichtje. happy :)
Verder geef ik als hoofdvoer tropenzaad, prestige premium, dat ik aanvul met 2 of 3 verschillende kleine zaden, japans millet, dan weer gierst, soms senegal soms anders.
Ik hoop zo een beetje gevarieerd zaad aan te bieden.
Groeten, Ton.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-06-03 - 06:59:44 send message to Niltava

ik bedoel weklke grassen


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-06-04 - 03:28:29 send message to tonnl

Ah... happy :)
Nee, geen idee. Ik pluk de hele zomer door, net wat er bloeit. Wat ik merk is dat bijna alle vogels het liefst de kleinere soorten hebben.

Ton.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-06-17 - 20:24:26 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik vond een tekening van een insectenstofzuiger razz :p

Te gebruiken op verlaten plaatsen, anders ben je meteen een atractie... laugh :D


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2005-06-17 - 21:12:37 send message to ewals

en dit is de (professionele) insectenval die ik al jaren gebruik, je vangt hier alle vliegende insecten mee die de vogels in de vrije natuur ook aan hun jongen geven. Dus beter kan echt niet. Bij mij krijgen alle koppels iedere dag 'n portie, 'n waardevolle aanvulling op het dagelijks voer.



cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-06-17 - 22:36:10 send message to cocobar

Dat is precies wat ik bedoelde en waar ik op zoek naar ben. Kan je er iets meer over vertellen? Ik heb je ook al een bericht gestuurd.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-06-17 - 22:47:42 send message to dooren

Je kunt ook van een oud glasgordijn een soort breed sleepnet maken. Je vouwt het 1x, aan de voorzijde maak je bv met stokken een opening. Aan deze stokken kun je een touw bevestigen, zodat je het door het lange gras kunt voortrekken.

Hierdoor verzamel je veel krekels, sprinkhanen en andere insekten.

Ook bij de boeren die kassen bezitten kun je eens informeren naar bv. luizen, tegenwoordig worden deze bestreden met andere insekten.

Misschien kun je daar ook verzamelen of hebben ze goede tips.
Gert



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 190 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede