Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > miereneitjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : miereneitjes
golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-06-07 - 11:51:13 send message to golemm

Ik lees hier en daar dat miereneitjes verzamelen illegaal zou zijn...???? Ik kan echter op het forum niet vinden waarom. Het lijt me ook erg onwaarschijnlijk, in mijn tuin alleen moeten al n miljoen mieren zitten. Is het niet zo dat alleen sommige miereneitjes niet geraapt mogen worden, van een of andere bedreigde soort de Nederlandse zwart-rood gespikkelde dwergmier of zo??


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-06-07 - 11:53:17 send message to dooren

Ik weet ook niet precies hoe het zit, in het verleden mochten alleen eieren van rode bosmieren niet worden geraapt.
Gert


hansbrand
Oud Lid
Posts :19

Oud Lid
2005-06-07 - 12:07:43 send message to hansbrand

Ik denk dat miereneieren uit de tuin niet zo erg is, maar het gaat volgens mij meer om de mierenhopen in het bos, waar die miertjes een aantal jaren hun best hebben gedaan om een mooi huisje te maken.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-06-07 - 15:57:37 send message to johanblok

Raven of kauwen, in ieder geval die zwarte vogels die voor veel akkerboeren vervelend zijn, mogen ook niet meer zonder speciale ontheffing worden afgeschoten. Volgens mij is het verboden om dieren of hun produkten uit de vrije natuur te halen of te benadelen ongeacht of zij op een speciale lijst staan. Helemaal zeker weet ik dit echter niet.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-06-07 - 20:33:01 send message to cocobar

Als je miereneitjes uit je tuin kan verzamelen zou ik dit persoonlijk doen, geen haan die daar om zal kraaien...
In mijn tuin zitten ook veel mieren en als ik eens tijd heb zal ik daarvan wel enkele eitjes "lenen".

En vorig weekend vertelde de verkoper uit de dierenzaak, dat ze dit al een eindje verboden was en hij ze ook nog onder de toonbank heeft verkocht... Nu durft hij het risico niet meer te nemen. Waarom weet ik ook niet. Zijn de gedroogde miereneitjes een volwaardig alternatief?


rayvo
Website Member
Posts :3

Website Member
2005-06-07 - 20:58:41 send message to rayvo

Mischien een hele domme vraag, maar wat moet je met miereneitjes doen ?
vinden de vogels dat lekker ofzo ?
ik begin net met vogels dus ik hoor steeds weer wat nieus.


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2005-06-07 - 21:08:19 send message to ewals

miereneitjes zeggen ze allemaal, maar officieel heten ze mierenpoppen, de vogels zijn er idd dol op. ik koop ze altijd diepgevroren, import uit Belgie. de rode bosmier is beschermd, dus niet het bos in om mierenpoppen te verzamelen, hier staat 'n enorm zware boete op. Als variatie op het dagelijkse voer 'n zeer belangrijke voedingsbron voor vogels.


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2005-06-07 - 22:25:59 send message to dijkkamp

quote
Als variatie op het dagelijkse voer 'n zeer belangrijke voedingsbron voor vogels.



even voor de duidelijkheid eten alle vogels dit of anders gezegd zouden alle vogels dit lusten.

zo nee welke soorten dan wel volgens jou


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2005-06-08 - 07:38:52 send message to ewals

In ieder geval alle exoten en alle europese vogels, van papegaaien en parkieten weet ik het niet omdat ik deze vogels nooit heb gehad. Maar ik neem aan dat deze ze ook eten.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-06-08 - 10:37:06 send message to golemm

johan, als t zo een allesomvattend verbod zou zijn zouden wespenvallen, vliegenmeppers en muizenvallen verboden zijn, lijkt me dus niet. Het is volgens mij dan ook een fabeltje. Dat de rode bosmier beschermd is kan ik wel geloven, maar gewone "ordinaire" mieren lijkt me stug. Mierenlokdoosjes zijn toch ook gewoon te koop! Nee hoor gewoon lekker blijven voeren aan je vogels lijkt me. t enige probleem is dat je soms je hele terras moet afbreken om eraan te komen razz :p


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-06-08 - 11:03:08 send message to johanblok

Dat heel algemene is inderdaad wel erg onwaarschijnlijk, maar veelvoor komende raven/kauwen/kraaien mogen ook niet afgeschoten worden.
In mijn tuin zitten ook mieren, ze kruipen door de voliere, stel dat het een rode bosmier is en mijn vogel eet deze op, ben ik dan verantwoordelijk als eigenaar? laugh :D
De vraag blijft of gewone zwarte mieren dan wel mogen.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-06-08 - 11:37:59 send message to Daniel

Ik heb net de website van het ministerie bekeken en daar staan alleen de behaarde rode bosmier Formica rufa en de zwartrug bosmier Formica pratensis waarbij de tweede enkel valt onder de flora en fauna wet en de eerste ook onder de habitat richtlijn

kortweg zegt de flora en fauna wet dit:

* Artikel 9: Het is verboden dieren, …, te
doden, te verwonden, te vangen, te
bemachtigen of met het oog daarop op te
sporen.
* Artikel 10: Het is verboden dieren, …,
opzettelijk te verontrusten.
* Artikel 11: Het is verboden nesten, holen of
andere voortplantings- of vaste rust- of
verblijfplaatsen van dieren, …, te
beschadigen, te vernielen, uit te halen, weg
te nemen of te verstoren.
* Artikel 12: Het is verboden eieren van
dieren, …, te zoeken, te rapen, uit het nest
te nemen, te beschadigen of te vernielen.

Daarnaast is het verboden beschermde planten en dieren te bezitten, te vervoeren of voor de handel te gebruiken. Bovendien is het verboden dieren en planten in de vrije natuur uit te zetten of uit te zaaien.

Er zijn ook weer uitzonderingen maar daarvoor kan je beter bij het ministerie zelf informeren

Verder blijken er 51 mierensoorten in Nederland voor te komen dus zorg alleen dat je van deze twee soorten afblijft de rest is ok happy :)


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-06-08 - 11:52:28 send message to golemm

goed stukje research Daniel. Valt me toch enorm mee hoe dieren in de Nederlandse wet beschermd worden (in de praktijk valt dit natuurlijk enorm tegen)maar als je deze F&F wet zo leest zou je haast zeggen dat inderdaad (het gebruik van) mierenlokdoosjes en vliegenmeppers verboden zouden moeten zijn.


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-06-08 - 11:59:04 send message to paccie

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 201 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede