Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > goffini kakatoe jeuk???? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : goffini kakatoe jeuk????
hasie
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2005-06-18 - 00:28:14

alereerst hoi iedereen
ik heb sinds gisteren een goffini kakatoe gekocht.
hij is 5 jaar oud de eigenaar moest het weg doen omdat die ineens alergie ervoor kreeg.
hij is voor de rest erg tam en gezond.
hij vliegt rond in het huis en komt altijd op mijn schouder dan moet ik hem kussen en aaien
maar vandaag is die hele tijd maar bezig met zijn veren lijkt of die vlooien heeft de ene moment is die op zijn rug aan het jeuken dan gelijk weer aan zijn voeten en hij is er zo mee bezig dat die het niet eens in de gaten heeft dat die bijna ga vallen .
is dit een soort ziekte of is die lekker bezig ???
wie helpt mij met dit vraag
mijn dank is groot
groetjes
hasie


Phileine
Website Member
Posts :14

Website Member
2005-06-18 - 02:23:26

Als ik jou was, zou ik de kaketoe even mee nemen naar de dierenarts en hem even helemaal laten checken voor de zekerheid en dan weet je gelijk of het iets belangrijks is. Ik zeg dit omdat Kaketoe's erom bekent staan gedrag te vertonen waar wij als verzorgers bang voor zijn, zoals verenplukken enzo. Vaak begint dat gedrag bij het bezorgd kijken (aandacht geven) aan krabben of poetsen. Ik wil je niet ongerust maken ofzo, maar als je weet dat je kaketoe niets mankeert dan kan je ook makkelijker leren om het gekrab te negeren voordat hij het ziet als 'aandacht'.
Het wil dus absoluut niet zeggen dat je kaketoe nu iets mankeert en ik hoop dat je er iets aan hebt anders hoor ik het graag. Succes Yvette


hasie
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2005-06-18 - 03:19:33

hoi Yvette bedankt alvast voor je antwoord
ik zal proberen een duidelijk beeld te schetsen
als die in ze kooi is is die af en toe bezig met zijn veren.
aleen als die eruit komt en ik lig dan op de bank dan spingt die op mijn buik en hij begint dan bezig te zijn met zijn veren hij plukt ze niet hij glijd er met zijn snavel langs en hij knabelt op zijn poten en buik dan weer zijn rug enz enz.
dit duurt ongeveer 3 minnuten maar zo intensief en snel dat die bezig is dat die zo van mijn buik afrol laugh :D .
dan loopt die naar mijn voeten en begint met zijn hoofd langs mijn tenen te wrijfen dan kan je toch zien dat die echt jeuk heb ??? (lijkt er wel op). als die daarmee bezig is gaan langzamerhand zijn ogen dicht en hij vind dat heerlijk .
maar als ik dan opsta en begint te lopen of ik zit achter de pc dan komt die weer op mijn schouder dan blijf die er ook heel rustig op zitten en kijken wat ik doe zonder gejeuk.
hij viel zelfs in slaap op mijn schouder ik heb hem maar naar zijn hok gebracht.
dus het lijkt op een erge jeuk maar het is maar van korte duur dit had die gisteren ook het komt dus ongveer 1 a 2 keer per dag voor.
dus dacht ik aan vlooien ofzo daar lijkt het ook op als die zo druk bezig is kan het ook iets anders zijn?

even een paar vraagje`s tussendoor.

hoe maken kakatoe`s zijn eigen schoon ?

mag ze ook douchen samen met mij?

en ik wil hem met zijn kooi en al meenemen naar de camping maar overdag zal het wel warmer worden in de voortent kan ik hem ook gewoon buiten zetten op de tafel ??

dus een beetje beginners vraagjes voor de kenner wie wil mij even uitleggen wat wel kan en wat niet ik heb op internet wel wat over gelezen.
maar heb liever dat ik van de kenners hier op de forum uitleg over krijg.
mijn dank is groot
groetjes
hasie


Phileine
Website Member
Posts :14

Website Member
2005-06-18 - 21:27:33

Het gedrag van je kaketoe klinkt als een vogel die erg graag geaaid wil worden. Dat met die kop tegen je tenen aan is gewoon omdat het erg lekker voelt. Ik zou me er dus geen zorgen maken. Dat wat hij op je buik doet is gewoon het wassen van een papegaai. je kan een papegaai gerust meenemen onder de douche als hij dat lekker vind, het water moet dan niet te warm zijn dat is niet goed voor de veren. groeten


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-06-18 - 21:59:22

In feite is er dus niets aan de hand. Wat jij als jeuk omschrijft klinkt namelijk 100% als wassen. Dit veren wrijven is namelijk hoe papegaaien hun veren verzorgen. Dat ze daar soms erg druk mee bezig kunnen zijn is normaal. Het gedrag dat ze aan je tenen gaan zitten wrijven of langs je hand of wat dan ook is een vorm van aandacht vragen. Dus wat dat betreft niets aan de hand. Natuurlijk is een prefentief bezoek aan een dierenarts nooit verkeerd.

Ik neem aan dat je wel de papieren bij de papegaai hebt gekregen toen je hem haalde?
Is de vogel bijvoorbeeld {resentelijk} getest op PBFD en heb je daar een bewijs van? Heb je de cites papieren erbij? volgens mij mag je deze vogels namelijk niet meer zonder papieren hebben.

Erwin


hasie
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2005-06-20 - 08:53:13

mensen iedereen bedankt voor de reacties nu weet ik tenminste dat het schoonmaken is en niet dat die een gekte of ziekte heeft

[qoute]Ik neem aan dat je wel de papieren bij de papegaai hebt gekregen toen je hem haalde?
Is de vogel bijvoorbeeld {resentelijk} getest op PBFD en heb je daar een bewijs van? Heb je de cites papieren erbij? volgens mij mag je deze vogels namelijk niet meer zonder papieren hebben.
Erwin
[/quote]
erwin ik heb geen papieren gekregen ik ben gewoon bij die man thuis geweest hij had een volieere in zijn achtertuin daar stonder er twee een grijsstaart en deze giffoen .
die andere was om de nek helemaal kaalgeplukt door deze giffoen en die andere dee niets terug .
ik heb het gewoon betaald en meegenomen hij heeft wel een ringetje aan zijn poot maar heb er voor de rest niets erbij die man had hem iets van 5 a 6 jaar meer weet ik er ook niet van
groetjes
hasie


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-06-20 - 10:00:55

Bij deze vogel horen CITES I papieren zonder welke de vogel illegaal is.
Ik zou ook overwegen om de vogel op PBFD te laten testen.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-06-20 - 11:08:58

happy :)

Even contact met de vorige eigenaar opnemen en op schrift laten vastleggen hoelang hij deze heeft gehad.
Dan dit met een aanvraag voor cites naar het cites bureau in Dordrecht sturen.
Bij twijfel even een belletje doen met deze instantie over het hoe en wat, ze helpen je graag.

wink ;)
Peter.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-06-20 - 13:00:09

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Bij deze vogel horen CITES I papieren zonder welke de vogel illegaal is.

Zonder de Cites vergunning is het zelfs niet toegestaan vogels uit deze lijst voor handen te hebben met doel tot verkoop. Deze te koop aan te bieden. Deze te verkopen dan wel te kopen. Of zelfs deze vogels te transporteren.
Bij controle kan de AID de vogel(s) in beslag nemen en een proces verbaal opmaken.

Als je toch een vogel hebt aangeschaft van deze lijst dan moet je contact opnemen met het "Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit" afdeling "Dienst Regelingen". Daar kan je een aanvraag indienen voor de EG Certificaat voor specimens: ...
Je kunt dit telefonisch aanvragen via telefoon nummer 0800-2233322 waarna je de aanvraagformulieren thuis krijgt.
Je vogel dient wel te zijn voorzien van een vaste voetring of een transponder. Daarnaast moet je de afkomst aan kunnen tonen en heb je de gegevens nodig van de kweker en de Cites gegevens van de beide ouders.

Erwin


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-06-20 - 17:10:41

quote
Je vogel dient wel te zijn voorzien van een vaste voetring of een transponder. Daarnaast moet je de afkomst aan kunnen tonen en heb je de gegevens nodig van de kweker en de Cites gegevens van de beide ouders.



Als je de gegevens van beide ouders niet kunt achterhalen??
wat dan??
Waar hasie de vogel gekocht heeft kan hem ook zo gekocht of gekregen hebben, zonder papieren, weet misschien niet eens wie de kweker is.
Kan het dan zo zijn als je de vogel aanmeld deze direct in beslag wordt genomen??

Henk



Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-06-20 - 20:29:49

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Volgens de wet moet je kunnen aantonen dat je vogel al minimaal 5 jaar in bezit is en waar deze vandaan komt. Het niet kunnen achterhalen van deze gegevens kan er misschien inderdaad toe leiden dat de vogel in beslag wordt genomen.

Nu klinkt het hard maar de wet is in dat soort zaken heel kort! Iedere Nederlander dient de wet te kennen! Zo luid de uitspraak. De koper had bij voorbaat kunnen weten dat de vogel op de lijst staat en dat hiervoor vergunningen benodigd zijn. De verkoper had dit ook moeten weten! De koop had in dit geval dus nooit mogen plaatsvinden!

Henk, volgens mij zullen ze de vogel nooit direct in beslag nemen. Je hebt altijd het recht eerst de afkomst te bewijzen. Als Hasie het eerder genoemde nummer beld dan kunnen ze hem heel goed aangeven wat hij wel en niet mag doen! In beslag name is pas aan de orde als de afkomst niet aangetoond kan worden.

Erwin



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 85 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede