Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kropverzuring; hoe en wat? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kropverzuring; hoe en wat?
djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-07-11 - 22:05:04

In diverse topics lees ik dat één van de meest voorkomende problemen bij handopfok kropverzuring is.
Altijd eerst de krop leeg en dan pas weer voer luid het devies. Hoe doen oudervogels dat dan? Ik zie bij gezonde vogels eigenlijk nooit een lege krop. Hebben oudervogels een soort antiverzuringsmiddeltje?
En als je aan het handvoeren bent, hoe kan je dan zien dat een jonkie kropverzuring heeft, of aan het krijgen is. En in welke stadia is er nog wat aan te doen. En waarmee?

Tsjonge, wat een vragen. Nou ja, reacties graag.

Groet'n Dirk Jan


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-07-11 - 22:29:16

Kropverzuring ontstaat door diverse faktoren, oud voer, warmte, soort voer, dikte e.d.

Oudervogels voeren altijd regelmatig een klein beetje en vrij constant. Wij mensen hebben de neiging zoveel mogelijk de krop te vullen zodat de volgende voerbeurt zolang mogelijk kan worden uitgesteld zodat er tijdwinst wordt behaalt en rompslomp wordt voorkomen.

Echter het risico van kropverzuring neemt dan drastisch toe, zeker als het voer ook nogeens bv. langzaamverteerd omdat het bv. te dik van samenstelling is. Of dat het bv oud voer is, wat smorgens ook is gebruikt.

Een goede toevoeging om kropverzuring minder kans te geven is bv. probiotica toevoegen. Ook de krop niet te vol en bv. een keertje meer voeren waarbij de krop dan 100% leeg moet zijn zijn goede methodes. En natuurlijk elke keer vers voer maken.

Bij een jong die kropverzuring heeft, verteerd het voer niet, maw de krop is vol. Maar toch wordt het kuiken dan erg koud omdat het geen energie meer binnenkrijgt. Een groot gedeelte van de voeding wordt namelijk besteed aan lichaamswarmte. Een koud jong met volle krop is dus foute boel.

Krop dan leeg maseren en z'n kop houden zodat hij het uitbraakt. Eventueel met een fietsenventilslangtje en plastic spuit leeg zuigen. Hierna wat water geven met probiotica. Het jong moet dan extra warmte krijgen omdat het door voedingsgebrek dus extra onderkoelt is.
Gert


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-07-12 - 15:09:52

Het jongste van mijn 4 fischeri jongen word slecht gevoerd door de ouders. Nu zag ik in zijn kropje een soort witte harde stukjes zitten die je (door te masseren) wel van links naar rechts kan drukken maar niet kan verkleinen.
Ik heb zojuist geprobeerd het jong wat bij te voeren, maar dan komt er op de één of andere manier naast wat voedsel ook lucht in de krop. En deze gaat dan als een soort opgeblazen ballon bol staan.
Iemand enig idee wat de witte stukjes zijn, hoe je ze kwijt kan raken en wat de luchtbel te betekenen heeft?

Trouwens, het jong is inmiddels 2 weken oud, zijn broertjes en zusjes krijgen al veren, maar de kleinste ziet eruit als een baby van 4 dagen. Waarschijnlijk een gevolg van het slechte voeren?!

Wie weet raad?

Groet'n Dirk Jan


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-07-12 - 19:12:47

De ouder vogel voeren normaal het voer wat ze zelf ook eten. Dit is enigsinds iets geweekt maar nog altijd hard. De stukjes die je kunt zien / voelen zijn gewoon zaden die verteerd moeten worden.
Als wij voeren met de hand dan is dit normaal gesproken met pap. Dit heeft een hele andere samenstelling maar verteerd daarintegen gemakkelijker. Pap is dan ook na een paar uur al uit de krop verdwenen terwijl een zaadvoeding van de ouders echt wel een dag of langer voelbaar is.

Met het voeren van de jongen komt altijd wel wat lucht in de krop. Dit kan met het voer meekomen of als het voer lekker warm is door afkoeling veroorzaakt worden. Deze lucht wordt door de druk in de krop opgestuwd naar een uitloop achter in de nek/schouder. Na een tijdje zakt dit weer af. Dit is een volkomen normale gebeurtenis. Niets aan doen dus.

Erwin





molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-07-12 - 19:54:46

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Even een beetje off topic:

Als ik handopfok moet toepassen,voer ik zoveel mogelijk hetzelfde als de natuurbroed jongen krijgen:n.l Aves eivoer(maar dan zonder wortel,en met meer water)geweekte gemalen zaden(gierst ongemalen)en gemalen geweekte,, 4 granen,,(reform zaak) en een beetje probiotica

Lijkt veel werk in vergelijking met kant en klaar handopfokvoer,maar is het niet!

Vogels in de nest krijgen ook vanaf dag 2 zaden,dus waarom zou je dat met handopfok niet doen(je moet dan wel met lepeltje voeren)

voordelen;nog nooit kropverzuring gehad,en het smaakt nog lekker ook(als je moet voelen of het niet te koud of te warm is)

Dit kun je volgens mij van de meeste kant en klare handopfokvoeding niet zeggen!

Maar over smaak valt niet te twisten!!


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-07-12 - 20:23:27

Hawkeye_NL schreef:
quote
De stukjes die je kunt zien / voelen zijn gewoon zaden die verteerd moeten worden.


Alleen is het nu zo dat het papje dat ik voer (gemalen Harrison's pellets en CéDé handopfokvoer) na ongeveer twee uur weer verdwenen is en de harde stukjes (het zijn er drie) er nog steeds zitten. En dat is nu al meer dan een dag.

Ik zal proberen of ik na de volgende voeding e.e.a. op de foto kan zetten. Misschien wordt het daar duidelijker van.

Groet'n Dirk Jan


tjeppe
Oud Lid
Posts :56

Oud Lid
2005-07-12 - 20:28:18

vraagje ? wat is probiotica ? een merk of is dat een naam van verschillende soorten produkten ?
en is dit te koop bij de apotheek ?happy :)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-07-12 - 20:38:29

Bij Aves hebben ze een goed probiotica, kijk maar eens op hun website. Dit heet bij hun ook gewoon probiotica.
Gert


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-07-12 - 21:31:56

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Heb er even een foto van gemaakt,maakt het misschien duidelijker!

Was trouwens ook vergeten dat ik om de zoveel tijd een minidruppeltje vitamine AD toevoeg.

Links op foto het Aveseivoer(zonder wortel,groente en fruit)



Rechts de gemalen en geweekte zaden en granen.



djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-07-13 - 08:54:59

Hoe zit dat nou met die stukkies? Kan dat geen kwaad dat ze er inmiddels al 1,5 dagen in zitten. Gaan die vanzelf weg als ie ouder wordt?

Graag reactie!

Groet'n Dirk Jan


OTR
Website Member
Posts :10

Website Member
2008-04-02 - 21:38:55

hallo
ik ben volop bezig met het in leven houden van een edelpapagaai
ik heb het idee dat de krop niet snel leegraakt hoe kan ik goed beoordelen of de krop leeg is

groeten Martien



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 186 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede