Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Een Edel papegaai die niet aan zaad wil? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Een Edel papegaai die niet aan zaad wil?
Archie
Oud Lid
Posts :7

Oud Lid
2005-07-20 - 02:21:00

Hoi allemaal
Ik ben ronald en de trotse verzorger van Archie, een edel man. Archie is nu 9 maanden oud en heeft 1 probleem....hij eet totaal geen zaden.
Alleen zacht voer wil hij pakken en dat ook mondjesmaat, hij is gezond bevonden door dr van doornemalen in A'dam. Hij weegt nu zo'n 370\390 gram en is levendig en speels, wel zit hij in de rui momenteel dus zijn verentooi is ook slonzig.
Nu zou ik graag weten of iemand een trucje weet om hem toch zover te krijgen dat hij ook zaden gaat eten, zijn dieet nu is:

3 soorten pellets (harrisons, pretty bird, eco-pellet
2x daags vers fruit en groente zoveel mogelijk gevarieerd
extra 1x in de week een eitje, stukje kaas, etc..

Hij eet van alles mondjesmaat en naar mijn mening te weinig, de pellets worden voor zover ik zie alleen maar verkruimelt en het groenvoer en fruit vist ze het eiwitvoer tussenuit en laat erg veel liggen.
Ik heb al een heel assoriment noten, gedroogte vruchten (ongezwaveld) fruit en noten muesli, en noem maar op geprobeerd maar niks lijkt ze lekker te vinden.
Wie kan mij meer voorlichten? Zie ik iets over het hoofd? Wat doe ik misschien fout?
Graag jullie mening!

mvg, Ronald


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-07-20 - 07:11:10

Mijn edel pop Kicah had destijds ook wel wat moeite met over te gaan op zaden,maar toen was ze beduidend jonger ( ca. 12 weken ) Ik maakte voor haar eerst de zaden week door ze te mengen met wat water en d'r eivoer , als jouw edel wel groente eet helpt het misschien als je de zaden wat rul maakt samen de groente/fruit soorten zodat hij ongemerkt af en toe een zaadje meepikt.

Het gewicht van jouw edel is ook een aardig stukje lager als van mijn pop , zij zit op ca. 100 gram hoger. ( ze is nu ruim 1,5 jaar )


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-07-20 - 09:05:49

Heb je misschien de mogelijkheid om de vogel met regelmaat of tenminste voor bepaalde sessies contact te geven met een soortgenoot (een andere papegaai, hoeft niet perse een edel te zijn) die wel zaad eet. Vrijwel zeker pikt ze dit dan vanzelf op.
Het is veel gemakkelijker om twee vogels die samenleven, of elkaar in iedergeval kunnen zien in naast elkaar gelegen kooien, iets te leren eten dan een solitaire vogel die mogelijk ook nog in zijn eentje met de hand is groot gebracht.

Contact met soortgenoten is van groot belang voor een papegaai.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2005-07-20 - 09:23:46

Of een vogel te mager/dik is het beste te zien op het bostbeen, het borstbeen mag niet uitsteken, als je de veren opzij blaast/strijkt moeten de borstspieren gelijk of voor het borstbeen uitsteken.
Een edel heeft 10% van zijn lichaams gewicht aan voeding per dag nodig.
Als je alles te gelijk voert zal hij het lekkerste er uitzoeken, dus geef het in porties.
Bv. begin van de dag eerst zaad, grote parkieten zaad met saffloorpitten liefst geen zonnepitten, s'midags groente/fruit, enz.
Pasop een vogel die zaad krijgt moet ook maagkiezel krijgen anders gaan ze veel water drinken om het voer te kunnen verteren.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-07-20 - 11:50:23

Ik heb hier een soortgelijk probleem gehad met een edel papegaai. Ik maakte een papje van groenten en fruit met de staafmixer en mengde dit met de zaden mix. Ik liet de mix eerst even een kwartier inweken en zette het geheel dan even in de magnatron zodat het ongeveer een graat of 38 was. Het overtollige sap heb ik afgegoten en de mix/pap neegezet. Na 1 keer met een lepeltje een hap te hebben gegeven dook de vogel zelf op het voer alsof hij het nog nooit eerder was tegengekomen. Nu eet de vogel zonder problemen al het aangebodene. wink ;)

Erwin


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-07-20 - 12:21:53

en eet jouw edel nu alles omdat ie het zo lekker vond dat papje van jou of omdat ie als de dood is dat je 't weer voorschoteld ? razz :pwink ;)


Archie
Oud Lid
Posts :7

Oud Lid
2005-07-20 - 12:43:45

Een 2'de papegaai is voorlopig geen optie sad :(
Ik heb al geprobeerd het zaad verborgen in allerlei dingen te voeren...hij heeft het echter altijd door en prut dan net zolang door totdat de lekkere pap op is en de zaadjes over zijn.
Ik heb de zonnepitten al uit de zaadmix gehaald, die at hij dus idd wel....dat maakt mij aan het twijfelen of hij niet weet hoe zaag gegeten word!

Ik zal dus maar proberen gewoon door te gaan met verstoppen, kiemzaad vind hij net zo saai als gewoon zaad.
Hij voelt vlezig genoeg aan dus dat zit wel goed.
Maja, blijven proberen dus en wie weet?
mvg, Ronald


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-07-20 - 12:56:09

papegaaien hebben vaak de neiging te willen wat jij hebt .. wellicht als je een bakje voer op schoot neemt en daar overdreven intresse in toont en je edel even negeerd om het daarna pas te geven dat dat werkt , zo heb ik kicah oo wel eens nieuwe dingen laten eten waar ze eerst niets van moest weten


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-07-20 - 13:01:52

Bedenk daarbij wel dat het dieet van Edelpapegaaien voor 70 - 80% uit fruit bestaat.
Voor een edelpapegaai is zaad van ondergeschikt belang. Als hij het fruit eet en verder niet ongezond is, zou ik me er neit te veel zorgen over maken. Aangezien hij de zonnepitten wel eet, weet hij dus wel hoe hij het moet doen.

Ik eet ook niet graag zuurkool. wink ;)


Archie
Oud Lid
Posts :7

Oud Lid
2005-07-21 - 01:24:28

Welke vitaminen haalt een papegaai voornalijk uit een zaadmengsel? En wat met alle topics over de spiermaag die zaad MOET krijgen etc??
Ik snap het nu even niet meer....sad :(

Mvg, Ronald


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-07-21 - 07:12:11

Ik ben er zelf altijd vanuit gegaan dat de voeding van een edel dusdanig anders is dat dit ook zo geregelt is in het lichaam ,die complicaties zullen zich dan eerder voordoen bij dieren die een grotere behoefte aan zaden hebben.
Bij de edels is alleen de behoefte naar "zacht" voer al rond de 80 %


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-07-21 - 07:47:03

Over KDS kan natuurlijk veel gediscussieerd worden. Feit blijft echter dat er te weinig bekend is bij de professionals wil zwijgen bij de leken. Of je nu een grijze roodstaart, een edelpapegaai of een grasparkiet hebt, KDS kan bij nagenoeg alle soorten kromsnavels voorkomen. Het schijnt dat enkel de amazone papegaaien bestand zijn tegen dit virus.

bron: http://www.dierenkliniek-de-toren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/KDS/kds.html


Archie
Oud Lid
Posts :7

Oud Lid
2005-07-21 - 12:44:29

OK, zoals ik het nu lees is het voor een Edel papegaai dus niet zo erg als ze geen zaden (oig zeer weinig) eet. Hij eet wel mondjesmaat Harrisons High coal pellets en daar zitten toch ook wel wat stukjes zaad en vezels in die de spiermaag aktief houden (denk ik)
Maar nog even dit, wat voor vitaminenbron zit er voornamelijk in zaden? Als ik dat weet dan kan ik zien of er in zijn voer wat hij nu eet deze vitaminen wel vertegenwoordigd zijn en in voldoende mate. Indien hij die vitaminen te weinig zou vinden in zijn voer van nu dan kan ik dat wellicht compenseren met een ander voer.
Iemand die een analyse van de vitaminen in zaad weet of me kan doorverwijzen??

Groetjes, Ronald


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2005-07-21 - 14:14:07

Als je naar een dierenzaak gaat staan er volle zakken zaad daar staan meestal alle gegevens op, eiwit vet en vitamines.


hansvdb
Website Member
Posts :6

Website Member
2005-07-21 - 16:54:47

Beste Ronald,

De discussie even aangekeken en toch maar een reactie naar je gestuurd. We hebben zelf ook edels, en andere soorten, zodat je probleem wel herkenbaar is. Je edel wordt waarschijnlijk lekker verwent als enige vogel in huis en daarop reageert hij tevreden zoals vooral edels dat kunnen.

Het niet eten van zaden komt mijn inziens voornamelijk doordat zijn behoefte is voorzien door de pellets. In principe zit daar alles in wat de vogel nodig heeft. Op het fruit na. Vitaminen in zaad is minimaal en is ook nog per zaadje verschillend. Pinda's en zonnebloem/pompoenpitten zijn vooral vet en geef je altijd met mate.

De edels bij ons zijn gek op de P15 African pellets van Nutribird, maar ook de original vinden ze OK. We mengen dat tegenwoordig.

Je vogel eet zo'n 10% van zijn lichaamsgewicht en wat jij daar laat ingaan bepaal alleen jij. Koop een biobakje (dat zijn 4 of 5 schaaltjes op elkaar) waar je zaadjes in ontkiemt. Zeer goed spoelen en dan geven met wat Cede eivoer. Doe daar een halve Kiwi door in stukjes en je maakt echte vrienden. De Kiwi wissel je af met appel, sinasappel, wortel en wat hij verder lekker vind.

Meestal een keer in de week krijgen ze ei met schil. Dat gaat dan door het voorgaande mengsel.
Na de maaltijd is het een dankjewel gezang...

Geef 's morgens pellets, zoveel in het bakje als hij eet (klein handje) en 's middags voor 14.00 uur de gekiemde zaadjes met toevoeging. In de avond weer wat pellets met vers water. Hou dat een maandje vol en geef geen papjes meer.

Haal bij het geven van ander voer het voorgaande voer weg. Kiezels geven is niet nodig als je pellets en zachtvoer geeft. Zorg altijd voor schone bakjes en vers drinkwater met één keer per week wat druppels appelazijn erdoor (AH).

Verder is er veel te lezen op diverse sites over de edels. Maak je vooral geen zorgen als je vogel gezond is. Hierdoor ga je verkeerd reageren met het geven van voeding. Ben wel van mening dat je vogel, zeker voor een man, een laag gewicht heeft.
Zal bij een goede voeding al snel naar zo'n 450 gram moeten oplopen.

Let op als het gewicht laag blijft. Vraag je arts eventueel om een wormenkuurtje.
Dat druppelen wij met wat water waar we dan druivensuiker aan hebben toegevoegd.
Daardoor neemt de vogel het makkelijker op en schudt het vieze goedje niet uit zijn bekje.

Succes!!



Archie
Oud Lid
Posts :7

Oud Lid
2005-07-22 - 00:34:55

Dank voor je duidelijke uitleg hansvdb happy :)
Ik voer al een tijdje kiemzaad met eiwitvoer etc, de zaden blijven ook nu weer achter.

Ik voer hem nu een basis van zoete aardappel (zeer veel vitamine A) gemengd met alle denkbare soorten vers fruit en groente erdoor, elke dag andere variaties. Dus dat is het "papje" waar ik over sprak. Geen baby voeding dus mocht je dat soms denken happy :)
Ik ga me dus geen zorgen meer maken om zijn voeding, hij zal misschien vanzelf wat meer gewicht krijgen als ie ouder word.
Nogmaals bedankt voor jullie reply's happy :)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 149 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede