Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > en dan heb je opeens een foutje van de natuur ;) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : en dan heb je opeens een foutje van de natuur ;)
natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-08-03 - 15:43:06 send message to natasja

Ik heb mijn edel Kicah inmiddels al een ruime 1,5 jaar , ze was destijds net 5 weken toen ik haar ophaalde .

ze is een New guinea edel pop , ze heeft er de kleuren naar , het gewicht en de grote .. het geen wat ze echter mist zijn de blauwe oogranden ..

Nou had ik natuurlijk al gemerkt dat ze die nog niet had maar aangezien ik de mailings van Thiely en Ed de moor ontvang en dat zijn zelf kwekers van de ng , viel het me op dat hun veel jongere edelpoppen wel al de blauwe oogranden hadden iets wat bij kiek dus nog steeds ontbreekt , ik heb dus even geinformeerd bij Ed en Thiely en ook hun zijn van mening dat kiek wel degelijk een ng is maar een zogenaamde .. " foutje van de natuur" wat betreft de blauwe oogranden wink ;)

Nou was mijn kiek voor mij al uniek hoor , maar dat benadrukt ze nu nog even extra sterk met d'r mooie zwarte wimpers wink ;)

is er hier toevallig iemand die ook een ng edel kent met zwarte oogranden ipv de blauwe ?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-08-03 - 18:30:24 send message to ParkietenPeter

Niet direct zwart, maar wel heel erg weinig.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-03 - 20:40:20 send message to dooren

Ha, ik denk dat jullie je toch even iets vergissen, deze vogels komen te weinig of niet buiten, hierdoor verkleurd de oogring van donker naar lichtgrijs.

Elke dag 1 uurtje buiten en de oogring zal verkleuren naar donker. UV licht zal dan zijn werk doen.

Mijn (binnen)loris hebben dit ook, het verschil is goed zichtbaar met de (buiten)loris.
Gert


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-08-03 - 20:52:22 send message to natasja

Gert ik denk toch niet dat dat de reden is .. de ouders van kiek zaten in een binnen voliere en vele edels worden in huiskamers gehouden en krijgen toch de fel blauwe oogringen ... mijn kiek heeft ze simpelweg niet .. en ik geloof ook echt niet dat ze ze zal gaan krijgen als ik d'r vaker mee naar buiten neem.

Ik heb foto's gezien van zeer jonge edels die met de hand gevoed worden en deze edels hebben ook de blauwe oogringen al ..


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-03 - 20:59:35 send message to johanblok

Is hier niet een verwarring in het spel? Dooren spreekt over de oogring van het oog zelf dat verkleurd van donker naar licht, terwijl natasja spreekt over de wimpers of wat daarvoor door moet gaan, in ieder geval over de bevedering direct rond het oog.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2005-08-03 - 21:52:21 send message to Ramon

Komt wel vaker voor bij N-G Edelpapegaai poppen. in het wild heb je ook populaties met een blauwe oogring en bijna zonder, soms helemaal niet. Doordat de kwekers vogels uit verschillende gebieden bij elkaar zetten komt het regelmatig voor dat de oude pop wel een blauwe ring heeft en sommige dochters niet of nauwelijks. Uiteraard zal een pop met een blauwe oogring voor de meesten mooier zijn. Ook op een tentoonstelling is dit van belang, zonder oogring punten aftrek. Verder maakt het niets uit. Ze gaan er in iedergeval niet dood aan.

Ben


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-03 - 22:42:27 send message to dooren

Ach de irissen dus, ja das wat anders.
Je hebt gelijk Johan, ik dacht aan de huid rond de oog.
Gert


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-08-03 - 22:56:33 send message to natasja

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

de edelpop heeft een zeer herkenbare blauwe oogring om het oog zelf heen dus wink ;) dat bedoelde ik : )

dus zeg maar de huid om het oog zelf heen


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-03 - 23:37:34 send message to dooren

Ah, dan was het dus toch wat ik bedoelde.
1. Oogringen verbleken zonder UV licht, dat is zondermeer waar.

2. Erfelijkheid zoals in de natuur kan natuurlijk ook voor verschillen zorgen, zoals Ben ons vertelde.
Gert


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-08-04 - 08:25:00 send message to natasja

Ik geloof dat mijn kiek erg slecht zou scoren op een show .. geen blauwe randjes en 1 teentje wat ze moet missen , maar voor mij blijft ze mooier als welke vogel dan ook wink ;)

gelukkig dan maar dat ze bij mij zit , zou voor iemand die er graag serieus mee zou willen kweken of op show gaan geen leuke bij'eenkomstigheid zijn denk ik.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-04 - 08:47:42 send message to dooren

O, kweken is geen probleem met zo'n teentje.

TT shows zijn moment-opnames, een vogel met 93 punten zou 2 weken later gemakkelijk 90 punten kunnen halen. (op de oorzaken zullen we maar niet ingaan)

Dus die vogel van jouw Natasja is nog niet zo gekwink ;)
Gert


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-08-04 - 19:19:20 send message to natasja

haha gert voor mij is ze de allermooiste ter wereld en daar gaat het toch om he wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 193 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede