Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Handopfok vogels :Wat brengt de toekomst??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-08-08 - 07:26:19 send message to natasja

quote
Quote
---------------------------------------------
ik lees hier alleen tegenstanders van handopfok
terwijl er hier ook voldoende mensen zijn die aan handopfok doen.
----------------------------------------------

Misschien zijn(niet alle natuurlijk) voorstanders van handopfok wel iets minder trots op hun ,,principes,, en reageren daarom niet?




Deze voorstander van handopfok is wel degelijk trots op het resultaat maar het na zo'n 2 jaar vogelarena inmiddels wel beu deze discussie nog aan te gaan , en ik denk met mij nog vele andere voorstanders


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-08 - 10:12:17 send message to johanblok

Een papegaai blijft juist een dier door hem of haar een soortgenoot als gezelschap te geven. Ik ben er van overtuigd dat dit voor de meeste papegaaien op den duur onmisbaar is. De door handopfok ontstane orientatie op mensen kan voor de papegaai nooit geheel opleveren wat deze van een soortgenoot zou verwachten. Dit is echter een andere discussie.

Waar het mij vooral omgaat is de enorm kromme situatie die met name door de wijdverbreidheid van handopfok ontstaat: alle jonge vogels gaan weg naar de huiskamer, de kweekkoppels worden samengesteld uit import. Hiervoor dient iedereen die hieraan meewerkt zich diep, zeer diep te schamen. Dit betekent dat het kweken van papegaaien in de praktijk NIET de import van wildvang doet verdwijnen.


Triton
Website Member
Posts :140

Website Member
2005-08-08 - 10:24:08 send message to Triton

Ik ben het geheel met Natasja eens. Ik ben ook trots op wat ik doe. En ik ben het ook zat om die discussie te voeren wel of niet goed. En ik heb eigen kweek handopfok koppels opgezet. En wat zal jullie verbasing schetsen onder deze koppels liggen OOK jongen. Dus kom nou niet aan met tamme vogels kan je niet kweken. HET KAN DUS WEL EN IK BEWEER DIT UIT EIGEN RESULTAAT DUS NIET UIT VERHALEN VAN VIA VIA. En laat iedereen in zijn waarde als je tegen handopfok bent doe je het niet. Ben je voor handopfok dan doe je het wel. En loop niet te blaten zoals iedereen hier dat je met tamme vogels niet kan kweken als je daar geen ervaring mee hebt.

Met vriendelijke groeten,

Triton


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-08 - 10:52:43 send message to Niltava

Natuurlijk loopt dit weer uit op wat we niet meer wilden, toch?

Toch een reactie op Triton.
Ervaring in het verleden met andere vogels heeft duidelijk laten zien dat er problemen komen met vogelsoorten die niet door hun eigen ouders zijn opgevoed.
Hierbij is het niet zo dat elk dier dat niet door zijn echte ouders is opgevoed zelf automatisch niet een goede ouder wordt.
Alleen de kans wordt groter dat slechte ouders op deze manier toch jongen groot zien worden(nou ja ze zien ze zelf niet groot worden).
De selectie voor het aanpassen(kweken) in gevangeschap is er dus niet.
Met andere woorden de papegaaien worden niet gedomesticeerd maar blijft een wilde beesten.

Waarvoor de meeste mensen die tegen handopfok zijn waaarschuwen is dat op de langere termijn dit een groot probleem zou kunnen worden.
Volgens mij is het ieders recht om dergelijke problemen aan de kaak te stellen.
Wat betreft dit onderwerp als zijnde irritant voor de pro-handopfok.
Als je de onderwerpen tegen handopfok afsteekt tegen pro-handopfok steekt de tegen handopfokpostings erg mager af.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-08 - 13:37:55 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb een aantal loris handopfok en zeer tam, (hierin zijn dus ook gradaties van tamheid),die dus niet tot kweken zijn te bewegen.

Helaas worden deze ook niet meer geimporteerd, ik struin heel europa af om nieuwe bloedlijnen te vinden, maar zonder succes, de soorten zijn gedoem tot het uitsterven in gevangenschap.

Ik denk dan wel eens: wat zijn we toch ontzettend kortzichtig geweest om niet genoeg vogels te behouden voor de kweek van deze soort.

Kwekers in eerste instantie moeten zelf hun verantwoordelijkheid nemen. Men zou bv een grens kunnen stellen aan het aantal vogels dat men wil kweken voor handopfok, de rest zou moeten worden ingezet voor wederfok.

Het gros van het kopersvolk dat een handopfok vogel wil is onervaren en vaak een eenmalige partij, en heeft slechts belang in een handtamme vogel voor de huiskamer.

Ook moeten kwekers zich zelf de vraag stellen als import verboden wordt of men dan hun hobby nog voldoende bestaansrecht heeft. Handopfok werkt dus in feite mee aan extra importen.

Ik persoonlijk ben niet 100% tegen handopfok, maar zoals het de laatste jaren gebeurd lijkt het wel of oudervogels hun jongen niet meer groot kunnen brengen. Bijna alles wordt zonder pardon uit de nest geraapt om met de hand te worden grootgebracht. Voor mij is het juist de motivatie om jongen langs hun ouders op de stok te zien, pas dan heb je een echt kweekresultaat gehaald, zonder menselijke inmenging.

We kunnen toch niet ontkennen dat het aantal vogels wat jaarlijks uit de huiskamers naar het NOP gaat nog steeds enorm is?? Kwekers zouden beter na moeten denken, en ook hun verantwoordlijkheid moeten nemen.

Het NOP zou ook opgevangen vogels moeten herintroduceren bij particulieren zodat marktprijzen naar beneden gaan en de verkoop van jonge papegaaien voor huiskamers minder aantrekkelijk wordt tov van eigenkweekvogels voor volieres. (want dat er veel financiele motivaties zijn zullen vele het met me eens zijn)
Gert


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-08-08 - 14:10:47 send message to ParkietenPeter

Zelf ben ik er ook van overtuigd dat als je een vogel voor in de woonkamer wilt kweken, het het beste is om inderdaad een vogel uit het nest te nemen en de rest door de ouders groot te laten brengen. Zo eet je van twee wallen.

Het blijkt dat je twee verschillende soorten kwekers hebt, voor de vogel en voor het geld. Het is gewoon zo. Als de kwekers voor de vogel zich blijft inzetten voor een goed kweekbestand is een klein stukje van de toekomst verzekert.

De aangedragen methode is er denk ik wel een die goede perspectieven biedt.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-08-08 - 15:09:00 send message to natasja

ik durf te verkondigen dat er heel wat meer huiskamervogels naar andere bazen verdwijnen al dan niet naar het NOP omdat deze dieren niet tam genoeg zijn voor in huis , tevens durf ik te beweren dat vogels die door hun eigenaar met de hand gevoed zijn veel minder vaak doorverkocht worden.

De mensen die dus zo zeer tegen het met de hand opvoeden zijn zijn dit vanwege de slechte kweekresultaten die deze vogels later zouden hebben , de motivatie achter het anti- met de handopvoeden is dus dat ze hun voliere's vol willen houden.

de motivatie van hand op voeden is veelal een vriend voor het leven krijgen

beide verschillende motieven dus, alleen de eerste kan je wat eerzamer over laten komen door te stellen dat het je puur gaat om de vogelsoort te behouden.



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-08-08 - 16:18:12 send message to ParkietenPeter

Ben ik het maar gedeeltelijk met je eens.

Degene die de vogels met de hand opfokken, zijn in pakweg 80% van de gevallen de kwekers zelf of de handelaren in hun winkel. Zij die hun "eigen" vogel met de hand opfokken zullen er volgens mij maar weinigen zijn. En dan nog heb ik Luna gekocht van de eigenaar die hem zelf groot gebracht heeft vanaf 4 weken en twee jaar in bezit gehad heeft.

Dan nog is de motie om er maar eentje met de hand op te fokken en de rest door de ouders groot te laten brengen een sterke om er zo toch voor te zorgen dat de toekomst van kweekparen en zo de toekomst in sommige gevallen van de vogelsoort, zeker gesteld is.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2005-08-08 - 17:26:15 send message to wiechmann

Het NOP zou ook opgevangen vogels moeten herintroduceren bij particulieren.
met deze stelling ben ik het volledig eens zo is er ook minder wildvang nodig.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2005-08-08 - 17:31:30 send message to wiechmann

ik kweek zelf met handopfok ara's en zonder probleem brengen die de jongen groot.daar tegen een koppel wildvang moet ik ze na dag 1 weg halen die laten de jong verhongeren.


Diesel
Website Member
Posts :104

Website Member
2005-08-15 - 16:28:37 send message to Diesel

Ik ben ook niet tegen handopfok.

En daar wil ik mee zeggen, ik zou alleen kiezen voor handopfok als de ouders het om een of andere reden laten afweten of slecht voor de jongen zorgen.

Wil je gewoon een jong met de hand opvoeden, ook geen probleem, maar neem dan niet de vogel zijn en haar hele nest af, maar neem dan 2 jongen.

Ikzelf laat mijn jongen bij de ouders zitten. Ik heb geen tijd voor handopfok en daarbij wennen ze zo ook aan me. Ik heb mijn jonge vogels dagelijks in handen, zodat ze aan me kunnen wennen.
Als ik iets "extra" zou willen doen, dan zou meevoeren met de ouders nog een optie zijn, maar ik vind dat je zo ook wel een tamme huiskamervogel kan krijgen.

Ik ben zoiezo voor het houden van meerdere dieren van een soort. Wij als mens kunnen een dier van hun eigen soort nooit vervangen.

Daarbij kun je vogels die niet met de hand op zijn gevoed ook prima tam krijgen.
Ik heb hier meerdere vogels die toen ik ze kreeg ontzettend bang waren. Ik heb ze nooit direct benaderd maar ze zelf laten kijken hoe ver ze bij me in de buurt wilden komen. Nog geen half jaar later had ik de eerste vogels op mijn schouder zitten, en kon ik sommigen voorzichtig aaien.
Dit hangt ook ontzettend veel van de karakters van de vogels af, maar in mijn ogen kun je ook heel veel bereiken met niet-handopfokvogels.

Ik denk dat ieder dit voor zichzelf moet bekijken, ik ben niet tegen handopfok, mits dit dan ook alleen noodzakelijk gebeurd, en niet puur voor de verkoop.

Misschien zal ik in de toekomst ook wel eens jongen met de hand opvoeden, ik weet hoe het moet, heb bij andere mensen vaak genoeg geholpen, maar in principe laat ik het lekker zoals het is, de natuur zn gang gaan happy :)



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 158 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede