Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > DRINGEND ADVIES GEVRAAGD !!!! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
<<< vorige


Geelwangamazone
Website Member
Posts :34

Website Member
2005-08-11 - 15:13:52 send message to Geelwangamazone

Daar ben ik weer.

We hebben net een telefoontje gekregen uit Utrecht en de vogel had last van de PAPAGAAIENZIEKTE???

Ik heb alleen nog niet begrepen of dat ook de doodsoorzaak was, maar de papieren met de uitslag krijg ik volgende week binnen....

Wel is gezegd dat het ook besmettelijk is voor mensen en dat wij onszelf goed in de gaten moeten houden of we niet griepachtig zijn.
Verder vertelden ze ook dat de incubatietijd (???) 2 weken is en dat de ene vogel alleen maar drager is en de andere vogel er inderdaad dood aan gaat.

Kan iemand mij iets meer vertellen over de papagaaienziekte???

Alvast bedankt weer.
gr:Jeroen


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-11 - 15:29:24 send message to dooren



Geelwangamazone
Website Member
Posts :34

Website Member
2005-08-11 - 15:40:30 send message to Geelwangamazone

Bedankt Gert, ik heb het even doorgelezen maar moet zeggen dat ik nu niet echt een doctorandus ben.

In hoeverre is mijn huis de kooi en ikzelf nu ook besmet???
Waar kan ik eventueel het beste mee ontsmetten???


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-11 - 16:10:22 send message to dooren

Of je zelf besmet bent of andere vogels zal de tijd leren, alleen een kuurtje antibiotica voor de andere vogels is aan te raden, dit omdat het risico van vogel op vogel besmetting veel grotere is dan vogel naar mens.

Verder alles eerst goed schoonmaken en vervolgens goed ontsmetten met Virkon S.
Gert


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-11 - 18:05:40 send message to johanblok

Ik zou bij deze uitslag wel grote vraagtekens zetten bij de 'leverancier'. Op een verzamelpunt waar verschillende vogels van verschillende herkomst verhandeld worden is het risico op virussen het grootst.


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-08-11 - 22:10:29 send message to thuis

De handelaar reageert wel netjes maar ik begrijp dat hij de vogel heeft ingekocht van een kweker... papegaaienziektesad :( oei... kan je niet na(laten)kijken bij welke kweker deze vogel dan vandaan kwam... om jezelf te beschermen tegen een vogel van dezelfde kweker en ook om anderen alert te maken? Wellicht, als je de ringnummers vermeldt, kunnen we eens kijken of we iets weten?


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-08-11 - 22:14:01 send message to thuis

Wellicht wil de handelaar daarom ook de ring terug... kan hij verhaal halen bij de kweker en/of proberen te achterhalen welke vogels ook risico (gaan) lopen? Als het echt papegaaienziekte is dan hoop ik dat de (tussen)handelaar ook aktie onderneemt om andere vogels te beschermen en dat de kweker zijn/haar verantwoording weet en correct gaat handelen.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2005-08-12 - 10:15:04 send message to Ramon

Als de vogel aan papegaaienziekte is dood gegaan, dan was hij ook wel heel erg ziek. Het verbaasd mij dan dat er niet eerder actie is ondernomen. Zeker weten dat dit al dagen van te voren te zien is geweest. Uiterlijke kenmerken: Lusteloos en bol zitten, natte ogen, slijm uit de neusgaten en gifgroene hele dunne ontlasting. Is gewoon goed te behandelen, als je er op tijd bij bent, gaat de vogel hier niet dood aan. Dit is gewoon ondeskundigheid, jammer voor de vogel.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-08-12 - 11:33:02 send message to Hawkeye_NL

Hoewel het natuurlijk zeer vervelend is dat er een papegaaien ziekte is vastgesteld op de vogel wil dit niet zeggen dat dit DE doodsoorzaak is.
Als ik je verhaal goed lees dan is de vogel net in een nieuwe kooi geplaatst. Ik ben nu erg benieuwd of dit een volledige kooi is met stokken boven en onderin de kooi. De genoemde gebroken nek doet mij namelijk eerder vermoeden dat deze jonge en onervaren klimmer naar beneden is gevallen en zijn nek heeft gebroken tijdens of na de val. Misschien wel erg kort gedacht van mij maar wel het overwegen waard.

Dat de verkoper en de kweker hier serieus mee bezig moeten gaan is een feit.

Erwin


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-08-12 - 13:15:37 send message to natasja

de gebroken nek is enkel nog geconstateerd door de verkoper .. het is dus ook nog niet geheel zeker dat de vogel een gebroken nek heeft


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-08-12 - 13:30:01 send message to ParkietenPeter

Voordat we dus conclusies trekken,...


... effe w8e nog!

Laten we voor die tijd niet teveel met de vinger wijzen.


Geelwangamazone
Website Member
Posts :34

Website Member
2005-08-12 - 13:51:55 send message to Geelwangamazone

Hallo allemaal;

Ramon; Ik heb inderdaad niks aan de vogelgezien van snot of natte ogen of dik zitten of iets dergelijks. Wat me wel opviel is dat de vogel heel erg rustig was en ik heb hem 2 keer horen niezen, maar buiten dit alles was hij iedere keer weer druk als ik de kamer in kwam.

Hawkeye; Klopt inderdaad vogel zat net een paar uurtjes in zijn nieuwe kooi en inderdaad stokken in het midden en onderin zijn kooi. Ik ben natuurlijk met de vogel teruggegaan en de leverancier zij inderdaad dat hij dacht dat de vogel zijn nek had gebroken, maar in Utrecht konden ze dat niet constateren.
Verder zij de leverancier ook dat een papagaai die al zo goed kon klimmen en vliegen nooit zomaar naar beneden valt.

Verder is het voor mij afwachten tot ik de papieren van Utrecht binnen heb en daarmee naar de leverancier toe.

Ik hou jullie op de hoogte...

Goed weekend allemaal.

Gr:Jeroen



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-12 - 14:39:01 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik denk toch dat deze is gestorven aan de bovengenoemde ziekte: bij deze ziekte is het niet altijd zo dat de conditie langzaam slechter wordt. Ik heb "kengezonde vogels gekent" die binnen 2 minuten dood waren, deze hingen zelfs dood aan het gaas door een bacterie-infectie.

Het feit dat het zand onderin de kooi in èèn hoek lag wil zeggen dat de vogel kramp heeft gehad tijdens het sterfproces, bacteriën geven gifstoffen af die bloedvergiftiging veroorzaken, hierdoor werken bepaalde organen niet en ontstaan er krampen, dit is normaal.

Aan een gebroken nek denk ik absoluut niet, in zo'n papegaaienkooi maakt een vogel met vleugels nooit zo valpartij dat deze de nek breekt, dit gebeurd bv. alleen in volle vlucht tegen een raam (en dan loopt het nog vaak goed af)

Een een goede antibiotica was deze ziekte inderdaad te voorkomen, gezien de (on)deskundigheid van de topic-schrijver was dit niet te voorkomen.

De handelaar had de vogel moeten testen of kuren. Bij deze ligt de schuld, het snel roepen van een "gebroken nek" is wel een gemakkelijke escape, gelukkig voor de koper van deze vogel werd dit niet door de medische fac. bevestigd.
Gert



Pagina : 1 2 3
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 151 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede