Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Bestaand koppel (grijze) of zelf samenstellen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Bestaand koppel (grijze) of zelf samenstellen?
wouterbeumer
Website Member
Posts :16

Website Member
2005-08-10 - 10:41:04 send message to wouterbeumer

Ik ben van plan om grijze roodstaarten te gaan houden. Ik heb mijn voliere zo goed als af. De buitenvoliere is 3x2x2m en de binnen voliere wordt 1x1x1,5m. Dit is om te beginnen, ik nog ruimte genoeg om dit alles later uit te breiden. Nu is mijn vraag: Wat is het beste, een bestaand bewezen koppel aanschaffen of 2 of meerdere jonge vogels aanschaffen en deze bij elkaar zetten een kijken of het klikt en dan een koppel samenstellen? Ik hoor namelijk verschillende adviesen.
Ik wil de vogels vanaf oktober aanschaffen.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-10 - 12:08:43 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Je zal de voor- en nadelen van een jong koppel, oud koppel tegen elkaar moeten afwegen en zelf een keuze moeten maken.

Jonge koppels wennen gemakkelijker, en zijn nog niet getest op hun kwekerskwaliteiten. Nadeel is natuurlijk dat je wat langer moet wachten tot ze geslachtsrijp zijn. (deze methode geniet bij mij de voorkeur bij het samenstellen van jonge koppels)

Een bewezen kweekkoppel hoeft bij jou dus absoluut niet te kweken, maar het kan ook wel goed gaan. Veel zal afhangen hoe goed je de verkoper kent.

Vele verkopers verkopen kweekkoppels die geen kweekkoppels zijn maar gewoon koppels die niks doen. Als je de verkoper zeer goed kent is het risico klein, anders zal je geluk moeten hebben of een koppel inderdaad een kweekkoppel is.

Garanties zijn in dit geval niet aanwezig.

De ruimte is groot genoeg voor het koppel, ik denk dat ze veel ruimer zitten dan bij de meeste kwekers.
Gert



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-10 - 15:16:36 send message to johanblok

Ik zou normaal gesproken geen bestaand of bewezen koppel kopen, tenzij je de persoon goed kent. Ook dan is het geen garantie dat ze bij jou ook kweken.

Zelf kies ik altijd voor jonge vogels. Je ziet ze opgroeien, zij wennen aan jouw manier van houden. Het is prachtig om ze te zien ontwikkelen. Je weet exact wat er vanaf de geboorte mee is gebeurd, je hebt ook het minste risico op het kopen van zieke vogels.


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2005-08-10 - 15:21:04 send message to broto

Ik zou ook niet zo snel een bestaand broedkoppel kopen. Ook enkel als ik de kweker goed ken en weet hoe hij met zijn vogels omgaat.
Niet dat het "broedkoppel" is leeggemolken.
Hou ook zelf ,als ik nog een koppel wil opzetten van een soort dat ik al heb, altijd een jonge pop aan en zoek er een man bij van de zelfde leeftijd.

Henk


Riboet
Website Member
Posts :99

Website Member
2005-08-10 - 17:20:17 send message to Riboet

Ik heb wel een broedkoppel gekocht. Natuurlijk werd er verteld dat het een fantastisch koppel was en uiteraard hadden we daar onze twijfels over.

Omdat het ons in eerste instantie ging om het houden van grijzen in onze buitenvoliere (afmetingen vergelijkbaar met boven) en het kweken dus bijzaak was en de vogels gewoon heel erg mooi waren, wilden we ze toch graag hebben. Door een aantal wederdiensten over en weer was er ook een dusdanige vertrouwensband ontstaan tussen de verkoper en ons dat ik er toch wel vertrouwen in had dat hij gelijk zou kunnen hebben en dat het een goed koppel zou kunnen zijn.

Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en ik ben ontzettend blij met mijn gaaien. Het is geen goed koppel; het is een fantastisch koppel!! Enorme toewijdig en een goede zorg voor de jongen. Al na een maand na de verhuizing hadden ze hun eerste ei, precies zoals de verkoper ons had gezegd!

Ik zeg niet dat dit DE manier is om aan een goed broedkoppel te geraken. Maar het kan dus wel! Maar ik denk dat je dan ook de dosis geluk moet hebben, die ik gehad heb.
En vertrouwen in de verkoper en hij/zij in jou.

Hihi, als beloning voor ons wederzijds vertrouwen begroet mijn broedkoppel mij nog iedere morgen met een HOEHOE met de stem van de vorige eigenaar!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 120 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede