Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Oranjekaakjes roven eigen nest Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Oranjekaakjes roven eigen nest
François
Oud Lid
Posts :11

Oud Lid
2005-08-14 - 14:17:36

Hallo,

Vorige maand heb ik in deze forum een vraagje gesteld betreffende het uit het nest werpen van jonge blauwfazantjes. Ik heb van de leden veel goede tips gekregen. Eerst dacht ik dat het de ouders waren die dit deden, maar deze morgen heb ik oranjekaakjes hun eigen nest zien leeghalen. 2 dode en 2 levende vogeltjes lagen op de bodem van de voliere. Het oudste jong was ongeveer 7 dagen oud. Qua voeding geef ik pinkies, buffalowormen en exotisch zaad. Zij doen dit bij elke kweek steeds opnieuw. Wat kan ik nog doen om dit in de toekomst te vermijden. Groetjes

(titel aangepast ivm archivering)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-14 - 16:21:08

Het zou mogelijk te maken kunnen hebben met een te hoog eiwitgehalte.

Bij een te hoogeiwitgehalte vertonen veel vogelsoorten vervelende trekjes zoals aggresief worden en vroegtijdig opnieuw beginnen met het volgende nest. (conditioneel is vaak niks aan de hand, wel is vaak een constante drift om opnieuw te nestelen.)
Gert


François
Oud Lid
Posts :11

Oud Lid
2005-08-14 - 20:39:43

Hello Dooren,

Dat zou idd kunnen, want het koppeltje is al weer nestmateriaal aan het zoeken en ze proberen reeds bewoonde nestkastjes te bezoeken. Kan er aan het te hoog eiwit-gehalte echt niets gedaan worden. Het is echt zielig om de jonge vogeltjes meer dood dan levende te zien lijden.
Dank voor uw vlugge reactie.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-14 - 21:47:42

Ik weet natuurlijk niet precies wat je voert,maar insekten e.d. zou ik eruit laten totdat ze jongen hebben.

Ook zou ik observeren of dit koppel alleen op eivoer leeft ipv op andere voedingsmiddelen waar minder eiwit inzit.

Vogels hebben nogal de neiging om eivoer te verkiezen boven het normale voer.
Gert


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-08-14 - 23:27:47

Bekend probleem helaas. Het teveel aan dierlijk eiwit wordt vaker als mogelijke oorzaak geopperd.
Toch hebben de jongen dat hard nodig.

Wat ik zou proberen is vanaf de vierde dag na utkomen een week geen dierlijk voer te geven, ook geen eivoer dus. Hopelijk gaan ze dan voeren met gewoon zaad en blijven ze zelf wat geduldiger.


François
Oud Lid
Posts :11

Oud Lid
2005-08-15 - 18:49:56

Hartelijk dank voor jullie reactie's.
Ik zal alles uitproberen hoor.
Ik hou jullie zeker op de hoogte.
Groetjes
François


François
Oud Lid
Posts :11

Oud Lid
2005-08-22 - 19:35:47

Hallo,
Ik heb gisteren tijdens een gesprek op een vogeltentoonstelling het volgende vernomen. Om zeker te zijn dat de jongen van de Oranjekaakjes en Blauwfazantjes blijven leven, moet je de eitjes in het nest van Bonte of Japanse meewtjes leggen. Deze zullen dan wel de jongen grootbrengen.
Klopt deze informatie? Kan er iemand dit bevestigen? Dank bij voorbaat.


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-08-22 - 22:15:49

Je zou inderdaad de eitjes kunnen verleggen onder Jap. meeuwtjes, dit is in de kweek van zaadetende exootjes een veel toegepaste techniek.
Meestal beweren de liefhebbers welke natuurbroed doen dat de jongen grootgebracht door Jap. meeuwtjes naderhand zelf hun jongen niet meer zullen grootbrengen, dit is echter onzin.
Ik heb nu ongeveer 35 jaar ervaring in de kweek van Afrikaantjes en andere prachtvinken en telkens ik met een "nieuwe" soort begin zal ik gebruik maken van Jap. meeuwtjes, pas als ik genoeg" geld op de bank" heb, maw voldoende vogels, zal ik overschakelen naar natuurbroed .
Mijn ervaring heeft mij ook geleerd dat de meeste vogels na hun tweede levensjaar pas echt in staat zijn hun jongen zelf zonder al teveel problemen groot te brengen.
Tevens kan ik opmerken dat teveel levend voer (eiwitten) inderdaad een invloed kan hebben op het gedrag van de vogels maar dat heeft dan ook weer alles te maken met ondervinding, niet alleen van de liefhebber maar ook van de vogels.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-08-22 - 23:46:24

Dat ze niet zouden opvoeden als ze zelf groot zijn, is echter niet het enige nadeel van japanse meeuwtjes inzetten.
Kijk eens naar het verschil in ontlasting en naar de vogel zelf, hoe aktief is hij? Natuurbroed verdient m.i. altijd de voorkeur, gezonde, sterke jongen, daar blijft de soort het best mee bewaard.
Ton


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-08-23 - 09:21:16

Ton, ik kan slechts gedeeltelijk met je akkoord gaan.
Ik nodig je uit om in mijn bestand de natuurbroed vogels eruit te pikken tussen de vogels grootgebracht door meeuwtjes.
Indien de vogels grootgebracht door meeuwtjes minderwaardig zouden zijn tov "natuurbroed vogels" dan zouden in de natuur alle koekoek en Wyda soorten toch ook in "kwaliteit" moeten verminderen, iets wat duidelijk niet het geval is.
Argumenten zoals : ja maar, dit is de "natuur", dit is het normale gedrag van deze vogels ... vind ik persoonlijk toch maar flauw.
Wat ik meestal opmerk wanneer ik bij de "natuurbroed kwekers" ga is dat deze mensen over het algemeen veel soorten willen kweken maar geen plaats hebben voor meeuwtjes, of dat ze zichzelf als "de betere kweker" gaan beschouwen.
Nog eens ik pas beide tactieken toe, en van "minder" mooie of minder gezonde vogels is bij mij absoluut geen sprake.
Indien de kweker van de oranje kaakjes er niet in slaagt natuurbroed te hebben van zijn vogeltjes, dient hij dan te wachten tot 1 van beide oudervogels sterft om dan met niets achter te blijven ?
Is het dan toch niet beter om op veilig te spelen en jezelf in te dekken tegen de toekomst?
Opgelet, denk nu niet dat met meeuwtjes alles lukt, zeer zeker niet dit is evenzo een ilusie.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-08-23 - 10:33:02

Van Oranjekaakjes en meeuwtjes heb ik niet zoveel verstand (het beperkt zich eigenlijk tot dat ik weet wat het is wink ;))

Maar het vergelijk met de koekoek denk ik niet dat helemaal gemaakt kan worden.

De kwaliteit van het ei zal er beslist niet onder lijden.

Het gaat Ton er denk ik meer om dat de jongen die door andere groot getrokken zijn een vergroot risico bevatten dat zijzelf hun eigen jongen niet meer groot trekken omdat ze niet weten, zoals de koekoek, hoe hun eigen jongen te behandelen. Zo interpreteer ik het althans.

De koekoek overleeft alleen maar omdat andere zo 'goed' zijn hun jongen te voeren. Zelf zouden ze het helemaal niet meer kunnen.

Maar de kwaliteit van het ei zal beslist goed blijven.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-23 - 10:38:46

Een paar vragen en opmerkingen t.a.v. pluimenest.
Eerst maar de opmerkingen:
Ten eerste,
voor wat betreft koekoeks(sommige want er zijn ook soorten die hun ongen wel groot brengen) ed.
Dit is natuurlijk wel hun natuurlijk gedrag en dat kun je niet vergelijken met wat jij bedoeld. De koekoek(in Nederland voorkomende die inderdaad hun eieren in andermans nesten. Dit is hun gedrag en is soorteigen, een kanarie hoort dit niet te doen zal ik maar zeggen.
Een koe vliegt nu eenmaal ook niet. Flauw? denk het niet, tenminste ik houd van vogels om hun uiterlijk EN (soorteigen)gedrag.

Ten tweede,
De verkeerde veronderstelling die velen hebben is dat bij de eerste generatie onder pleegouders meteen slechte vogels cq. ouders geeft klopt niet.
De verslechtering treedt op omdat er geen selectie plaats vindt op natuurlijk gedrag, cq. gronden.
Dit pas na vele achtereenvolgende generaties (waarin dus die selectie achterwege blijft).

Nu de vragen,
Zoals je weet zijn er veel problemen rond de 4-7de dag bij dergelijke tropen(uit het nest gooien. Deze worden veelal gerelateerd aan voeding(teveel/eenzijdig eiwit(misschien ook wel een te eenzijdig benadering van het probleem)).
Jij hebt nu ervaring met japanse tropen zal ik maar even zeggen, kweek je daar ook mee en zo ja hebben die dan ook dezelfde problemen of nemen ze bv. beter eivoer op cq. voeren ze dat beter aan hun jongen.

Wat geef jij de japanse meeuwen, gewoon het "normale" eivoer of ook insecten ed.

Lukt het bij "alle" tropen om ze onder te brengen bij de meeuwen of zijn daar ook "probleemgevallen" bij? (ik doel hier uiteraard niet op vogels die een langere/kortere broedtijd hebben of veel verschillen in formaat met de meeuwen)


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-08-23 - 14:02:35

Niltava,
In punt 2 van je bemerking (ik noem dit geen opmerking) sla je de nagel op de kop.
Het is inderdaad een grote misvatting dat vogels welke onder meeuwtjes zijn grootgebracht hun eigen kroost niet meer zullen grootbrengen.
Enkele voorbeelden:
- voor het ogenblik broeden bij mij 4 paar purpergranaatjes of hebben jongen, van deze soort, waarvan de broedparen onder meeuwtjes zijn grootgebracht, heb ik voor het ogenblik 27 jongen : allen natuurbroed
- voor het ogenbilk broeden bij mij 4 paartjes rode druppels of hebben jongen, van deze soort waarvan de broedparen onder meeuwtjes zijn grootgebracht, heb ik voor het ogenblik 32 jongen : allen natuurbroed.
- voor het ogenblik broeden bij mij 2 paar moerasastrildes , van deze soort heb ik voor het ogenblik 10 jongen : allen onder meeuwtjes. Ik heb deze vogels sinds eind november vorig jaar in mijn bezit, dus geen risico's. Volgend jaar zal geprobeerd worden natuurbroed te verkrijgen.
Waarom : ik heb nu voldoende materiaal om een kans te wagen met de 2 paartjes import, de jongen, welke onder de meeuwtjes zijn grootgbracht worden gemixt met import vogels.
Dit is de manier waarop ik te werk ga, en ik kan je verzekeren dat de resultaten stukken beter zijn dat "enkel natuurbroed".
Ik wil het risico niet lopen om, zoals dit nu het geval is voor bv. witbuikzonastrildes, Indische Nonpareils ea vogels dat men geen van deze vogels nog vind in natuurbroed of import.

Kunnen Meeuwtjes voor alle "exootjes" gebruikt worden?
Natuurlijk is dit ook weer een misvatting.
Een van de leden van onze plaatselijke vereniging beweerde zelfs dat hij grasparkietjes onder de meeuwtjes grootbracht.
Het is op dat ogenblik dat je ondervinding en het kennen van de vogels in de eerste plaats een belangrijke rol gaat spelen.
Waarom denk je dat er zoveel Nigrita Bicolor sterven na import ??? Reden : geen kennis van de vogel in kwestie.
Terloops, ik heb wel witbuikzonnen op stok (een 20 tal), waarvan voor het ogenblik 3 jongen natuurbroed.
Maar 1 ding is zeker :ik kan verder volgend jaar, maar waar zitten de "zuivere" natuurbroeders.
Neen, ik denk dat in dit onderwerp het laatste woord zeker nog niet is gezegd, maar 1 ding is zeker zonder meeuwen waren er nu ook bijna geen Gould's geweest, dus laten we dankbaar zijn en de meeuwen prijzen voor hun hulp en hun kroost zeker niet als minderwaardig gaan beschouwen.
Logica eerst !!!!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-23 - 14:47:15

Mooi resultaat, alleen heb ik nog geen antwoord op de vraag over de voeding.

Toch nog een (kritische) vraag/opmerking. Als dit zo eenvoudig is, waarom zijn er dan niet meer tropen??
Ik kan me niet voorstellen dat er dan niet meer mensen dit toepassen. (of ligt de oorzaak er toch in dat deze vogels minder kosten in vergelijking met papagaaien, europesen ed??(dus minder? "noodzaak" ?))

Verder, dat van de goulds is niet goed.
Daar zijn de meeuwen te lang gebruikt(zelfs nu krijgt men nog het advies er meeuwen bij te kopen!)
Of het nodig is geweest? Heel veel andere papegaaiamadinen hebben toch ook zich gered zonder meeuwen.

M.a.w. ben erg benieuwd naar je kweekopzet(broedkooien, buiten/binnenvoliéres) en de voeding die je geeft aan meeuwen en natuurbroed.


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-08-23 - 20:34:14

Niltava, indien ik alles moet uitleggen dan kan ik beter een boek schrijven.
Het is niet zo eenvoudig als men wel denkt of toch tenminste laat vermoeden.
Eerst en vooral dient men te beschikken over een aantal paartjes meeuwtjes waarin sterk geselecteerd is. Het starten van het broeden van de meeuwen en van de tropen dient ongeveer overeen te komen enz..
Wat de voeding betreft krijgen al mijn vogels, naast de nodige zaadmengeling, hetzelfde eivoer met geweekte zaden en 4 % buffalo's en Pinky's.
In de buitenvolières wordt dit menu wel aangevuld met onkruidzaden, hier heb ik wel het geluk dat ik beschik over een lapje grond welk uitsluitend gebruikt wordt voor onkruidzaden voor de vogels.
Het is wel opvallend dat 1 soort onkruid, nl hanekam, veruit de voorkeur krijgt, zowel door de tropen, de europese als de meeuwen.
De reden waarom deze techniek niet meer wordt toegepast is mij ook niet duidelijk, maar ik weet wel dat, indien je het wel doet je door sommige kwekers als minderwaardig liefhebber wordt aanzien (zal mij een zorg zijn).


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-08-23 - 23:49:03

Even wat rechtzetten; ik heb nooit bedoeld dat "dergelijke" kwekers minderwaardig zouden zijn of zouden handelen. Als je die indruk kreeg: sorry!
Mijn mening is alleen dat tropen die door meeuwtjes grootgebracht zijn in het algemeen verschillen van de exemplaren die door de eigen ouders zijn gevoerd en opgevoed. En dat niet in het voordeel van de "pleegkinderen".
Alleen al de ontlasting verschilt, dat zul je toch herkennen? Wat te denken van gevoeligheid voor bacteriéle infecties?

Zoals jij het uitlegt is het natuurlijk totaal anders dan iemand die op een beurs een koppel dure astrildes koopt en er meteen een koppel meeuwtjes bij neemt. Dat gaat alleen maar om geld.
Jij hebt het over gezonde, geselecteerde meeuwtjes die niet als broedmachines gebruikt worden maar als vogels! Daarmee wil je zelf een kweekbestand opzetten. Dat is wel even wat positiever dan wat ik voornamelijk tegenkom.

Ik kan zelf geen vogels herkennen op die basis, maar ik ken wel mensen die dat zeggen te kunnen. Eén ruikt het zelfs direct als hij het vogelverblijf binnenkomt. Met name de ontlasting is anders.

Ton.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 88 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede