Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Rare uitgevallen veer blauwgele ara Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Rare uitgevallen veer blauwgele ara
djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-08-14 - 19:34:39

Beste mensen,

Het komt wel vaker voor dat ik veren vind onderin de voliere van mijn ara's. Deze bewaar ik dan voor kinderen die we eventueel op visite krijgen.
Zonet vond ik echter een hele rare staartveer. Het lijkt wel of de veer moedwillig is uitgetrokken terwijl het kokertje er nog niet helemaal omweg was. (en de veer dus nog niet volgroeid is.) Het puntje van de veer is helemaal zacht en er zit nog bloed in.

Wat achtergrond info: mijn ara's zitten als koppel in een ruime voliere van 4x4x4, zijn opgewekt en levendig, eten goed van alle zaad, pellets, fruit, palmnoten enz. wat ik hen voer.

Voor de duidelijkheid heb ik hieronder twee foto's toegevoegd, de veer links is een 'normale' veer die ik al eerder gevonden had. De rechter is de 'rare' veer van vandaag.




Wie weet wat dit is en of ik me zorgen moet maken?

Groet'n Dirk Jan


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-08-14 - 19:42:03

Kan het niet zijn dat deze veer tijdens het spelen of iets dergelijks is gebroken en zo los is geraakt? Zeker omdat er ook nog bloed in de schacht zit.

Ik snap dat je je tegenwoordig gelijk zorgen ga maken.

en als je het echt niet vertrouwd moet je ze laten testen.

groetjes Ria


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-14 - 21:52:57

Lijkt me een nieuwe afgebroken veer die nog niet volledig uit de schacht is. Ik zou zelf de vogels iets meer sproeien zodat de schacht zachter wordt en de veer sneller zijn vorm krijgt. "Schachtpennen" breken gemakkelijker.
Gert


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-08-14 - 22:14:52

Dus jullie denken dat ik me geen zorgen hoef te maken over een ziekte o.i.d.?

En Gert, wat dat sproeien betreft; ze hebben een enorme hekel aan moedwillig natgespoten worden. Ze vluchten echt voor zowel de tuinslang als een plantenspuit.
In de buitenvoliere kunnen ze echter genieten van elke regenbui (en dat zijn er nogal wat de laatste tijd) en dat doen ze dan ook met grote regelmaat. Dus of dat in dit geval het probleem is betijfel ik.

Ik voel dan meer voor de verklaring van een 'ongelukje' tijdens het slopen van de takken o.i.d.

Ik maakte (en maak) me zorgen over een ziekte; vogelpest papegaaienziekte pbfd e.d. Je hoort tegenwoordig de gekste verhalen.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Groet'n Dirk Jan


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-08-14 - 23:25:09

Tegenwoordig zou je ook met alleen deze veer wel onderzoek kunnen laten doen denk ik. Er lijkt voldoende bloed in te zitten voor diverse testen.
Ik zou geen risico nemen en eens bellen met bv Gendika wat de mogelijkheden zijn.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-08-15 - 10:13:02

Ton,

Zo'n veer is niet meer geschikt om bloedonderzoek te doen. Het bloed stolt nl. voordat het bij het labo is. In de ampullen waar het bloed ingaat en opgestuurt wordt zit natriumcitraat waardoor de trombositen afgebroken worden hen het bloed niet meer stolt. Dan pas is het geschikt voor labo-onderzoek.


Lilian
Oud Lid
Posts :89

Oud Lid
2005-08-15 - 21:31:03

Mij lijkt het een ongelukje.
Bij het spelen of ruzie maken afgebroken.happy :)
Kan af en toe eens gebeuren maar als het vaker gebeurd dan zou ik me wel zorgen gaan maken.:


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-08-15 - 23:39:01

Dank voor de uitleg Peter!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 145 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede