Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vogelgriep 2005 Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : vogelgriep 2005
bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-08-23 - 10:35:46

mijn vraag is of iemand al maatregelen heeft genomen ter voorkoming van de vogelgriep.

zoja, wat houden deze maatregelen in en waar ben je bang voor?

groeten Bob

(titel aangepast ivm archivering)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-08-23 - 10:52:31

Ikzelf nog niet. Zal dit naar alle waarschijnlijkheid ook niet doen.
Waarom:

De vorige AI periode heb ik regelmatig contact gehad met min.LNV. Door deze contacten, door eerdere topics, door informatie bij AID,LID en DA is het mij nog altijd niet duidelijk gemaakt dat onze vogels (tropen, cultuurvogels, kromsnavels) gevoelig zijn voor AI of actief meewerken aan de verspreiding.
Verhandelen hoeft vooralsnog geen probleem te zijn omdat tijdens de vorige periode ik mijn kromsnavels gerust naar een opkoper mocht brengen. (die dag wel nergens anders meer naar toe, andersom was taboe - uit voorzorg want de ene keer werd er gesproken dat een handelaar maar 1 adres per dag mocht bezoeken, in hetzelfde gesprek 1 per week) Ik woonde dan wel net beneden transportverbodszone (ned.?)

Op dit moment meent een handelaar waar ik al jaren kom dat hij mijn overtollige vogels (grote parkieten m.n.) moest weigeren i.v.m. de vogelgriep, ongegrond maar goed, paniek begint dan in mijn ogen wel al gezaaid te worden.

Uit voorgaande topics blijkt wel dat het zondermeer nooit kwaad kan om voorzichtig te blijven, voliere van boven evt. af te dekken; Hygiene betrachten zonder steriliteit te kweken en bezoekjes met grotere voorzichtigheid af te steken. Is goed voor veel!

Dat we maar met verstand en succes hier doorheen mogen komen.

wink ;)Peter


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-08-24 - 10:55:01

het lijkt erop dat niemand anders maatregelen neemt. ik weet niet of tropische vogels nog aanleg hebben om de vogelgriep te krijgen?

groeten Bob


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-08-25 - 13:02:21

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste Bob,

De meeste vogels zijn vatbaar voor deze ziekte. Het probleem is dat een groot aantal soorten drager zijn, deze vogels zijn ziek geweest en zijn hersteld of ze hebben genoeg weerstand tegen dit virus.
Zoals ik je al enige tijd geleden gemeld heb zijn er bij de vogelgriep van vorig jaar bij een grote vogelimporteur diverse personeelsleden ziek geworden en zijn behandeld met medicijnen. Onlangs kwam op TV dat er bij de vorige vogelgriep in Nederland ruim 80 mensen ernstig ziek zijn geweest en een sterfgeval.
Vogels zijn de belangrijkste verpreiders van dit virus en is in principe elke vogel een risico voor de eigenaar en zijn omgeving. De vogeltrek komt nu weer op gang en zal de toekomst uitwijzen wat er wereldwijd gaat gebeuren. Het woord pandomie valt steeds vaker en is het een serieus probleem, zeker daar er wereldwijd te weinig entstof is.
Voor meer informatie kun je op een zoekmachine veel informatie vinden over dit onderwerp.

Groeten Ruud.


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-08-25 - 13:18:15

maar blijkbaar ziet niemand de ernst van de situatie, omdat niemand ze vogels binnen haalt, of ik zie de situatie verkeerd doordat dat te moeilijk, of doordat de ziekte niet zo gevaarlijk is.

groeten Bob


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-25 - 13:50:48

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Over het daadwerkelijke gevaar van verspreiding van trekvogels is nauwelijks iets bekend. Ik denk dat het gevaar van de verspreiding onder mensen via vogels wel mee valt, daarvan ontstaat nog niet zo gauw een pandemie onder mensen. Het grote gevaar is een griep virus dat besmettelijk is van mens tot mens. Gezien het enorme wereldwijde vervoer van mensen en de grote concentraties mensen op relatief kleine gebieden kan dit virus zich dan razendsnel verspreiden.

Het is ook geen oplossing om vogels of mensen al bij voorbaat zodanig op te sluiten dat zij geen fatsoenlijk leven meer hebben. Het enige echte middel is enten, wat echter bij vogels om economische redenen niet plaats vind.

Qua voorzorgsmaatregelen kun je als vogelhouder niet veel meer doen dan je normaliter ook zou moeten doen: zoweinig mogelijk of geen contacten met punten waar veel vogels samenkomen, niet zomaar lukraken kopen etc.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-08-25 - 16:37:28

quote
maar blijkbaar ziet niemand de ernst van de situatie

Dit komt omdat zoals Johan ook al zegt er veel te weinig bekend is over de AI voor wat betreft de rol van 'onze' vogels. Vorige jaren heben de hobbyisten zich de kop gek gemaakt, constante back-up met LNV, DA, AID heeft hen niets, maar dan ook totaal niets, wijzer gemaakt. Waarom moet je je nu dan weer gek laten maken, terwijl niemand je duidelijkheid kan geven. Lessen uit het verleden zijn blijkbaar geen garantie voor de toekomst omdat het virus muteert.

Het ene sterfgeval dat te betreuren was is heel erg maar niet een direct gevolg geweest van evt. besmetting met AI, hier speelden ook nog andere factoren in mee, volgens een collega veearts bij het RVV.

Maar wat wil je horen? Er is al veel gezegd over vogelgriep, ook in het verleden.

http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=593


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-08-25 - 20:09:59

Overigens zijn er al twee jaar geen vogels meer geimporteerd uit Azie. Het is niet onwaarschijnlijk dat er nooit meer vogels uit dit werelddeel worden ingevoerd. Hierdoor zullen de bestanden van vruchten en insecten etende vogels die voornamelijk via import op peil werden gehouden snel afnemen. Derhalve is het belangrijk om serieus te gaan kweken met deze vogelsoorten.
Samen met een goede vriend ben ik begonnen om de Celebes ook wel bekend als Molinetti spreeuw te gaan kweken in kolonieverband. Helaas is het resultaat dit jaar magertjes met 2 jongen waarvan er ook nog eens een is overleden.

De vogelgriep zal naar mijn mening het vervoer van vogels wereldwijd ernstig gaan belemmeren en zal de handel in vogels ernstig afnemen.

Zonder handel is het voor onze hobby snel gedaan, we moeten afwachten wat de toekomst gaat brengen.


zeehaasje
Website Member
Posts :19

Website Member
2005-08-27 - 16:56:10

Hallo mensen,

Nu er berichten zijn dat de gevaarlijke variant van de vogelgriep mogelijk in Finland is aangetroffen. Willen wij graag weten of het zinvol is om onze bonte boer te laten inenten tegen vogelgriep? Kan dat tegen de gevaarlijke variant? En wat zijn de eventuele gevolgen voor de vogel, zijn er bijwerkingen?

We zijn erg benieuwd.

Berry en Nanny


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-08-27 - 17:35:18

als je de dierenarts ff belt.dan kan die je ff vertellen dat dat niet hoeft.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-08-27 - 20:58:49

quote
Overigens zijn er al twee jaar geen vogels meer geimporteerd uit Azie.

Toch waren er afgelopen jaar ineens weer volop japanse nachtegalen te koop, duizenden...

Volgens mij is deze ziekte nog nooit aangetoond in één vogel anders dan hoenderachtigen.
Ton.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-27 - 21:12:01

Er is geen enkele enting voor papegaaien voor welk virus dan ook mogelijk.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-08-27 - 21:33:22

Quote
---Toch waren er afgelopen jaar ineens weer volop japanse nachtegalen te koop, duizenden...
------------------------------------------

Misschien zijn die wel met een omweg gekomen,zoals er ook Div.andere vogels met een omweg komen(en ook vertrekken)wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-08-27 - 21:50:34

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
2. Welke dieren zijn vatbaar voor vogelpest (AI-gevoelige dieren)?

Kippen, kalkoenen, parelhoenders, kwartels, fazanten, patrijzen, pauwen, eenden, ganzen, zwanen, duiven (alleen van de soort Columbia livia), struisvogels, emoes, en nandoes. Bij duiven gaat het alleen om dieren die voor consumptie worden gehouden (dus niet om postduiven). Het gaat in alle gevallen zowel om de bedrijfsmatig gehouden dieren als om de dieren die b.v. als hobby worden gehouden.


bron: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1501


@ussiebirds
Website Member
Posts :40

Website Member
2005-08-27 - 22:32:10

Als ik het zo lees dan zouden dus alleen mijn 6 kwartels een risico lopen. Ik heb ze nog niet naar binnen gehaald, want de vluchten zijn allemaal afgedekt. Maar ik overweeg toch om ze tijdelijk in de vogelschuur te doen.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-08-27 - 23:10:43

quote
Bij duiven gaat het alleen om dieren die voor consumptie worden gehouden (dus niet om postduiven).

Ook weer zo'n mooie, postduiven zijn immuun en "opeet-duiven" niet?



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 193 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede