Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Eerste resultaat KOLONIEBROED. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Eerste resultaat KOLONIEBROED.
Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-08-23 - 12:22:02 send message to Jacqueline

happy :)wink ;)

Na lang wachten met veel vragen, is vanmorgen GEBOREN op de dag af een baby grijzeroodstaart in koloniebroed.
Hoeveel er nog geboren gaan worden is een groot ?, geen nestcontrole meer gedaan na het tweede gelegde eitje.
Maar gezien de uitval datum lijkt het een volledig bevrucht legsel te zijn.
Agressie word niet waargenomen, man eet als een dijkdelver en voert in het blok de pop.
De rest vind het allemaal wel normaal zo te zien.
Blij, gelukkig, beetje trots zijn we wel met dit prille resultaat.
Beloofd voor in de toekomst dat onze doelstellig haalbaar is.
Nu is de volgende stap een koloniebroed opzetten met bewezen kweekkoppels.

wink ;)
Hobbykwekerij Maracana
Peter&Jacqueline.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-08-23 - 12:25:36 send message to Dennis Fr.

prachtig gefeliciteerd.dit is goed nieuws.verder veel succes gewenst.

Groeten Dennis


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-08-23 - 12:37:17 send message to rupicola

Misschien staat het al ergens en heb ik het over het hoofd gezien, maar hoe ziet de opzet van deze koloniebroed eruit?
Ik bedoel daarmee hoeveel koppels zitten in hoeveel ruimte?


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-08-23 - 18:19:20 send message to Jacqueline



molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-08-23 - 21:25:52 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Koloniebroed zou bij veel parkieten en papagaaien geen enkelprobleem moeten zijn happy :)

Alleen de ruimte die ,,wij,, ze bieden zorgt voor de eventuele problemensad :(

Grijze roodstaarten, ,div. kakatoes en aras zijn in de natuur koloniebroeders.

Kolonie groenvleugels en geelvleugelaras schijnen het in ouwehand ook goed te doen(prachtige kooi)

Meeste problemen zullen ontstaan bij het uitvliegen van de jongen,dan zullen de oudere vogels hun stekkie en voerbak gaan verdedigen!

Zou het niet erg vinden als alle grijzen(ter wereld) in koloniebroed (ruim) gehuisvest zouden wordenhappy :)

Want in het algemeen komen ,,ze,,er wat huisvesting betrefd(aantal m2) bekaaid vanaf!!sad :(


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2005-08-23 - 22:36:56 send message to Daniel

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een groot fan van kolonie houden ben, maar hoewel ik het overwogen heb met Bonte Boeren en Bruinoortjes ben ik altijd huiverig geweest om de stap te maken. Dit resultaat met de Grijzen doet me weer dromen. happy :) Al kan ik mijn ervaring in geen enkel opzicht vergelijken met die van Peter en Jacqueline


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-23 - 22:47:50 send message to johanblok

Vooralsnog een mooi resultaat.

Tja, wanneer noem je vogel in het wild koloniebroed? Als je de norm (afstand tussen nesten) maar ruim genoeg neemt is elke vogel in het wild een koloniebroeder. Voor veel papegaaien is dat toch niet in sterke mate het geval als je uit een aantal artikelen leest op wat voor afstanden de nesten zich bevinden. Dus zoveel natuurlijker is het voor veel soorten niet. Een belangrijke uitzondering is de patagonische rotsparkiet, daar is echt sprake van koloniebroed.

Het is vooral interessant om de interactie te zien die dan ontstaat + natuurlijk dat het zo gemakkelijker is om ze meer ruimte te geven (al hoewel dat natuurlijk ook kan door het aantal te houden vogels te beperken).



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-08-23 - 23:34:37 send message to tonnl

Gefeliciteerd Peter en Jacqueline!
Hopelijk is dit een eerste aanzet tot een groot succes en misschien zelfs wel een betere toekomst voor veel meer papegaaien in gevangenschap.
Hulde.
Ton.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-08-23 - 23:37:49 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bedoelde met kolonie broeders eigenlijk:vogels die in grote groepen voor komen(gaan eten en gaan slapen)

Dus sociale dierenhappy :)

Nestgelegenheden liggen vaak ver uitelkaar(iedereen heefd recht op een beetje privacylaugh :D)

Helaas komt dit niet altijd meer alleen om dat de vogels dit wilen,maar ook om dat er niet voldoende geschikte broedbomen zijnsad :(


Hannie
Website Member
Posts :327

Website Member
2005-08-24 - 00:03:10 send message to Hannie

Hoi Peter en Jacqueline

Ik kan mij voorstellen dat jullie blij en trots zijn.
En dat mag ook met dit prachtige resultaat.
Van harte en succes verder.

Groetjes Hannie


v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2005-08-24 - 16:37:55 send message to v.dijck

gefeliciteerd met het succes, zouden jullie dit ook aan durven met verschillende soorten onderling en hoe groot is de voliere en hoeveel koppels zitten erin, succes verder en hopen dat het goed blijft gaan.happy :)


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-08-24 - 18:01:27 send message to goffini

Peter
Gefeliciteerd.
Ik mis in allebei de topics (op de 2 sites) de afmetingen van de voliere.
Kun je die opgeven.
Bas


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-08-24 - 18:27:32 send message to Jacqueline

happy :)

Allereerst bedankt voor de reactie's.

Een koloniebroed opzetten met verschillende soorten lijkt me iets teveel van het goede.
Dan krijg je met verschillende eigenschappen te maken, en dan word het wel heel moeilijk om zonder problemen tot resultaat te komen als het uberhaut al zou lukken.
Nu moeten we wel eerlijk zijn, hadden toch wel onze twijfels of het allemaal zo zou verlopen, zoals het nu gaat, heb al eerder aangegeven het is te simpel, waar zit het adertje,maakt wel dat je scherp blijft in observeren hoor.
Maar voorals nog alles naar wens en geen problemen.
De afmeting van de buitenvoliere 4m lang 2.5m breed en 2.20 hoog.
Binnen ruimte 3 bij 3 en 2.5 hoog, doorvliegraam 1.5 bij 1.5.

happy :)
Peter.



v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2005-08-25 - 18:32:13 send message to v.dijck

hoeveel koppels hebben jullie bij elkaar zitten, en willen jullie dit nu ook met andere soorten papegaaien gaan proberen?


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-08-25 - 22:07:59 send message to Jacqueline

happy :)

Sinds kort zijn we een voor ons nieuw project gestart.
Namelijk trachten om tot koloniebroed met grijzeroodstaarten te komen.
We weten maar al te goed dat dit door verschillende kwekers/vogelparken/kweekstations is geprobeerd.
Door vele verslagen heen gelezen te hebben, en contacten via email tot stand gebracht te hebben, denken we een mogelijkheid gevonden te hebben, dat een kans geeft op slagen van dit project.
Klein schalig van opzet, om overzicht te behouden, en hopen dat er voldoende aanwijzingen tevoorschijn komen, om dit goed af te ronden.
Drie koppels zijn hier voor ingezet, jonge sterke vogels, aangekocht voor enkele jaren terug als 1 tot twee jarige vogels wildvang.
Zoals men weet is het altijd moeilijk om een preciese leeftijd aan dit soort vogels te verbinden, maar we gaan ervan uit dat de leeftijd nu zo tussen de 4 a'6 jaar ligt.
Broedrijp zijn ze alle, en hebben tot nu toe geen gelegenheid gehad om zich voort te planten, wel als koppel al die jaren samen door gebracht.
Wat je dan ook ziet nu is dat er niet omgekoppeld word, de samengestelde koppels blijven elkaar trouw, (voorlopig dan).
Verrassend is de verdraagzaamheid naar elkaar toe, terwijl er toch ook imponeer gedrag getoond word, door zowel mannen als poppen.
Maar ondanks dit gedrag, nog geen agressie waar genomen.
Broedblokken, zijn op een manier weg gehangen dat ze enkel vliegend te bereiken zijn, een klein zitstokje van 30 cm zit voor het invlieggat, een van deze blokken is in beslag genomen door een koppel.
De pop brengt steeds meer tijd door in het blok, en de man houd de wacht op het zitstokje, maar laat alle andere met rust.
Hij zit hoog, kijkt op de andere alsware neer, is sterk door het feit, dat als er een man naar hem toe wil om te knokken zeg maar, hij altijd in zijn voordeel is ten opzichte van de aanvliegende man.
Uitermate verassend is het feit, als we ze gevoerd hebben, dat ze alle 6 gezamelijk zonder strijd gaan eten.
Kan veranderen natuurlijk, maar tot nu toe gaat het eigenlijk te makkelijk, dus zullen er nog wel verrassingen in het verschiet liggen.
Rust lijkt ons in deze zeer belangrijk, we hebben ze dan ook op het stilste plekje in de tuin ondergebracht waar ze door niets of niemand gestoord worden.
Afwachten en geduld is nu het motto, maar dat hebben we wel.

Bovenstaande is het begin verslagje, nu zijn we dan al wat verder.
En alles nog steeds in alle rust en gemoedelijkheid onderling.
Horen het jong/jongen? regelmatig krachtig piepen, dus dat gaat ook goed.

Nee we hebben geen intentie om dit met andere papegaaien te proberen, zou niet weten welke soort er voor in aanmerking komt.
Ja, als we het Clingse bos zouden overgazen 25 hectare, dan komt alles in aanmerking, maar laten we dat maar niet doen.

wink ;)
Peter.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-09-04 - 16:32:14 send message to Jacqueline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Nou het is zover, heeft wel wat tijd gekost om het te monteren, maar het is gelukt.
Putfile geeft aan dat ze 10 mb aan kunnen, nou vergeet het maar, moest het telkens inkorten om het geplaatst te krijgen.

Maar het is te zien, 1 jonkie en een onbevrucht eitje, laten het liggen voor de steun.

http://media.putfile.com/beter1

Heeft best wel wat tijd nodig om te laden vanaf Putfile.

Kan het nog niet geloven als ik er naar kijk.

Eugene.
Mocht je het bekijken, let eens op de oogring van de man, maisgeel, weet je nog.

wink ;)
Peter.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 264 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede