Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > oranjevleugelamazones Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-11-09 - 16:23:52 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

even een kleine update:

de oranjevleugelamazone Amazona amazonica heeft het grootste verspreidingsgebied van alle Amazones. Waarschijnlijk in verband daarmee is kennen we zoveel verschillende verschijningsvormen binnen deze soort.

Tot op heden heb ik gegevens van ongeveer 50 exemplaren van de ondersoort tobagensis,
waarbij aangetekend dat veruit de meeste meldingen uit het buitenland komen. (jammer)
Het heeft er alle schijn van dat de ondersoort per definitie diep van kleur is, daar ik tot nu toe geen enkele lichtgekleurde of minder intensief gekleurde tobagensis heb kunnen vinden.

Maar, misschien wordt deze stelling binnenkort wel ontkracht door een nieuwe melding!



Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-11-11 - 19:44:01 send message to Wickingh

Wat jammer


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2005-11-14 - 16:10:15 send message to Papegaaienhulp

Dit is een zeer interessant onderwerp waar ik mijzelf in het begin van de jaren negentig ook mee bezig heb gehouden.
Ik kwam toen nog vrij veel "tobagensissen" tegen. Ongeveer 20% van de vogels die ik onderzocht hadden 4 of 5 oranje veren. Dit leek mij nogal veel voor een ondersoort van een eiland dat nooit vogels naar ons land heeft geëxporteerd.

Een ander bewijs dat deze vogels waarschijnlijk geen echte ondersoort vormen kreeg ik toen Stichting Papegaaienhulp in 1999 3 in beslag genomen Venezuela's van de douane kreeg.
Een van deze vogels had 4 oranje veren en omdat deze vogels uit Brazilië afkomstig waren en dit nogal ver van het verspreidingsgebied van de tobagensis ligt heb ik voor mijzelf dan ook de conclusie getrokken dat de tobagensis geen valide ondersoort is maar dat meerdere oranje veren binnen de normale varieteit van deze soort valt.
Ook bij andere amazones heb ik op dit onderscheid gelet en ben tot de conclusie gekomen dat in ieder geval ook bij groenwang en blauwvoorhoofdamazones 3 en 4 rode veren in de spiegel voorkomen, hier lijkt het iets met leeftijd te maken te hebben hoe ouder hoe meer rood, maar dit is slechts een theorie.

Vorig jaar hebben we gekweekt met de "tobagensis" van de douane, zij was gekoppeld aan een man met 3 oranje veren. Ze brachten 4 jongen groot en hiervan hadden er drie 4 oranje veren! en 1 had er 3. Mogelijk is de erfelijke factor voor 4 veren dominant maar dit is slechts een wilde gok.
Tot slot wil ik nog wat zeggen over de ondersoort Micra. Ik was hier ook nogal sceptisch over omdat ik nog nooit een exemplaar had gezien dat echt veel afweek van de nominaatvorm totdat we enkele jaren geleden een heel klein mannetje in de opvang kregen.
Deze was vermoedelijk geïmporteerd vanuit Suriname (het verspreidingsgebied van de micra) en deze is zeker 3 tot 4 centimeter kleiner dan de kleinste pop die we in huis hebben. Bovendien is de kleur blauw op zijn kop veel feller dan bij onze andere vogels. Deze ene vogel betekent niet meteen dat de micra een gerechtigde ondersoort is maar ik sta nu wel weer open voor die suggestie.

We hebben op dit moment 13 Venezuela's, 1 zonder blauw in de kop en 1 zonder geel bovenop de kop en eigenlijk zijn er geen twee aan elkaar gelijk, maar qua kleur wijken de "ondersoorten" niet van elkaar af.
Je bent van harte welkom om zelf eens te komen kijken.

Succes met je onderzoek, ik ben benieuwd naar de resultaten.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-11-16 - 11:34:38 send message to rupicola

Dit bericht is 5 keer gewijzigd

Bedankt voor deze interessante reactie!

In eerste instantie volg ik de redenering over de twijfel van het voorkomen van tobagensis, met name m.b.t. het kleine oorspronkelijke leefgebied.
Gezien de geringe afstand van de eilanden Tobago en Trinidad tot het vaste land (Venezuela), welke door amazones gemakkelijk te overbruggen moet zijn, is dit op voorhand al een discutabel punt om een ondersoort in stand te houden. Het is hierdoor dan ook zeer aannemelijk dat de nominaatvorm met tobagensis in aanraking komt en ook kruist. Het loslaten van een grote partij nominaatvogels op een van de eilanden in de jaren zeventig is hierbij ook een aanzienlijke katalisator geweest, waardoor het bestaan van tobagensis natuurlijk ernstig vertroebeld is.

Opmerkelijk is wel de uitkomst van het genoemde kweekresultaat! Mocht het zo zijn dat de 4 of 5 verenfactor (semi?)dominant vererft dan is het des te opmerkelijker dat er t.o.v. de nominaatvorm met 3 oranje veren niet veel en veel meer dergelijke vogels voorkomen.

Theorie: Mocht het zo zijn dat het vlieggedrag tussen de eilanden en het vaste land in de praktijk toch weinig voorkomt, dan zou de losgelaten partij nominaatvogels het uiteindelijk genetisch 'verliezen' door de vorm van vererving van de tobagensis! Onderzoek naar de populatie op Tobago en Trinidad zou daarvan inmiddels het effect moeten kunnen waarnemen!


Blijft ook nog steeds overeind dat de nominaatvorm een laten we zeggen van nature zeer grote diversiteit in uiterlijk voorkomen laat ziet, immers van hele lichtgekleurde tot ook diepgekleurde exemplaren.
Bij tobagensis lijkt het erop dat lichtgekleurde vogels niet voorkomen.
Helaas beschik ik over veel te weinig biometrische gegevens, maar ik heb wel een sterk vermoeden dat de gemiddelde maten van tobagensis ook wat groter zijn.

Een vogel uit Brazilië met vier of vijf oranjerode secondaire vleugelpennen brengt het al dan niet bestaan van de ondersoort tobagensis m.i. niet echt in discrediet.
Er vindt immers (nog steeds)een levendige handel, smokkel en uitlevering van vogels en andere dieren plaats tussen diverse Zuid-Amerikaanse landen.

Het lijkt er op dat de ondersoort micra steeds minder 'steun' krijgt uit wetenschappelijke hoek.
Ook hier speelt weer de zeer grote variatie, zowel in kleur als ook in formaat van de nominaatvorm, een grote rol, waardoor het 'bestaansrecht' van de micra behoorlijk teniet wordt gedaan.
Inderdaad kun je niet of nauwelijks uitgaan van een enkel exemplaar, maar openstaan voor de suggestie lijkt me altijd verstandig en die mening deel ik dan ook.

de uitnodiging om deze vogels eens te komen bekijken neem ik graag aan.

m.v.g.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2005-11-22 - 05:37:11 send message to bert1974

ik was afgelopen zaterdag in een winkel
waar op het oog twee gewone amazonica,s zaten.maar deze hadden allebei 4 oranje pennen in de vleugel. maar er was een bij die had bijna geen geel op de kop.ik ben toch bang dat er niet veel meer over is van de tobagensis.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-11-22 - 09:42:32 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Bert1974,

Een vogel met vier oranje vleugelpennen, maar met weinig geel op de kop is bepaald geen aanleiding om te veronderstellen dat er weinig meer van tobagensis over is, lijkt mij.




bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2005-11-26 - 14:02:49 send message to bert1974

ik heb ook alleen maar mijn eigen koppel om te vergelijken, dus als jij zegt dat het meevalt dan geloof ik dit graag



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 196 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede