Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Nestje Edelzangers e.a bouwsels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Nestje Edelzangers e.a bouwsels
Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2005-08-24 - 20:11:18 send message to Muts

Hallo,tot nu toe had ik nog niet veel te melden gehad als beginneling en ben daarom een tijdje niet op vogelarena geweest maar nu heb ik wel wat te vertellen n.l mn edelzangers hebben een nestje in de klimop gebouwd en er liggen nu sinds enkele dagen 4 eieren in het popje broed er hevig op los.Ook zijn de blauwgrijze roodstaartjes aan t bouwen maar tot heden nog geen eitjes.Ik wacht t af!! Maar wat ik nogal vreemd vind is dat als ik de voliere in kom dan vliegt een pop oranjekaakje naar beneden en verschuilt zich in de klimop of de conifeer en houdt mij in de gaten dit gedrag heb ik nooit eerder gezien.Er wordt mogelijk nog een nestje gebouwd in een nestkastje hoog in de voliere maar ik weet niet van wie dat is? misschien wel van haar? Zou het kunnen dat t oranjekaakje mij daarom in de gaten houdt.En is het nou niet al te laat om te gaan broeden want einde sept gaan ze weer naar binnen of kunnen ze langer buiten? Ik hoop dat jullie mij wat raad kunnen geven.Alvast bedankt
oh ja...moeten ze nou ook elke dag pinky's en of buffelootjes hebben? Ik geef ze al wel elke dag eivoer.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-24 - 20:40:30 send message to Niltava

Het (veranderd) gedrag lijkt inderdaad op broedneigingen.
Kan het nog voor eind september? Dan moeten ze wel heel erg hard.
Het kan en als het weer meezit wel, maar dan moet je wel overal mazzel mee hebben.
Nu ze gaan broeden zou ik niet(veel) pinkies ed gaan voeren, daar zouden ze overgeconditioneerd van kunnen worden. Probleem is wel dat bv. de edel straks wel wat nodig hebben voor hun jongen.
Voerde je ze al dan het zo houden en licht opvoeren(enkelen per dag) als er jongen zijn.
Of je kunt als je erbij bent de edels bv. buffalo's geven, zodat deze ze (grotendeels)alleen krijgen(een paar toewerpen).
Nog een tip: geef de buffalo's meelwormenvoer, ze krijgen daardoor de voedingswaarde van eivoer(= de goede waarde)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-08-24 - 23:12:47 send message to tonnl

Klinkt goed, dat gedrag. happy :)
Tot eind oktober (de tijd van de tt's) is het heel goed mogelijk alles buiten te laten. Bij mij blijven ze nog veel langer buiten, zolang ze voor de nacht maar ergens vorstvrij kunnen zitten. Mijn goudbuikjes zitten al drie jaar zomer en winter buiten.
Veel plezier van je vogels gewenst!
Ton.


Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2005-08-25 - 15:06:30 send message to Muts

Bedankt voor jullie reacties,ik had op meer gehoopt maar misschien komt het nog!!Ik heb nog een algemene vraag n.l ik wil mijn tropen van de herfst/winter binnen onderbrengen en verlichting aanbrengen.Wie kan mij helpen met wat tips over de lichturen (i.v.m evt kweek)en welke lampen en waar ik die kan kopen?
Wederom alvast bedankt


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2005-08-25 - 15:56:26 send message to sarell

[Maar wat ik nogal vreemd vind is dat als ik de voliere in kom dan vliegt een pop oranjekaakje naar beneden en verschuilt zich in de klimop of de conifeer en houdt mij in de gaten dit gedrag heb ik nooit eerder gezien]

Zit die dan met zijn/haar staart omhoog? Kan ook legnood wezen. Reden waarom ik dit zeg is omdat ik die probleem gehad heb bij mijn vuurvinken, na de 5de keer kon ik het vrouwtje niet redden. dood dus.
ik denk zomaar wat hoor!


Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2005-08-25 - 16:35:30 send message to Muts

Ja..ze wipt wel telkens met haar staart op en neer en zou het legnood kunnen zijn wat kan ik dan doen om haar te helpen?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-25 - 17:54:55 send message to Niltava

Hoe wipt ze met haar staart? Is ze dik onder haar staart?
Bij legnood zitten ze veelal op de grond of ander makkelijk, rustig plekje.
Ook zitten ze dan dik, kop meestal in de veren.
Als ze nog vliegt lijkt het me sterk dat het legnood is.


Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2005-08-25 - 18:07:59 send message to Muts

Nee ze zit niet dik en vliegt ook gewoon rond,ik denk toch ook dat ze eerder in een broedstemming is,mogelijk is ze stiekem ergens een nestje aan t bouwen en "beschermd" dat misschien? Ik heb ook nog niet echt de kans en de tijd gehad om te observeren..zeker niet met dit ohh zo "mooie" zomerweer!! Daarom ga ik in nov naar Gambia en dan zie ik de Afrikaantjes eens in de vrije natuur.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-08-25 - 21:41:26 send message to tonnl

Ik hou een aantal tropen ook binnen. Afhankelijk of je in de winter wil kweken kun je het aantal lichturen opvoeren. Voor de kweek is 14 uur ideaal.
De zogenaamde daglichtlampen zijn het best, ik gebruik zelf een goedkopere versie daarvan, spaarlampen in de vorm van een grote bolle gloeilamp (kost zeer weinig, mijne komen bij Ikea vandaan en de kleur is prima).
Wil je niet kweken in de binnenruimte is 10 uur licht per dag voldoende. Eeventueel een klein nachtlampje aan laten voor als er eentje de weg kwijt is.
Wat wilde je nog meer weten? happy :)
Ton.


Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2005-08-26 - 00:29:58 send message to Muts

Ik wil graag nog weten hoeveel watt de lamp moet zijn,ik neem aan dat er een tijdklok/dimmer op moet worden aangeslotem en dat je het licht moet laten "opkomen" met de schemer en ook weer geleidelijk donker moet laten worden toch? Dus in feite moet je het in de gaten houden als de dagen weer langer gaan worden.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-26 - 08:33:18 send message to Niltava

Hoeveel Watt je nodig hebt hangt natuurlijk af hoe groot de ruimte is.
Zelf gebruik ik vnl de 13 WaTT TLbuisjes, zo kun je meerdere naast elkaar zetten voor een groter gebied.
Ze zijn dus goedkoper in gebruik (dan bv. 36Watt TL), echter daarvoor zijn voor zover ik weet geen daglichtlampen verkrijgbaar.

Ik heb dan ook in miojn binnenvoliere een andere TL met wel een daglichtTL(truelight schijnt toch de beste te zijn alleen niet overal verkrijgbaar).

ALs je meerdere lampen hebt kun je middels verschillende tijdklokken ook een schemering brengen.
Met electronische tijdklokken heb ik overigens niet zulke goede ervaringen.
Voor een tijdschema van dimmen(ik neem aan dat je het opvoeren naar 14 uur bedoeld, kun je zoeken in kanarieboekjes/sites.


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2005-08-29 - 11:26:35 send message to J. Santegoeds

Hallo Muts,

Hoe is het afgelopen met je edelzangers?
Zijn de eitjes uitgekomen, heb je jongen?

Groeten, J. Santegoeds


Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2005-08-30 - 04:49:01 send message to Muts

Maandag is het 1ste eitje uitgekomen,er liggen er nu nog 3 dus ik verwacht dat de rest deze week nog zal uitkomen (hoop ik) het is de 1ste keer voor mij dat ik een "gezinnetje" krijg in de voliere ik vind het wel leuk dat ik nu resultaat boek. Ik hoop dat alles verder goed gaat verlopen maar zoals het er nu uitziet is de pop vast op het nest en voert regelmatig.Maar tips zijn natuurlijk welkom.Ook is het popje (oranjekaakje) nog steeds onrustig en zijn ze nog bezig met een bouwsel,nou heb ik gehoord dat deze soort erg schuw is tijdens de broed en snel verstoord is.Zou ik het koppel uitvangen en hun bouwsel appart in een broedkooi kunnen zetten of zou hun dit nog meer kunnen verstoren zodat ze er helemaal mee ophouden,want ze doen nou best wel lang over het bouwen? Ook heb ik gisteren ondekt dat een koppeltje blauwgrijze roodstaartjes 3 eitjes in het nest heeft.Spannend


huisjeboompjebeestje
Website Member
Posts :66

Website Member
2005-08-30 - 09:19:14 send message to huisjeboompjebeestje

Het klinkt allemaal erg hoopvol. Afrikaantjes zijn niet de makkelijkste soorten zeker niet wat broeden en jongen betreft. Ik zou nu zeker niets in je volière veranderen dit zou de oranjekaakjes verstoren en als je pech hebt ook de blauwgrijzeroodstaartjes (die broeden al helemaal niet makkelijkhappy :)) en dat is natuurlijk niet de bedoeling
Succes verder! gr. Erik-Jan


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-08-30 - 10:49:56 send message to tonnl

Helemaal mee eens, nu niets veranderen.
Geduld is een schone zaak... happy :)
Heel veel plezier gewenst.
Ton.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-30 - 10:52:29 send message to Niltava

Inderdaad niets veranderen. En voorzichtig met levend voer.
Nemen de edels eivoer op nu??



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 174 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede