Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > honigzuigers Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : honigzuigers
goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-08-28 - 21:48:28 send message to goulds

Hallo ,sinds kort zijn mijn ogen gevallen voor de rood poot honingzuiger.

Maar weet helaas bitter weinig over deze soort graag heel veel info gevraagd wat betreft huisvesting en verzorging evt sites enz over deze en andere honingzuigers.

alvast bedankt


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-08-28 - 22:02:15 send message to Swaas

http://webserv.nhl.nl/~ribot/english/cycyn_ng.htm

Dit is het eige dat ik gevonden heb via google


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-08-28 - 23:39:11 send message to tonnl

Nog eens zoeken dan... happy :)
Ton.

Roodpoot honingzuiger

In de avicultuur kent deze bijzondere vogel diverse namen te weten Geelvleugel-suikervogel,
Blauwe suikervogel en Roodpoot honingzuiger. Voor de leden van het geslacht Cyanerpes
wordt vaak de naam 'honingzuiger' gebruikt. De vogels zijn omnivoor, maar nectar moet altijd beschikbaar zijn. Ze zijn verzot op bananen, appel en sinasappel. We kunnen stellen dat
elke fruitsoort door deze vogel gewaardeerd wordt. In de broedperiode voeren ze de jongen met fruitvliegjes en kleine wormen.
Wasmottenlarven mogen dan op het menu niet ontbreken.
Doorgaans eten deze vogels zelf ook insecten maar
pas op met meelwormen. Deze Dienen geknipt
gegeven te worden en dan maar 2 tot 4 wormen per vogel per dag. De vogels kunnen in een buitenvoliere gehuisvest worden maar u dient wel voor een verwarmd nachthok te zorgen daar zij zeer gevoelig zijn voor temperaturen beneden +5 graden celcius.

Red-legged Honeycreeper or
Yellow-winged Sugarbird
(Cyanerpes cyanueus)
The Red-legged Honeycreeper (Cyanerpes cyanueus), also known as the Yellow-winged Sugarbird, is found from Southern Mexico, through Latin America to Northern South America. When in nuptial plumage the male is iridescent with turquoise, blue and velvet-black colors. In his eclipse plumage he resembles the olive green hen but may still be distinguished by his red legs.

These 4-1/2 inch birds are nectar feeders and should be offered nectar daily. They will live happily in a mixed aviary and should be offered a diet of mixed soft fruits, sponge cake soaked in nectar and a few insects. If given an aviary to themselves they may be encouraged to breed. The nest is made out of tiny soft grasses and rootlets and is often built in a small box. The young require vast quantities of small live food if they are to be raised successfully.

The Red-legged Honeycreeper Cyanerpes cyaneus is a small bird in the tanager family. It is found in the tropical New World from southern Mexico south to Peru, Bolivia and central Brazil, and on Cuba, Trinidad and Tobago.

This is a species of forest edge, open woodland, and cocoa and citrus plantations. The female Red-legged Honeycreeper builds a small cup nest in a tree, and incubates the clutch of two brown-blotched white eggs for 12-13 days, with a further 14 days to fledging.

The Red-legged Honeycreeper is 12.2cm long, weighs 14g and has a medium-long black, slightly decurved, bill. The male is violet-blue with black wings, tail and back, and bright red legs. The crown of its head is turquoise, and the underwing, visible only in flight, is lemon yellow. After breeding, the male moults into an eclipse plumage, mainly greenish with black wings.

Females and immatures are mainly green, with paler, faintly streaked underparts. The legs are red-brown in the female, and brown in young birds.

The Tobagian race C. c. tobagensis is slightly larger than the mainland forms. The call of Red-legged Honeycreeper is a thin, high-pitched tsip.

The Red-legged Honeycreeper is often found in small groups. It feeds on insects and some berries and nectar. It responds readily to the call of the Ferruginous Pygmy Owl.



Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-08-29 - 12:53:19 send message to Picolet

In Onze Vogels heb ik recent een artikel geschreven over de Geelpoot Honingzuiger.
Deze Honingzuiger is het kleinere neefje van de Roodpoot. Wanneer je Onze Vogels niet hebt wil ik het artikel wel naar je mailen met enkele foto's van Honingzuigers.

Laat maar iets horen.

Groeten Ruud.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-08-29 - 15:14:42 send message to goulds

Alvast bedankt voor de reacties,

ruud,welk nr van onze vogels was het?

Zijn er ook nog mensen met persoonlijke ervaringen?

gr noel


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-08-30 - 12:55:55 send message to Picolet

Eind vorig jaar of in een van de eerste nummers van dit jaar.
Op het voorblad staat een foto van de geelpoot honingzuiger. De boekjes geef ik weg na het lezen en kan dus niet meer opzoeken welk nummer het betreft.
Succes met zoeken en veel leesplezier.
Groeten Ruud


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2005-08-30 - 19:26:43 send message to Rogert

Als men op internet zoekt naar vogelsoorten, dan is het het makkelijkste om op de Latijnse benaming te zoeken. Hiermee krijg je meer hits, en makkelijkere verwijzingen.
Als je nog meer verwijzingen wil, dan moet je alleen de eerste latijnse naam van een vogel intypen.

Dit alles heeft te maken met; dat zelfs in het Nederlands diverse dieren verschillende namen hebben.

Succes met zoeken


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-09-06 - 16:36:22 send message to goulds

Wat zijn de minimum maten van broedkooi om ze eventueel te laten overwinteren,ik heb buitenvoliere van 2x2x2m maar zonder nachthok.

Dus moeten ze s'winters mijn kweekverblijf in.

grt Noel



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 144 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede