Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Bleke pootjes (Goulds) = bloedarmoede??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Bleke pootjes (Goulds) = bloedarmoede???
golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-08-29 - 19:28:36 send message to golemm

Ik heb weer ns een Goulds in de ziekenboeg (ik heb weinig geluk met die vogels......andere soorten geen probleem. Ik heb tot nog toe geen idee wat t is. Ook ontlasting ziet er niet bijzonder uit. t Enige dat mij opvalt is dat zn pootjes erg bleek zijn. Bij de anderen is t meer roze of donker. Zou dit een symptoom ergens van kunnen zijn??? Ik dacht al an bloedarmoede, maar heb nog geen bloedluis kunnen ontdekken.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-29 - 20:13:27 send message to Niltava

Had hij het niet al, is het een mutatie?
Wat mankeert er verder aan? Heb je hem alleen in de ziekenboeg gedaan vanwege de pootjes??


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-08-29 - 22:12:47 send message to tonnl

Heel licht gekleurde pootjes kān ook een gevolg zijn van bloedluis, letterlijk bloedtekort.
Dat kun je in elk geval controleren, kijk eens achter de nestkastjes naar sporen (zwarte of rode vlekjes).
De ene vogel is daar gevoeliger voor dan de ander.
Ton.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-08-29 - 22:23:46 send message to golemm

Nee, niet vanwege de pootjes, dat zag ik pas later. Hij slaapt veel zit bol, (ja hij moet zn eerste rui nog krijgen dus dan zijn ze wat gevoelig), maar ontlasting is OK en bloedluis kan ik niet vinden. Heb al n wit laken om de kooi gedan zoals ik ergens gelezen heb, dan vind je ze smorgens. Ik wordt n beetje gek van die Goulds, er is altijd wat, oogontsteking, nestpootje, coccen infectie, gewoon bol zitten en dan weer niet zonder aanwijsbare reden, angry
Andere vogels nooit wat aan de hand. ik heb vrijwel continu zo'n beestje in de ziekenkooi en de dierenarts kan ik ook al niet meer zien. maar aangezien ik verder niks qua symptomen kan vinden dat ergens op duid dacht ik dat die bleke pootjes misschien iets is. Maar ik weet niet of ie t al eerder had, maar de anderen hebben toch iets rozere poten, zekere weten.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-08-29 - 22:26:48 send message to golemm

Mar als ik m nu binnen in huis heb in n apart kooitje kan ie alleen maar de luizen hebben meegenomen die ie op zich had zitten, toch. Dus dan moet t in ieder geval beter met m gaan als t vanwege luis is, temeer daar luizen over t algemeen savonds op de vogel gaan zitten en ik m overdag heb uitgevangen. Of vermeerderen luizen zich zo snel binnen n aantal dagen???


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-29 - 22:52:26 send message to Niltava

Ze zitten er ook overdag op.

Maar je zegt dat het zijn eerste rui is, dan kan dat het dus ook zijn. De vogels zijn dan gewoon wat minder.
Ikzelf heb nooit problemen met goulds, waar heb je ze weg?


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-08-29 - 23:13:20 send message to golemm

ik heb ze gekocht bij een kweker (de ouders dan) vorig jaar, die hield ze wel binnen tijdens de kweek (Winter) maar s zomers min of meer buiten. Ik heb ze zelf buiten zitten met swinters een verwarmd en geisoleerd nachthok. Bij mij kweken ze gewoon in lente/zomer in gezelschapsvoliere.

Mar met deze is echt iets mis, maar kweenie wat. Ik heb de vader verloren aan een kokken infectie. ik geef m gewoon een breedspectrum antibioticum, maar mijn dierenarts zegt dat voor kokken infectie iets anders nodig is, ben even de naam kwijt maar t zou niet lang houdbaar zijn zoals andere antibiotica. Maar ik heb daar verder nog nooit van gehoord. Ook als ik op dit forum kijk heb ik nog nooit gehoord van speciale antibiotica voor verschillende bacterieen... t enige verschik dat je wel ns tegenkomt is Gramm + en Gramm -, maar breedspectrum moet dat kunnen omvatten. Weird!
Ik heb trouwens net besloten om zef maar ns een microscoop aan te schaffen, (heb al geboden op Ebay!). t enige wat zo'n dierenarts doet is in n microscoop kijken en je n antibioticum meegeven en n vette check uitschrijven.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-29 - 23:18:11 send message to Niltava

Met alleen een miscroscoop kopen ben je er niet.
Bij de boekensite op de NBvV site (J&J) is wel een boekje te koop voor de microscoop en ziektebeelden.
Maar dan nog ben je nog geen dierenarts!!


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-08-29 - 23:37:16 send message to golemm

Dt is een verd@md goeie tip, dat boekje ga ik meteen anschaffen. Nee ik ben dan geen dierenarts (hoef ook niks van honden, katten en koeien te weten) maar ik kan dan wel wat eenvoudige analyse doen (heb ook n blauwe maandag biologie gestudeerd, ...mar dat is niks geworden razz :p ). Maar iedereen moet toch n worm van n bacterie kunnen onderscheiden??? En als n DA t verschil kan zien tussen 'n kok en n staaf (ja,.. zo noemen ze dat in Belgie) kan ik dat toch ook. Zelfs na mijn zeer recente herintroductie in de "avicultuur" ben ik er wel achter gekomen dat de meeste diagnoses van de DA vrij "straight forward" zijn. Als t echt moeilijk wordt gaan we wel weer naar de DA.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-08-29 - 23:42:54 send message to golemm

Niltava, ik ben blind of gewoon te ongeduldig maar waar is die boekensite bij de NbVV?? ik zie t niet...........thanx



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 173 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede