Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > voeding prachtvinken in de winter Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : voeding prachtvinken in de winter
cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-09-01 - 15:33:42 send message to cocobar

In de winter zijn mijn prachtvinken buiten gehuisvest zonder bijverwarming, hoe kan ik ze in de winter helpen?
(zoals wij soms de inheemse soorten helpen door vetbollen of pindas te geven).

Deze suggesties hoorde ik eerder, maar weet niet zeker of ze kloppen...
1. hoger percentage vette zaden aan bieden, zoals negerzaad,japanse millet en witzaad
en trosgierst dus verminderen
2. plantaardige olie toevoegen aan het eivoer
3. afscherming van tocht en vocht
(de koude op zich is niet het grootste probleem van geacclimatiseerde vogels)

Veranderen jullie iets in het dieet of nemen jullie nog andere maatregelen?


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2005-09-01 - 16:32:35 send message to sarell

Ik doe per 2-3kg zaad een eetlepel levertraan.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-09-01 - 17:56:01 send message to Niltava

In eerste instantie vind ik dat je zeker een nachthok moet hebben die minimaal verwarmd kan worden.
Verder zorgen dat tocht en vocht vermeden wordt.
Zorg voor een verlengde dag (kunstlicht) zodat de vogels langer voedsel kunnen opnemen.
Vergeet niet dat ze een snelle verbranding hebben(42C)
Vetrijkere zaden kun je geven maar hoeft niet. Het gewone zaad kan prima.
Ik zou geen olie op eivoer doen, lijkt me nogal een onsmakelijke knoeiboel te worden.
Ook zou ik eivoer vervangen door krachtvoer.
Op deze wijze kunnen ze goed de winter door.
En voorkom stress(katten, verstoring door mensen).
En de vogels binnenlaten overnachten.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-09-01 - 23:52:04 send message to tonnl

Ik geef de vogels in de winter gepelde zonnepitten als extraatje. Voor de goudbuikjes kraak ik ze eerst even, met een vijzel.
Verder eten ze wat ze altijd krijgen, alleen beduidend meer.
Ton.


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2005-09-02 - 09:16:41 send message to sarell

Niltava
[Ik zou geen olie op eivoer doen, lijkt me nogal een onsmakelijke knoeiboel te worden.....]

Nee niet door het eivoer, dat heb ik ook niet gezegd. nee, dat is inderdaad een smeerbende!
Wel doe ik het door de gewone tropenzaad en niet iedere dag, ik doe een dag van die "levertraan voer" en een dag gewoon. In het begin vinden ze er niks aan die levertraan, maar gewoon forceren in het begin, dus 2-3dagen daarvan voeren, en dan overschakelen op om en om.
Zelf vind ik dat het goed is, gewoon een extra reserve voor de kleinere vogeltjes.

Sarel


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-09-02 - 09:25:31 send message to Niltava

Sarel, dat schreef cocobar zelf.
Waarom geef je levertraan? voor het vet?, vit A-D?
Gaf het vroeger ook maar je weet niet wat je geeft(onduidelijke inhoud, samenstelling)


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-09-02 - 11:12:31 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik begrijp niet het verschil tussen eivoer en krachtvoer. Kan je een paar voorbeelden geven van krachtvoer?

PS In de bereiding van mijn eivoer gebruik ik al een poos olie, geeft geen knoeiboel, als je het goed mengt met gekookte eieren, couscous, droog eivoer,... dan krijg je een zacht vochtig geheel dat heel graag gegeten wordt.
Brengt die olie misschien ook toe aan de opbouw van een vetlaagje bij de vogels (zoals bij mensen)?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-09-02 - 12:33:12 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hmm, denk dat die olie je jonge vogels aardig zwaar op de maag liggen. Alles is groot geworden?
Mag ik vragen waarom je nog meer eiwitten(eieren) bij je gekocht(?) eivoer doet?? Denk dat het eiwit gehalte wel erg hoog wordt.

Verschil eivoer/krachtvoer. Eivoer bevat meer eiwitten voor met name de opbouw(de groei van de vogel).
Het krachtvoer bevat ook eiwitten maar meer voor herstel/onderhoud. Verder vult het de tekorten aan die in het zaad ontbreken.

Nog even een stukje uit Holsheimer:"Een belangrijke bron van vitamine A is levertraan. Omdat dit echter sterk wisselende hoeveelheden bevat en ook makkelijk oxideert(ranzig wordt) moet gebruik ervan worde afgeraden"


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-09-02 - 20:37:58 send message to cocobar

Via verschillende kwekers en recepten heb ik zo mijn eigen recept samen gesteld, en die gebruikten ook altijd gekookte eieren erbij.
Voor de rest worden de jongen goed grootgebracht, en ondervond ik geen problemen.

Blijkbaar ga ik 2x in de fout door de extra eieren en olie!!sad :(
Uit wat bestaat jouw eivoer dan?
En ik denk eraan dat ik misschien nog iets verkeerd doe, namelijk: ik voeg soms (diepvries)buffalowormen toe aan het eivoer, die gemixt worden in het geheel... (ook af te raden zeker?)

Kan je eens een voorbeeld geven van een merk van krachtvoer?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-09-02 - 21:15:54 send message to Niltava

Zelf gebruik ik al jaren AVES. Kun je zelf ook maken (want dat doen we zo graag wink :)) Wordt goed opgenomen en is vers (kan ook uit de diepvries.
AVES heeft diverse producten, eivoer, krachtvoer, universeel etc etc.
Welke vogels had je ook al weer?

Dat veel kwekers het al gebruiken zegt niet zoveel, zoals al gezegd, wil men graag veel toevoegen.
Echter het fabrieksvoer is al gebalanceerd, dus door er iets aan toe te voegen haal je het weer uit balans.
Misschien heb je ook van die kwekers wel eens gehoord dat ze een slecht jaar hadden.. Of eerste ronde was wel goed daarna minder etc.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-09-03 - 11:42:56 send message to cocobar

Welke vogels had je ook al weer?
Afrikaanse en australische prachtvinken:
http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_enkel.php?id=342

Ik heb op dit moment zebravinken en spitsstaartamadines met jongen en die groeien uitstekend met het eivoer.

Ik zal zeker op zoek gaan naar aves krachtvoer en desnoods mijn hele recept aanpassen of achterwege laten om het evenwiicht te behouden.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 170 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede