Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Wat zou een leuk maatje voor mijn maracana zijn?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Wat zou een leuk maatje voor mijn maracana zijn??
Lilian
Oud Lid
Posts :89

Oud Lid
2005-09-02 - 10:35:57

Al een tijdje zitten we te denken om een 2e papegaai te kopen.
Nou zou ik natuurlijk het liefste willen dat hij met mijn maracana Caro op kan schieten.
Aan Caro zal het niet liggen, die heeft al kennis gemaakt met een grijsje, een witkuif en een goffini.(van bekenden)

Caro is wel handopfok maar samen met andere papegaaien opgegroeit bij de kweker, daar zaten ook grote soorten bij dus daarom de reden dat ie andere gaaien wel leuk vind.

De gaaien van de bekenden waren ook allemaal handopfok maar niet met andere gaaien erbij.
Dus Caro vind ze allemaal wel lief, maar andersom is dus het probleem geweest.

Ik wil graag een jonge vogel, het liefst nog met 2 voedingen ofzo per dag erbij kopen zodat de kans groot is dat ze elkaar ook accepteren, en zo niet dan niet, dan maar elk een eigen kooi.

Maar ik wil de slaagkans zo groot mogelijk maken en dus vroeg ik me af wat voor een soort ik er het beste bij kan kopen.
Ik wil geen kaketoesoort of een grijsje.
Ik zat zelf te denken aan een caique ofzo.
Maar ik weet niet of dat qua karakter en formaat een beetje kan kloppen.

We willen liever geen andere dwergara erbij omdat dan de kans groot is dat er eitjes komen en dat willen we niet, we zijn geen kwekers.

Iemand ervaring hiermee of kan iemand me adviseren??


Lilian
Oud Lid
Posts :89

Oud Lid
2005-09-02 - 10:55:44

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Caro is trouwens een mannetje.

En ik zie dat er iets gigantisch fout is gegaan met plaatsen.
Ik kreeg telkens "this page cannot be displayed" als ik op versturen klikte dus daarom deed ik het opnieuw en nu staat het er 4 keer, ik zal snel een mailtje sturen naar het beheer.sad :(


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-09-02 - 11:14:25

Lilian,

Wat dacht je van een Ara Maracana?
Mooie vogel past precies qua grootte.

wink ;)


Lilian
Oud Lid
Posts :89

Oud Lid
2005-09-02 - 11:27:45

Een maracana past een beetje TE goed.
Zit ik dadelijk met een nestje vol babymaracana's!!razz :p


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2005-09-02 - 11:51:55

Gewoon een Maracana-mannetje erbij nemen. Geen eieren, geen jongen.


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2005-09-02 - 13:43:22

misschien een ander soort dwergara??
zoals de severa??

groetjes erika


Yordi
Oud Lid
Posts :8

Oud Lid
2005-09-02 - 15:39:52

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ondanks dat ik vind dat onzinvragen niet bestaan.... vind ik dit eigenlijk een beetje toch een "onzinvraag" en wel om de volgende redenen!

Dieren denken niet in maatjes!

Die denken alleen maar in en aan voortplanting en wel zo snel en direct mogelijk en wel met soortgenoten...en het doel: De instandhouding van de soort!

Maatjesdenken behoort aan mensen!!!!!

Het antwoord op jouw vraag is dan ook:
Het enige wat hierbij past is een Maracana-pop...niets meer en minder!
En als je het voor je eigen gezelligheid wil, neem een gaai van welke soort dan ook, maar reken er niet op dat jouw gaai daar op zit te wachten, het is altijd een "gedwongen" partner/maatjesschap.

Dat klinkt allemaal misschien wat hard, maar dat is zo niet bedoeld. Te vaak lees ik dat mensen vanuit hun eigen denken en gevoelens hier op dit forum hun hart luchten.....maar ik vraag me af in hoe verre de gevoelens van de vogel in het algemeen worden meegewogen in dit soort zaken!

Ik zelf heb diverse soorten papegaaien, waaronder ara's en Afrikaanse papegaaien en door dat ze in de zelfde ruimte zitten "accepteren" ze elkaar....maar dat wil nog niet zeggen dat dit ook het "ultieme" is!

Ook ik heb een "huiskamer" vogel en dat is mijn allerebeste maatje! Het is een kruising tussen twee ara-soorten, vraag me niet welke, want dat weet ik niet, maar er zit in ieder geval iets "groenvleugel" in want het is een verschrikkelijke "lieve" vogel die overal mee naar toe gaat en mij accepteerd als zijn "maatje".
Maar ondanks alles: IK ben GÉÉN papegaai!

Ook in de dierenwereld geldt een ijzeren wet. namelijk: Soort zoekt soort!

En de dierenwereld kent daar echt geen uitzonderingen op!!!!

Ik denk dat we moeten oppassen dat we dieren/vogels niet gaan vermenselijken of menselijke eigenschappen moeten gaan toedichten maar hen wel in hun waarde MOETEN laten!

Natuurlijk besef en begrijp ik ook dat een huisdier houden in een kooi of voliere niet het ultieme doel is van welk dier dan ook, maar je kunt het hem/haar wel zoveel mogelijk naar de zin maken! BTW, dat geldt ook natuurlijk voor mijn honden.....

Yordi


Lilian
Oud Lid
Posts :89

Oud Lid
2005-09-02 - 16:03:27

Bedankt voor je bitse les in dierenkennis.
Misschien bedoelde je het niet zo maar je antwoord komt zeer kleinerend bij me over.angry

Ik ben ook niet helemaal blond hoor en weet best hoe dieren denken.
Mensen zijn moeilijker te doorgronden blijkt wel weer want ik vroeg geen lesje dierenkunde.

Maar mijn mening is dat een papegaai alleen maar aleen is.
En als een maracana-pop het beste voor hem is dan mag hij die hebben, met alle liefde.
Ik en hij zijn superdikke maatjes maar ik ben ook geen papegaai.

Maar ivm het niet willen kweken vraag ik dus eerst de mening aan andere of een andere papegaaiensoort niet ook geschikt is.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-09-02 - 17:28:19

Niemand heeft direct toegang tot wat dieren denken of voelen! Ook in het wild trekken verschillende soorten papegaaien met elkaar op (buiten het broedseizoen). Het lijkt mij nogal problematisch om elk dierengedrag te herleiden tot gerichtheid op voortplanting. De poging daartoe kan wel eens meer met het teleologisch denkramen van mensen te maken hebben, dan met de intentionaliteit van het dier zelf.

Daarnaast zijn papegaaien over het algemeen flexibel genoeg om een geheel andere soort niet alleen te dulden maar ook op prijs te stellen. Daarom kun je heel goed een andere soort dan een maracana bij de vogel zetten. Overigens betekent dat zeker niet automatisch dat je geen nageslacht kunt krijgen, wat kennelijk wel je bedoeling is.



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-09-02 - 18:31:57

Ik denk ook dat 2 mannen geen problemen op zullen leveren. Vaak zie je bij vogels dat zolang er geen vogels van het andere geslacht aanwezig zijn er in het geheel geen rivaliteit is. (zelfs forpussen kun je in groepen houden van enkel mannen en poppen)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-09-02 - 19:43:23

happy :)



Kan ook.

wink ;)
Peter.


Yordi
Oud Lid
Posts :8

Oud Lid
2005-09-02 - 19:59:39

quote
Bedankt voor je bitse les in dierenkennis.
Misschien bedoelde je het niet zo maar je antwoord komt zeer kleinerend bij me over.


Hallo Lilian,

Dat is het laatste wat ik wil: Kleinerend overkomen! Ook ik heb de wijsheid niet in pacht!

Maar waar het mij wel om gaat is dat wij niet moeten gaan denken voor de vogels in het algemeen en papegaaien in het bijzonder!
Maar gezien uw latere reactie en foto komt hij naar menselijke maatstaven niets te kort!

Maar waarom denkt u aan een maatje? Is hij zo niet al gelukkig of heeft het te maken met een soort schuldgevoel omdat u beiden misschien werkt of zo en niet 24 uur per dag thuis bent? Dat bedoel ik met het verkeerde denken!
Ik bedoel, wij kunnen kijken naar papegaaien, maar begrijpen is punt twee!
En denken VOOR papegaaien is voor ons mensen vaak een brug te ver! Neemt niet weg dat wij de plicht hebben om ze optimaal te verzorgen!!!!!!
En wat u er verder bij doet als gezelschap? Is uw keuze! De Maracana zal het wel accepteren, denk ik, want er is niets anders!

Voorbeeld: Mijn huiskamergaai is de beste maatjes met de hond en de kat. Hij slaapt zelfs bij ze en kijkt niet om naar mijn andere papegaaien, maar of ze echt gelukkig is weet ik niet! Het LIJKT namelijk wel zo!

Gert,

Wat Irak hiermee te maken heeft weet ik niet zo goed!
Of is het misschien de bedoeling om met deze vergelijking mensen te dwingen in bepaalde denkrichtingen?
Dan hebben we het inderdaad over Irak, maar bij mijn weten leven we hier in een beschaafd land wat in hun denken zo'n 2-300 jaar verder is.

Of dat beter is is natuurlijk nog maar de vraag!

Yordi



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-09-02 - 20:05:17

Nee yordi, je had het in een ander topic over oeverloze discussies, deze bestaan dus niet.

Ieder mens heeft een mening en standpunt en daarover moet men kunnen discusseren.

Als we elkaars standpunten begrijpen dan kunnen we van elkaar leren. (niemand heeft de wijsheid in pacht, toch??)
Gert


Yordi
Oud Lid
Posts :8

Oud Lid
2005-09-02 - 20:14:59

quote
Ieder mens heeft een mening en standpunt en daarover moet men kunnen discusseren


Helemaal duidelijk, dus wat Irak hiermee te maken had ontgaat mij dan ook!

Yordi


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-09-02 - 20:53:21

In Irak praten de mensen niet maar schieten zesad :(
Kortom in een democatie hoort "oeverloos" discusseren, nederland is nog steeds een democratie.
Gert


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-09-02 - 22:49:14

Even back on Topic!

Lilian, zoals al duidelijk mag zijn kun je veel soorten bij je Caro zetten. Het mooist zou natuurlijk zijn een soort die een beetje dezelfde taal spreekt als Caro. Dat kan dus een andere maracana zijn (zowel man als pop) maar het kan bijvoorbeeld ook een andere ara soort zijn zoals de Manilata, Severa of de iets moeilijker te verkrijgen geelnekara. Dit zijn drie soorten ara's die een soortgelijke taal spreken maar je kunt inderdaad zoals al te zien was van Peter ook een blauw gele ara erbij halen. Hierbij is alleen het verschil in grote vaak een struikelblok.

Uiteraard zijn er nog veel meer soorten te noemen die het goed zullen doen naast Caro maar dan hebben we het waarschijnlijk eerder over de aratinga familie.

Hoe dan ook, ik hoop dat je een leuk huisgenootje voor Caro vind zonder dat dit al te veel ten koste gaat van jullie band met Caro. (jaloursheid enzo.)

Erwin



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 183 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede