Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kiemzaad Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kiemzaad
jongdead
Website Member
Posts :27

Website Member
2005-09-04 - 23:39:20 send message to jongdead

Door het reageren op het artikel over hoe zaad te kiemen is er nogal wat gediscuseerd, zinnig, maar ook onzin.
Ikzelf kweek 40 jaar vogels van diverse pluimage, dus toch enige ervaring, ook met kiemzaad geven.
De uitspraak:Met zaden te kiemen voeg je geen elementen, zoals bouwstoffen toe of er gaat niets weg, dus onnodig, het vogellichaam kan dit zelf allemaal omzetten in voedingsstoffen, is een uitspraak van een van de bekendste dierenartsen van Nederland op het gebied van tropische vogels en parkieten.
Dierenarts Van Den Brink is vele jaren verbonden geweest aan Safarie Park Beekse Bergen,
groetjes, Ad


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-09-05 - 07:07:32 send message to Niltava

quote
Ikzelf kweek 40 jaar vogels van diverse pluimage, dus toch enige ervaring, ook met kiemzaad geven.

Er zijn mensen die al 50 jaar hetzelfde doen, dat wil nog niet zeggen dat het goed is wink :)

quote
De uitspraak:Met zaden te kiemen voeg je geen elementen, zoals bouwstoffen toe of er gaat niets weg, dus onnodig, het vogellichaam kan dit zelf allemaal omzetten in voedingsstoffen,..


1) Er voedingstoffen komen er wel degelijk bij en in elk geval in een betere opnamevorm bijv. aminozuren

Vreemd dat ook in de humane voedingsleer wel bekend is dat die stoffen beschikbaar komen en als gezond bekend staat wink :)

2) het (volwassen)lichaam kan dit inderdaad aan de hand van voeding, maar zeker voor een klein, jong lichaam is het verstandig/nodig dat het in goed opneembare vorm wordt aangeboden


quote
is een uitspraak van een van de bekendste dierenartsen van Nederland op het gebied van tropische vogels en parkieten.

Nog nooit van gehoord. In welke context gaf hij dat advies?
Hoeveel jaar geleden??
bijv.vanwege het gevaar op schimmels??, tja nodig is het niet bij bijv. kanaries die goed eivoer opnemen en ga zo maar door.

M.a.w. is het nodig? Nee, als een vogels alles via het voer anders binnenkrijgt.

Is er een gevaar? Ja, als je het niet schoonmaakt.

Lusten ze het graag? Ja, dus waarom dan niet geven als het wel de goede nutriënten bevat EN ze nemen het goed op?

Is het natuurlijk? Ja natuurlijker dan droog zaad!

Ik heb in elk geval gemerkt dat mijn vogels er goed van in broedconditie komen en broeden(ook de wat moeilijkere soorten) en het bevalt me prima(ze zien er ook mooier uit vind ik zelf).


Maar! Waarom start je een nieuw topic??






Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-09-05 - 12:48:03 send message to Jacqueline

happy :)

Ad.

Kijk eens hier op deze site, denk dat je er wel wat aan hebt.

http://users.skynet.be/woutvgils/Genezen%20en%20verzorgen%20van%20kanarievogels/Vitamine%20in%20vogelvlucht%206.htm

Veel lees plezier.

wink ;)
Peter.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-09-05 - 20:02:59 send message to dooren

Hmm, dus in een zo'n mini mini slazaadje zit evenveel vitamine als in een volgroeide kropsla.

Want beredeneerd: je voegt immers niks toe aan dat zaadje.

Dit lijkt me toch wel een beetje vreemd Ad.
Gert



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 165 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede