Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Vogels gekweekt, en dan verkopen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vogels gekweekt, en dan verkopen?
dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-09-14 - 21:31:21 send message to dooren

Veel starters met bv. loris (om in mijn straatje te blijven) vragen mij vaak, als ik nakweek heb, kan ik ze dan gemakkelijk kwijt (cq. verkopen).

Het makkelijk kunnen verkopen van nakweekvogels is vaak belangrijk indien men bepaalde vogels aanschaft, immers iedereen vind kweken leuk.

Maar je eigenkweken niet of moeilijk kunnen verkopen (liefst niet via de handel) geeft dat veel liefhebbers toch wel kopzorgen.

Je wilt je eigenkweken toch het liefst aan serieuze liefhebbers verkopen die verder kweken met deze vogels.

Is dit een $$$$ verhaal, of is men bang dat de volieres vol blijven zitten met onverkoopbare nakweken.

Jullie mening graag hierover.
Gert




Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-09-14 - 21:42:09 send message to Niltava

Volgens mij gewoon verstandig nadenken.
Had vorig jaar maar weer eens diamantduifjes gekocht, zijn toch wel leuk als ze baltsen etc. Echter na de kweek kon ik de jongen maar moeilijk kwijt i.v.m. "overbevolking" bij winkels etc. Er was zelfs één die een paar honderd had in een voliere, waar ze in zaten totdat ze naar het buienland konden worden geïmporteerd.
Maar goed, van diamantduifjes wordt je ook niet rijk.
Er zelf mee blijven zitten is even mogelijk maar komt(meestal) uiteindelijk de dieren zelf ook niet ten goede.
Mogelijk is er een verschil tussen dure vogels en de wat goedkopere soorten.
Bij sommige vogels(bijv. grijzen) lijkt de afzet inderdaad erg belangrijk in sommige advertenties.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-09-14 - 22:27:18 send message to molineti

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

Het belangrijkste vind ik:dat je in de kooi hebt zitten wat jezelf mooi vindhappy :)

De verkoop moet zowiezo geen moet zijnwink ;)(maar bijzaak,het is tenslotte hobby)

vind zelf dat er veel te veel nakweek veel te snel verkocht wordt!!

Veel kwekers hebben vaak nog geeneens kooien om nakweek op tevangensad :(

mvg


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-09-14 - 22:38:26 send message to johanblok

Kwekers moeten eens serieus aan volkshuisvesting en planning doen, in plaats van zoveel mogelijk kweken, vogels nemen die in op het moment in trek zijn, en vervolgens klagen dat men het niet kwijt kan of dat de prijzen te laag zijn. Zijn de prijzen te laag? Neem een extra baan, maar verwacht niet dat een echte HOBBY of LIEFHEBBERIJ geld opbrengt.

Rosemary Low heeft er al enige tijd geleden opgewezen dat op veel plaatsen het aanbod van papegaaien groter is dan de vraag. Net zoals bij bijvoorbeeld katten, chinchilla's en honden is op een gegeven moment geboortebeperking noodzakelijk om alle dieren nog een verantwoord bestaan te kunnen geven.



atlantis
Oud Lid
Posts :37

Oud Lid
2005-09-15 - 00:18:16 send message to atlantis

IK heb ook dat probleem maar dan met zebravinken...ik kweek voor TT en ja als beginneling kweek je veel 'afval' dit zijn gezonde vogels en goed voor de kweek maar niet geschikt voor TT...en dan zit je ermee want niemand wil ze omdat je nog geen resultaten behaald hebt en ze je dus nog niet kennen of beter materiaal kunnen aanschaffen.
Dan blijft er de optie over van ze naar de handel te brengen maar daar krijg je er niet veel voor en zijn deze diertjes jammer genoeg bestemd voor de export met alle leed van dien voor hen...
Ik verkoop ze wat goedkoper aan ook beginnende kwekers en geef weleens iets weg aan mensen die ze gewoon als gezelfschap willen...
Maar ik moet ze ook eten,drinken en verzorgen en dat kost veel geld en daarom zou ik er toch ook graag een redelijk prijs voor hebben zodat ik uit de grootste kosten kan blijven...geld aan verdienen is niet de bedoeling maar je moet er toch ook voor zorgen dat je niet tenonder gaat aan je hobby...
Wat ik wel jammer vind is dat kwekers met naam steeds goed betaald worden voor hun vogels terwijl ze heel wat rommel aan de man brengen en hun beste overschot toch naar het buitenland sturen om de concurrentie te verminderen...


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-09-15 - 00:24:39 send message to tonnl

Mijn (verschillende) vogels hebben af en toe jongen. Zodra ik weer Afrikaanse prachtvinken "over heb" bied ik ze an in de speciaalclub. Andere vogels die ik echt over heb, breng ik naar een handelaar die ik volledig vertrouw. Wat er daarna mee gebeurt weet ik niet, iedereen kan een dier kopen.
Van mijn vogels weet ik in elk geval dat ze een mooie start hebben gehad.
Ik geef ook af en toe wat weg aan mensen die ik dat gun, da's eigenlijk nog het leukst.
Ton.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-09-15 - 01:11:20 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik kweekte ook een hele hoop zebravinken, maar die raak je dus niet kwijt, ook al zitten er mooie exemplaren tussen die je zelden of nooit in de dierenwinkel kan kopen...
Ik heb in mijn buurt al heel wat mensen blij gemaakt met gratis nakweek, want de 1,25à2 euro die ik van de handelaar weegt daar niet tegen op.

Nu hou ik ook heel wat minder zebravinken en heb ik andere soorten die minder gemakkelijk kweken. Alleen van de spitsstaartamadines zal ik deze week nakweek hebben. Bij de rest zien we volgend jaar wel.

Conclusie: zebravinken kweken snel en veelvuldig, maar eindigen meestal opeengepakt in kleine kooien in de dierenwinkel. Daar doe ik het dus niet meer voor.


atlantis
Oud Lid
Posts :37

Oud Lid
2005-09-15 - 02:11:17 send message to atlantis

Klopt eigenlijk wel die reactie van cocobar want vorig jaar heb ik goulds,rode druppels,ed gekweekt allen natuur en buitenkweek en niet geringd maar deze gingen de deur uit als zoete broodjes...nu heb ik natuurkweek chinese dwergkwartels wat eigenlijk niet zo speciaal is maar ik heb al meer vraag gekregen dan dat ik aanbod heb...dus kennen ze je opeens wel...waar zitten die 'grote' mannen dan...
Yep, nergens want ze kunnen het gewoon niet via natuurkweek omdat het te veel moeite,tijd en geld kost en de kassa niet rinkelt dus gebruiken ze meeuwen en broedmachines...
Het ergste vond ik de rode druppels die stelde ik te koop en ik kreeg reactie van een op dit forum bekend en gerespecteerd persoon met een luxe behuizing voor zijn vogels...ik zei mijn prijs die gelijk was aan importvogels en die vond hij te hoog...welja dat was toevallig wel onder de prijs die hij vroeg voor zijn nakweek...wat heeft hem het recht om meer te vragen voor zijn vogels die wel natuurkweek zijn maar in broeikastjes zitten en dus zwakker zijn...de mijne zitten zomer en winter buiten en deden het ook zelfs zonder dat de man de jongen afmaakt...mij kan het niet schelen maar iemand anders is er gelukkig mee...
Enekel jaren geleden heb ik purpergranaatastrildes gekweekt in broedkooien en natuurkweek maar geen kat die het geloofde...
De laatste prachtvinken die ik verkocht heb zaten nog bij de ouders of werden als jong getoond in het nest voor ik ze verkocht als bewijs...hoeveel zouden er dat doen of hebben meeuwen zitten op zolder die de klus klaren...
In elk geval dat was één van de redenen waarom ik gestopt ben met het kweken van die soorten want als ik als beginner en amateur succes behaal dan is dat niet mogelijk volgens hen...terwijl de sleutel tot succes eenvoudig is...geef je vogels de tijd en laat gewoon de natuur zijn gang gaan...met allerlei middeltjes en bemoederen verbreek je hun 'proces'.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-09-15 - 10:05:21 send message to johanblok

quote

Conclusie: zebravinken kweken snel en veelvuldig, maar eindigen meestal opeengepakt in kleine kooien in de dierenwinkel. Daar die ik het dus niet meer voor.


Deze verstandige conclusie zouden meer mensen moeten trekken. Volgens mij heb je van 1 of 2 koppels minstens zoveel plezier en inzicht in het dierenleven, zo niet meer. En daar gaat het in de liefhebberij toch om.


tabrl1
Website Member
Posts :35

Website Member
2005-09-15 - 12:29:17 send message to tabrl1

Ik ben redelijk nieuw in de hobbu, en kweek grasparkieten (Normaal en engelse) Ik heb slechts twee koppels per keer. en als het goed is krijg ik volgende week de eertse nakomelingen. (dit jaar). Daar ik de vogels hun gang laat gaan en alle rust bied, zij deze er goed en gezond uit. waardoor ik op dit moment al meer vraag heb dan vogels. $$$$$$$ denken veel dan en zetten nog maar een aantal kooien bij. Maar dat doe ik niet, ik blijf op deze beperkte schaal bezig. Zo blijft de hobby leuk en betaalbaar. Als je inderdaad 100 jongen per jaar of meer hebt, dan kost dit een bak geld, maar ja dat weet je van te voren.


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-09-15 - 21:27:01 send message to paccie

als je 100 jonge per jaar kweekt hoeft er echt geen geld bij hoor ik kweek ook grasparkieten en ik heb nog nooit een gulden en euro van het huishouden gebruikt ik kweek voor de tt en verkoop daarna mijn jonge die ik kwijt wil en ik heb 6 stelletjes hollandse grasparkieten voor jonge om tam te maken en ik heb dan nog geld over voor nieuw bloed want inderdaad je moet fl+ink geld betalen om mee te draaien op een tt dan zeggen ze van mij wel bekende stam maar de toppers krijg je toch niet je moet roeien met de riemen die je hebt maar het blijft leuk deze hobby anders stopte ik gelijk


dekweker
Website Member
Posts :10

Website Member
2005-09-18 - 18:48:04 send message to dekweker

Ik weet dat ik met de volgende opmerking veel reaktie ga uitlokken, maar ik ben wel benieuwd wat die reakties zijn:

Waarom verkoopt men het overschot aan dieren niet gewoon als voedseldieren?

Als je je dieren aan de straatstenen niet kwijt raakt, en je wilt je bestand jong houden, kun je je dieren net zo goed als voedseldieren verkopen!

Voor mensen die zich beperkt voelen in het fokken / kweken, omdat men rekening houd met de afzetmarkt en dus niet optimaal kunnen kweken, zou dit een oplossing kunnen zijn?

Als je selectief kweekt op grootte, op kleur of op mutatie, en je wilt je dierenbestand jong houden en je ouderdieren bezig houden met het groot brengen van jongen, maar je kweekt ook een hoop 'niet bruikbaar materiaal', kun je je overschot toch gewoon opvoeren. Wat is het verschil met gefokte konijn, cavia, muizen of eendagskuikens? voer is voer, en zo kun je toch meer kweken, en dus ook meer selecteren, en je bestand ook jong houden.


adriolo
Website Member
Posts :18

Website Member
2005-09-22 - 19:35:16 send message to adriolo

Ik denk dat het verschil is, dat mensen die konijnen, cavia's o.i.d. 'per ongeluk'in hun kooi krijgen.
Ik heb dit zelf meegemaakt met cavia's. Kinderen vinden dit leuk, hoppa eentje erbij en na enkele weken liggen er zo'n zeven in het bakkie en dan is het leed geschied.
Met vogels maak je een bewustere keuze om te fokken, dus hier zit , denk ik, het verschil.

ps; leuk speldeprikje om te prikkelen.....


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-09-22 - 19:46:03 send message to Wickingh

quote
Ik weet dat ik met de volgende opmerking veel reaktie ga uitlokken


Hai,

valt wel tegen he?

mvg Frank


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-09-22 - 21:56:18 send message to tonnl

Op zich vind de gedachte aan voedseldieren niet zo gek, alleen de prijs zal liefhebbers van slangen en reptielen een beetje tegenvallen vrees ik. Alleen zebravinkjes zouden in aanmerking komen lijkt me.
Toch verwacht ik niet dat je veel aanbod zal krijgen, vogeltjes liggen bij veel mensen toch heel anders dan "vieze" muizen en ratten.
Ton.


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2005-10-04 - 18:12:13 send message to Tenzi

Ik heb wel aardig wat volieres, maar niet zoveel vogels (grote parkieten en tropen) en meestal per jaar ook niet zoveel nakweek.
Voor mij is het echt alleen maar voor de lol en geef ook liever vogels aan een jonge beginner, dan ermee te lopen leuren.
Ik laat meestal de vogels maar 1 keer broeden (als dat lukt) en verklein soms de nesten als er erg veel eieren zijn. Dat ze drie jongen grootbrengen is toch net zo leuk als zes?
Daarnaast zorg ik ervoor dat ik genoeg ruimte heb voor de jonge vogels. Hierdoor kan ik vasthouden aan mijn vraagprijs (die echt niet te hoog is)en hoef niet te onderhandelen (doe het soms wel hoor).
Ook kan ik de jongen dan de winter overhouden, waarbij ze dan meestal in het voorjaar toch verkocht worden, voor een goede prijs.
Ze kosten me dan wel de hele winter aan voer (en het risico van overlijden/ziek worden) maar dat maakt me niet uit. Voor mij is het puur hobby en dat mag ook wat kosten.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 229 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede