Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kale chinese dwergkwartels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kale chinese dwergkwartels
abo26
Website Member
Posts :74

Website Member
2005-09-18 - 13:59:35 send message to abo26

Ik heb 3 chinese dwergkwartels 1 haan en 2 hennetjes. Ze zijn elkaar nu alleen helemaal aan het kaalplukken. Vooral de kop en de rug.
Hoe kan dit???


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-09-18 - 16:43:36 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

CDK's zijn in tegenstelling tot de meeste andere kwarteltjes monogaam, d.w.z. één haantje en één hennentje.
Verder hebben zij wel een klein beetje ruimte nodig (minimaal 1 vierkante meter)en een schuilplekje, waar ze zich kunnen terugtrekken.

Vaak worden deze CDK's gebruikt om de op de grond gevallen zaden van andere vogels op te eten. Dat is prima, maar bepaald niet voldoende!
Ze hebben ook behoefte aan eivoer, en af en toe wat groente en fruit.
Vergeet vooral niet om ook dierlijk voedsel te verstrekken.

Je zult zien dat CDK's elkaar bij een dergelijke verzorging nooit beschadigen of plukken.

Ik heb deze kwarteltjes ongeveer 20 jaar lang uitsluitend 'natuurbroed' gefokt
en nooit ook maar één geplukte vogel gehad.

In al die jaren heb ik ook nooit een haantje weg hoeven halen bij een hennetje met kuikentjes!

succes!


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2005-09-18 - 17:57:10 send message to birdfreak

Chinese dwergkwartels zijn bij mijn weten helemaal niet monogaam. Ikzelf kweekte ze in een groep van 5 hennen en 1 haan en dat ging prima vond ik. Vaak is plukken te weiten aan ofwel te weinig hennen ofwel een veel te kleine oppervlakte.

Jan


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2005-09-18 - 19:47:58 send message to vlindervogel

Chinese dwergkwartels zijn inderdaad officieel monogaam, maar vaak zijn de hanen ook blij met meerdere hennen. Ikzelf heb ook een haan en twee hennen en het is toch duidelijk merkbaar dat de haan zich vooral op één hen richt. Maar hij treedt beiden.
Het is bekend dat chinese dwergkwartels (vooral de hanen)elkaar weleens plukken. Als ik de haan zie treden plukt hij altijd veren van de kop van de hen.Maar dat is ook het enige



Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-09-19 - 22:34:30 send message to Swaas

Yep hier van hetzelfde, ik heb 1 haan en 3 hennetjes, hij betreed ze alle 3 maar is altijd héél close met 1 en hetzelfde vrouwtje.
Vroeger had ik 2 haantjes zitten en toen waren mijn hennetjes bijna kaal op hun kop en rug, die 2e haan was blijkbaar een "dek maniak" die deed de hele dag niks anders, van het ene hennetje naar het andere, of als hij niet meer kon joeg hij als een gek achter het andere mannetje dat zich constant uit de voeten moest maken en zich wegstoppen, ze hadden toch een volière van 8 m2 voor hun 4 (grondoppervlak) krijgen elke dag verse groenten en fruit, vers graan en een overvloed van gras en onkruiden waar ze verzot op zijn.
Op de duur heb ik die "oversexte" maniak eruit gezet, nu is de rust weergekeerd, maar alleen het vrouwtje dat met het mannetje "dicht" zit, broed op eitjes, de rest legt gewoon zijn eitjes her en der verspreid, maar die worden dagelijks geraapt en op het einde van de week in een lekker ommeletje verwerktlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 155 bezoekers op de site, waarvan 11 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede