Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Rosella's en valken samen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Rosella's en valken samen?
wouterbeumer
Website Member
Posts :16

Website Member
2005-09-23 - 09:38:19 send message to wouterbeumer

Nu ik mijn voliere klaar heb ben ik zo ver vogels aan te schaffen. mijn buiten voliere is 3x2x2,5 en binnen is 1x1x2. In de toekomst wil ik papagaaien gaan houden, maar om te beginnen en het nog niet te duur te maken zat ik te denken aan rosella's en/of valkparkieten. Kan iemand mij vertellen of deze twee samen gaan of is het beter om 1 soort te houden in de voliere? Zijn er misschien andere soorten die goed samen gaan met Rosella's?

Alvast bedankt voor de reactie's.


Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2005-09-23 - 10:06:46 send message to Richard V

Buiten het broedsezoen kan dat prima, maar zodra de rosella's 'in de mood' komen moeten deze vogels echt apart gezet worden. De Valken zijn erg vriendelijke vogels, dus kun je prima houden met andere niet agressieve soorten. Zelfs kleine tropen hebben niet van ze te duchten.


supervalk007
Website Member
Posts :89

Website Member
2005-09-23 - 11:26:55 send message to supervalk007

Zou zeker geen valken en rosella's samen zetten, is vragen om moeilijkheden. Bij valkparkieten kun je gerust neophema's, kakariki's of enkele grotere soorten zetten zoals bergparkieten, barrabanden. Dat gaat altijd wel goed.
Succes ermee,

Martin


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-09-23 - 12:41:59 send message to ParkietenPeter

En ook dat is behoorlijk betrekkelijk. Zelf de ervaring gehad dat de valkparkieten de Bonte Boeren geen minuut rust gunde. Hij viel mij zelfs aan als ik het nest of de uitgevlogen jongen wilde controleren.

Daarbij ook de ervaring gehad dat prachtrosella's en valken (ander koppel) wel samen gingen. Uitproberen, aan kijken, maar wel een mogelijkheid achter de hand houden om ze apart te zetten.


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-09-23 - 23:44:41 send message to Chow

Kakariki's zijn fijne vogels die uitstekend met valken kunnen. Valken komen echter zelf dan niet meer tot broeden omdat kakariki's erg nieuwsgierig zijn naar de nestkasten van anderen.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2005-09-24 - 07:44:07 send message to bert1974

en toch is het mogelijk om ze samen te houden mijn buurman heeft een vluchtje van 2 meter lang en 1 meter breed en 2 meter hoog en die heeft met beide koppels 2 ronden gekweekt zonder problemen


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-09-24 - 23:11:59 send message to Chow

Da's natuurlijk fantastisch maar is denk ik eerder uitzondering dan regel.


pennantrosella
Website Member
Posts :181

Website Member
2005-09-25 - 09:31:39 send message to pennantrosella

Hou het nu maar op de volgende regel, hou alle Australische parkieten apart per koppel in een voliere, dat geef het minste tramelant, heb zelf verschillende combinaties uitgeprobeerd en kwam telkens tot de conclusie apart is het beste


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2006-07-12 - 16:01:04 send message to theelepeltje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoe zit het met Stanleyrosella's? Ik heb gelezen dat deze minder agressief zijn dan andere Rosella's en goed bij andere parkieten kunnen?

Ik heb nu een voliere van 4x2 en hierin zitten 2 koppels Grasparkieten, 2 koppels Valkparkieten, 1 koppel Catharina's en 1 koppel Kakariki's.
Ze laten elkaar allemaal met rust, ze kruipen ook niet in elkaars blokken ofzo.
Ze zitten nu zo'n 6 weken in de volière. Bizar is dat ik nu 1 nest heb met parkietjes en de andere pop op een ander nest nog zit te broeden. Maar allebei de poppen hebben dezelfde man, is dit normaal? (triotje dus). Ik dacht dat parkieten monogaam waren? De andere Grasparkietman die ik heb is nog vrij jong (2 maanden) en is nog niet zo geinteresseerd in de popjes.

De valken waren al koppels maar hier vertonen ze geen enkele broedactiviteit, ook niet paren of elkaar voeren.. is dit normaal?
Ook de Catharina's doen niks, en de Kakariki's ook niet, maar de Kakariki-man is ook nog maar zo'n 2 maanden oud.

Ik zit erover te denken om de Valkparkieten weg te doen omdat ze érg onrustig zijn, als ik in het hok kom vliegen ze overal tegenaan.
I.p.v. hiervan wil ik misschien een koppel Swiften en een koppel Rosella's plaatsen.
Iemand nog wat tips of wat antwoorden op bovenstaand verhaaltje?


Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2006-07-12 - 16:48:41 send message to Richard V

Rosella's + Kakariki's= oorlog


Maurice1980
Website Member
Posts :26

Website Member
2006-07-12 - 17:30:07 send message to Maurice1980


Zelf heb ik de ervaring dat buiten de broedtijd om, er geen enkel probleem was tussen de Valkparkieten en de Rosella's. Tijdens de broedtijd gunde de Rosella's de Valkparkieten geen moment rust en jaagde ze de Valkparieten door de gehele ren heen


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-07-12 - 17:48:52 send message to lennard

Bij valkparkieten kan je ook koningsparkieten plaatsen dat heb ik nu en dat gaat goed.happy :)


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2006-07-12 - 18:20:48 send message to theelepeltje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik ben niet zo rijk als jij om Koningsparkieten te kopen :P
Trouwens ik denk dat een ren van 4x2x2 te klein voor ze is. En een broedblok voor Koningsparkieten zal ook wel erg groot zijn en ik denk ook niet dat daar plek voor is.

quote
Rosella's + Kakariki's= oorlog


quote
Tijdens de broedtijd gunde de Rosella's de Valkparkieten geen moment rust en jaagde ze de Valkparieten door de gehele ren heen

Ook Stanleyrosella's?


Maurice1980
Website Member
Posts :26

Website Member
2006-07-12 - 19:03:20 send message to Maurice1980


Nee, dat waren Prachtrosella's.


Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2006-07-13 - 09:14:38 send message to Richard V

Yep, het geldt ook voor stanleys dat ze in broedtijd oorlog met kakariki's maken. Ik heb ze vorig jaar in 2 vluchten naast elkaar gehad en dat ging echt niet; de mannen waren het grootste deel van de tijd bezig elkaar te bevechten wat natuurlijk niet beplaald bevorderlijk is voor de kweek. Het heeft de kakariki zelfs 1 teen en 2 nagels gekost.


nick vdb
Website Member
Posts :403

Website Member
2006-07-13 - 09:39:17 send message to nick vdb

bij mij zitten nu prachtrosella's en kakariki's naast elkaar in een vlucht en dit geeft geen problemen.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 169 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede