Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Nieuw gekochte papegaai dood na een week door papegaaieziekte Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
<<< vorige


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-09-28 - 10:49:33

molineti,
Ik heb deze vraag neergelegt bij drie vogelartsen waar ik regelmatig kom. Daarnaast heb ik deze vraag voorgelegt aan de Faculteit voor dierengeneeskunde te Utrecht en ik heb hierover gebeld met Gendika. Gendika is de enige die geen uitspraak wil doen en verwijst voor deze vragen naar de vogel of dierenarts terug. Zij testen uitsluitend de binnengekomen monsters op het door de klant gevraagde. De uitkomst van deze test is dan ook uitsluitend of iets is aangetroffen of niet.

Technisch gezien staat de medische wetenschap nog redelijk in de kinderschoenen. Ook de kennis over de dieren is nog lang niet optimaal. Natuurlijk is een gezond wantrouwen ten opzichte van behandelingsmethoden of onderzoeken noodzakelijk maar dit betekend nog niet dat deze methoden niet correct zijn. Het een en ander kan en zal in de toekomst zekers verbeterd worden. Tot die tijd moeten we het stellen met de mogelijkheden die nu tot onze beschikking is. Op dit moment wordt de uitkomst van deze onderzoeken wel degelijk als betrouwbaar gezien.

Erwin


lupa
Website Member
Posts :3

Website Member
2005-09-28 - 17:34:04

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-09-28 - 18:25:01

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Quote
------------------------------------------------
Op dit moment wordt de uitkomst van deze onderzoeken wel degelijk als betrouwbaar gezien.
------------------------------------------------

Ik lees in hun antwoord niks dan twijfel,snap dan niet dat ze tot deze conclusie komen!

Vraag mezelf ook af wie het antwoord voor de faculiteit Utrecht heeft gegeven.shocked 8O

De 2 leidinggevende(die wij gesproken hebben) van de Faculiteit bijzondere dieren(die schijnbaar opgeheven gaat worden)waren in ieder geval minder zeker over de waarde van testen op jonge leeftijd.

Ik denk nuchter na over zulke zakenwink ;)

Als de grootste verzamelplaatsen / Grootste handelaren in babypapagaaien hun vogels getest kunnen verkopen,(zitten er zelfs tussen waar nog nooit een goed woord over gezegt is op VA)
Heb ik mijn twijfels over de waarde van die testen?

Aan het antwoord van Gendika(wat ook wel eens anders is geweest)kun je zien dat(financiele) belangen zeker niet onbelangrijk zijn in dit soort zaken.

Denk dat we hier voorlopig nog geen zekerheid over zullen krijgensad :(



Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-10-02 - 10:49:27

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Beste Jani,


quote
Weet u voor 100% dat uw vogels niets van ziektes
bij zich dragen,NEE dat kan niemand



zeker weten is een groot woord maar bij de minste twijfel gaan ze bij mij niet weg.
Al mijn vogels zijn getest op PBFD,papegaaienziekte en polyoma, ook wordt er een ontlastingsmonster op kweek gezet door de VA.
Dus ik probeer het risico zo klein mogelijk te maken dat er zieke vogels bij mij vertrekken.
Kijk dat noem ik verantwoordelijkheid!!!!!!!!Ik wil mezelf niet op de borst kloppen , maar ik vind dit een normale gang van zaken.
De gedachtegang die jij er op nahoud , die maakt voor zeker de beginnende kweker/vogeleigenaar veel kapot,en zijn dan verloren voor deze mooie hobby,

mvg Frank


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-10-02 - 11:47:13

quote
Hij zei dat als ik nog eens kwam, het ofwel zou zijn om een papegaai te kopen aan verminderde prijs of dat hij anders maar met zijn wet van 1 mei naar het gerecht moest stappen.

Dat deze man deze wet niet zou kennen is voor mij al een groot vraagteken. Zekers omdat deze door alle belanghebbende organisaties al wel zijn doorgegeven. Daarnaast is het zo dat je de wet dient te kennen. Je kan bijvoorbeeld niet wapens gaan verkopen die je ergens illegaal opkoopt en dan zeggen als je word opgepakt "Owh, ik wist niet dat dit niet zou mogen". Niet dat deze verkoper ook maar in het geringste met wapens te maken heeft maar ik pak dit aan als voorbeeld. Iedereen begrijpt namelijk wel dat je hiermee geen vrijspraak krijgt. Zo is het ook met verkoop van dieren. Als je dit bedrijfsmatig doet dan word je geacht alle wetten die hiermee te maken hebben te kennen.

De bal ligt echter nu in jouw corner. Het is nu de vraag waar jij genoegen mee wil nemen. Je kunt het aanbod van 150 € voor een nieuwe vogel aannemen of je kunt nu naar een advocaat stappen. Welk van de twee je ook kiest, je hebt in ieder geval een oplossing! wink ;)

Erwin


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-10-02 - 16:01:32

Frank
Ook mijn eigen vogels zijn allen op verschillende ziektes getest ,maar daarom heb ik zeker nog geen zekerheid dat mijn vogels ziekte vrij zijn(een virus kan immers totaal onverwachts toeslaan en ook niet alle tests zijn betrouwbaar)Mijn jonge vogels worden door mij nooit of te nimmer getest want het heeft geen enkele waarde,een test heeft alleen maar waarde als de vogels direct bij de overdracht of direct na aamkomst bij de nieuwe eigenaar worden getest,en zeker niet enkele weken of dagen voor deze vogels verkocht worden,want bij een positieve test nadien zal weer de discutie ontstaan van was het nog bij de verkoper of was het bij de koper?
Nog iets probeer maar een €150 meer tevragen voor een vogel van €250 die getest is,je zal nog versteld staan hoeveel liefhebbers het er voor over hebben ,bitter weinig(bij hen kan het immers niet,tot... en dan is er paniek)


Tjiko
Website Member
Posts :1

Website Member
2005-10-05 - 19:36:57

Maar ik neem aan als je de ouders getest hebt.. dat er een kleine kans is dat de jonge het ook hebben.. Tenzij het natuurlijk verborgen is..


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-10-05 - 20:00:05

Je moet dan meerdere testen in een langere periode uitvoeren(eigenlijk ook nog bij verschillende laboratoria)!

ook zou je nog met regelmaat opnieuw moeten testen(bv Jaarlijks)

Elke nieuwe vogel die je aan je bestand toevoegd,elk bezoek aan een liefhebber,elk bezoek aan een markt,aan een tentoonstelling en dierenwinkel met papagaaien is in principe weer een risico.

Testen zijn eigenlijk momentopnames(Denk B.V maar aan incubatietijd)

Al geeft een getest bestand natuurlijk wel iets meer zekerheid ,dan een ongetestwink ;)



Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-10-08 - 12:40:40

quote
Nog iets probeer maar een €150 meer tevragen voor een vogel van €250 die getest is,je zal nog versteld staan hoeveel liefhebbers het er voor over hebben ,bitter weinig(bij hen kan het immers niet,tot... en dan is er paniek)



Hai Jani,

klopt maar dit is te ondervangen door niet de jongen maar de ouders te testen.
Ik ben gelijk met je eens dat dat een flinke kostenpost is, maar dat heb ik er voor over,

mvg Frank


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2005-10-08 - 12:47:26

Let OP!

Aangezien je de vogel gekocht hebt bij iemand die papegaaienziekte in zijn bestand heeft, en daar zelf waarschijnlijk nog niets van af wist, loop je het risico bij de aanschaf van een nieuwe papegaai deze ook besmet kan zijn met dit virus. Stel deze man dan ook op de hoogte van dit probleem, aangezien op deze manier dit virus zich makkelijk kan versprijden onder papegaaienliefhebbers.

Ik zou nog even wachten met de aanschaf van een nieuwe vogel bij deze man, totdat je zeker weet dat hij al zijn dieren heeft behandeld.



Pagina : 1 2 3 4
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 216 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede