Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Enkele Quelea wever vragen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Enkele Quelea wever vragen
Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-09-24 - 18:01:29 send message to Daniel

Vandaag was ik bij een handelaar bij mij in de buurt die kardinaal wevers zou hebben (quelea cardinalis) aangezien ik groot wever fan ben en vol plezier de andere quelea soorten (zwart masker roodbekwever en roodkopwever) heb gehouden leek me dit een mooie uitdaging ook aangezien ik zowel in de literatuur als na een paar uurtjes googelen helemaal niks kon vinden over hoe deze soort eruit ziet en over zijn gedrag. Jammergenoeg bleken de kardinaalwevers roodkopwevers te zijn dus nu is mijn vraag:

kan iemand me vertellen hoe kardinaal wevers eruit zien.

En nu nog een vraag. Behalve de roodkopwevers had de man ook zwartmasker roodbekwevers zitten en aangezien ze er prachtig uitzagen besloot ik 2 koppels mee te nemen. Dus hij met schepnet de ren in terwijl hij me verteld dat ie een verassing voor me heeft. Dus even later krijg ik een man in mijn handen helemaal op kleur (rode snavel tekening compleet) maar alles bruin. Het zwarte masker is vervangen door een heel licht bruin masker net als de rest van de tekening.

Weet iemand of deze kleur verandering vaker voorkomt bij deze soort?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-09-25 - 16:54:25 send message to Daniel

Ik heb op het moment geen digitale camera maar zal volgend weekend een foto maken


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-09-26 - 12:33:18 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Daniel,

De Quelea quelea komt van nature in werkelijk adembenemende hoeveelheden voor. In enkele Afrikaanse landen worden ze als plaag beschouwd en met een veelheid aan middelen bestreden.

Doordat er zulke enorme hoeveelheden van deze vogels voorkomen is de kans op een kleurafwijkende vogel wat groter dan bij veel andere soorten. Binnen de quelea's zie je dan ook wel wat kleine verschillen.
Daarnaast bestaat er de melanistische (zwarte) vorm en ook hele lichte vogels worden wel eens aangetroffen. Ik heb ooit ergens eens een foto van een hele lichte (vrijwel witte) quelea gezien en ik zal proberen of ik deze terug kan vinden.

De Quelea quelea plant zich in avicultuur slechts sporadisch voort, dus het zal nog niet meevallen om eventueel een stam op te bouwen met kleurafwijkende vogels.


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2005-09-26 - 13:08:06 send message to sarell

Daniel,
Ik heb een boek die alleen over vogels handeld ten Zuiden van de Sahara.
Daar ik uit Zuid Afrika kom, kan ik zeggen dat quelea's veel verschillende kleuren kunnen tonen.
ik heb het op het ogenblijk redelijk druk, maar kan proberen een scan te maken. stuur anders even een mail(ter herinnering)
Sarel


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-09-26 - 15:57:54 send message to rupicola

Dit bericht is 3 keer gewijzigd



dit is een man zoals je ze het meeste ziet.




dit is de pop.


van een collega ringer kreeg ik eens deze foto met een kleurafwijkende vogel.



de kwaliteit van de foto laat wel wat te wensen over, maar hier nog een afwijkende kleur.


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2005-09-26 - 17:53:23 send message to Tenzi

Ik heb ook in een dierenwinkel vergelijkbare vogels gezien. Ik meen ergens (in Onze Vogels?) gelezen te hebben dat het hier niet gaat om een kleurafwijking (de aftekening van het zwart resp. lichtbeige op het voorhoofd is niet gelijk) maar om een ondersoort.
Ik zal kijken of ik dat artikel nog kan vinden.


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2005-09-26 - 19:01:15 send message to Tenzi

Ik heb het artikel gevonden (Onze Vogels februari 1986).

Ik citeer:
Naast de nominaatvorm zijn er twee ondersoorten beschreven; Quelea quelea aethiopica, welke geen zwart op het voorhoofd heeft en Quelea quelea lathami die nog een wat groter en zwarter masker laat zien dat verder achter de ogen doorloopt.
Bij alle rassen komt eenzelfde variant voor die vertaalt naar het Duits, roetwever wordt genoemd Quelea quelea russi. Het masker is lichtbruin in plaats van zwart en de bevedering van kop, borst en buik neigt duidelijk meer naar rose.

Jouw afwijkende vogel lijkt me de laatste.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-09-27 - 13:42:09 send message to rupicola

ik ken dit artikeltje ook en ik heb me altijd verbaasd over de naamgeving Roetwever, deze zou je logisch verwachten bij een melanistische vorm en bepaald niet bij een n.b. opgebleek zwart masker??
Hoe dan ook, ik heb in het verleden verschillende kleurafwijkende exemplaren gezien, maar ik kom er nu eigenlijk pas achter dat daar betrekkelijk weinig fotomateriaal van beschikbaar is.
Van enkele Afrikaanse ringstations weet ik dat zij zeker af en toe kleurafwijkende Quelea's vangen.
Ik hoop dat er nog wat foto's bij komen.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-09-27 - 13:47:05 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zodra ik mijn digitale camera weer terug heb zal ik een foto nemen van mijn man. Het is duidelijk een mutant en geen ondersoort. Hij heeft namelijk dezelfde tekening en masker (alleen alles is veel lichter het lijkt wel pastel) als mijn andere Quelea man en komt uit dezelfde importpartij en de mannen die ik daarin gezien heb leken me allemaal van de nominaat vorm quelea quelea quelea. Er komt verder ook in het geheel geen rose voor bij mijn man


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-10-11 - 18:59:48 send message to Daniel

Eindelijk mijn camera dus ik hier zijn de foto s van de betreffende man:





sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2005-10-17 - 10:09:41 send message to sarell

Nee hoor, geen Mutatie!
Gewoon een van de vele kleuren van deze Quelea. Daar ik zelf in RSA heb gewoond, en quelea's een plaag zijn op sommige plaatsen, kom je veel "soorten" tegen. (allerlei kleur variaties)
Niet om je af te kraken hoor, maar er zijn nu gewoon vele kleuren in deze specifieke quelea soort.
sarel


Dusky
Website Member
Posts :11

Website Member
2005-10-17 - 10:16:51 send message to Dusky

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-10-17 - 10:27:13 send message to Daniel

Bedankt Sarel dat maakt deze soort alleen maar nog interessanter.

Heb je toevallig nog foto s of plaatjes van de quelea cardinalis gevonden?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-10-17 - 12:00:12 send message to rupicola

ik heb nog wel wat gegevens voor je die wellicht interessant zijn:

Quelea quelea wordt gevonden in drie mogelijk vier soorten in 34 verschillende landen!





rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-10-17 - 12:12:35 send message to rupicola

ik heb misschien nog wel wat gegevens voor je die wellicht interessant zijn:

Quelea quelea werd voor het eerst beschreven in 1758 en wordt gevonden in drie (mogelijk vier) ondersoorten in 34 verschillende landen!

de lengte varieert van 11 tot 13 cm.
vleugellengte van mannen 65-71mm en van poppen 63-68mm. het gewicht 15 tot 28 gr.

Deze soort is in tegenstelling tot veel andere weversoorten monogaam.
de eieren worden 10 tot 12 dagen bebroed door zowel man als pop.
De jongen worden ook door beide ouders gevoerd en vliegen na 11 tot 13 dagen uit.

grootste gemeten afgelegde afstand bij 624 nagemeten exemplaren was 2545 km!
langste leeftijd 7 jaar, 1 maand en 11 dagen.

gegevens komen van ringonderzoek.

succes



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-10-17 - 15:27:04 send message to Daniel

Bedankt Rupicola, het meeste was me wel bekend maar niet alles. Ik heb wat ideeen voor volgend jaar voor de kweek, maar dat ligt er ook aan waar ik woon volgend jaar (zoals het er nu uitziet blijf ik toch in NL maar blijven mijn vogels bij mijn ouders).

Ik houd iedereen wel op de hoogte hoe het gaat happy :)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 164 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede