Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > mengeling voor grijze roodstaartpapegaai Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : mengeling voor grijze roodstaartpapegaai
boeboe
Oud Lid
Posts :14

Oud Lid
2005-09-28 - 21:41:47

Is dit een goede mengeling voor grijze roodstaartpapegaai en bevat het voldoende vit A?bedoeling is niet kweken wel als huiskamervogel, het is natuurlijk de bedoeling dat hij zich goed voelt en gezond is met de voeding:
Gepelde haver 10kg, gebroken maïs 5kg, witte millet 15kg, witzaad 5kg, kempzaad 5kg, gerst 7kg, sorghum 5kg,
rijst 5kg, Cardy 10kg, grijs gestreepte zonnebloempitten 30kg, boekweit 10kg, koolzaad 3kg,


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-09-28 - 21:50:40

In zaden komt zowieso zeer weinig vitamine A voor, ik zou in elke geval zorgen voor een goed eivoer/krachtvoer met geraspte wortels.
Gert


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2005-09-28 - 22:36:02

Dat is bij elkaar 105 kg, voer je 50 gram per dag heb je voor 2100 dagen voer, dan zijn de meeste vitamines wel verdwenen.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-09-28 - 23:21:39

Als het gaat om een huiskamervogel waarom kies je dan niet voor een kant en klaar compleet voeder ..?

105 kilo in opslag voor 1 papegaai lijkt mij niet echt te doen ..


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-09-29 - 00:06:27

Los van de hoeveelheid, dat kunnen ook alleen de verhoudingen zijn, zou ik de zonnepitten er geheel uit laten. Die zijn erg vet en zeker niet nodig.
Een heel klein beetje dierlijk eiwit is wel gezond, een stukje gekookt ei, wat eivoer of universeelvoer, af en toe een schepje er bij.
Daarnaast, voer niet teveel, te dikke vogels worden niet oud...
Succes, Ton.


boeboe
Oud Lid
Posts :14

Oud Lid
2005-09-29 - 06:32:06

Ja het zijn natuurlijk de verhoudingen, ik zou maar 5 kg in totaal kopen.

Ik zie af van de kant en klare voeding omdat die volgens de maalderij
1) zeer lang in de winkel staan,
2) vol met witte zonnepitten zitten die helemaal niet bijdragen tot een evenwichtige voeding.
3) de maalder loopt rond met een schep en in 2 minuten is de mengeling klaar.


boeboe
Oud Lid
Posts :14

Oud Lid
2005-09-29 - 06:55:35

hoe zit het met erwten? mag ik nog 5 kg aan die verhouding toevoegen?
zal hij er van eten


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-09-29 - 08:16:29

Je kunt erten toevoegen, alleen als je bij een goede zaadhandel koopt (waar flinke omzetsnelheid in zit) zijn zaden helemaal niet te oud. Om nu voor 1 papegaai een zak voer te laten samenstellen lijkt me gek.

Het kon wel eens zijn, waar ze deze zaden apart opslaan/bewaren (om te vermengen) dat de slecht lopende zaden langer liggen dan je denkt.

Nogmaals naast het eivoer/krachtvoer met wat wortel, rozebottels e.d. is zo'n apart mengsel niet nodig, ook een derde pellets erbij is goed.
Gert


boeboe
Oud Lid
Posts :14

Oud Lid
2005-09-29 - 08:45:42

Als ik het goed begijp is het belangrijk naast het zaadmengsel, wat vers fruit en wat eivoer.
Hoe zit het met het kiemen van het zaad, komen er dan niet veer vitaminen in?
iemand zei me dat gekiemd zaad gevaarlijk is dat het in de krop opzwelt en de vogels ook schimmel zouden krijgen?
Ook zou ik vitaminen in het drinkwater willen doen, een duivenmelker heeft mij zijn bus laten zien en zei dat het goed was en zeer goedkoop.
gezien hoe weinig me nodig heeft?


kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2005-09-29 - 08:49:54

Vergeet niet dat Afrikanen een vetrijke voeding nodig hebben. Dus een mengeling zonder zonnepitten is helemaal niet aan te bevelen. Verder mag er nooit calcium ontbreken. Dit vind je terug in sepiaschelpen maar kan je ook best in het drinkwater toevoegen via tabletten of poeder (calcivit en dergelijke produkten vind je geregeld in de winkels) gekiemde zaden, fruit, groenten mogen ook niet ontbreken eveneens gritsoorten en verse fruit of wiilgetakken. Eivoeder verstrek je als huiskamervogel een of 2 maal in de week maar ook niet te vaak, het is geen kweekvogel en je meot niet dezelfde hoeveelheden doseren als bij kweekvogels.wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 142 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede