Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > gedrag rond uitvliegen van jongen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : gedrag rond uitvliegen van jongen
johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-04 - 11:19:48 send message to johanblok

Ik heb het idee dat mijn muller amazones, die een jong hebben dat volledig in de veren zit, hem middels geschreeuw naar buiten proberen te lokken (met name in de ochtend).
Heeft iemand anders ook bepaald ervaringen met het gedrag van ouders rond het uitvliegen van de jongen?


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-10-04 - 21:48:18 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Dit is mij ook op gevallen!

Ook werden de ouder vogels nog agressiever op het moment de jongen uitvlogen.(tegen de verzorgers)

Ook treden er meer ,,meningsverschillen,,tussen de oudervogels op(man jaagd pop weg en anders om)
Dit geldt trouwens voor meer soorten.

Je zult dit wel weten:maar Tref wel de nodige voorzorgs maatregelen om eventueel doodvliegen van het jong te voorkomen

(ik plaats zelf altijd een hele hoop wilgentakken voor het eind van de voliere,en de eerste week ook halverwege)

Mooi resultaatwink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-05 - 09:10:34 send message to johanblok

De ouders, met name de pop, maar die is buiten de broedtijd ook het tamst, zijn op het moment inderdaad duidelijk aggresiever, en zenuwachtiger. Van de week vloog ze me aan om me gericht een beet te geven,

Verder is het maar afwachten wanneer het jong naar buiten wil komen...


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-10-05 - 21:50:20 send message to Picolet

Het meest spannende moment, maar ook het mooiste om het jong op stok naast zijn ouders te zien.

Onbegrijpelijk dat veel liefhebbers dit moment laten passeren door de jongen vroegtijdig uit het nest uit te halen.

Ik kijk uit naar de foto van de trotse ouders met hun jong.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-10-05 - 22:04:09 send message to dooren

Ik vindt het altijd prachtig om zo'n pas uitgevlogen jong te zien stuntelen met vliegen.

Pa en ma komen gelijk naar het jong gevlogen als het met een vliegpoging even een beetje verkeert is afgelopen.

Vaak zitten ze langs het jong op de grond en klimmen ze langs het gaas naar boven, van kijk zo moet dat.

Ouders kunnen perfect zorgzaam zijn, nog lange tijd voeren ze vaak hun jongen, een genot om te zien.

Het uitgevlogen jong langs de ouders zien zitten vind ik altijd de ultieme beloning van een kweekresultaat.
Gert


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-10-06 - 12:38:15 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mee eens,

De momenten en alle bijbehorende tafrelen rondom het uitvliegen van jonge vogels behoren voor wat mij betreft tot een van de belangrijkste redenen om nakweek van vogels te verkrijgen.

Het hele scala aan gedragingen, welke je anders nooit ziet, blijven -ook na vele jaren kweekervaring- elke keer weer boeiend om mee te maken.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-23 - 18:19:22 send message to johanblok

Afgelopen vrijdag is het jonge mullertje dan eindelijk na veel zenuwachtig gedoe en geschreeuw van de pop uitgevlogen. Ook nu maakt de pop zich nog erg druk, de vader is daarentegen erg zorgzaam.

Hier een foto van het jong op een stok in het binnenhok, deze stok loopt schuin van bodem naar nesthok, zodat het jong, als hij op de grond valt altijd naar boven kan klimmen, dit werkt erg goed.


De pop is ook erg aggresief, als ik in de voliere kom, of bij het binnenhok valt ze ook uit naar het jong.

Hier een foto van de zorgzame pappie (rechts) met het jong in de buitenvoliere:


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-10-23 - 23:06:28 send message to dooren

Het is echt genieten als je zo'n jonge vogel langs zijn ouders ziet zitten. (het geeft je een fijn gevoel, dat alles zo perfect kan zijn.)
Gert



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 129 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede