Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Coccidiose Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Coccidiose
pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-10-07 - 19:17:03 send message to pluimenest

Veel last heb ik zelf niet van, maar af en toe gebeurt het dat een van mijn vogeltjes ten prooi valt aan deze rotparasiet.
Hoe kan je deze het best vernietigen?


ray
Oud Lid
Posts :45

Oud Lid
2005-10-07 - 23:02:48 send message to ray

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi,

Zorgen voor een schoon en droog onderkomen voor de vogels.Ik heb zelf altijd een dubbele waterbak
en zet elke avond de schone weer terug en laat de andere weer drogen.Zo probeer ik het te voorkomen.Dit heb ik over gehouden aan mijn postduievn tijd.Het kan zeker ook een kwaad om zo nu en dan de bodem(lades) te strelen met de vlam.wink ;)

groeten Ray.


atlantis
Oud Lid
Posts :37

Oud Lid
2005-10-08 - 00:09:08 send message to atlantis

In de 1ste plaats hygiene...maar eenmaal ze drager zijn en dit doorgeven aan de jongen zijn die het slachtoffer...
Ik ben tegen preventief kuren met medicijnen dus ik zou het drinkwater aanzuren met appelazijn of met medisch zoutzuur(zie de zoekfunctie) maar aangezien je momenteel al zieke vogels hebt die drager zijn zou ik eens een kuurtje doen met ESB3,BAYCOX of COXIPLUS dit zijn zeer effectieve medicijnen zonder bijwerkingen.
Na dit kuurtje is de appelazijn of medisch zoutzuur voldoende om ze gezond te houden.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-10-08 - 08:14:10 send message to Niltava

In "gezondheid en zieketen bij cultuurvogels en verwante zaadetende vogel" staat dat uit onderzoek je voorzichtig mag concluderen dat elke vogel in mindere of meerdere mate ze bij zich heeft.
Uit ouders die vrij schenen te zijn bleek dat de jongen ze wel hadden. En dat sommige vogels de ene keer vrij waren terwijl ze later weel weer besmet waren. (ik neem aan zonder kans op besmetting)

Een droog hok schijnt te helpen als je naar de europese cultuurvogelkwekers mag geloven, overdekte volieres en regelmatig kuren.
Echter als je dit van vele "goede" kwekers leest, blijkt dat ze dit prediken en doen maar ook elk jaar last hebben van uitval door coccidiose!
Ik kuur mijn europesen niet en heb eigenlijk geen uitval.
Mijn voliere is wel overdekt(helaas) en het is er wel eens vochtig door het soms inregenen.
Er gaan bovendien steeds meer stemmen op om minder of niet te kuren en te selecteren op resistentie.


ray
Oud Lid
Posts :45

Oud Lid
2005-10-08 - 08:55:29 send message to ray

Niltava ben het helemaal met je eens wat je in het laatste stuk scrijft.Ik heb een kennis ook aanbevolen om niet te kuuren bij zijn putters en daarvan in plaats natuurlijke producten te gebruiken.
Hij heeft dit afgelopen jaar buitengewoon goed gekweekt met zijn putters.(zonder medicijnen!!)

Ik denk maar zo als je zwakke vogels ook gaat kuuren weet je nooit wat van nature de gezonde vogels zijn.Ik denk dat selectie bij europese cultuur vogels op gezondheid heel belangerijk is.

groeten Ray.wink ;)


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2005-10-08 - 10:47:19 send message to ewals

Ook ik heb vroeger met Esb3 gekuurd, de laatste jaren met alléén maar appelazijn in het drinkwater, en dan het hele jaar door. De vogels schijnen dit aan te voelen, want ze hebben bij mij zuiver badwater en drinkflesjes met appelazijn, ze zouden van het badwater kunnen drinken, maar ze geven toch de voorkeur aan het drinkwater, dit geeft toch aan dat ze bepaalde behoefte aan iets hebben, het zuur van de azijn dus.
Geen enkele vogel ziek en dit jaar 'n topkweekseizoen gehad.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-10-08 - 10:47:43 send message to dooren

Je moet ook het kuren niet uitvlakken ten opzichte van kweekresultaten.

M.a.w. je maakt dan wel de vogel van binnen "schoon" maar tegelijke tijd ook vele goede bacteriën kapot, welke de balans zijn tegen negatieve bacteriën.

Hierdoor zijn kweekresultaten dus ook een poosje een tijdje minder, omdat de natuurlijke weerstand weer vanaf nul moet worden opgebouwd.

Het kuren kan dus wel prefentief vogels redden, aan de andere kant worden kweekresultaten negatief beinvloed.
Gert


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-10-08 - 15:29:31 send message to Niltava

Ik ben blij met de reacties happy :)


benny
Oud Lid
Posts :13

Oud Lid
2005-10-08 - 20:57:50 send message to benny

Ewals,

Je schrijft dat je vogels het met appelazijn gezuurde water preferen te drinken boven hun zuiver badwater?
Hoeveel azijn doe je dan in een liter water?

bedankt,
benny


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-10-08 - 21:47:40 send message to pluimenest

Eigenlijk heb ik geen of sporadisch slechts een vogel die besmet is.
Het preventief kuren vind ik onzin, je neemt toch ook geen asperientje tegen de hoofdpijn die nog moet komen.
Mijn vraag is eigenlijk hoe ik die vervelende
O-cisten kan vernietigen eens ze uit het lichaam van de vogel zijn, ontsmetten helpt blijkbaar niet ( volgens de veearst).
De kooien, volières uitbranden met een brander zou de enige manier zijn om de O-cisten te vernietigen.
Ik vraag me af of stomen ook geen oplossing is, tot hiertoe kon niemand me daar een antwoord op geven (inclusief veeartsen).


ray
Oud Lid
Posts :45

Oud Lid
2005-10-08 - 23:18:11 send message to ray

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik denk dat stomen niet zo'n goede optie is .dit omdat het weer vocht geeft in naden en plekken die je niet goed raakt.En vocht daar zijn ze gek op.Beste is kooien sosm goed uitbranden en een bodembedekking nemen die goed vocht op neemt en droog is.En nogmaals zorg voor een dubbele drinkbak zodat je kan wisselen en de ander kan laten drogen.

groeten Ray.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-10-08 - 23:25:15 send message to tonnl

Op een lezing van vogelarts v.d. Tol hoorde ik zeggen dat op het moment alleen nog halamid werkt om te ontsmetten. Zelfs tegen gewoon chloor zijn ze al bestand.


atlantis
Oud Lid
Posts :37

Oud Lid
2005-10-08 - 23:55:38 send message to atlantis

Gezonde vogels hebben voldoende weerstand tegen cox maar het zijn de vooral de jongen die het loodje gaan leggen of vogels die onder stress komen te staan...
Laat een mestonderzoek doen en als ze drager zijn dan kuur je éénmalig en ontsmet je alles goed met een industrieel reinigingsmiddel dan zou de hoeveelheid cox. minimaal moeten zijn en kan je preventief gaan werken met appelazijn of zoutzuur...



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 133 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede