Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > mozambique koppel met eitjes in huiskamer Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : mozambique koppel met eitjes in huiskamer
mosambi
Website Member
Posts :7

Website Member
2005-10-08 - 19:07:05 send message to mosambi

het is te schattig, tot nu toe 2 kleine mini eitjes.
onze vogeltjes leven in een kooi van 40x20x40 en mogen ook door de huiskamer vliegen (duurt nooit lang voordat ze zelf terug in de kooi gaan).
sinds kort krijgt de pop af en toe genoeg van het mannetje en vliegt'm dan fel achterna door de kooi (en soms daarbuiten).
heeft dit te maken met de eitjes?
is het beter om het mannetje niet meer in de kooi te houden (hoe lang?)
als de eitjes uitkomen, moet ik dan andere voeding gaan geven ?
nu geef ik ze ei krachtvoer, fruitcocktail en hoofd voer voor tropische vogels (alles gemeng). daarnaast een staaf met lekkernij, beetje maanzaad en sla, dus al met al vrij gevarieerd.
hebben ze deze periode ook meer behoefte aan privacy? de kooi biedt niet veel schuilplek.

bedankt voor de (kraam)hulp! happy :)

gr.
Ridha


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-10-08 - 20:53:25 send message to Swaas

Ik veronderstel dat de ruimte een beetje te krap geworden is voor het broedende vrouwtje, je kan beter de kooi open laten zodat het mannetje wat verder kan gaan zitten,maar niet verwijderen, dit geeft een abnormaal beeld voor de pop, bij mij lag er steeds een handdoek op de kant van de kooi,(boven achter en 1 zijkant is dan dicht) zo krijgt het broedende popje meer het gevoel dat ze beschut zit voor de rest daarbuiten.
Wel de handdoek erop leggen als het al donker is, zo wordt ze wakker eronder.
Anders heb je kans dat ze op haar nest niet meer terug durft.
Van de voeding weet ik niks af, wel weet ik dat ik extra fijn grit bijgaf zodra de kleintjes op het punt stonden van uitkomen, de ouders geven dit namelijk bij, als hulp bij de vertering van het voedsel.


jongdead
Website Member
Posts :27

Website Member
2005-10-08 - 23:02:30 send message to jongdead

De eerste dagen hebben ze echt dierlijk voedsel nodig om ze levend te houden. denk aan pinkies, buffalo,s en miereneitjes door een goed eivoer.
geluk ermee,
Ad


mosambi
Website Member
Posts :7

Website Member
2005-10-09 - 11:09:54 send message to mosambi

bedankt voor de reacties!

ik zal de kooi ook op een ander plekje doen tijdelijk, iets meer meer beschut en een doekje er half over.
zal tevens opzoek gaan naar een vogelspeciaalzaak in a'dam voor levend voedsel,

overal lees ik dat het mannetje hoort te zingen in deze tijd, maar dat doet ie niet. hij heeft een paar keer gezongen, nadat ie een tijd lang tegen de spiegel heeft aan zitten pikken, maar daarna niet meer..

ik heb ook nog een vraagje, inmiddels zijn er 3 eitjes, vanochtend heeft het popje er nog een gelegd!
overdag zit ze op het nest, maar 's avonds en 's nachts zit ze op stok.. is dit normaal ?


bedankt!!

ridha


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-10-09 - 18:19:10 send message to Niltava

Zij zou nu dag en nacht op de eitjes moeten zitten.
Ze gaan broeden na het 2e eitje.
Dat ze achter de man aanzit is niet ongebruikelijk, popjes laten zich bapaald niet het kaas van het brood eten.
Ook als mijn popje(ze zitten nu ook te broeden) van het nestje komt gaat ze ook even achter de man aan, deze vliegt weg en dan gaan ze tegen elkaar zingen en andere(gele) vogels verjagen.
Dit is niet door ruimtegebrek, de voliere is 1,75 x 7.00.
Het kan ook anders, heb ook al eens een man gehad die naast het nest van de pop een nestje had gemaakt en daar zat hij 's nachts op. Het was een "groot" met twee "holtes".
Als de jonge uitkomen moeten ze inderdaad levendvoer hebben, al zou het met eivoer kunnen. Het is echter waarschijnlijker dat ze het niet accepteren als opfokvoer voor de eerste dagen.
Nu niet teveel sla/groenvoer geven. Hierin zit te weinig voeding voor de jongen zal leiden tot diarree.


mosambi
Website Member
Posts :7

Website Member
2005-10-10 - 12:41:27 send message to mosambi

sinds ik de kooi heb verplaats gistermiddag wil de pop niet meer op het nestje zitten..

neem aan dat ik iets verkeerds gedaan heb..


charon
Website Member
Posts :69

Website Member
2005-10-10 - 12:58:56 send message to charon

dat meen je niet dat is zonde zou je niet proberen om alles in de vertrouwde oude staat te brengen?


mosambi
Website Member
Posts :7

Website Member
2005-10-10 - 13:42:50 send message to mosambi

ik zal ze weer teurghangen boven de bank
maar t'is net of ze de eitjes niet meer zien, ze gebruiken het nestje als een soort springplank



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 224 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede